Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

Jotenkin sitä vain odotusaikana kuvitteli, että lapsi otetaan rinnalle ja siitä hän sitten syö. Rintakumit ja muut alkuharjoittelut tuli ihan uutena laitoksella vastaan. ÄP:n opas aukeni ihan uudella tavalla toisella lukukerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei jostain syystä ollut mielenkiintoa lukea imetyksestä etukäteen ja ellei laitoksella olisi ollut erästä kannustavaa ja ammattitaitoista kätilöä, mun imetys olisi loppunut lyhyeen juuri siitä syystä. Mulla oli sellainen käsitys että maito vaan nousee pari päivää synnytyksen jälkeen ja sitten vauva vaan syö. Ja että kaikilla maitoa ei tule tarpeeksi ja sitten annetaan korviketta. Mistään oikeista imuotteista, maidon "tilaamisen" ja tarjonnan suhteesta, pitkistä ja kivuliaista alkuajan imetyksistä, tiehyttukoksista jne. mulla ei ollut mitään tietoa. Jos olisi ollut niin olisin ollut paljon viisaampi ja valmistautuneempi. Eli siis kannattaa ehdottomasti lukea! Itselläni imetys lähti tiedonpuutteesta huolimatta hyvin käyntiin aiemmin mainitsemani kätilön ja hieman tavanomaista pitemmän (6 vrk) sairaalassaolon ansiosta. Jos olisin lähtenyt aikaisemmin kotiin opettelemaan imetystä vähäisine tietoineni, olisi imetys todennäköisesti loppunut ennen kuin kunnolla alkoikaan, ja se olisi ollut sääli, sillä imetys on omalla kohdallani ollut miellyttävää ja paljon muutakin kuin pelkkää syöttämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ootteko lukeneet jotain imetysoppaita tai muulla tavoin perehtyneet asiaan ennen esikoisen syntymää? Kannattaisko moinen, vai tuleeko vaan infoähky ja turhaa stressiä?

Minä en ollut erityisen innokas lukemaan imetyksestä ennen vauvan syntymää, mutta kävin Bebesissä imetysinfossa n 1kk ennen LA. Se oli mulle tosi hyödyllinen ja tiivis tietopaketti. Sitä olen suositellutkin kaikille odottaville kavereille.

 

Mulle tärkeintä näin jälkikäteen ajateltuna oli tietää että imetyksen opettelu voi olla aika hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista kaikille! Kävinkin lukemassa imetystukilistaa, ja joitakin uusia juttuja tuli vaikka olinkin kuullut rintaraivareista ym. aiemmin. Täytyypä sitten jonkin verran perehtyä asiaan, ennen kuin käytäntö tulee eteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni jossain joskus kerrottiin, että imetyksestä on hyödyllisintä saada tietoa ennen rv 20, vai olikohan 30... Joka tapauksessa paljon ennen kuin yleensä on perhevalmennuksia tms. Jää paremmin päähän alkuraskaudesta, kun loppupuolella alkaa keskittyä enemmän siihen lähestyvään synnytykseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas kysymystä pukkaa. Pystyttekö nukkumaan yön yli pumppaamatta/lypsämättä, jos vauva ei enää syö öisin? Meidän poitsu 3kk ei oo enää pitkään aikaan herätelly yöllä, mutta en uskalla antaa tissien täyttyä sitä 8-11 tuntia minkä poika vetelee sikeitä... Yleensä siis mulla yöunet katkeaa jossain välissä kun pitää pumpata tissit tyhjiksi. Muutaman kerran on pakkautunut pahasti ja kaksi kertaa on mennyt tosi kipeäksi rinta, joten en uskalla jättää tyhjentämättä.

 

Nyt kuitenkin näyttää siltä, etten pumpulla enää saa kunnolla tyhjennettyä rintoja. Ensin toki tsekkaan, jos kyse on siitä, että kuluvia osia pitäisi pumpusta vaihtaa, mutta entäpä jos ei pumppu enää kunnolla herutakaan, riittääkö sitten vaan semmoinen pieni paineenpurku rinnasta? Vai pitäisikö jotenkin alkaa totuttaa tissejä siihen, että joutuvat välillä olemaan pitkäänkin ilman tyhjennystä? Miten tuollaiset pitkät tauot tyhjennyksessä vaikuttanevat maidontuotantoon - alkaako maito sitten vähetä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Rintojen pitäisi toimia "tilauksen mukaan" eli tottuvat pikkuhiljaa vauvan syömisrytmiin. Jos heräät rintojen ollessa räjähtämäisillään, älä pumppaa niitä tyhjksi vaan pumppaa vain enimmät pois. Jos pumppaat rinnat tyhjiksi, on se maidontuotannolle merkki lisätä maidontuloa öisin. Mutta tietenkin kannattaa nyt olla varovainen ettei tule rintatulehdusta tms jos äkkiseltään muuttaa toimintatapaansa.

