Nat

Vauvat ja lapset uutisissa II

808 posts in this topic

Ote Suomen rikoslaista:

 

21 luku

 

4 § (21.4.1995/578)

Lapsensurma

Nainen, joka synnytyksestä johtuvassa uupumuksessa tai ahdistuksessa surmaa lapsensa, on tuomittava lapsensurmasta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

 

Yritys on rangaistava.

 

Tiesittekö tästä? Onneksi aika harvinaista, mutta synnytyksen jälkeen aiemmin täysin terve ihminen saattaa sairastua vaikeaan masennukseen tai jopa psykoosiin, ja tällaisessa tilassa ihminen ei enää toimi rationaalisesti.

 

On aina helppo huudella, jos ei ole itse kokenut mielenterveyden ongelmia. Jos ihminen on esimerkiksi syvästi masentunut, ajatus ei kulje kirkkaasti kuten muilla ihmisillä. Enemmän kuin äidin toimintaa, mä ihmettelenkin isää, jos se on oikeasti ollut samassa taloudessa äidin ja lapsen kanssa. Äiti voi synnytyksen jälkeen sairastua vaikkapa lapsivuodepsykoosiin ihan niistä biologisista muutoksista johtuen, mitä kropassa raskaus, synnytys ja imetys aiheuttavat. Miten se isä on voinut vaan katsella vierestä tuollaista!?

 

Baby P:n tapaus on ihan hirveä, mutta täysin erilainen kuin tämä pohjalaistapaus. Suomalaisvauvahan oli vain 2 kuukautta vanha, kun taas Baby P oli jo paljon vanhempi. Mä oon lukenut tuosta silloin, kun se tapahtui, ja edelleen tekee älyttömän pahaa ajatella, etteivät viranomaiset reagoineet toistuviin pahoinpitelyihin oikeastaan mitenkään. Sinänsäkin tapaus oli erilainen, että ainakin mulle on jäänyt sellainen kuva, että päätekijä olisi ollut äidin uusi poikaystävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onneksi aika harvinaista, mutta synnytyksen jälkeen aiemmin täysin terve ihminen saattaa sairastua vaikeaan masennukseen tai jopa psykoosiin, ja tällaisessa tilassa ihminen ei enää toimi rationaalisesti.

 

On aina helppo huudella, jos ei ole itse kokenut mielenterveyden ongelmia. Jos ihminen on esimerkiksi syvästi masentunut, ajatus ei kulje kirkkaasti kuten muilla ihmisillä. Enemmän kuin äidin toimintaa, mä ihmettelenkin isää, jos se on oikeasti ollut samassa taloudessa äidin ja lapsen kanssa. Äiti voi synnytyksen jälkeen sairastua vaikkapa lapsivuodepsykoosiin ihan niistä biologisista muutoksista johtuen, mitä kropassa raskaus, synnytys ja imetys aiheuttavat. Miten se isä on voinut vaan katsella vierestä tuollaista!?

 

Täysin samaa mieltä. Olen tästä vaahdonnut ennenkin, mutta eniten minua pistää vihaksi näissä keskusteluissa tekopyhät jeesustelijat, että "en minä vaan koskaan" ja "miten kukaan voi pystyä". On hyvä, jos todella ajattelee näin ja on teoissaan sanojensa mittainen. Kuitenkin ihmisyyteen ja äitiyteenkin kuuluu ne kielletyt tunteet. Hälyttävämpää on, jos ei koskaan edes mieleen tule mitään inhottavaa omasta lapsesta. Teot ovat aina tuomittavia, mutta - luojan kiitos - Suomen oikeuslaitos ymmärtää, että kauheita tekoja tehdään usein ymmärtämättä, mitä tehdään. Surullista sen sijaan on se, että yhteiskunta ei tunnusta, että kuka tahansa meistä voi olla potentiaalinen murhaaja tai lapsensa pahoinpitelijä. Tarvittaisiin siis sitä ennaltaehkäisyä - paljon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tässä vielä tuohon ikävään tapaukseen liittyen toinen uutinen:

 

Vauvansa tapon yrityksestä syytetyllä väkivaltaa vastustava statuspäivitys

 

Torstai 5.5.2011 klo 11.16 (päivitetty klo 11.38)

 

20-vuotias laihialaisnainen vastusti lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa Facebookissa samana päivänä, kun ravisteli vauvaansa.

 

Parikuukautisen tyttövauvansa törkeästä pahoinpitelystä ja tapon yrityksestä syytetty laihialaisnainen vastusti lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa traagisten tapahtumien aikoihin Facebookiin tekemässään statuspäivityksessä.

