Jasmu

Cybex-turvaistuimet

232 posts in this topic

Meidän Kiddy Comfort Pro ei mielestäni kallistu maahan asti sisällä. Se on ollut käytössä nyt vähän yli vuoden ja poika on siinä istunut täällä sisälläkin. Me ollaan välillä jopa nostettu poika nukkuvana autosta istuimen kanssa jonnekin jatkamaan uniaan ja silloin pitää katsoa, että selän takana on jotain, kun muuten se kippaa (eli jalat menee ylös)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

käytiin tänään hakemassa lapselle cybex pallas 2-fix -istuin raision baby1:sta. normaalihinta oli muistaakseni 369€, mutta saatiin kanta-asiakaskortilla alennusta 10%. oltiin ottamassa cybex pallas fix -istuinta, mutta päädyttiin kuitenkin tuohon 2-fixiin, koska siinä oli sitä sivutörmäyssuojaa enemmän. ja suojat on irrotettavat, joten jos aikuinen joutuu istumaan takapenkillä keskellä, niin ei tarvi istua hartiat lysyssä. ainoa värivaihtoehto oli vielä tässä vaiheessa musta, mutta se nyt ei haittaa. autona meillä on mazda 6 ja turvavyö takapenkillä riitti oikein hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin pojalle 1 v 10 kk kakkosistuimeksi kakkosautoon Cypex Pallas fix. Päädyttiin kyseiseen istuimeen, koska koettiin, että se olisi turvallisempi kuin perinteiset kasvot menosuuntaan istuimet ja koska tuohon kakkosautoon ei kunnolla mahdu selkä menosuuntaan istuin. Poika protestoi aika kovasti aluksi uutta istuinta ja palkkia (on matkustanut tähän asti ja matkustaa edelleen toisessa autossa BeSafen Izi Combi isofixissa selkä menosuuntaan), mutta nyt parin kerran jälkeen suostui jo istumaan siinä. Meillä oli aluksi kokeillessa myös palkki väärässä asennosta, tai siis painettuna se eteen, että "kolo" palkin ja penkin välissä jäi liian isoksi ja poika pääsi liukumaan penkistä alakautta pois. Tuossa palkissahan on vain ne kaksi asentoa/säätöä, joista toinen jättää tosiaan melko isoksi sen välin, onko jollain käytössä tässä isommassa asennossa? Entä sitten se istuinkoroke, missä vaiheessa olette ottaneet pepun alta sen korokeosan pois? Myöskään emme löytäneet ohjeessa mainittua niskatuen säätöä, miten ja mistä sitä kuuluu säätää? Selkänojan korkeussäätö kyllä löytyi. Monet ovat kehuneet istuinta helpoksi, mutta ei tuo minusta ihan niin yksinkertainen ohje (tai sitten vika on käyttäjässä :)). Isofixillisen mukana ei tullut edes suomenkielistä ohjekirjaa, mutta onneksi sentään englanniksi. Ihanaa jos viitsitte vastata!

Edited by Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se niskatuki on siinä pään takana, sellanen levy. Nosta sitä ja liikuta eteen tai taakse ja sitten takas alas (nousee siis ehkä puol senttiä). Mä siirrän sitä taakse jos nukkuu autossa pitkän aikaa.

 

Tässä videossa

kohdassa 2:43 esittelijä näyttää miten.

 

Noita videoita kannattaa katsella, niitä on monia. Penkin sivut on http://cybex-online.com/site/uk/carseats/pallas-fix.html, mutta etusivulla on jotain uudelleenohjaushäikkää. Tuolla on monia eri videoita.

 

Istuinkoroke on varmaan tarkoitettu otettavaksi pois kun penkki käy liian ahtaaksi, yhtään tarkemmin en oo löytäny ohjetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me sitten ostettiin kans kakkosautoon Cybex Pallas-Fix ja 2-vuotias poikamme on aivan rakastunut istuimeensa! Alkaa aina itkemään kun auto pysähtyy perille tultaessa ja koittaa kiskoa palkkia kaksin käsin takaisin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istuinkoroke otetaan pois kai silloin, kun reidet eivät enää mahdu palkin alle sen kanssa.

 

Mä en ymmärtänyt mitä tarkoitit, että palkissa on vain kaksi säätöasentoa. Tarkoittanet siis sitä säätöä, joka määrittää miten lähellä lapsen mahaa se palkki on? Sehän on liukuva (portaaton) säätö, eikö?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin kaupassa, että istuinkoroke ja palkki otetaan pois, kun lapsi painaa yli 15 kg.

 

Mulla on nyt vaikeus valita oikea istuin. Siis jos olen ymmärtänyt oikein fix:llä ja 2-fix:llä on se ero, että 2-fix on leveämpi, koska siinä on isommat sivusuojat, mutta suojat ovat irroitettavat. Onko muita eroja? Hintaeroa on pari kymppiä.

