ONNEkas

Vinkkejä äitiysloma-aktiviteeteiksi ennen h-hetkeä

34 posts in this topic

Äitiysloma on alkamaisillaan ja ihmettelen että mitä sillä tekisi ;) Mieli tekisi vähän hemmotella itseään, vaikka jalkahoidolla tai hieronnalla - hyviä (edullisia) vinkkejä pk-seudulta? Toisaalta hankintoja ja siivousta ei varmaan voi kauaa enää lykätä... Mitkä ovat parhaat vinkkinne äitiysloman alusta nauttimiseen tai muuten sen hyödylliseen käyttöön?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai sitä suositellaan keräämään äitiysvapaan alussa vaan voimia alkavaa vauva-arkea varten... Itse tosin turhaudun jos ei ole päivälle yhtään aktiviteettia suunniteltu :D Olen tehnyt itselleni listan hoidettavista asioista (mm. vauvanvaatteiden järjestely, puuttuvien tarvikkeiden hankinta jne) ja yritän siitä hoitaa vähintään yhden per päivä.

 

Hemmotteluakin olen itselleni varannut jalkahoidon muodossa. Voin suositella City Dealin (www.citydeal.fi) fanittamista Facebookissa tai tarjousten tilaamista omaan sähköpostiin, sieltä olen bongannut edullisia kauneushoitoja jne.

 

Mutta kuuntele siis itseäsi ja tee juuri sitä mikä itseäsi normaalistikin kiinnostaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ainakin kauhea vuori vauvavaatteita ja vauvan petivaatteita silittämättä+ hoitopöytä kokoamatta, kuten pinnasänkykin, joten näistä aloitamme kun äippäloma alkaa. Ja sitten aion vielä ommella pikkuiselle jotain kivaa, esim. pehmolelun ym. Sitten aion lukea kaikki ne kirjat, joita en kolmeen vuoteen ole ehtínyt opiskelija-arjen keskellä. Sitten vois pitää pienen minikaupunkiloman jossakin kotimaan kaupungissa miehen kanssa, sopivasti kahden keskistä aikaa ennen vauva-arjen alkua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän että sekoan äitiyslomalla tekemisen puutteen vuoksi. Niimpä olen ajatellut ajankuluksi ommella uudet verhot olohuoneeseen ja ehkä tyynynpäällisiä sohvatyynyihin.. En ole mikään käsityöihminen ja ompelukone on viimeinen vekotin minkä kanssa tulen toimeen, mutta onhan siinä aikaa purkaa ja ommella ja kirota, vielä kun mies on päivät töissä eikä ole ilkkumassa vieressä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiyslomalla pesin vauvan vaatteet, laitoin vaatteet valmiiksi kaappiin odottamaan käyttäjäänsä, siivosin koko asunnon perusteellisesti (pesänrakennusvietti) ja kärvistelin olojen kanssa. Ei sitä oikein osannu ottaa rennosti, kamalasti ku jännäsi tulevaa h-hetkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on yhtään keittiöihmisiä, niin kannattais ehkä tehdä pakastin täyteen erilaisia laatikko/vuokaruokia.. tehdä vaikka foliovuokiin ja pakastaa kypsät ruoat. Sieltä helppo sitten parina ekana kk:na sulattaa ja lämmittää itselle/isännälle/perheelle ruokaa jos ei ehdi tai jaksa kokata. En tiedä tuleeko itseni tehtyä, mutta yksi kaveri teki näin ja helpotti kyllä alkuaikaa, kun mies ei keittiössä viihtynyt yhtään ja äiti oli lapsivuoteessa kipeänä :) Ei tarvinnu syödä eineksiä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut nyt äitiyslomalla tosi tylsää. Vauvavalmisteluihin ja pakollisiin siivoomisiin ei kauhean kauaa kulunut. Sen lisäksi oon ruvennut neulomaan, tehnyt ristikoita, käynyt kävelemässä, katellut leffoja, suunnitellut ristiäiskutsut ja ihan vaan ollut ja lepäillyt aika paljon. Miehen kanssa ollaan käyty elokuvissa ja nähty kavereita.

