Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

Muakin kiinnostaisi tietää miten olette vieroittaneet vauvan rintakumista? Poika on nyt vähän reilu 3kk ja syönyt parin päivän ikäisestä rintakumin kanssa. Olisi niin paljon helpompaa kun voisi vaan iskeä tissin suuhun yölläkin eikä tarvitsisi pelata kumien kanssa. olen muutaman kerran koittamanut tarjota rintaa ilman kumia ja tuloksena on vain hirveä huuto ja sellainen ilme että mitä hittoa sä mun suuhun tunget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minullakin on tuo Aventin rintapumppu, mutten ole saanut sillä irti juuri mitään, kuten en sairaalan erilaisilla sähköpumpuillakaan. Kaikki eivät vain heru pumpulle, oli se sitten mitä mallia tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aventin sähkkäyttöinen rintapumppu, mutta sitä en ole ottanut avuksi. Olen käyttänyt sitä vain pakottavassa tarpeessa. Olen kuitenkin imettänyt poikaa iltaisin todella usein ja neljään iltaan ei ole nyt tarvinnut korviketta. Tämä on tarkoittanut sitä, että väillä imetys on kestänyt puolikin tuntia putkeen :girl_crazy:. (Alkuaikoina poika imi helposti tunninkin, mutta luojan kiitos reilun kuukauden isässä syönnit lyhenivät n. 10 minuuttiin). Meillähän poika sai ensimmäisenä elinviikkonaan lisämaitoa. Täysimetyksellä ollaan menty sen jälkeen viime viikkoon asti ja näköjään mennään taas nytkin, ainakin toistaiseksi. Ehkä kyse oli tiheänimunkaudesta tai helteestä tai molemmista

 

Tiedän, että imetyksen kannalta yösyötöt olisivat hyvästä, mutta nukkuminen menee mulla täysimetyksen ohi. Meidän veijari kuitenkin nukahtaa noin klo 24 ja nukkuu aamuun asti lähes aina. Pumppaamista varten en todellakaan rupea heräämään.

 

No ihan pian aloitetaan kiinteiden maistelut. Sitten kun saadaan kiinteät ihan ravinnoksi asti, niin imetyksen merkitys vähenee muutenkin.

Jasmu me päästiin rintakumeista pois n. kolmen viikon käytön jälkeen. Yritin imettää poikaa ilman kumeja ja välillä hän osasi ottaa rinnasta kiinni. Tein myös niin, että aloitin imettämisen kumilla ja otin sen pois kesken imetyksen. Luulin aluksi etten koskaan voi imettää ilman kumeja, kun Kättärilläkin meidän lukuisista kätilöistä vain yksi sai pojan syömään ilman kumia. Mutta ihme ja kumma minä ja vauva opittiin touhu :). Mitä suuremmaksi vauvan suu kasvoi ja imuote vahvistui sitä helpommin hän on saanut paljaasta rinnasta otteen.

Edited by Blanca

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ihan pian aloitetaan kiinteiden maistelut. Sitten kun saadaan kiinteät ihan ravinnoksi asti, niin imetyksen merkitys vähenee muutenkin.

 

Paitsi tällaisilla helteillä. :girl_cry2: Meillä jo ihan mukavasti alkoivat imetyskerrat vähetä, myös öisin, mutta näiden helteiden myötä olen imettänyt melkein yhdeksänkuista poikaa 10-12 kertaa vuorokaudessa, joista 3-4 kertaa öisin, ja samalla ovat kiinteiden määrät vähentyneet melkoisesti. Oma olo alkaa olla aika väsynyt, ja hirvittää, millaisella aikataululla pojan sitten syksyllä saa vieroitettua, kun pitäisi ehkä lähteä töihin tai koulutukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tehdä rikkinäisille rinnanpäille? Kipu on imettäessä ihan älytön. Nännit on yläosasta verisillä haavaumilla. On vaihdettu asentoa, ilmakylpyä, lansinohia jne. Toisesta rinnasta en pysty imettämään yhtään vaan pumppailen ja lypsään kun pakottaa. Toinen oli ihan siedettävä, mutta nyt sekin alkaa mennä kunnolla rikki. Imuotteenkin pitäisi olla kunnossa :girl_sigh:

 