 

Entä tiedättekö mitä eroa on komfortoptikilla ja wildlederoptikilla? Ovatkohan ne vain eri kangastyyppejä? Wildlederoptik näyttäis olevan 15 e kalliimpi.

 

Olen ajatellut hankkia istuimen Kidsroom.de:stä. Sieltä olen aiemminkin tilannut tavaraa ja olen ollut tyytyväinen. 2-fix olisi siellä nyt toimituskuluineen 300e.

 

 

http://www.kidsroom....s/5111060-53385 Cybex Pallas 2-fix 2011 - Comfort look, 269 e

 

http://www.kidsroom....ducts/511106008 Cybex Pallas-fix Komfortoptik 2011, 249 e

 

http://www.kidsroom....ducts/511106013 Cybex Pallas-fix Wildlederoptik 2011, 264 e

Edited by zuzukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mä en ymmärtänyt mitä tarkoitit, että palkissa on vain kaksi säätöasentoa. Tarkoittanet siis sitä säätöä, joka määrittää miten lähellä lapsen mahaa se palkki on? Sehän on liukuva (portaaton) säätö, eikö?

 

 

Juuri sitä säätöä tarkoitin. Meille myyjä liikkeessä näytti, että siinä on kaksi säätöä enka kyllä itsekään keksi miten se säätö olisi portaaton/liukuva (olisiko joku muu viisaampi)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Pallas-fixissä on ainakin palin molemmissa reunoissa sellaiset mustat muoviset suorakaiteen muotoiset kohdat, joita painamalla palkin yläosa liikkuu eteen ja taakse. Kyllä se on ihan portaaton säätö. Puhutaankohan me eri asiasta kuitenkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meille kans myyjä näytti säädöt ja muistaakseni kahteen eri asentoon sen sai. meillä on kylläkin 2-fix, oiskohan siinä sitten eri tavalla? itse istuin ei ole vielä käytössä, niin ei olla sitä sen enempää kokeiltu tai testailtu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^mielestäni puhutaan samasta asiasta, mutta jotain eroa meidän palkeissa on, koska ei meillä tuota voi säätää kuin kahteen asentoon. Hmm. Omituista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy varmaan testata tota vielä kotona, mutta mun muistikuva kyllä on että se säätö on tosi löysä. Eli kun asentoa alkaa säätämään, se helposti klonksahtaa jompaan kumpaan ääriasentoon. Mä säädän sen palkin niin, että muksu istuu istuimessa palkki sylissä. Sitten painan molempia nappeja, ja työnnän palkin yläosan mahdollisimmman lähelle muksua.

 

Mutta olisko tuo sitten muuttunut, me ostettiin vuoden alussa oma istuimemme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vinkiksi, että kikiweltistä saa taas tällä hetkellä tosi halvalla cybexiä. kaveri tilasi 2 solution x-fixiä, hinta oli 99e/kpl. ja olivat vielä plussia, eli sillä kivalla kankaalla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin eilen meiän pallaksen palkista kankaan (oli muuten tosi helppo laittaa takas, oikeasti) ja samalla testailin säätöä. Meiän palkin saa 4:lle etäisyydelle, ja siinä näkyy kolot mihin se loksahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kyllä olla että meilläkin on noin. En ole katsonut tarkasti. Joka tapauksessa enemmän kuin kaksi säätöä.

Edited by alannee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitti Sikkaralla!

 

Onko tuossa 2-fix -mallissa tapahtunut jotain muutosta tänä vuonna? Kun Kidsroom.de mainostaa vuoden 2011 mallia, ja Kikiweltissä ei ole erityisemmin mainintaa, minka vuoden istuimesta on kysymys. Hintaero toimituskuluineen on vajaa kolmekymppiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tilasin meidän Cybex Pallas 2-fix istuimen Kikiweltiltä Saksan Ebayn kautta ja sieltä ei tule lainkaan postikuluja! Toimituksessa kesti alle viikko ja kaikki toimi erinomaisesti :girl_smile: Tässä vielä linkkiä!

 

^ muoks. Niin ja mun käsittääkseni tuo 2-fix on täysin uusi malli eli sitä ei vielä ollut vielä viime vuonna. Saatan kyllä olla ihan väärässäkin :girl_haha:

Edited by cake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan loistavaa Cake!!! Kiitos kiitos paljon vinkistä! Tein juuri tuolta tilauksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istuin tuli jo, eli toimitus kesti vain 5 päivää.

Eli ostin Ebaystä Kikiweltiltä Cybex Pallas 2-fixin (2011), hinta toimituskuluineen 259,95 e! Kiitos vinkistä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoisella Kiddy Comfort Pro ja pohdin kakkoselle jompaa kumpaa, Kiddyä tai Cybexiä. Nopealla googlauksella ja testijuttuja vertailemalla nousee tällaiset erot esiin:

 

- Cybex on painavampi (hankalaa liikuttaa kahden auton välillä)

- Cybexissä lapsen on vaikeampi nähdä ulos (lapsi toki tottuu mihin vaan...)