 

Mun tehtävää listalla on ainakin ikkunoiden, uunin, jääkaapin ja mikron pesu, mutta ne teen vaan jos tulee inspiraatio kun ei noilla mikään hätä ole.

 

Oon kovasti koittanut psyykata itteäni siihen, että nyt on hyvä olla kun tällästä yksinoloa ja tylsyyttä ei varmaan enää tule.

 

Muoks. Ja niin! Olen ruvennut opiskelemaan kymmensormijärjestelmää etteivät aivot ihan hapertuisi :D

 

 

 

Edited by Josku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa olin varannut äitiyslomalle viimeisten hankintojen teon, kodin järjestelyä lasta varten, imetystyynyn ompelun ja muita käsityöjuttuja sekä tilannut vinon pinon valokuvia, jotka oli tarkoitus laittaa kansioihin ennen lapsen syntymää.

 

Vaan poikapa syntyi jo kahden viikon äitiyslomalla olon jälkeen viikolla 37+1, joten jäivät asiat tekemättä. Viimeiset hankinnat olin onneksi ehtinyt tekemään juuri tekemään, mutta valokuvapino jäi odottamaan hyllyn perälle melkein vuodeksi, ennen kuin sain vähitellen aikaiseksi siirtää niitä kansioon päiväunien aikana. Pinnasänky koottiin ja siirrettiin paikalleen sairaalasta palun jälkeen ja hoitopöydän pehmustekin valmistui vasta parin viikon lapsenhoidon jälkeen.

 

Pointtini on siis se, että vauvan kannalta tärkeät hommat kannattaa hoitaa heti, kun koskaan ei tiedä ehtiikö ennen lapsen syntymää lomailemaan kaksi vai seitsemän viikkoa.

 

Muoks. Minä suosittelen myös varaamaan pakastimeen ainakin muutaman aterian hätätilanteita varten. Mulle pakasteruoka oli muutamaan kertaan tosi tarpeen miehen palattua jo töihin, kun itse olin valmiiksi puhki ja lapsi ei nukkunut vaan huusi huutamistaan niin, että hyvä kun sai lusikoitua san valmiin ruoan napaan. Alusta asti sitä ei olis saanut valmistettua.

Edited by E. Vekara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä tuosta ruokien valmistamisesta, vaikka meillä mies onkin tähän saakka ollut kotona niin usein ei vain millään jaksa/ehdi alkaa ruokia vääntämään alusta loppuun ja tuollaiset vain lämmitystä vaativat ruoat ovat olleet ihan pelastus!

 

Jos kestovaippoja aikoo käyttää niin niiden käyttöä on hyvä treenailla ja valmistella etukäteen: taitella harsoja, harjoitella niiden pukemista nallelle, lanoliinittaa villahousuja yms.

 

Ihan lopussa kaivelisin myös esille niitä säilöön laitettuja pre-raskaus vaatteita ja tarkastelisin valikoimaa imetystä silmällä pitäen ja hankkisin tarvittaessa esim. neuletakkeja ja muuta tarpeellista. Mulla meni ekat pari viikkoa äitiysvaatteissa kulkiessa kun ei vaan missään välissä tuntunut ehtivän selvitellä ja pyykätä niitä vanhoja säilössä olleita omia vaatteita!

 

Näin jälkiviisaana olisi myös kannattanut palautella mieliin lasten- ja tuutulaulujen sanoja. Eihän se vauvaa haittaa jos äiti muistaa vain yhden säkeistön Ihmeestä ja kummasta, mutta itsellä meinaa loppua huumori siinä kymmenennen toiston kohdalla. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nauti ja hemmottele itseäsi. :tender:

 

Nuku niin paljon kuin jaksat.

