Elena

Keskenmenon aiheuttamat tunteet

726 posts in this topic

Multa sentään lääkäri kysyi heti, kuinka monta päivää tarvitsen sairauslomaa. Sanoi että kirjoittaa vähintään 2 päivää ja enintään 5 päivää sillä erää. Pyysin 4 päivää ja en olisi sitä aiemmin ollut missään tapauksessa työkuntoinen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillähän on melkein samat viikot! Oletko milloin menossa ultraan?

 

Yrittävät neuvolassa saada tälle viikolle viellä jotenkin sumplittua ajan muuten menee ensi viikon alkuun, mutta lupasivat soittaa viellä tänään että koska pääsen! girl_smile.gif

 

Oletko itse saanut jo ultraan aikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kysymystä, vaikken tiedä kuuluuko ne tänne. Mutta onko noilla ´neuvoloilla millaisia käytäntöjä keskenmenon kokeneiden kanssa... Että saako sieltä jotain aiempaa ultraa tai muuta mielen rauhaksi?

 

Ja miten toi vuoto homma... Vuodetaanko tässä kauankin kuin pahimpien menkkojen aikaan vai muuttuuko se tyyliin loppupuolen menkkojen tyyliin piankin? Joo, se on tietty yksilöllistä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tähdenlento: Ainakaan Helsingissä ei mitään ylimääräisiä ultria pelkän keskenmenon perusteella saa, jos on ihan "normaali" keskenmeno eikä aiheuta mitään syytä epäillä riskiä seuraavassa raskaudessa. Keskenmenoja tapahtuu niin paljon, että niitä aikoja pitäisi jakaa aika monelle keskenmenon kokeneelle. Vissiin ihan riittävän tiukkaa tekee, että saavat sovitettua kaikille ajat np- ja rakenneultraan... Eli yksityiselle täytyy mennä, jos mielenrauhaa kaipaa.

 

Tuo vuotojuttu on tosiaan aivan yksilöllistä ja riippuu myös raskauden kestosta, joten siihen en oikein osaa vastata mitään. Toivottavasti et joudu kauaa kärsimään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tähdenlento: Minulle annettiin lähete ja maksusitoumus neuvolasta yksityiselle ultraan rv5, johtuen kylläkin aiemmpien raskauksien sujuvuudesta. Sekin kai riippuu paljon jokaisen kaupungin omasta tavasta kuinka ultraan pääsee.

Jotkut paikat eivät tee mitään poikkeuksia, mutta minun kohdallani tultiin tulokseen turvallisuus syistä laittaa mahdollisimman pian ultraan ja lääkärille jolla riittää pätevyys tutkia että kaikki on varmasti kunnossa tällä hetkellä.

 

Iiris/: Sain nyt sitten jo perjantaille ensimmäisen ultra ajan. girl_smile.gif

Edited by mirday

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultran lopputulos ei sitten ollut niin kovin mukava.

Ensi viikolla sairaalaan seurantaan ja uudestaan ultraan ja kokeisiin, näyttää pahasti olevan uusinut kohdunulkoinen.

Tosin on viellä toivoa että kysessä olisikin aivan alkuvaiheilla oleva normaali raskaus, mutta silloinkin lisänä näyttäisi vahvasti olevan ku, joka tarvitsee nyt kuitenkin hoitaa heti alkuviikosta.girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja miten toi vuoto homma... Vuodetaanko tässä kauankin kuin pahimpien menkkojen aikaan vai muuttuuko se tyyliin loppupuolen menkkojen tyyliin piankin? Joo, se on tietty yksilöllistä.

 

 

 

Mulla kesti alavatsakipuja (ihan siedettäviä tosin) neljä päivää ja vuotoa kesti kuusi päivää. Tosi niukkana tuli viimeiset kolme-neljä päivää, mutta vuosi kuitenkin. Sen jälkeen ei ole ollut mitään tiputteluakaan ja kaikki tuntuu muutenkin olevan, kuin ennen raskauttakin. Mulla on nyt kierron puolivälikin mennyt ja menkkojen pitäis alkaa reilun viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^oih, kuullostaa lyhyeltä. Täällä on menossa vissiin 10 pv lääkkeiden ja vuodon jälkeen ja edelleen vuotaa. Ainakun iloitsen hiipumisesta, tuleekin joku isompi "lorahdus". Tiedän, että voi vuotaa kauankin, mutta olen silti tosi pettynyt ja väsynyt tähän vuotoon... Puhumattakaan seksittömyydestä. Lisäksi jonkinlaisia hormonimielialanvaihteluita tuntuu olevan... Hoooohhoijaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin viime yönä unta että olin raskaana. En ole kovin montaa raskaus unta nähnyt. No eipä siinä unessakaan onni kauaa kestänyt :girl_to_take_umbrage2: menin ultraan ja todettiin uusi keskenmeno viikolla 8. :girl_sad: Onneksi heräsin nopeasti, mutta jäi jotenkin tosi huono fiilis tuosta unesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Olen käsittänyt, että joillain on vuoto kestänyt jopa koko kierron. Toivottavasti nyt sulla ei kuitenkaan. Mulla oli tunteetkin pahiten pinnassa juuri tuon vuodon ajan, mutta kun se sitten loppui, alkoi mielikin parantua. Sitä tuli jokaisen vessakäynnin yhteydessä mietittyä keskenmenoa ja olo oli tosi surullinen. Huomasin, että itkin muutenkin vähän väliä ja finnejä ilmestyi tavallista enemmän. Nämä olivat varmasti tulosta hormonitason vaihtelusta.