 

Toivottavasti pääset pian nauttimaan noin ihanan pitkistä yöunista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ennen vähemmän noita yöimetyksiä (nyt ei taas ole, toivottavasti on tilapäistä) eli yleensä semmoiset 7-8 h oli yöllä taukoa ja usein pitempäänkin, toisinaan jopa 12 h. En pumpannut, eikä tullut mitään tukoksiakaan. Mutta varsinkin tuollaisen 12 h yön jälkeen on vielä iltapäivälläkin rinnat turvoksissa. Ei ole vaikuttanut maidontuotantoonkaan ainakaan haitallisesti :)

 

Luulen kanssa, että jos on pakko pumpata niin vähempikin riittää eikä tarvitse tyhjäksi asti lypsää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitos vastauksista :) Enpä ollut tullut ajatelleeksikaan, että tätä menoahan tosiaan vaan tilaan lisää ja lisää maitoa :blink: Ja nopeamminkin käy, jos vaan puran pahimmat paineet pois. Tiedä vaikka vähitellen sitten tottuisivatkin ja voisin rauhassa nukkua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on seuraava ongelma. Poika nyt 6kk (en itekään usko että niin iso jo!). Pikkuhiljaa 4kk alkaen siirryttiin nukutus-tissille. Hänelle ei kelvannut rinta enää "ruokana" korvikkeen kaveriksi, paitsiihan aamuherätyksen jälkeen. Mutta vaatii rintaa nukahtakseen. Nukahtaa nykyään vain ja ainoastaan nykyään rinnalle. Huutaa, huutaa, huutaa, kunnes saa rintaa ja sammuu samantien. Jos mä alan nukuttaa häntä hyvällä tarkoituksella "oikeaopillisesti" yksin sänkyyn, loppuu mun imetyskin siihen. Jos mä tarjoan rintaa ruokailujen välissä tai kun hänellä alkaa olla huikko/nälkä (aikataulun mukaan tai miten nyt vauva sen näyttää aikatauluista piittamatta), alkaa kauhea hemeli "mitä sä nyt, mä en tätä tilannu, mitä tää on?!"-tyyliin raivoa. Maitoa mulla ei ole niin että se heti nousee, hänen täytyy imeä n. 2min jotta se nousee ja sitä sitten tulee about 20-30ml/rinta (näin pumpun mukaan ainakin, määrä voi vaihdella, pointsi on että VÄHÄN). Jos en anna rintaa, hän oppii nukahtamaan itse ja rauhoittuu myös isän syliin (joka ei saanut kuin muutaman kerran pojan hiljaiseksi sylissä nyt puolen vuoden aikana, se huutaa mmammaammaaa..). Mutta jos en anna rintaa, se on loppu imetykselle, mitä een todellakaan vielä halua ajatella, kun se muutenkin on ollut meillä kallisarvosta. Tuttu tilanne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei imetys tuohon kaatuisi, kun muutenkin vielä rinta kelpaa (paitsi nyt ei jostain syystä parina päivänä päivällä, vaan on joutunut antamaan mukista, mutta se on toinen juttu...). Mutta itselle olisi kyllä ikävää luopua iltaimetyksestä. Siispä en sitä tee :lol: Yleensä nukahtaa rinnalle, toisinaan taas ei ja silloin laitan sänkyyn nukahtamaan. Tosin meidän vauva ei mitään erityistä nukuttamistakaan kaipaa, nukahtaa jos on väsynyt ja muuten kukkuu. (Tekee kyllä välillä vähän hankalaksi aikuisten iltapuuhat :rolleyes:)

 

Minä en siis välttämättä lopettaisi tuota iltaimetystä jos se ei ole ongelmallista itsessään.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lisään vielä tähän, että KAIKKI nukahtamiset ovat rinnalla, siis nekin pienet ja isot päikkärit. Varsinkin ne. Ei KOSKAAN nukahtanut päikkäreille ilman rintaa tai isin sylissä. Itkee ja itkee tai ei tajuaa mennä päikkäreille ilman rintaa. Ja vain aamulla se on virkku rinnan jälkeen, muuten AINA nukahtaa. eli 3-4 kertaa päivässä. Plus yksi aamu virkku-rinta. Teenkö mä enemmän hallaa nyt mun pojalle unille menon kanssa kun jatkan sellaista imetykseksi kutsuttua tissittelyä..