- Cybexissä palkin päällys on kangasta (hankalampi pestä, Kiddyssä päällys on muovimaista)

- Cybex vaatii pidemmät turvavyöt (siirto muihin autoihin ehkä hankalampaa, joskin hätätapauksessa yksinkertainen vyökin riittänee)

 

- Kiddy on kalliimpi (muutama kymppi, muistaakseni Saksasta tilattaessa maksoin n. 230e)

- Kiddyn makuuasentosäädöt on hankalammat (lapsen istuessa lähes mahdotonta muuttaa makuulle, mutta meillä ainakin lapsi nukkuu istuma-asennossakin ihan ok lyhyillä matkoilla ja pidemmillä istuin säädetään jo ennen lähtöä makuuasentoon, jossa siinäkin on ihan hyvä myös istuskella jos uni ei heti tule)

- Kiddyssä ei ole erityistä merkintää kemikaaleista (Cybexissä erityisen vähäiset?)

- Ei isofixiä (en haluakaan, joten meille ei merkitystä)

 

Tuleeko muuta mieleen, kokemuksen kautta tms.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä on esikoisella kiddy guardian pro ja kuopuksella cybex pallas. Tässä vastakokemuksia:

 

- Cybex on painavampi (hankalaa liikuttaa kahden auton välillä)

 

Tämä on totta, että cybex on painavampi, mutta kuinka usein joudut siirtämään istuinta autosta toiseen? Ei se nyt niin paljon paina etteikö sitä ihan kevyesti kumminkin nostaisi autosta toiseen.

 

- Cybexissä lapsen on vaikeampi nähdä ulos (lapsi toki tottuu mihin vaan...)

 

Itseasiassa cybex on sen verran korkeampi penkki, että siitä näkee huomattavasti paremmin ulos kuin kiddyn penkistä. Tai siis meidän 3-vuotias joutuu kurkoittelemaan nähdäkseen ulos. 1v7kk puolestaan näkee ulos liikahtamatta senttiäkään.

 

- Cybexissä palkin päällys on kangasta (hankalampi pestä, Kiddyssä päällys on muovimaista)

 

Itseasiassa cybexin palkin päällisen pesu on huomattavasti helpompaa kuin kiddyn palkin. Cybexin kangas otetaan vain irti ja pestään koneessa. Kiddystä ei saa kangasta irti ja sitä ei pysty pesemään kuin kostealla rätillä. Meille tämä oli kriteeri numero yksi penkkiä valitessa, sillä kuopuksemme kärsii matkapahoinvoinnista (varsinkin selkä menosuuntaan ei pysty olemaan autossa pientäkään matkaa). Mielestäni oksennus on helpommin siivottavissa pesemällä koneessa kuin pyyhkimällä pelkällä rätillä ;)

 

- Cybex vaatii pidemmät turvavyöt (siirto muihin autoihin ehkä hankalampaa, joskin hätätapauksessa yksinkertainen vyökin riittänee)

 

Tämä on totta. Mutta vakiokäyttöiseen autoon voi ostaa turvavyöhön jatkopalan. Omien autojen vyöt toki kannattaa testata ennen ostoa.

 

- Kiddyn makuuasentosäädöt on hankalammat (lapsen istuessa lähes mahdotonta muuttaa makuulle, mutta meillä ainakin lapsi nukkuu istuma-asennossakin ihan ok lyhyillä matkoilla ja pidemmillä istuin säädetään jo ennen lähtöä makuuasentoon, jossa siinäkin on ihan hyvä myös istuskella jos uni ei heti tule)

 

Meillä ei ole kummassakaan penkissä käytetty noita makuusäätöjä. Mä vaan olen ehkä laiska siihen :girl_haha: Mutta siis hyvin lapset nukkuvat ilman niitäkin. Sellaisen huomion olen kyllä tehnyt, että cybexissä lapsen pää pysyy paremmin pystyssä, koska siinä on se "pään alustan" säätö. Pää ei siis pääse retkottamaan vaan nojaa mukavannäköisesti taaksepäin. Kiddyssä sen sijaan useimmiten esikoinen käyttää palkkia tyynynä (tosin ei haittaa, sillä harvemmin nukahtaa enää autoon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtavaa, hienoa kuulla muilta vertailuja! Mites siinä Cybexissä, onko siinä kangas mistään kohtaa käynyt repsottaan tms.? Meillä Kiddyssä yksi sauma alkaa irvistelemään palkissa. Lisäksi kiinnostaisi juuri tuota autosta autoon siirtelyä ajatellen (jota meillä kyllä on aika paljon ja sen pitää hoitua yhdellä kädellä nopeasti...) niin onko Cybexissä mitään kantohihnaa tms.? Kiddyssä ei sellaista ollut ja koska siirtelen istuinta paljon asensin siihen itse sellaisen matkalaukun vanhan kantohihnan klipsuilla. Kätevää, varsinkin kun palkissakin on kiinni pieni nauha jolla se siirtyy mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now