 

"Lapsi sanoi äidillensä "äiti, maalasin lakanasi huulipunalla". Raivostunut äiti löi lapsensa tajuttomaksi. Sitten hän katui tekoaan, ja pyysi lastaan "avaamaan silmänsä", mutta se oli liian myöhäistä. Lapsen pieni sydän oli lakannut lyömästä. Makuuhuoneessa lakanassa luki: "ÄITI MINÄ RAKASTAN SINUA". Lisää tämä statukseesi, jos olet lapsiväkivaltaa vastaan!"

 

Päivitys oli tehty samana päivänä, kun nuori äiti syytteen mukaan ravisteli lastaan niin voimakkaasti, että hänelle aiheutui vaikeita ruumiinvammoja. Pari päivää tämän jälkeen 20-vuotias nainen oli kuristanut vauvaa niin kauan, että lapsi oli lopettanut itkun ja valahtanut veltoksi.

 

Vauva ei toivu vammoistaan koskaan.

 

Äiti on myöntänyt sekä ravistelun että kuristamisen. Lapsen 29-vuotiasta isää syytetään siitä, ettei hän puuttunut lapsen äidin toimintaan ja jätti vauvan avuttomaan tilaan hankkimatta tälle apua.

 

Syytteitä käsiteltiin tiistaina Pohjanmaan käräjäoikeudessa.

 

Tapauksesta ensimmäisenä kertoneen Pohjalaisen mukaan puolustus kertoi äidin kärsineen synnytysmasennuksesta. Hänelle on pyydetty mielentilatutkimusta.

 

IL

 

Linkki uutiseen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi ei. Silmäilin tuota juttua ja nyt oksettaa. Miten joku voi. En edes pystynyt lukemaan koko tekstiä, silmiini osui mm.vauva ei toivu koskaan. Mä mietin tätä ensi yönä valveilla ja varmaan pitkään vielä. En taida tulla tähän ketjuun enää toiste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tottakai minäkin olen sitä mieltä, että äitiä ja isää pitää rangaista, ja puolustuskyvyttömän vauvan pahoinpitely pitäisi aina katsoa törkeäksi. Mutta mun mielestä on kurjaa, että tällaisissa tapauksissa aletaan aina huutamaan kovempia rangaistuksia, kun mun mielestä pitäisi vaatia enemmän resursseja ennaltaehkäisyyn. Ei se kovakaan rangaistus enää sitä lasta auta, mutta resursseja lisäämällä voitaisiin ehkä estää vastaavia tapauksia tulevaisuudessa.

 

Aivan samaa mieltä.

 

 

Mä en jotenkin jaksa uskoa, että emotionaalisesti terve ja normaali ihminen pystyisi lapselleen tuollaista tekemään. Hyvin suuria mielenterveysongelmia pitää taustalla varmasti olla. Normaalisti kiintymystä ja muita äitiyteen liittyviä tunteita omaava ihminen ei varmasti tuollaiseen tekoon kykene.

 

Ihan uskomattoman kamala tapaus. Tuntuu hirveän vaikealta ymmärtää, miten joku saattaa sellaisessa tilanteessa, jossa itsellä herää se suurin suojelemisen ja hellyyden osoittamisen tarve lasta kohtaan, satuttamaan omaa lastaan noin järkyttävällä tavalla. Ja täytyy vain toivoa, että se ajatus yhtä karmivan vieraana säilyykin koko loppuelämän. Valitettavasti vain oman mielenterveyden(kään) suhteen ei kenellekään meistä anneta mitään takeita. Joten jälleen kerran toivon, että täällä niin kärkkäästi "minä en koskaan" "minä en ikinä pystyisi" mielipiteitään julistavat eivät todella ikinä sellaiseen tilanteeseen joudu.

 

Tuli kyllä tästä uutisesta niin paha olo, että pakko mennä suukottelemaan noi omat uinuvat aarteet vielä kertaalleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas olen vähän sitä mieltä, että tällaisilla tapauksilla voi olla yleisluontoisesti empatiakyvyssä ja "inhimillisyydessä" jotain vikaa, ja jos saavat teoilleen myönnytystä, niin eivät välttämättä edes käsitä kuinka väärä teko on ollut.

 

Toki ennaltaehkäisyäkin olisi lisättävä, mutta en suoraan sanoen käsitä sitä, että ihmiset yrittävät tällaistenkin tekojen jälkeen "paapoa" toisia. Mistä niitä rangaistuksia sitten saa antaa, jos ei edes näin hirvittävistä teoista?

