Rautalanka

Vauvamahan näkyminen

185 posts in this topic

Mietin tässä, että näkyyköhän raskaus nopeammin laihoilla vai meillä vähän ylipainoisilla?

Mietin vain että kuinka pitkään tätä voisi salata töissä..??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä sillä taida olla mitään merkitystä onko laiha vai läski ja miten nopeasti maha näkyy. Tietysti jos on ennestään mahaa itsellään niin vieraammat ehkä saattaisivat miettiä raskautta. Esikoista odottaessa olin laiha ja maha alkoi näkymään heti ja kuopuksen kohdalla olin taas läski, silti maha tuli tosi nopeasti esille. Mutta äitini joka oli ylipainoinen minua odottaessa niin ihmiset alkoivat tajuamaan äidin raskauden vasta viimeisillään ja nyt kun odottaa toista ja paljon laihempana niin silti maha on tosi pikku riikkinen vaikka on viimeisillään. Eli se on vaan niin omasta vartalomallista kiinni miten maha alkaa näkymään tai miten aikaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on reilusti ylipainoa (vaikkakin maha on ollut suht litteä ylipainosta huolimatta, kiitos liikuntaharrastuksien...) ja maha pullahti esiin melkein heti. En olisi pystynyt salailemaan raskautta varmaankaan viikon 10 jälkeen. Mutta mulla on voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu (kätilö oikein ihmetteli ensimmäisessä ultrassa tätä) ja istukka etuseinässä. Nämä seikat vaikuttaneet minulla ainakin enemmän kuin oma paino. Nyt mennään viikolla 25+5 ja sf-mitta vastaa viikkoja 32. Ja en ole kerännyt yhtään kiloa lisää raskauden aikana, eli kaikki sentit on tuossa edessä pallona :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jokainen raskaus näkynyt paremmin ja nopeemmin kuin edellinen, jokaisen kohdalla oon painanut enemmän kuin edellisen, vaikken vieläkään peruspainoltani ole mikään kamalan lihava, ylipainoa oli silti sen verran ennen tätä raskautta että BMI oli 26,7 eli lievä lihavuus. Olen myös pitkä (171 cm) ja pitkäselkäinen, silti kaikki raskauteni työntyvät selkeästi eteen ja esiin. Takaapäin ei mahaa näy ja vyötärökin näkyy, edessä taas on valtava kumpu joka on selkeästi raskausmahan näköinen. Sanoisin että kaikista eniten mahan näkymiseen vaikuttaa oma kropanrakenne, toisilla ei maha näy niin selkeesti (esim oma kaverini jolla on liki sama LA ja toka lapsi tulossa, ulospäin ei näy että olisi raskaana, edes otetuissa mahakuvissa) ja toisilla jo viikolla 10 maha on sitä luokkaa että muuta alkavat suputella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä sillä taida olla mitään merkitystä onko laiha vai läski ja miten nopeasti maha näkyy. Tietysti jos on ennestään mahaa itsellään niin vieraammat ehkä saattaisivat miettiä raskautta. Esikoista odottaessa olin laiha ja maha alkoi näkymään heti ja kuopuksen kohdalla olin taas läski, silti maha tuli tosi nopeasti esille. Mutta äitini joka oli ylipainoinen minua odottaessa niin ihmiset alkoivat tajuamaan äidin raskauden vasta viimeisillään ja nyt kun odottaa toista ja paljon laihempana niin silti maha on tosi pikku riikkinen vaikka on viimeisillään. Eli se on vaan niin omasta vartalomallista kiinni miten maha alkaa näkymään tai miten aikaisin.

 

 

Anteeksi ot, mutta ymmärsinkö oikein että teillä molemmilla (sinulla ja äidilläsi) vauvat ovat syntyneet melkein samaan aikaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten jo aiemmin sanottu, näkymiseen vaikuttaa aika moni asia ja kropan rakenne isoimpana ja tietenkin vaatetus.

 

Itse olen lievästi ylipainoinen, mutta myös pitkä (lähemmäs 180cm) ja pystyin piilottamaan mahan hyvin viikolle 22-23 töissä löysällä vaatetuksella. Ensimmäinen "tuleekos sulle vauva utelu tuli viikolla 28... eli ei oo turhan nopsaan kukaan tullut päin naamaa huutelemaan! ^_^

Minulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, joten itse kohtu ei pullahtanut koskaan esiin kunnes sitten kasvoi jo niin paljon, että pitikin alkaa näkyä.