 

Itse silitin vauvanvaatteet, siivosin ullakot, leivoin kuin hullu tulevia vieraita varten (joita sitten kans tuli :grin: ). Lisäksi kävin kasvohoidoissa, jalka- ja kynsihoidoissa, kampaajalla jne... Oi se oli ihanaa aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni kannattaa levätä ja tehdä juuri sitä mitä huvittaa, ottaa ihan rennosti. Kun vauva syntyy, hänellä on omat vaatimukset ja niiden mukaan mennään... Lisäksi kannatan myös ruokien valmistamista pakasteeseen alun hätävaraksi!

 

Varsinkin, jos on ensimmäinen lapsi syntymässä, niin se on todella ainutlaatuista aikaa ennen lapsen syntymää. Vähään aikaan ei tule sellaista hetkeä, että saisi olla ihan itsekseen itselleen. Vaikka parasta aikaahan sekin on, kun on oma pieni ihanuus sylissä tuhisemassa girl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on loput vuosilomat ennen äitiysloman alkua, ja minkäänlaisia suunnitelmia äitiyslomalla tehtävistä jutuista ei ole. Kaikki hankinnat on todnäk tehty ennen lomien alkua, joten joitain pikkujuttuja varmaan hankin mutten muuta. Ja lepään, rentoudun, liikun sen verran minkä voin, käyn kosmetologilla ja kampaajalla.

 

Nimim. lomaa odotellessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipas mieleen niin tulin tiputtamaan ajatukseni tänne... :girl_smile:

-Joulukorttien teko

-Pikkupyykin peseminen

-Ittestään huolehtimien vaikka ihan kotikonstein, esim. jalkakylpyjä, kynsien lakkausta, kasvonaamioita yms... :girl_smile:

-Sitten vaan ylipäätänsä vauvan tuloon kaikki valmiiksi.

-Aina kun tekee ruokaa, laitaa ainankin yhen annoksen ruoasta pakkaseen, esim. isää varten tai muuten vaan tulevia "ei jaksa" päiviä varten.

 

Eipä siinä sitten muuta kun olla möllöttää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon vähäsen siivoillut ja kierrelly kirppareita ja joka ikinen päivä mä nukun päikkärit, ihanaa!! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mullakin pitää olla joka päivälle jotain pientä puuhaa. Muuten iskee turhautuminen:)

Tuo ruoan pakastaminen oli kyllä hyvä vinkki. Tuumasta siis toimeen.

Onhan tämä ainutlaatuista aikaa ja todellakin pitää välillä ollakin ihan vaan tekemättä mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aion alkaa leipomaan korvapuusteja pakkaseen ja muutenkin. Mies on niihin hulluna enkä olekaan pitkään aikaan leiponut. Tässä nyt mietin josko huomenna leipoisi jo yhden pellillisen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jopas te olette kaikki ahkeria; ikkunanpesuja ja mikrojen pesuja ja kaikenlaisia muitakin pesuja ja touhotuksia. :o

 

Mä olen ollut koko kesän lomalla enkä ole mitään saanut aikaiseksi. Itseasiassa en edes osaa sanoa, mitä olen tehnyt, en kai sitten mitään. :girl_sigh: Kesä tosin oli niin lämmin, etten juuri mitään olisi jaksanutkaan tehdä, mutta ei tuo ilmojen viilemeninen kylläkään mitään eroa mun touhotukseen (tai sen puutteeseen..) tuonut. Ja missä on mun pesänrakennusviettini? :unsure:

 

Toisaalta, suosittelen tätä kyllä kaikille. 11 tunnin yöunet (toki harvemmin ihan putkeen..) ja kunnon löysäily on aika jees. Olenpahan ainakin levännyt kunnolla kun vauva tulee. :)

Edited by molli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ajatellut ruveta miettimään ja ostelemaan tulevia joululahjoja kaiken muun perinteisen (siivoilut, leipomiset jne.) lisäksi. Ei tarvitse sitten pienen vauvan kanssa asiasta stressata ja tungoksessa shoppailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä ruoat sopii etukäteen valmistettaviksi ja pakastettaviksi parhaiten? Tykkään ruoanlaitosta mut en ole tähän asti tuota pakastamista juuri harrastanut niin olisi kiva kuulla kokemuksia, mitkä ruoat kärsii pakastuksesta vähiten. Jos vain jaksan niin ajattelin itse hyödyntää tätä neuvoa sitten kun laskettu aika on vähän lähempänä. Kertokaa vinkkejä/kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin lähes kaikki missä on jauhelihaa, esim makaronilaatikko, jauhelihapihvit/pullat, kaalilaatikko, jauhelihakastike yms...

