Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

AARGH! Rupeaa jo raivostuttamaan. Tytölle ei kelpaa maito päivisin, ei sitten millään. Siis rinnasta vaan annan. Aamuyöstä imetän kerran ja silloin huolii hyvin, lisäksi yleensä aamupuuron jälkeen maistuu hyvin ja illalla ennen nukahtamista. Tänään on juonut silloin aamuyöstä ja sitten aamupuuron jälkeen, mutta muuten on vaan suuttunut. Riittääköhän nuo maitokerrat jos 3 kertaa päivässä vaan juo? Joskus on päiviä, etä juo kuusikin kertaa, joskus vaan kaksi. Eli ei ihan joka päivä oo pelkkää tappelua.

Se ei selvästi päivisin vaan malta imeä.... Mä en millään haluaisi ruveta korviketta tarjoamaan, kun meillä ei oo sitä ikinä maistettukaan. Tottakai siis sitä rupean antamaan jos on pakko. En kuitenkaan koe, että vielä olisi. Onko mitään vinkkejä? Kokemuksia? Tyttö on oppinut vajaa kuukausi sitten konttimaan, ehkä silläkin on sitten vähän vaikutusta, kun on eri lailla tekemistä. En tiedä. Mutta turhauttaa kovasti, kun huolettaa saako tuo maitoa tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei malteta päivisin imeä. Käytännössä mä imetän nykyään unille mentäessä eli noin kolmesti päiväsaikaan, illalla ja sitten sen verran minkä yöllä herää. Jos ei ole uninen, ei kelpaa. En ole huolissani ollut (ihmeissäni välillä kylläkin), eikös ne tuppaa ottamaan sen minkä tarvitsee vaikka sitten yöllä.

 

MUOKS: Eihän pojan syömiset nyt kuulosta edes vähältä kun käytännössä noin kolmen tunnin välein kuitenkin tissi kelpaa... mutta siinä mielessä tosiaan samaistun pinkdreamin tilanteeseen, että tissille (tai unille) ei malteta rauhoittua jos on yhtään virikkeitä ympärillä.

Edited by Karhuemo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootteko kokeilleet imettää vessassa tai esim. vaatehuoneessa, jossa ei olisi "mitään nähtävää"? Eli hämärä, pieni tila saattaisi auttaa. Yksi kikka on juurikin herättää vauva tissille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Kiva kuulla, että muillakin.

Mä kokeilin tänään mennä makkariin ihan sellaiseen hämärään imettämään päivällä, mutta ei auttanut. Kai se ei sitten vaan halua... girl_impossible.gif Luotan siis siihen, että ottaa, kun haluaa. Tänään oli vähän känkkäränkkä ja heti, kun oli enemmän itkuinen, huoli tissin. Eli pitää vissiin tarjota aina, kun on vähänkin pahemmalla tuulella jos ei muuten oo huolinut. girl_wink.gif Tänään se nyt on sitten 4 kertaa ottanut jos lasketaan "yönkin" syöttö, joka on kuitenkin reippaasti tämän päivän puolella; aamukuudelta. Mä luin jostain, että 3-5 imetyskertaa riittäisi siihen määrään mitä tämänikäisen (=8kk) pitäisi saada. Eli siinä mielessä ei kai tarvisi stressata....

Mä vaan huolehdin jo valmiiksi sitäkin, että riittääkö maito. Tai että väheneekö se maidon tulo sitten, kun noin harvoin ottaa.. Miettii tuotakin, että kun syö vaan yhden tissin kerralla, niin tänäänkin esim. söi (en nyt muista kumpi, mutta ei sen väliä) vaikkapa vasemmasta kuudelta aamulla, oikeasta 11 aikaan ja sitten tuosta vasemmasta seuraavaksi vasta seitsemältä illalla. girl_impossible.gif Mutta luulisi, että ei se maito nyt enää niin vaan loppuisi, kun kuitenkin näinkin kauan imettänyt ja ikinä ei oo ollut pelkoa loppumisesta... Ja kun kuitenkin joka päivä ottaa yleensä väh. 3 kertaa. Vai oonko ihan väärässä?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko totta, että imetys laihduttaa raskauskiloja?

 

Ei. <_< Raskausaikana kiloja ei juuri tullut, mutta imetysaikana olen lihonut senkin edestä. Ja ruokavalio ei ole muuttunut kuin sen verran että nykyään syön vähemmän karkkia ja joskus otan yhden siiderin. Ja nykyään liikun enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites kun vauva nukahtaa päivällä rinnalle. Antaako nukkua ja siirtää vaikka sänkyynsä vai herätteleekö jatkamaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No riippuu... Jos kasvaa hyvin niin saahan siihen rinnalle nukahtaakin. Nukkumaan vaan, jos ei herää siirtämiseen. Tietenkin jos vauva heräilee vartin välein syömään, niin se nyt ainakin kai kertoo siitä ettei alunerin jaksanut syödä riittävästi. Silloin kannattaa kai herättää jatkamaan syömistä, kyllä se sitten voi nukahtaa vielä kylläisenä uudestaankin, ja nukkua sitten pidempään.