 

Ja minä olen ollut vuosikausia mieleltäni häiriintynyt (paha masennus), joten jonkinnäköistä näkökantaa asiaan on siltäkin kantilta.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki ennaltaehkäisyäkin olisi lisättävä, mutta en suoraan sanoen käsitä sitä, että ihmiset yrittävät tällaistenkin tekojen jälkeen "paapoa" toisia. Mistä niitä rangaistuksia sitten saa antaa, jos ei edes näin hirvittävistä teoista?

 

Edelleenkään täällä ei ole kukaan ollut sitä mieltä, ettei pitäisi rangaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nojuu ilmaisin asian vähän pieleen. Siis ihmetyttää, että miten kukaan pitää riittävinä näitä Suomen paapomis "rangaistuksia".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä niin toivoisin, että neuvolassa ja muualla korostettaisiin sitä, että jos vauvan itku käy sietämättömäksi niin jättää lapsen mielummin sinne pinnikseen huutamaan ja lähtee itse pois tilanteesta (soittamaan apua, puhaltelemaan höyryjä, mitä ikinä) kuin turvautuu väkivaltaan. Siihen ei ole varmaan yksikään vauva koskaan kuollut, että joutuu vartin verran itkemään yksin sängyssään kun taas pienetkin ravistelut voi olla tosi kohtalokkaita.

 

Tuota isän toimintaa minäkin ihmettelen ja musta on melkoisen väärin jos äiti saa tästä kovemman rangaistuksen kuin isä. Äidillä on kuitenkin tuo masennus/psykoosi lieventävänä tekijänä kun taas isälle ei ole mitään syytä toiminnalleen (tai siis tässä tapauksessa toimimattomuudelleen). Ihan käsittämätöntä, että mies on ensin tiennyt äidin mielenterveysongelmista, sitten vielä tuosta ensimmäisestä ravistelusta ja silti isä ei puuttunut tähän mitenkään. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Entä jos sillä isälläkin on ollut jotain mielenterveysongelmia? Kyllä minusta isälläkin täytyy olla oikeus vauvan syntymän jälkeiseen masennukseen. Toinen vaihtoehto on sitten, että se on sellainen tyypillinen tietämätön isä, joka ei ota selvää mistään lapsiin liittyvästä eikä ole käynyt missään valmennuksissa tms. eikä ihan oikeasti tiedä, miten vaarallista ravistelu yms. on lapselle.

 

 

Minulle on ihan sama mitä rangaistuksia tuollaisesta saa, ei se sitä lasta enää pelasta, ja tuskinpa pelastaa niitä seuraaviakaan, kun paljonpa se äiti siinä tilanteessa mitään rangaistuksia miettii girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ole samaa mieltä. Jos kyse on tunnevammaisesta ihmisestä niin sitten se konkreettisen rangaistuksen pelko saattaisi olla pelote.

 

Toki on tapauksia, jotka ihan vaan pimahtavat, mutta joillakin ne aivot toimivat edes jonkunverran...

 

Näen asian oikeastaan niin, että jos kovemmat rangaistukset ehkäisevät edes joitakin tapauksia, niin ne ovat erittäin aiheellisia. Sitten taas niistä sekopäistä, jotka jotain noin kamalaa tekevät, en jaksa enää sen teon jälkeen juuri välittää (anteeksi vaan) joten siinäkin tapauksessa on ihan hyvä, että rangaistus on korkeampi. Ja tuohon pelotteeseen vedoten nämä kerran jotain karmaisevaa tehneet saattaisivat harkita edes hieman pidempään tekojansa, jos aiemmasta teosta on seurannut kovempi rangaistus.

 

Tosin tuollaisen teon tehneelle naiselle voitaisiin mielestäni määrätä ihan surutta pakko sterilisaatio, samoten sille miehelle. Ja adoptio kielto. Eli eipä tulisi sitä toista kertaa, milloin punnitsisi rangaistuksia tms.

 

Mä olen jotenkin aina ollut kovempien rangaistusten puolesta puhuja. Kuoleman rangaistus kuitenkin on vaikea asia ihan jo senkin takia, että vääriä tuomioita tulee...Hieman ot:na mielestäni rikosoikeudellinen raja pitäisi olla vähintään 13 vuotta. 15 on aivan liian korkea.

 

 

Okei pakko vielä täsmentää...Jonkinasteista sympatiaa tämä tapauksen äiti saattaisi herättää, jos hän selkeästi katuisi tekoansa ja selkeästi ei olisi ymmärtänyt tekoansa.