 

Meillä sekstailtiin keskenmenosta huolimatta, kun siltä tuntui. Ei saatu lääkäriltä mitään kummempia ohjeita. Yhdyntäkipuja tosin oli välillä ja ne helpottivat ainoastaan tietyssä asennossa. Nekin päättyivät, kun vuoto loppui.

Edited by Slemmy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vuoto kesti monta viikkoa ja lopulta lääkäri määräsi terolut kuurin että saatiin vuoto loppumaan. Ja vuoto oli välillä niukempaa ja sitten taas lorahti enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla vuoto taisi kestää tuon koko kierron.. 3-4 viikkoa vuotoa. Kahden viikon jälkeen kun käytin käsittämättömän paksuja yösiteitä päivälläkin, jota sain vaihtaa tunnin välein, alkoi homma kiukuttaa niin pahasti. Eikä vuotaminen auttanut yhtään toipumisessakaan. Kun vuoto loppui, alkoi mielikin olla parempi. Petipuuhia muistaakseni vasta sitten kun vuoto loppui täysin kokonaan.. Ajatus uudestaan yrittämisestä ei tuntunut kivalta ja silloin mies tuntui kamalan kaukaiselta ihmiseltä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli ohjeistus, missä kiellettiin uinti, kylpeminen ja seksi siihen asti kunnes vuoto on loppunut. Ilmeisesti tulehdusriskin vuoksi. Ja annettiin ohje, että jos vielä kolmen viikon jälkeen vuotaa niin soittaa heille... Ilmeisesti asialle tehdään jotain. Seksi ei nyt juuri oikein houkuttele juuri tuon vuodon määrän takia... Sitä kun on ihan menkkojen tyyliin... jotenkin kyllä tuntuu siltä, että asiasta olisi helpompi päästä yli, jos vuoto loppuisi. Asiaa saa tosiaankin miettiä joka vessakäynnillä sekä myös aina kun tuntuu, että "holahtaa"... No loppuun kai se on tämäkin asia koettava hysteric.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin tänään bola-korun kaulaan helisemään, vaikka sanotaan, että sikiö kuulee helinän vkosta 20 alkaen. Mulle sillä on enemmänkin symbolinen merkitys. Ja nyt vain tuli sellainen tunne, että haluan toivottaa pikkuruisen tervetulleeksi :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ihmeessä keskenmenosta pääsee ylitse? Kävin viime perjantaina ultrassa, sykettä ei pieneltä löytynyt. Vastasi viikkoja 9+2. Viikolla 8+1 kaikki oli vielä hyvin, ja syke näkyi...

 

 

Sain sairaalasta lääkkeet kotiin mukaan, mifegynen otin jo paikan päällä, ja loput lääkkeet sunnuntai-iltana, kun aiemmin ei ollut mahdollista. Vuoto alkoi maanantaina aamuyöstä ja pari tuntia vuosi kuin seula, asuin vessassa. Sen jälkeen vuoto on vähentynyt, tosin edelleen vuotaa ja hyytymiä löytyy. Panacodit ei vie kaikkia kipuja pois, välillä saa olla kaksinkerroin kun särkee. Välillä heikohko olo. Pitäisikö tässä lähteä visiitille sairaalaan vai yrittää vaan kestää fyysiset ja henkiset kivut? Mieli on maassa ja on niin tyhjä olo. Vaikeaa yrittää pysyä normaalissa elämässä mukana. girl_to_take_umbrage2.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sadetar. Been ther done that. (niinkuin kaikki meistä täälllä) Vuotoaika oli se kaikista pahin vaihe ja ylenpalttinen vuotaminen sai ihan kalmankalpeaksi kaiken muun huonon olon lisäksi! Vaikka nyt susta tuntuu ettei aurinko paista enää ikinä niin kyllä se olo siitä helpottuu. Ajan kanssa. Niin kamalalta kun se kuulostaakin niin aika tekee taas tehtävänsä. Omasta km:stä nyt ihan kohta 3kk ja nyt vihdoin alkaa aurinko paistaa risukasaankin ja toiveet uudesta plussaamisesta nousevat kun olo on normalisoitunut vihdoin. Enää ei nipistele ja tunnu kummalta ja menkatkin ovat normalisoituneet. Selviytymistuulia sinne ja täällä saapi aina avautua jos ja kun tarvii!