En kerkeä kauheasti selailemaan vauva sylissä eli voipi olla että tätä on kysytty aiemminkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vauva on vielä tosi pieni, valitettavasti rikkinäiset rinnanpäät taitavat melkein kuulua asiaan. Yleensä rikkinäinen rinnapää johtuu huonosta imuotteesta, vaikka ote näyttäisikin olevan kunnossa se ei sitä välttämättä ole. Imetystukilistan sivuilla on muutamia artikkeleita joihin voi tutustua, esim. rinnalle auttaminen voisi olla hyvä lukaista läpi. Lansinohin lisäksi voit kokeilla sitruunaa (kannattaa pesaista pois ennen imetystä). Paras apu on aika ja vauvan kasvaminen :girl_sad:. Oma kokemukseni on kahdesta lapsesta ja molempien kohdalla imetys oli ihan kamalaa aluksi mutta kyllä se meni sitten ohi, viikon päästä on jo helpompaa, usko pois. Tsemppiä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tehdä rikkinäisille rinnanpäille? Kipu on imettäessä ihan älytön. Nännit on yläosasta verisillä haavaumilla. On vaihdettu asentoa, ilmakylpyä, lansinohia jne. Toisesta rinnasta en pysty imettämään yhtään vaan pumppailen ja lypsään kun pakottaa. Toinen oli ihan siedettävä, mutta nyt sekin alkaa mennä kunnolla rikki. Imuotteenkin pitäisi olla kunnossa :girl_sigh:

 

En kerkeä kauheasti selailemaan vauva sylissä eli voipi olla että tätä on kysytty aiemminkin :)

 

Voisit kokeilla myös kaalinlehtiä rinnoille, auttoi ainakin minulla pahimpaan kipuun. Aika auttaa, koita kestää! Tiedän niiiin hyvin tunteesi, mutta kyllä se helpottaa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla meni myös rinnanpäät rikki ja lopulta olin niin kipeä, että ajatuskin vauvan heräämisestä pelotti. Kaikki rasvat ym kokeilin bebantenista sitruunaan. Otin sitten rintapumpun käyttöön ja pumppasin kolme päivää kaikki maidot vauvalle. Tässä ajassa rinnanpäät ehtivät parantua kunnolla ja kun aloitin uudestaan imettämisen, niin eivät enää kipeytyneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli imetyksen alussa rinnanpäät monesti rikki ja pieni ilmakylpy (ei siis imetysliivejä tai liivinsuojia) auttoi, vaikkakin maitoa oli sen jälkeen joka paikassa ja paidat maidosta märkänä. Mä tein myös niin, että hieroin rinnanpäille omaa maitoa silloin tällöin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vain yksi sana: Lansinoh girl_dance.gif Mun paras kaveri ekan kuukauden ajan girl_dance.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tehdä rikkinäisille rinnanpäille? Kipu on imettäessä ihan älytön. Nännit on yläosasta verisillä haavaumilla. On vaihdettu asentoa, ilmakylpyä, lansinohia jne. Toisesta rinnasta en pysty imettämään yhtään vaan pumppailen ja lypsään kun pakottaa. Toinen oli ihan siedettävä, mutta nyt sekin alkaa mennä kunnolla rikki. Imuotteenkin pitäisi olla kunnossa :girl_sigh:

 

En kerkeä kauheasti selailemaan vauva sylissä eli voipi olla että tätä on kysytty aiemminkin :)

 

 

Mulla oli ihan sama, paitsi ei haavaumia. Kipu oli hirveä kunnes se jossain vaiheessa (muistaakseni 1½ kk tienoilla) lakkasi kokonaan. Kai vauvan suu kasvoi ja imuote parani sitä myötä tai joku seuraavista tai kaikki yhdessä auttoivat: joka imetyksen jälkeen maitotipan puristus rinnan päähän ja sen jälkeen päälle Lansinohia. Käytössä koko päivän ajan maidonkerääjät, jolloin rinnanpäillä niissä jatkuva ilmakylpy.

 

Samoilla pääsin itse irti rintakumeista, joita käytin koko ajan ensimmäisen kuukauden. Rintakumien käytön koin kuitenkin kovin vaivalloiseksi kun neiti niitä aina huitoi ja syötöt venyivät niin pitkiksi.