 

Kaverini odottelee kaksosia viikolla 13 ja painoa ei ole tullut yhtään ja mahaa ei vielä näy ollenkaan. Normaalipainoinen ja alle 170 on pituutta.

 

Aika moni pystyy varmaan sinne 15-16 viikoille pitämään asian salassa ja vaatetuksellakin on osuutensa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin odotan kaksosia ja nyt on menossa rv 15+4, maha todellakin näkyy ja paljon! Painoa on tullut ehkä pari kiloa lisää ja pituutta mulla on siis 162cm.. Kun makaa vaikka selällään sängyllä niin silloinkin ns. ylämaha on ihan laihana, mutta navan jälkeen nousee ihan järjetön pallo esiin, kohtu on kasvanut huimasti viimeisen parin viikon sisällä.. jännittää seuraava ultra, mutta sinne onkin vielä 5 vkoa aikaa.. :/

 

Mahaa en pysty peittelemään keneltäkään ja se on ihan raskausmahan näköinenkin, onneksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En myöskään usko, että painolla on mitään tekemistä sen kanssa milloin vauvamaha alkaa näkyä. Itse olen hoikka ja esikoisen raskausaikana pystyin hyvinkin peittelemään mahaa puoleen väliin asti (turvautuen normaalia löysempiin paitoihin). Töissä kun kerroin puolen välin aikoihin niin muutama heitti, että onkin miettiny mut kun on vielä niin pieni maha ettei oo viittiny sanoa mitään.

 

Tässä toisessa raskaudessa huomaa selvästi, että maha on alkanut kasvamaan nyt jo (viikkoja 13+1). Isosiskon näin viimeksi ihan alkuraskaudessa ja oli meillä käymässä viime viikolla ja kauhisteli sitä miten iso musta oikein tulee, kun nyt jo vauvamahan alku selvästi havaittavissa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli painoindeksi raskauden alussa ja ennen raskautta joku 27, vähän yli, mutta neuvolakortissa näköjään merkattuna 27. Puoleen väliin mennessä oli tullut painoa 2kg.

Mulla oli ennen raskauttakin ylimääräistä mahassa, mutta sen sai vedettyä hyvin sisään ja maha olikin sellainen pehmeä löllö :grin:

9. viikolta lähtien alavatsa alkoi pömpöttää tosi selvästi ja oli ihan kiinteä ja kova, siitä se sitten vain kasvoi ja kiinteytyi entisestään ja oikeastaan n. 13.viikolta lähtien oli jo mahdotonta peitellä mahaa, koska se oli niin paljon kasvanut, vatsanympärys pari senttiä navan alapuolelta useita useita senttejä. Mulla on pituutta 172cm. ja pitkä selkä, joten luulin ennen raskautta vauvamahan solahtavan johonkin tuonne vatsanpeitteiden ja selän pituuden puolesta piiloon. Mutta eipä sitten niin käynytkään ja on näkynyt jo selvästi aikaisesta vaiheesta asti. Mulla on eteenpäin kallistunut kohtu ja sf-mittakin on mennyt koko ajan yläkäyrällä/yli käyrien. Maha myös työntyy ihan täysin eteenpäin, eli ei yhtään uppoa tuonne lanteisiin ja vatsan uumeniin.

 

Eli ei voi siis sanoa, että ylipainoisilla se maha piiloutuisi ylimääräisten löllöjen taakse, ainakaan mulla :D Tuntui pikemminkin, että ne löllöt kyllä suli nopeesti pois, kun vatsa muuttui niin pinkeäksi ja kiinteäksi.