Lähes kaiken ruoanhan voi pakastaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähes kaikkea ruokaa voi pakastaa.

Mulla tällähetkellä pakastettuna on jo esim.

-Jauhelihakastiketta ja pastaa

-Erillaisia patoja jotka oon tehny niistä pata-aines pusseista

-Keittoja

-Makaroonilaatikkoa

-Kaalipataa

 

Eli vähän tosiaan kaikkea. :girl_smile:

Kerta-annoksina oon kaikki pakastanu, tai max.2 annosta/rasia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, tottakai lähes kaikkea voi pakastaa mut lähinnä ajattelin et mitkä olis sellaisia ruokalajeja, joiden makuun ja koostumukseen pakastaminen, sulattaminen ja uudelleen lämmittäminen vähiten vaikuttaisi epäedullisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiusaukset on hyviä, ne on yleensä jopa parempia pakastuksen jäljeen. Ainaski mun mielestä.

Näitähän voi tehdä useamman sorttista. Esim. kinkku-, poro-, lohi-, tonnikala- ja janssoninkiusaus.

Mikä vaan eniten itelle maistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Itse en henkilökohtaisesti tykkää yhtään pakastetuista pastaruoista. Jotenkin se pastan koostumus menee ihmeelliseksi pakastuksessa, niin olenkin sitten usein tehnyt vaikka jauhelihakastiketta sen verran enempi, että saa pelkän kastikkeen pakkaseen ja sitten voi vaan kiehauttaa pastan ja sulattaa+lämmittää kastikkeen. Pasta on siitä helppo tehdä nopeestikin, kun ei tarvi kuin laittaa vesi kiehumaan ja heittää makaronit/spagetit kattilaan.

 

Ajattelin myös loppuviikoilla sitten tehdä jonkun verran pakkaseen juurikin kastikkeita. Meillä tosin mies tekee paljon parempaa ruokaa kuin minä, mutta koska hän käy töissä ja ite oon kotona, mulla olisi aikaa tehdä niitä ruokia enempi. Myös noita kiusauksia on kiva tehdä pakkaseenkin asti tai ainakin pakastaa tässä aikaisemmin jääviä tähteitä annosrasioihin.

 

Enempi kuitenkin varmaan tulen leipomaan pakkaseen, että on sitten mm. vierasvaraa ja varmaan osa menee omaankin suuhun :grin: Mm. mokkapaloja, porkkanaleivoksia, kinkkupiirakkaa.

 

Mä aloitin nyt äitiysloman ja vielä on laskettuun aikaan vajaa 2kk. aikaa. Aion tässä mm. laittaa vauvan huonetta kuntoon, pestä kaikki pienet vaatteet + kestovaipat, ostaa puuttuvat jutut ja rentoutua. Sain juuri ison pinon edellisvuosien Vauva- ja Kaksplus-lehtiä, joiden parissa kuluu kyllä monet tunnit. Tarkoitus olisi myös vielä katsoa pari sarjaa pois digiboxilta, leffoja ja lukea pari kirjaa, jotka olisi kiva saada luettua ennen vauvan syntymää. Niin ja toki miehen kanssa yrittää viettää mahdollisimman paljon vapaa-aikaa yhdessä kahdestaan ennen vauvan tuloa. Niin ja tosiaan joulu, pitäisi varmaan tehdä ne pakollisimmat joululahjaostokset ennen kuin ihan vipat viikot on meneillään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now