Rautalanka

Vauvamahan näkyminen

185 posts in this topic

Mä oon 175cm/53kg, ekassa raskaudessa näkyi muistaakseni joskus viikolla 17 (+-2viikkoa). Nyt toisella kertaa alkaa olemaan viikolla 10 vaikeaa kun saa vetää mahaa sisään töissä ettei kukaan tajua mitään. Aamuisin ei oo niin paha mutta illalla mulla on tässä vaiheessa samanlainen kessi kun viime kerralla viikolla 20.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. Itsellä on ollut taaksepäin kallistunut kohtu ja joka kerta lääkäreiltä asiasta kysyessäni saan saman vastauksen: Kohtu kääntyy väkisin eteenpäin aika alkuraskaudesta, koska muuten kohdun kasvu ei olisi mahdollista.

Mulla on menossa 17+5 ja tänään ekaa kertaa tutut ihmiset huomasivat mahani, vaan eivätpä nekään kehdanneet asiasta kysyä kun en asiasta puhunut. Olin kyllä kiskonut päälleni mammahousut ja paidan joka suorastaan korosti mahaa.

Viikko sitten asian huomasi vieras ihminen, mutta lähinnä siitä, että kuulemma pitelen kiinni mahastani (neljän lapsen äiti kyllä arvaa jo tuostakin).

Itse kyllä huomaan mahani, mutta muille se menee vielä lihomisen piikkiin, jollen sitä sitten väkisin esille tyrkkää, niin kuin tänään.

Töissä meinaan piilotella vielä niin pitkään kuin voin :)

Jos pitäisi määritellä joku aika mahan ilmestymiselle, niin se olisi kyllä tämä viikko.
Odotan ensimmäistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odotan kolmatta. Edellisillä kerroilla meni heittämällä rv 15, ennen kuin mitään pystyi huomaamaan. Kolmannen kohdalla vatsa turposi miltei raskaustestiä tehdessä. Teltta päällä töissä, jottei kukaan huomaa. Yritän sinnitellä salaisuuteni kannsa rv 12 asti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt rv7 ja ehkä kyseessä on vaan oma vainoharhaisuuteni, mut tuntuu et maha on jo niin iso että ihmiset saattaa alkaa arvailemaan. Ei ole kukaan mitään sanonut ja todellisuudessa varmaan menee lihomisen piikkiin, mutta itsestä maha tuntuu jo nyt ihan jättimäiseltä. Odotan ensimmäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans esikoinen tulossa ja turposin joskus rv 8 niin, että alkoi housut kiristää. Mut en koe, että mitään kunnon vauvamahaa mulla olisi, nyt 12+0 pystyn piilottelemaan raskautta ihan hyvin edelleen. Alavatsa ihan häpyluun yläpuolelta on vaan tunnustellessa sellainen kova eikä pehmeä niin kuin yleensä.

 

En tosin ole muutenkaan mikään maailman pienilantioisin enkä siroin, joten ihmiset saattaa ajatella aika pitkään, että oon vaan lihonut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt alkanut rv 17, ja jo parin-kolmen viikon ajan kaikista tiukimmat housut on tuntuneet kiristäviltä mutta oon vielä ihan hyvin pystynyt käyttämään normaalivaatteita kun en ihan niitä kaikkein tiukimpia housuja laita jalkaan. Vatsan kokoero illan ja aamun välillä on tosi suuri. Aamulla ei huomaa oikeastaan mitään, mutta illalla vatsa on paisunut jo aika muhkeaksi. Aamulla se on sitten taas kadonnut. Saa nähdä milloin vatsassa alkaa huomata jotain myös aamulla. Pari viikkoa sitten neuvolassa hoitaja ennusti että kuukauden sisällä alkaisi näkyä  :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävät, jotka toki kyllä tiesivät yrityksestä, kommentoivat tänään kyläillessään mukavasti pyöristyneestä vatsasta. Voi huokaus, pääsisi nyt edes ar-ultraan asti ennenkuin koko maailma tajuaa tämän pallon. Vatsaa on ennestäänkin mutta ei kovana pallona vaan makkaroina (bmi 29). Vaaka näyttää kuitenkin jopa vähän vähemmän kuin ennen raskautta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle gyne joskus sanoi, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. No ekassa raskaudessa masu alkoi näkyä rv 16-18 ja nyt toisessa on näkynyt jo pitkän aikaa, rv 11 vasta menossa :huh:  En kuitenkaan voi vielä töissä kellekkään kertoa, joten aika luova pitää yrittää olla tämän mahan kanssa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, mullekin gynet on sanoneet että selvästi taaksepäin kallistunut kohtu mutta esikoista odottaessa oli jo rv 12:lla selvä vatsakumpu. En välttämättä haluais että tän tokan ihmiset alkaa jo lähiviikkoina huomaamaan, kun yleistä tuntuu olevan että toka näkyy aiemmin kuin eka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta maha alkoi näkymään jo samoihin aikoihin kuin Maria Coronalla. Mielestäni tosi ajoissa.