Kaverillani, joka on saman pituinen kuin minä ja muuten saman kroppainen, mutta vain hoikempi (kuten minäkin joskus..) ei maha näkynyt mihinkään vielä puolessa välissäkään. Hänellä oli taaksepäin kallistunut kohtu, joten ehkä sekin selitti, ettei tullut esiin aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla BMI on 20, viikkoja 13+2 ja ihan selvä vauvamasu on jo. Toki sen pystyisi peittämään oikein löysillä paidoilla mutta eipä ole tarvetta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessani mun bmi on 20 ja pystyi hyvin piilottelemaan raskautta töissä rv 23 saakka. Oikeastaan masu pullahti kunnolla tuossa rv 25. Toinen alkoi näkyä vähän aikaisemmin, muttei mun tutut huomanneet mitään vielä rv 15. Meillä on töissä yksi raskaana n. rv 23 ja mä en kyllä siitä arvannut, sillä mahaa on ennestäänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä viikkoja nyt 15 kasassa ja eipä kukaan tuota ole huomannut, ellei nyt tiedä tarkalleen miltä se on ennen näyttänyt ja tutkistele mun vatsan kasvua ;) BMI on semmonen vähän päälle 21 ja rasvat on kertynyt lähinnä reisiin ja perseeseen, eli masu on rasvafreezonea. Kyllä mä itse huomaan pientä pömpötystä, mutta ei se kyllä kauheasti vauvamahalta näytä vaikka olisi kireäkin paita päällä (esimerkiksi jumppasalilla). Lähinnä vaan siltä, että kuljen vatsalihakset vapautettuna jatkuvasti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun BMI on ollut ennen raskautta n.20 ja vatsa pullahti esiin parin kuluneen viikon sisällä eli rv 13-14, vaikka ajattelin sen pitkäselkäisenä ja taaksepäin kallistuneen kohdun omaavana näkyvän vasta paljon myöhemmin. Niin yksilöllisiä me ollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mun Bmi on ollu ennen raskautta jotain 36 ja mun maha alko näyttää vauvamahalta vasta joskus viikolla 20+. Sitä ennen ei voinut oikein sanoa että oonko vaan lihonu vai mitä....:grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun BMI on 27, oon aika sopusuhtainen mielestäni mutta alavatsalle on kertynyt löllöä vuosien myötä. Aamusta maha on aika normaali mutta klo 16 maissa maha vaan pullahtaa esille. Sen jälkeen näytän kuin olisin jo puolessavälissä raskautta menossa.

Jos varovaisesti siirrän alamahan läskejä syrjään, maha näyttää paljon pienemmältä. Ne mokomat löllöt siinä pinnassa saa pinkeän mahan näyttämään isommalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun BMI oli raskauden alussa yli 35, ja olin valmistautunut siihen, että masu näkyy vasta joskus viikolla 30... Mutta yllätys olikin iloinen, kun se alkoi pikkaisen näkyä (siis omaan silmään) jo joskus rv16, ja olisko ollu joskus vkon 18-19 tienoilla, kun ensimmäinen raskaudesta tietämätön tuttu onnitteli nähdessään mut.

 

Olisi hauska nähdä, miten maha näkyisi jos tulisin uudestaan raskaaksi, kun toisaalta toisesta usein näkyy jo aiemmin mutta toisaalta ekasta raskaudesta jäi maha eri tavalla pömpölle, kuin mitä oli ennen sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntui pikemminkin, että ne löllöt kyllä suli nopeesti pois, kun vatsa muuttui niin pinkeäksi ja kiinteäksi.

 

Tätä mä odotan  :grin:

 

 

Mua on ahdistanu jo pidempään kun oon lihonu ja mun maha on kasvanu (liian syömisen) takia hirveeks palloks, oon näyttäny jo pitkään siltä, että oon raskaana  <_< Plussasin vasta tällä viikolla, mutta nyt jo iltaisin on älytöntä turvotusta, näyttää ihan kuin olisin jo pitkälläkin. Sitä odotellessa, kun voi taas pitää tiukkoja paitoja  :girl_sigh:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itellä on aina ollut pientä pömppistä havaittavissa, joten asiasta tietämättömät sukulaisetkaan eivät ensi alkuun arvanneet mitään. Nyt, viikkojen ollessa 29+4 alkaa olla jo havaittavissa ihan vauvamasu, eikä normaali pömppis. Ehkä kuitenkin vaikuttaa myös se, että raskaus on ollut mulle melko loistava laihdutuskuuri, ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen painan alle 80kg. :P Ennen raskautta paino oli 85kg:n hujakoilla ja nyt raskaana ollessa alimmillaan on käynyt jopa 74kg:ssa. Nyt kuitenkin on 2-3 kg tullut lisää, että eiköhän tämä tästä ala nousemaan kun pirpanakin kasvaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli just tänään pomolta kommenttia, ettei mulla vauvavatsaa juurikaan näy vaan näytän pikemminkin hoikistuneelta! Olen siis ylipainoinen, painoindeksi ennen raskautta 34 pilkku jotain. Harmittaa, kun haluaisin jo esitellä raskautta kaikille. No, ehkä se sitten vielä ehtii kasvaa...nyt on viikkoja 22 + 3.