 

Mitään sympatiaa sen sijaan ei herättäisi joku Baby P:n tyyppisen tapauksen äiti :girl_cry:.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en vielä sen kummemmin kantaani tämän yksittäisen tapauksen osalta ilmoita, mutta kun näitä pykäliä tuli jo esille, niin...

 

Taposta saa vähintään 2vuoden vankeuden (huom. kuoleeman tuottamus ei ole tappo, ja erityisen raaka ja julma tappo tulisi käsitellä murhana)

 

Törkeä pahoinpitely taas muistaakseni oli minimissään 6kk.

 

Oman lapsen "arvo" yhteiskuntamme rikosjärjestelmässä oli 4kk-4vuotta (surma).

 

Minulla on vain ongelma suomen vankilajärjestelmän kanssa. Suomessa on hyvä järjestelmä, vankilassa kun on mahdollista kouluttautua yms. Järjestelmä ei kuitenkaan ole aukoton, koska valinnanvapaus on mielestäni liian suuri, ja tämä on rikollisten paapomista. Mielestäni vankienhoitolaitos olisi yhä hoitolaitos eikä rangaistuslaitos, vaikka laittaisimme pakollisia ohjelmia vangeille. Jos olet agression vuoksi vankilassa, menet sinulle suunniteltuun ohjelmaan. Piste. Jos olet seksuaalirikollinen STOP-kurssi olkoon kohtalosi. Lisäksi yhteiskunnalta pitäisi löytyä jostain rahaa tähän kotiutusvaiheeseen. Elämästä on vaikea saada kiinni kun on lusinut vuosia. Moni vanki pitää vankilakulttuurista, tuntuu myös, että heillä ei ole omaa kykyä organisoida edes päivärytmejä, joten monelle vankilan pakollinen aikataulu sopii erittäin hyvin. Oman elämän hallinta pitäisi saada kurssiksi ennen ja jälkeen vapautumisen.

 

Naisten osasto on kyllä oma lukunsa, ja se on jäätävä paikka. Pikkunilkkejä on suhteessa vähemmän kuin miesten puolella. Jos nainen lusii on hän tehnyt jotain järkyttävää. Toki sinne osastolle mahtuu narkkari ja huijarikin, mutta suurinosa on surma/tappo/murhatuomittuja.

 

Mitä sinä tekisit, kun vapautuvalle toivotat hyviä jatkoja ja hän vastaa sinulle: "nähdään pian"

(Selvitin rikoksen josta hänet oli tuomittu, ja järkyttyneenä seurasin miten velkansa yhteiskunnalle maksanut kuntouttamaton siviili meni ja uusi rikoksensa. Uhrikin oli sama. (uhrille oli vapautumisesta ilmoitettu, mutta kädettömiä vaan olemme.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No tuosta olen kyllä samaa mieltä! Minusta ei todellakaan pitäisi voida päästää vapaaksi ihmistä, joka suurella todennäköisyydellä uusii rikoksensa skilletgirl.gif Eli todellakin pakolliset kuntoutuskurssit ja vapaaksi vasta sitten, kun tuntuu, että ne on jotain auttaneetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä tapauksessa, jos ihmisellä on vakavia mielenterveysongelmia, kuten esim. psykoottistasoinen depressio jossa todellisuudentaju järkkyy, ei rangaistuksen kovuus ole mikään peloite ja rikoksia ehkäisevä keino. Mun mielestä olisi myös epäinhimillistä ja epäeettistä laittaa vakavasti sairas ihminen vankilaan, jokaisella on oikeus saada hoitoa. Mun mielestä psyykkisesti sairaan ihmisen paikka ei ole vankilassa, vaan hoidossa.

 

 

On hienoa, että täällä yleinen mielipide on "minä en koskaan pystyisi", koska ei tasapainoinen ihminen pystykään. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että ei meistä yhdelläkään ole takeita terveytemme säilymisestä. Joskus myös avun hakeminen ja saaminen voi olla vaikeaa. Psyykkisiin sairauksiin liittyy monesti myös sairaudentunnottomuutta, jolloin ihminen ei ymmärrä olevansa sairas. Tällöin avun hakeminen on mahdotonta. Neuvolalla toki on tärkeä tehtävä ongelmien tunnistamisessa ja niihin puuttumisessa, mutta yhden tunnin vastaanotolla ongelmat eivät välttämättä vielä tule esiin.