Saa nähdä miten käy kakkosen kanssa, jos sellainen saadaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin työpaikalla muistaakseni rv 18, ja työkaverit sanoivat, että olivat arvelleet jo vähän. Samaan aikaan toinen työkaveri odotti myös ja kertoi samoihin aikoihin minun kanssani, vaikka oli muutamaa viikkoa edellä. Hän oli minua pidempi ja hoikempi, mutta koko raskauden ajan hänellä oli pienempi masu kuin minulla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen hoikkarakenteinen ja maha tuli kunnolla näkyviin muistaakseni siinä rv 20 tienoilla. Hirveä vauvakuume taas, kaiholla muistelen sitä pallomahaa. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta en muista tarkkaan, mutta tosi aikaisin kasvoi jo huomattavan, suorastaan erikoisen isoksi.

 

Nyt odotan toistani viikolla 6+4 ja eilen eka ulkopuolinen huomasi. Tai siis sanoi tänään huomanneensa eilen, mutta tänään oli vielä varmuuden vuoksi katsellut hetken, mutta kun "ei todellakaan voi jäädä epäselväksi, onko tuo vavvamaha, niin uskalsi sanoa ääneen sen."

 

No, mä kasvatin ekasta sellaisen syöksysämpylän, että jokainen sen nähnyt arveli kaksosia. Katsotaan, millainen kasvaa nyt.

Edited by Chilli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chilliiii! <3 (superstalkkeri täällä hei, ei vaiskaan. Mulle tuli s-posti että olit kirjoittanut tähän mun jälkeen ja hieraisin silmiäni oikein että mitä, meidänkö Chilli se tosiaan on. No, olihan se. :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse huomasin pienen pyöreyden alavatsalla jo suunnilleen viikolla 8, ja viikkoon 14 mennessä siitä oli mielestäni tullut jo vauvamahan näköinen. Noh, töissä kun aloin kertoa raskaudesta viikon 18 paikkeilla, niin monet oli ihan yllättyneitä "kun ei sulla näy mahaakaan". (Tuossa vaiheessa käytössä oli jo äitiysvaatteet ja tunsin oloni melko muhkeaksi).

 

Nyt olen viikolla 25, ja oletan että ulkopuolisetkin ovat jo parin viikon ajan huomanneet mun raskauden. Eli toisin sanoen, jos olisi ollut tarvetta peitellä raskautta, niin se olisi saattanut onnistua ehkäpä viikolle 20.

 

Ai niin, ja bmi raskauden alkaessa oli 19.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen normaalipainoinen ja kohtu taaksepäin kallellaan, raskaus alkoi näkymään jo ensimmäisen kolmanneksen aikana. Esim. moni työkaveri arvasi raskauden jo ennen kahtatoista viikkoa. Jo viikosta yhdeksän eteenpäin käytin äitiyshousuja, mutta silloin kyse oli varmasti turvotuksesta. Mutta jännä että maha alkoi aikaisin näkymään vaikka kohtu taaksepäin kallellaan. Ehkäpä siihen vaikutti se, että olen aika lyhyt, eli maha alkoi kasvaa suoraan ulospäin, kun ylöspäin ei paljoa ollut tilaa. :)