Edited by Decubal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi hauska nähdä, miten maha näkyisi jos tulisin uudestaan raskaaksi, kun toisaalta toisesta usein näkyy jo aiemmin mutta toisaalta ekasta raskaudesta jäi maha eri tavalla pömpölle, kuin mitä oli ennen sitä.

 

Vatsa miullakin jäi vähän eri malliseksi, eikä se mielestäni johdu muutamasta raskauden jälkeen tulleesta ekstrakilosta... Ekassa raskaudessa bmi 20, tässä toisessa 24 ja maha on näkynyt nyt tokalla kerralla paljon nopeammin. Mahakuvia vertaillessa sanoisin, että nyt menee koossa noin kuukautta edellä. En usko, että johtuu (ainakaan kokonaan) suuremmasta lähtöpainosta, vaan siitä että vatsalihasten/kiinnikkeet on valmiiksi venyneet, kun edelliskerrasta ei ole kovin montaa vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla BMI ennen raskautta 24, masu alkoi nousta viikon 13 jälkeen ja kunnolla tuli esille viikolla 15. Nyt siis 19. viikko meneillään ja maha on ihan selkeä. Mulla ei ollut pömppistä ollenkaan ennen raskautta, vaan kilot kerääntyy aina reisille, joten varmaan siksi maha nousi nopeesti. Ensimmäistä odottelen, minkä vuoksi kyllä ihmetyttää että maha on näinkin selvä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI ennen raskautta oli 26,0 et lievä ylipaina. Turvotus alkoi kuitenkin heti ja vatsa pyöristyi jo ennen 10 viikkoa. Nyt, vko 12, erottaa pienen pömppiksen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI ennen raskautta oli noin 19 ja pituutta mulla 156cm eli olen aika pikkuinen. Selän pituudesta en osaa sanoa mitään, kai se aika keskiverto pituinen on.. Mulla on aina ollut litteä masu, joten turvotusta alamasulla alkoi olemaan jo joskus ennen viikkoa 10 sen verran, että muillakin oli mahdollista huomata se. Toki monet varmasti luulivat, että olen vain lihonnut. Kunnolla masu pullahti esiin ehkä joskus viikolla 15 (olen ihan sekaisin alkuraskauden viikoista, koska LA on vaihtunut alkuperäisestä). Viikko sitten neuvolassa (26+ jotain kai), sai täti sf mitaksi 24 ja sanoi vain, että ihan hyvä. Itselle jäi vaan vähän epäilevä olo kun muutenkin täti oli aika noohh.. huono, kyseessä oli siis eri täti kuin yleensä ja ei oikein osannut hommiaan tai siltä musta ainakin tuntu, joten todellinen sf- mitta voi olla jotain ihan muuta :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näköjään näkyy nyt, koska äsken työpaikan kahvitauolla sain vastaani täydeltä huoneelliselta ihastuneen kiljahduksen ja kyselyn, milloin on laskettu aika. Ja viikkoja on koossa kaikki 7!! :girl_mad:

 

Siksi myrtsinä, että en tosiaan osaa ottaa tätä alkuraskautta huolettomasti, vaan pelkään keskenmenoa ym. ja nyt koko työpaikka jo tietää! Ei ole kivaa, erityisesti kun raskautta on yritetty 2 vuotta niin olisin halunnut pitää asian itselläni edes vähän pidempään. Mut elämä on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla alkoi näkymään reilusti siinä rv16 kohdalla. Ja nyt ihmiset tulee jo kyselemään reilusti, milloin on LA. :grin: Mutta moni on tullut sanomaan, että katsoi jo aikaisemmin, että voisinko olla raskaana (siis nähneet jollain viikoilla 12-14). En ole enää vähään aikaan peitellyt, sillä olen reilusti ylpeä ihanasta mahastani. Olen ihan normaalipainoinen, BMI oli 20 ennen raskautta. Pituutta varteen ei ole siunaantunut paljoakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now