 

Lisäys: Muuten pojan ravinto pääasiassa korvikkessa ja kiinteissä. Ennen pulloa/sen yhtedyessä rinta ei kelpaa. Hän syö sitä VAIN nukahtaakseen tai aamulla ihan aamupalana.

Edited by Uusinainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kysäisen tässä tyhmänä että miksi se sitten on niin paha että nukahtaa vain tissille? Kun on kuitenkin vielä noinkin pieni tapaus. Meillä nukahdetaan edelleen vain rinnalle mutta en ole jaksanut ottaa siitä stressiä, ajattelin katsoa tilannetta siinä vaiheessa kun rupean lopettelemaan imetystä. Miten se tulee onnistumaan onkin jo sitten ihan oma tarinansa...

 

Mutta siis pääpointtina tässä on se että miksi se rinnalle nukahtaminen on niin paha asia jos ei ota huomioon niitä neuvolahokemia kuten "lasta ei koskaan saa nukuttaa rinnalle". Mä olen aikalailla alusta asti kyseenalaistanut nuo hokemat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulla on ristiriitaisia tunteita. Musta tuntuu tosi äidilliseltä, että hän tarvitsee minua nukahtaakseen, että olen turva hänelle. Mutta esim. jos oon kaupungilla asioilla, niin tultuaani kotiin usein kuulen itkun jo rappusissa: poika ei nukkunut koko ajan koska ei voinut nukahtaa ilman mua ja tissiä. Sitten vain suu auki, yksi imaisu, ja se on jo sammunut väsynyt raukka.. Nyt tosin parina päivänä nukahtanut VÄLILLÄ ilman tissia, olaankohan menossa imetyksen loppupisteeseen ja itsenäisen nukahtamisen alulle... Hmm.. Haikea sekin. Ongelmana meillä se, että haluan imettää vaikka yli vuoden, vaikkakin osittaisena. Mutta tissi kelpaa jos kelpaa vain aamulla ja ennen nukkumaanmenoa aina päivällä mukaanlukien. Jos itsenäinen nukahtaminen alkaa, se tietää loppua imetykselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä haluaisin nyt esittää yhden sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta ihan oikeasti olen tätä mietiskellyt. Eli kysymys kuuluu: Kun vauva syö kiinteitä sen neljä- viisi ateriaa päivässä kuinka suuri merkitys imetyksellä noin ravitsemuksellisesti on? Vai onko se vain läheisyys ja janonsammutusmuoto? Meinaan siis, että onko sillä silloin enää suurta merkitystä tuossa tautien torjunnassa? Mä imetän meidän kohta puolivuotiasta ja vähän on jo kiinteitäkin maisteltu. Mun juttu vaan ei oikeen ole tuo imetys, teen sitä vain ja ainoastaan lapseni takia, jotta hänellä olisi hyvä olla. Esikoisen imetys ei mennyt putkeen ollenkaan ja loppui 3,5kk iässä. Mä en tiedä mikä siinä on mutta miksi ei se voi olla mun juttu, sujuu nimittäin ihan hyvin, mutta odotan sitä päivää jo kun saa tisuni pitää liivien sisällä :lol: . Hirveä ihminen kun mikään ei ole hyvä. Esikoisen kanssa taistellessani päätin, että kaiken teen ja vielä enemmän, että tällä kertaa onnistun...ja onnistuinkin ilman sen kummempia ponnisteluja. Psyykatkaa mua jatkamaan sinne lähemmäksi ekan ikävuoden loppua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Maito on koko ensimmäisen elinvuoden lapsen pääasiallinen ravinnonlähde, tsempitystsempitys siis vaan ;)

muoks. sori, tää ei ollu mikään hyvä tsemppausviesti, mutta uni alkaa painaa päälle..