Edited by whipped cream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla mammafarkut oikein korostaa "pientä pömppistä", äkkinäinen voisi luulla, että olisin jo pidemmällä raskaana, nyt rv 10. :)

Kukaan ei tosin ole ääneen sanonut mitään, vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalipainoinen oon, vatsasta hoikka. 15+0 lähtien on alkanut näyttämään siltä, että kasvaa kohisten. Nyt ei tavallisilla istuvilla vaatteilla saa piiloon tuota pömppistä  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta olin vielä 19 viikolla bikineissä ilman että kukaan kyseli raskaudesta. Siitä meni pari viikkoa ennenkuin selkeesti alkoi olla vauvakas masu. Silloin oli paino normaalin ja alhaisen rajoilla ennen raskautta, kohdun kallistumisesta en osaa sanoa.

 

Nyt toisesta alkoi jo 13+ näkyä, nyt 15+0 ja aika hankala tätä on jo piilottaa. Toki jos oikein vaatteilla jekkailee. Nyt lähtöpaino tais olla tasan keskellä normaalia.

Edited by ACK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näkyi ekassa raskaudessa selvä vauvamaha jostain vkolta 14 alkaen. Se oli sellanen selvä kiinteä alavatsakumpu  :)  BMI oli silloin 28, nyt se on 24,4. Rv 5+2 on nyt menossa ja odottelen jo milloin alkaa näkyä. Nyt vatsa tuntuu vaan enemmänkin turvonneelta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekaa odotan, bmi 19 ja nyt vko 24, ja työkaverit ovat tällä viikolla saaneet kuulla odotuksesta. Kaikki ovat olleet hyvin hämmentyneitä, etteivät ole ollenkaan arvanneet vaikka moni on itsekin äiti tai isä. Omasta mielestäni maha on taas ihan valtava pallo, mutta ehkä se jää kuitenkin vaatteiden alle. En käytä äitiysvaatteita (vielä), nehän kyllä korostaisivat mahaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin molemmissa raskauksissa turvahtamaan niin aikaisin, että sokea reettakin olisi huomannut mun olevan raskaana hyvissä ajoin ennen puoltaväliä. Ekassa raskaudessa sain onnitteluja puolitutuilta noin rv 15 alkaen. Toisella kerralla maha näkyi vieläkin aiemmin. Mulla on lyhyt selkä ja maha ei mahtunut kasvamaan kuin ulospäin, mikä yhdistettynä kohtuullisen reippaaseen painonnousuun (paino nousi heti alusta lähtien noin puolen kilon viikkovauhtia) sai aikaan melko näkyvän ja myöhemmillä viikoilla näyttävän raskausmahaefektin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pitkä ja hoikka, jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu. Odotin, että enenn puoltaväliä ei näkyisi, mutta maha pompsahti esille niin, että jouduin siirtymään mammahousuihin jo 13. viikolla. Töissä kyseltiin jo tuota ennen eka kerran että oonko kenties raskaana. :grin: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ensimmäisestä lapsesta alkanut maha erottua puolivälin aikaan ja tokasta paria viikkoa aiemmin. Mutta omat farkut on ahdistaneet jo paljon aiemmin molemmilla kerroilla. Pituutta reilu 170 ja normaalipainoinen olen ollut molempien raskauksien alkaessa.

Eikä mitään hirmu isoa mahaa ole ollut kummastakaan ja esim. takaapäin katsoessa ei välttämättä ole huomannut raskautta ollenkaan vielä viimeisillään viikoilla. Toinen lapsista on syntynyt talvella ja naapurit (ne joiden kanssa ei asiasta ollut puhetta) ei olleet huomanneet raskautta ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI 21 ennen raskautta. Turvotusta ollu alusta asti mahassa ja rinnat kasvoivat heti. Nyt on 12+6 ja näyttää kuin olis pitemmällä jo. Ekassa raskaudessa alkoi näkymään joskus puolessa välin raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now