Edited by Unita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkkejä kaivataan (kun en näytä pääsevän ikinä läpi imetystukipuhelimeen...): Mä imetän poikaa rintakumilla, ja tavoitteena olis päästä nyt pikkuhiljaa siitä eroon. Nyt kun olen alkanut vähän perehtymään asiaan, olen huomannut että pojan imuote rintakumillakin on ihan päin mäntyä: välillä ote on niin löysä että rinnan voi vetää ulos pojan suusta kesken imunkin ja välillä niin kapea että äitiä sattuu. Ilman rintakumia saan pojan hädintuskin ottamaan jonkinlaisen imuotteen, mutta se on tosi kapea (ei tarpeeksi tissi suussa) ja mua sattuu. Tällä hetkellä ainoa tapa saada pojalle maha täyteen on antaa hänen syödä pääasiallisesti huonolla otteella tai sitten antaa maitoa pullosta. Mä olen hahmotellut vaihtoehtoisia toimintamalleja, mutta en tiedä mikä olisi järkevintä...

 

a) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa enkä enää anna syödä rintakumilla. Samalla poika syö suurimman osan ruuastaan huonolla imuotteella (ja mua sattuu).

B) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa ilman rintakumia, enkä anna hänen syödä huonolla imuotteella ilman kumia. Suurimman osan ruuasta annan sydä rintakumilla, sillä vanhastaan huonolla otteella.

c) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa rintakumilla. Vasta kun oikea ote on rintakumilla hallussa, siirryn opettelemaan imettämistä ilman rintakumia.

d) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa rintakumilla tai ilman, enkä anna syödä ollenkaan huonolla imuotteella. Suurin osa maidosta annetaan pullosta.

 

Ideoita, anybody?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkkejä kaivataan (kun en näytä pääsevän ikinä läpi imetystukipuhelimeen...): Mä imetän poikaa rintakumilla, ja tavoitteena olis päästä nyt pikkuhiljaa siitä eroon. Nyt kun olen alkanut vähän perehtymään asiaan, olen huomannut että pojan imuote rintakumillakin on ihan päin mäntyä: välillä ote on niin löysä että rinnan voi vetää ulos pojan suusta kesken imunkin ja välillä niin kapea että äitiä sattuu. Ilman rintakumia saan pojan hädintuskin ottamaan jonkinlaisen imuotteen, mutta se on tosi kapea (ei tarpeeksi tissi suussa) ja mua sattuu. Tällä hetkellä ainoa tapa saada pojalle maha täyteen on antaa hänen syödä pääasiallisesti huonolla otteella tai sitten antaa maitoa pullosta. Mä olen hahmotellut vaihtoehtoisia toimintamalleja, mutta en tiedä mikä olisi järkevintä...

 

a) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa enkä enää anna syödä rintakumilla. Samalla poika syö suurimman osan ruuastaan huonolla imuotteella (ja mua sattuu).

B) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa ilman rintakumia, enkä anna hänen syödä huonolla imuotteella ilman kumia. Suurimman osan ruuasta annan sydä rintakumilla, sillä vanhastaan huonolla otteella.

c) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa rintakumilla. Vasta kun oikea ote on rintakumilla hallussa, siirryn opettelemaan imettämistä ilman rintakumia.

d) opettelen oikeaa imuotetta pojan kanssa rintakumilla tai ilman, enkä anna syödä ollenkaan huonolla imuotteella. Suurin osa maidosta annetaan pullosta.

 

Ideoita, anybody?

 

 

Meillä oli huono imuote sairaalasta kotiutuessa, juuri tuollainen kun kuvaat teillä ja rintakumi käytössä. Aloitin otteen korjaamisesta niin, että mies otti ihan digikameralla kuvat ylhäältä neidin asennosta syödessään kummastakin rinnasta. Niistä sain kunnolla etäänpää katsottua millainen ote on, miten suu jne. Siitä lähdin sitten muuttamaan.

 

Tiesin, että suun pitäisi olla kunnolla auki, alahuulen rullalla alas jne. Rintakumin kanssa opettelin ensin oikeaa asentoa, meillä ei ole annettu pullosta maitoa tämän vuoksi ollenkaan, imetys ei sattunut niin paljon rintakumien kanssa. Huomasin, että saan otteen onnistumaan kun neidin kyynärpää on aina mun rintalastan kohdassa ja maha ihan kiinni mun mahassa. Aloitin siis aina sijoittamalla neidin niin, ja lähdin sitten katsomaan sitä suuta. Jos otti liian supun otteen, irroitin avittamalla suupielestä ja yritin uudelleen. Välillä jouduttiin yhdellä syöttökerralla iroittamaan ote useammankin kerran, mutta pikkuhiljaa sen sen oppi ja minä opin ohjaamaan. Kun ote alkoi olla ok, jätin vasta sitten rintakumin pois.