 

En nyt viittaa pelkästään tähän yksittäiseen tapaukseen, koska en tiedä yksityiskohtia. En myöskään halua "paapoa" rikollisia, haluan vain avata sitä tosiseikkaa, että asiat eivät aina ole aivan mustavalkoisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sairas ihminen kuuluu hoitoon. Läheltä katsoneena tiedän ettei vankila ketään paranna vaikka kuinka tiili purisi. Sekoavat vain lisää. Valitettavasti myös usein näihin mielenterveyshäiriöihin vedotaan liiankin helposti. Miksi terve haluaa hullun leiman, koska murhasta voi elinkautinen rapsua, sairas vapautuu kunhan tehvehtyy. (En puhu tästä äidistä vaan yleisesti syystä miksi moni hakee mielenterveyslausuntoja oikeudenkäynnin yhteydessä.)

 

Sairas ihminen vankilassa on vaaraksi itselleen ja monelle vankilan työntekijälle sekä muille lusijoille. Sekopää kun saa ihan järjettömiäkin ideoita, joista ei muurin ulkopuolella puhuta. (Ei saa puhua)

 

Vankilan kuntoutusohjelmat eivät ole sairaille vaan rikollisille. (Joo, no onko pedofili sairas vai rikollinen onkin kinkkisempi juttu. Molempia löytyy mielestäni, ja pedot ei mielestäni kuulu taas lääkärien valvontaan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just noiden syiden, ja rikoksentekijän oikeusturvan vuoksi onkin tärkeää, että mielentilatutkimuksia tehdään aika herkästi. Psykiatrian ammattilaisten tehtävä sitten on selvittää, mikä rikoksentekijän psyykkinen terveydentila on. Käytännössä psykoottiset tilat taitavat olla ainoita syitä, joiden perusteella vankilan voi välttää.

 

Joillain ihmisillä voi olla taipumusta reagoida eism. voimakkaaseen stressiin psykoottisin oirein. Vaikka henkilö muuten on psyykkisesti täysin terve, kykenee elämään aivan tervettä ja tavallista elämää, voivat suuret elämänmuutokset tai muu iso stressi saada aikaan psykoottisen läpilyönnin. Mutta edelleenkään en ota suoraa kantaa tähän surulliseen yksittäistapaukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hyvin harva rikollinen on mieleltään sairas. Hyväksi tarkoitettu järjestelmä kusee, kun sen hyväksikäyttöä yrittää suurin osa rikollisista. Minä kun en luota että oikeaa diagnosia täydellä varmuudella tulee. Senhän todistaa sekin että sekopäitä ei päästetä hoitoon hakeutumisestaan huolimatta. (lääkäri aliarvioi tilan). Väittäisin että rikosoikeudellisen vastuun osalla ollaan sitten ylivarovaisia ja lykätään tilapäistä mielenhäiriötä varmuuden vuoksi.

 

Järjestelmää ei koskaan saada täydelliseksi. Minusta huijaustarkoituksellisesta järjestelmän hyväksikäytöstä pitäisi antaa myös rangaistus, ja vielä sellainen että mieleltään terve kyllä tarkkaan punnitsisi lähteekö turhaan kuormittamaan järjestelmää, minkä tarkoitus on luoda oikeusturvaa heille jotka apua tarvitsevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeisin uutinen joka "sopisi" tähän ketjuun on niin hirveä etten edes laita sitä tänne. Jos joku haluaa pahanmielen niin iltalehtien sivuilta löytyy tietoa. En suosittele ja toivon ettei sitä tänne ketään muukaan tuo :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En minä kyllä mitään hirveää löytänyt.

 

T: Utelias

 

Yksi äiti oli saanut elinkautisen...kyllä mulle ainakin tuon lukeminen teki tosi pahaa. Eilen illalla tullut Ilta-sanomien sivulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää en löydä mitään tuon tyyppistä uutista..ehkä parempikin niin..

 

Selailin väärää lehteä..miksi pitää olla näin utelias? :girl_cry2:

Edited by Alison

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kävin lukemassa. Kyllä taas voi pistää vihaksi! Ja surettaa! Ja kaikkea mahdollista! girl_impossible.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauheaa :(. Ihmetytti sekin, että miksi uutinen on nyt tullut kun tapahtuma on sattunut 2005?

 

Näitä karseita juttuja on tullut niin paljon, että tuli sellainen olo, että onneksi tämä lapsi ei ole joutunut kauaa kärsimään :( (niinkuin osa näistä lapsista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja italiassa taas unohdettu 2 vuotias tyttö kuumaan autoon viideksi tunniksi... Tulos on tuttu viime kesältä. :girl_to_take_umbrage2:

Edited by Tweety

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now