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaanpa vaikka tänne...Kauankos pumpattu rintamaito säilyy pullossa jääkaapissa? Entäs huoneenlämmössä tai esim. matkaeväänä hoitolaukussa? Minkäikäiselle voi antaa jo kylmää/viileetä maitoa? Ja kai rintamaidon voi lämmittää kertaalleen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetystukilista.net, Äidinmaidon lypsäminen, säilytys ja luovutus:

 

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

 

Maidon voi kertaalleen lämmittää, silloin käyttäisin sen melko nopeasti eli tunnin sisällä. Jääkaappikylmää maitoa olen antanut omalle vauvalle pieniä määriä (max. 50 ml) noin puolivuotiaasta, käytännössä sen verran että ehdin loput satsista lämmittää vähän enemmän. Nämä "tissi ei kelpaa, mutta kamala nälkä"-kohtaukset kun tulevat aika yllättäen ja harvoin, en ole osannut kauheasti varautua :rolleyes: Suunnilleen huoneenlämpöistä tai vähän viileämpää sai pikkutilkkoja nelikuisena. Mutta on kyllä aika paljon vauvastakin kiinni, kelpaako kylmä maito vai ei. Ihan kylmässä ei ole makua samalla lailla ja rasva jää "murusiksi" maitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä haluaisin nyt esittää yhden sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta ihan oikeasti olen tätä mietiskellyt. Eli kysymys kuuluu: Kun vauva syö kiinteitä sen neljä- viisi ateriaa päivässä kuinka suuri merkitys imetyksellä noin ravitsemuksellisesti on? Vai onko se vain läheisyys ja janonsammutusmuoto? Meinaan siis, että onko sillä silloin enää suurta merkitystä tuossa tautien torjunnassa?

 

On sillä merkitystä tautien kannalta, eivät ne vasta-aineet maidosta mihinkään häviä. Nyt erityisesti kun on jo koulut alkaneet ja muutenkin syksyn taudit tulossa, kannattaa ehdottomasti jatkaa imetystä. Vauva saa ajankohtaiset vasta-aineet välittömästi, kun niitä tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ihan tavallista, että päälle kaksikuukautinenkin on yhtäkkiä rinnalla huomattavasti useammin kuin ennen?

 

...tai siis onhan se, ainakin normaalia, olisi vaan kiva kuulla, että jollakin muullakin on ollut näin :) Poika "hyökkää mun kimppuun" (eli on krätyinen ja mikään muu kuin tissi ei auta) parin tunnin välein ja syö vielä usein molemmista rinnoista samalla kertaa. Ennen usein riitti pelkästään toinen rinta, ja imetyksen välit olivat helposti kolme tuntia, öisin pidempiäkin. Nyt on yhtäkkiä yölläkin kahden tunnin välejä. Tuntuu, että rinnat eivät ehdi enää täyttyä näin pienellä "lepoajalla".

 

Onko tässäkin iässä vielä tiheän imun kausia? Jostakin taas luin, että 2kk ikään mennessä vauva on tilannut niin paljon maitoa, ettei määrää tarvitse enää lisätä (vaan elimistö käyttää sen tehokkaammin hyödykseen ja siksi siis sama maitomäärä riittää, vaikka vauvan kulutus kasvun myötä lisääntyy). Ei kai päälle parikuisenkaan tiheä imeminen ole merkki siitä, että maito olisi ykskaks käynyt vähiin? Niinhän ei ainakaan imetystukilistan mukaan pitäisi voida edes tapahtua, jollei anneta lisämaitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä niitä tiheän imun kausia tulee kaiken ikäisillä. Periaatteessa maidon määrä ei hirveästi muutu, mutta toisaalta vauva ottaa välillä spurtteja kasvussa ja silloin hetkellisesti voi tarvita enemmän - ja sitähän saa kun syö useammin :) Rinnat eivät ehkä ehdi täyttyä parin tunnin syöttöväleillä, mutta eivät täydet rinnat olekaan edellytys. Tiheillä syömisväleillä saa ehkä vähän vähemmän maitoa, mutta rasvaisempaa, ja kokonaismäärä voi olla enemmänkin kuin pitemmillä väleillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvinkin voi olla ja onkin tiheän imun kausia. 3 kk ja 6 kk paikkeilla tulee seuraavat.