 

Sulla on kuitenkin jo yli 2 kk vauva, sen pitäisi saada suu kunnolla auki. Missä asennossa yleensä imetät? Saatko toisella kädellä litistettyä rintaasi niin, että vauvalle tulisi enemmän rintaa suuhun (ns. hampurilaisote)?

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=101

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo no, vauva on 2,5 kk, mutta se on syönyt itse vasta puolentoista kuukauden ajan. Ja motoriselta kehitykseltään on aika vastasyntyneen oloinen, eli ei kannattele itse päätään tms.

 

Aluksi poika söi ihan hyvällä imuotteella - tää väärä imuote on tullut kuvaan vasta myöhemmin. Edelleenkin ottaa välillä ihan oikean otteen, mutta useimmiten ei. Tota asentoa mäkin olen yrittänyt korjata, mutta jotenkin en saa sitä kohdalleen. En saa pojan päätä sellaiseen takakenoiseen asentoon millään - jos pää on oikessa asennossa, ei suu ole lähelläkään tissiä, vaan jossain n. metrin päässä... :rolleyes: Mä imetän pääasiallisesti sylissä ja makuultaan, mutta olen yrittänyt kainalostakin imettämistä. Tuossa kainaloasennossa saan puristettua rintaa hampurilaiseksi, mutta poika ei jotenkin tajua oikein ottaa siitä kii. Paremmin olen saanut sille tissiä suuhun niin, että olen painanut nänniä "pakoon" pojan suun edestä, ja sitten vapauttanut sen rullaamaan suuhun kun poika ottaa otetta. Mutta näitä en kyllä pysty rintakumin kanssa tekemään, sillä se kumi lentää kaakkoon välittömästi kun yritän jotain tuollaista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lypsänyt rintamaitoa pulloon osin maidon tuotannon stimuloimiseksi ja osin yöruokailua varten. Yhdellä yön syöttökerroista olen toiminut niin, että olen ensin antanut lypsämääni maitoa tuttipullosta ja ottanut vauvan sen jälkeen vielä rinnalle syömään. Kysymys kuuluukin, onko em. yöaikaan tapahtuvasta tuttipullosta syöttämisestä haittaa rinnalta imemiselle, ts. voiko vauva tottua "liian helpolle syömiselle" niin, että rintaruokinnan kanssa tulisi pitemmän päälle ongelmia? Toivottavasti joku ymmärsi, mitä ajan kysymykselläni takaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö söi alkuun paljonkin pullosta kun rintamaito ei riittänyt eikä ainakaan meillä liiallista tottumista tapahtunut. Sen sijaan jos maitoa tulee vähän (en tiedä minkä ikäinen vauva sulla on) niin yöimetykset olisi päiväimetyksiä tärkeämpiä maidontuotannon kannalta. Meille jankutettiin tästä perhevalmennuksessa ja kehoitettiin tsemppaamaan väsymyksestä huolimatta, vaikka tekisikin mieli antaa syöttövuoro isälle. (toki äidin lepo on myös tärkeää ja välillä isäkin voi ottaa syöttövuoron) Meillä syötiin aika pitkään 1-1,5 h/imetyskerta, joten pullovaihtoehto kävi monesti erityisesti öisin mielessä smile.gif (tosin alussa imetin ensin tunnin ja annoin sitten pullosta hirmuisen satsin, melko turhauttavaa rolleyes.gif)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunflower, jos annat omaa maitoa pullosta kerran yössä ja vielä imetätkin päälle niin en usko sen vaikuttavan imetykseen. Kokeilemalla sen huomaa ja jos alkaisi rintaa hylkiä, niin sitten pullo pois. :girl_smile: Meillähän opittiin ensin (nenämahaletkun kautta) pullolle ja vasta sitten rinnalle ja pullo oli ensin rinnan kanssa vuorotellen, kun ei vielä tullut riittävästi maitoa. Silti oppivat oikein kunnon tissittelijöiksi, niin siksi en usko yhdellä yöllisellä pullottelulla olevan niin väliä. Toisaalta, pelkää yöimetyskin stimuloi sitä maidontuotantoa siinä missä lypsykin ja itseasiassa todennäköisesti paremminkin. :girl_smile: Mulla ainakin maitomäärät nousivat huimasti, kun tytöt alkoivat itse imeä yötä päivää mun lypsämisen sijaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alannee,keskosillla on ikävä kyllä vähän useammin noita imuoteongelmia kuin täysiaikaisilla. Meillä rintakumia ei käytetty, ja otteet olivat ihan kohtalaisen hyvät alusta asti. Mutta suun pienuuden, motoriikan yms. vuoksi ainakin laskettuun aikaan asti oli tosi paljon hankaluuksia. Mä ehkä sinun tapauksessa kokeilisin sitä ilman rintakumia imetystä. Voisiko neuvolantäti katsoa ja neuvoa? Kyllä hekin joskus osaavat... :girl_wink: Joka tapauksessa yksinkertaistaminen, ettei monella tapaa syötettäisi vaan aina samalla tavalla voisi olla helpompi pienelle vauvalle. Muuten hän voi hämmentyä, jos on kovasti vaihtelua ja mikään ote ei oikein kunnossa. Mulla kainalosta imettäminen oli hyvä asento, se tuli luonnostaan yhteisimetyksen myötä. Myös (minä) kyljellään oli hyvä imettää pieniä, siinä pitää vain olla tarkkana, missä kohdassa vauva on sinuun nähden. Oletko käynyt esim. imetystukilistan kotisivuilla katsomassa kuvia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä sikäi onnellisessa asemassa tuon keskospojan kanssa, että hän jaksaa syödä eikä hylji rintaa millään tapaa. Mutta yksinkertaistaminen varmaan auttaisi vauvaa, kun syöttäisin aina samalla tavalla.