 

Muoks. Ei sairaalaan tai lääkäriin tarvi näytille mennä, ellei nyt ihan jotain taju lähtee -luokan kipua ole. Mulla kesti ne "supistelukivut" n. 2-3 vrk ja välillä oli koko keskivartalo tulessa. Reisiäkin poltti just niin kuin synnytyssupistukset aikoinaan. Siksi keskenmeno tuntuikin ihan "minisynnytykseltä"... Joten jos se ottaa fyysisesti koville niin ei mikään ihme että henkisestikin tuntuu myös! Enää en oman kokemuksen jälkeen voi kyllä väheksyä keskenmenoa - että olis jotenkin pikkujuttu tai että helpostihan siitä tokenee. Netissäkin kirjoitettiin että keskenmenon jälkeen joidenkin kuukautiset muuttuvat oireiltaan koko loppuelämäksi... Tsempit taas! Kyllä sä selviät!

Edited by Possu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika varattu iltapäiväksi gynelle. Olen vuotanut koko viikon ja eilen varsin runsaasti ja verisiä klönttejä on tullut useampia. Tuntuu kamalan tyhjältä ja välillä ei oikein miltään. En tiedä, mitä ultra näyttää ja joudunko ottamaan vielä lisäpotkua lääkkeistä, jotta kohtu tyhjenisi. Meillä olisi huomenna vielä ulkomaanreissu tiedossa. Lääkkeitä ei varmaan voi edes silloin ottaa...vai pitäisikö perua koko matka.

 

Pää on aika pyörällä. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelot kävi taas toteen, vaikka nyt ei varsinaista keskenmenoa tullut niin tällä kertaa vietiin sitten sikiön mukana oikea munajohdin pois.

Olo on viellä pahempi kuin keskenmenossa. Tässä menetti taas vauvan ja viellä siinä mukana vähennettiin mahdollisuuksia uuteen raskauteen ja samalla tavalla verenvuotoa kuin keskenmenossa, tosin huomattavasti niukempaa.

Viellä ei oikein edes ymmärrä että vauvaa ei enään ole.

Olo on erittäin tyhjä sekä henkisesti että fyysisesti, vähän väliä tulee lohduttomia itkun purskahduksia joita ei vaan pysty hallitsemaan kun ajattelee että nyt se on taas viety pois ja ei itse voi asialle mitään.. girl_sad.gif

 

Lääkärit kerkesivät jopa onnittelemaan, kunnes sitten katsoivat viellä ultralla ja tajusivat että sikiö on aivan väärässä paikassa ja ison kokoisena ja sikiöllä vahva syke..

Nyt rupeaa olemaan toivo biologisesta lapsesta aika lopussa ja kauhea pelko edes yrittää enään uutta raskautta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi mirday! Valtavasti voimia suuren suruun.

 

Täältä myös :girl_sad: Näitä tunteita ei voi kyllä kukaan onnellisesti ekalla raskautumiskerralla alusta loppuun selvitynyt edes ajatella. Vähän tylsästi sanottu, enkä todellakaan toivoisi kenenkään tällaista edes kokevan, mutta niin se vain on.

 

Tällä suunnalla odotellaan km:n jälkeen ekoja kuukautisia alkavaksi. Normaalikierron mukaan pitäisi alkaa huomenna, mutta mitään kuukautistuntemuksiin viittaavaa ei ole ollut. Luultavasti mun tuurilla menee justiinsa se kahdeksan viikkoa, ennen kuin vuoto antaa kuulua itsestään.. <_< Kuitenkin aiemmin oireilu on alkanut jo vähintään viikkoa aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mirdaylle suuret pahoittelut! Ei ole olemassa sanoja, joilla voisi teitä lohduttaa surussanne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui kauhea Mirday! Isot pahoittelut lipsrsealed.gif

 

Slemmy juuri tuota olen täällä miettinyt itsekin... Että en sen suuremmin ollut km päässäni pyöritellyt, mutta nyt sen kokeneena voin sanoa, etten todellakaan olisi ajatellut sen olevan näin rankkaa... En fyysisesti enkä henkisestikään. toivottavasti menkkasi pian alkavat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille!

 

Ei tätä kyllä toivoisi yhtään kellekkään tapahtuvan! Ensin leikellään ja sen jälkeen alkoi viikonloppuna vuoto kunnolla joka vastaa keskenmenoa ja kipukin on sen mukaista. Ja tavallaanhan käynnissä on myös keskenmeno koska kohtu jostain systä oli reagoinut myös kuten normaalissa raskaudessa ja nyt sitten on ruvennut tyhjentymään oikein urakalla. Huomenna on taas käynti lääkärillä ja sairasloma senkun jatkuu, ei tässä kunnossa viellä töihin pysty palaamaan, vaikka operaatiosta onkin viikko.

 

Voimia kaikille muillekin! Koville se ottaa päästä kaikesta yli, mutta ainahan pitää pitää yllä toivoa paremmasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now