 

Rinta ei tyhjene kokonaan, vaikka tyhjältä tuntuisikin. 2 tunnissa maidon määrä on lisääntynyt 75 %. Mitä tyhjemmän tuntuinen rinta, sitä rasvaisempaa maitoa sieltä tulee.

 

Muoks. Miinanen ehti väliin!

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on "peloteltu" siitä, että jos vauvan totuttaa satunnaiseenkin pulloruokintaan (siis sillä idealla, että pääsen joskus rauhassa jumppaan tai kauppareissulle ja mies saa annettua vauvalle pullosta pumpattua maitoa jos nälkä iskee sillä välin) niin hän saattaa alkaa vastustamaan tissiä ja suostuu syömään vaan pullosta. Toisaalta laitoksellakin hoitajat sanoivat, että jos vauvalla on hyvä imuote ja osaa imeä ja saa maitoa yleensä hyvin, niin silloin tällöin pullosta ruokkiminen ei haittaa. Onko pelkoni siis turha ja uskallanko opettaa vauvelin myös pullolle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On sillä merkitystä tautien kannalta, eivät ne vasta-aineet maidosta mihinkään häviä. Nyt erityisesti kun on jo koulut alkaneet ja muutenkin syksyn taudit tulossa, kannattaa ehdottomasti jatkaa imetystä. Vauva saa ajankohtaiset vasta-aineet välittömästi, kun niitä tarvitaan.

 

 

Joo, meillä ei vaan 5kk täysimetyskään ilmeisesti tuottanut tarpeeksi vasta-aineita. Nimim. 5kk sisällä 3 korvatulehdusta, 2 räkätautia, rota-virus ja vesirokko :) . Ei ole paljon naurattanut nuo sairastelut, no saipahan ainakin lohtua tuosta tissistä ja ravinnon tietysti. Ja kotosalla enimmäkseen on oltu, rota saatiin sairaalan ensiavusta, eli varokaa sitä paikkaa.

 

Esikoistaan imettävillä tuo suoja varmaan paremmin toimii, mutta jos kotona on isompi sisarus, joka sairastelee ei tartunnalta voi kyllä välttyä, sellasta eliksiiriä se äidinmaito ei kuitenkaan ole, vaikka kiva olis jos se niin hyvää olisi.

 

RouvaR: Meillä kun ei tyttö saanut harjoitella edes pullolla ekaan 3kk niin sen jälkeen se ei sitä ole sitten huolinut ollenkaan...eli en usko, että tarvii vältellä jos imetystä on takana jonkin aikaa. Valitsemalla esim aventin pullo, niin virtaus on hitaampaa kuin rinnasta.

Edited by tuikku1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua on "peloteltu" siitä, että jos vauvan totuttaa satunnaiseenkin pulloruokintaan (siis sillä idealla, että pääsen joskus rauhassa jumppaan tai kauppareissulle ja mies saa annettua vauvalle pullosta pumpattua maitoa jos nälkä iskee sillä välin) niin hän saattaa alkaa vastustamaan tissiä ja suostuu syömään vaan pullosta. Toisaalta laitoksellakin hoitajat sanoivat, että jos vauvalla on hyvä imuote ja osaa imeä ja saa maitoa yleensä hyvin, niin silloin tällöin pullosta ruokkiminen ei haittaa. Onko pelkoni siis turha ja uskallanko opettaa vauvelin myös pullolle?

Meillä vauva on saanut alusta asti pullosta pumpattua maitoa silloin tällöin. Juurikin kun olen itse ollut hetken jostain syystä poissa ja ihan alussa mies hoiti välillä pullolla yhden yösyötön, jotta itse sain edes yhden hieman pidemmän univälin. Kyllä silti tissi on ehdoton ykkönen ja pullo kelpaa, jos nälkä on kova eikä tissiä ala näkyä. Pulloruokinnassa meillä ollaan todella tarkkoja oikeasta lämpötilasta, eli aavistuksenkin liian viileänä ei kelpaa ollenkaan. Hieman lisää lämpöä ja johan alkaa sujumaan. ;) Jos pelkää, että pullo alkaa miellyttää lasta liikaa, niin kannattaa käyttää mahdollisimman pienirekäistä tuttia, niin maito tulee hitaasti. Ei tule pulloruokinnasta liian helppoa vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.