 

Mä olen käynyt tuolla imetystukilistan sivuilla, mutta en jotenkin saa vauvaa hyvään asentoon. Jos vauva on mun mielestä hyvässä asennossa (kuten kuvissa), niin vauva on omasta mielestään niin huonossa asennossa ettei suostu syömään. Jos taas vauva on omasta mielestään hyvässä asennossa ja syö, niin silloin ote on väärä ja asento mun mielestä ihan kamalan huono. :girl_impossible:

 

Meillä on ensi viikolla neuvola, joten voisin ehkä kysäistä th:lta tuosta imuotteesta. Luottamus ei ole kova, mutta ei se ota jos ei annakaan. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Penni ja Vanda. :girl_smile: Tuota yöimetyksen vaikutusta maidon tuotantoon en jostain syystä muuten muistanut, vaikka olin sen jostain aikaisemmin lukenutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on ensi viikolla neuvola, joten voisin ehkä kysäistä th:lta tuosta imuotteesta. Luottamus ei ole kova, mutta ei se ota jos ei annakaan. :grin:

 

Kyllä sitä kannattaa aina yrittää, on se kuitenkin parempi, jos joku joka näkee otteen on neuvomassa. Vaikeampaa on pelkän tekstin perusteella neuvoa. :) Toivottavasti saatte apua! Keskosilla usein on kuitenkin paljon vaikeampaa se oikean imuotteen löytyminen/löytäminen.

nimim. täällä yksi koulutettu imetysohjaaja. mellow.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alannee, meillä eivät ainakaan toimineet ensimmäiseen kolmeen kuukauteen nuo imetysohjeiden asennot ollenkaan. Poika ei ollut keskonen, mutta oli kuitenkin pieni (syntyi rv 37+0), ja parhaiten sain imetettyä häntä istualtani sylissäni kova imetystyyny (ilmatäytteinen), jonka päällä poika loikoili selällään ja imi pää hieman vinossa takakenossa. Näytti aika erikoiselta, mutta tuo oli ainoa asento, jossa hän sai kunnollisen otteen rinnasta ja suostui imemään. Parikuisesta lähtien hän imi myös makuultaan imettäessäni samassa asennossa, ja vasta yli puolivuotiaana hän alkoi viihtyä kyljellään niin, että napa napaa -vasten asennot tulivat mahdollisiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alannee, tuli mieleen sellainenkin asento, jota käytin tyttöjen ollessa pieniä: itse makasin kyljellään ja vauva oli mun vieressä "väärinpäin" eli jalat osoittivat eri suuntaan kuin itsellläni. Muistaakseni siinä saivat molemmat paremmin otteen ja oli jotenkin helpompi asetella vauva sopivaan asetoon. Mutta tsemppiä teille joka tapauksessa, eiköhän se ote ja asento sieltä vielä löydy! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.