 

Olipa hyödyllinen vastaus. Sori vaan. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikäähän ei paljoa ole eli kerran on punnittu sitten sairaalan, syntymäpaino oli silloin jo 20g ohitettu eli oletettavasti kasvaa hyvin. Päivisin koitan aina muutaman kerran silitellä poskea jos jatkais syöntiä ja jos ei jatka niin nostan pois rinnalta.

Tää tuli lähinnä mieleen kun vkl täti näki että tyttö nukahti rinnalle ja käski herättää. Tuli sitten mieleen et teenkö väärin kun en ole kunnolla herättänyt päivällä vaan hellästi herätelly ja siirtäny pois jos syönti ei jatku. Yöllä tää ei ole mielessäkään kun nukahdan itsekkin kesken kaiken ja herään joskus tunnin kahden päästä siirtämään tytön sänkyynsä ja kääntämään itse kylkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sitä herättelyä osa suositteleen sen vuoksi että jos lapsen totuttaa aina nukahtamaan rinnalle voi olla vaikeuksia siirtää lapsi nukkumaan omaan sänkyyn ja toisaalta lapsi voi herätessään pelästyä kun ei herääkään sylissä. Öisin jos nukutte vierekkäin ja siihen imetyksen kesken nukahdatte ei mitään vahinkoa tuolla rintamalla ainakaan pääse tapahtumaan.

 

Itsehän en henkilökohtaisesti yöllä nukahtanutta vastasyntynyttä herättäisi vaikka talo palaisi. Antaa toisen nukkua :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei eli ei sen ihmeellisempää syytä. En siis herättele päivisin myöhemminkään, antaa nukkua ja olkoon toi nukuttaminen myöhemmän ajan murhe :D

 

 

Ja nyt kun kerta olen oikeessa ketjussa (kai) niin osaako kukaan kertoa onnistuuko miten liinassa imettäminen? Olis kiva tuon esikoisenkin kanssa päivisin touhuta ja helpottais jos liinassa onnistuis imettäminen jotenkin. Joskus kuulin nimittäin villiä huhua että se olis mahdollista.. mutta olikohan vaan unta tai tosiaan huhua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä imetin monesti esikoista liinassa rintaraivareiden takia. Esikoinen kun rauhottui liikkeessä ja oli välillä vähän liiankin raskasta kantaa tyttöä ja imettää samaan aikaan. Mä laitoin liinaan ihan normaalisti, ja vielä niin ettei mulla itselläni ollut paitaa eikä tytöllä vaatteita (ihan vaan välttääkseni lisäraivoamisen kuumuuden takia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eli sen pitäs onnistua. Pitääki kokeilla tänään :) Eli kohtusidonnassa?

Edited by OltsunÄippä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^meikäläinen imetti pientä ihan perus kX2-sidonnassa, en koskaan oikein lämmennyt noille kehtosidonnoille. Rengasliinassa on muuten myös tosi helppo imettää. Jos sinulla on pitkä sidottava liina, kannattaa kokeilla sillä esim. turvakehtoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on Tricot-slen liina. Pitää koittaa erillaisia sidontoja ja imetystä niissä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä johtuu että imetyksen jälkee tulee hiukan huono olo? Sellainen lievä oksetusolo? Voiko johtua liian vähästä juomisesta/syömisestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmasti voi olla siitä kyse, että oot juonut/syönyt liian vähän. Juoda kannattaa ainakin muistaa normaalia enemmän!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on ollut edellisenä iltana viihteellä niin monelta uskaltaa taas imettää? Viimesen juoman olen juonut klo: 02.00. On tuota maitoa pumpattuna mut kiinnostaa tosiaan monelta uskaltaa jo ruokkia tuota lasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Täältä Imetystukilistan infoa asiaan.

 

Imettää voi siis, kun on siinä voinnissa, että muutenkin pystyy lasta hoitamaan :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi vauva kieltäytyy toisesta rinnasta ollessaan väsynyt ? Minulla vasemmasta rinnasta tulee huonommin maitoa (myös kooltaan selvästi oikeaa pienempi) ja vauva ei suostu siitä syömään öisin eikä iltaisin. Tai saa esittää kaikki temput, jolla huijaa vauvan syömään siitä. Voiko olla jotain fyysistä ongelmaa vai ketuttaakohan pientä vain että maitoa tulee vähemmän/hitaammin? Oikean rinnan puoleen kääntyy innokkaasti vuorokauden ajasta riippumatta, mutta vasempaa tarjotessa joko ottaa muutaman imaisun ja kääntyy pois huutamaan tai ei suostu edes kääntymään rintaan päin...

Edited by Marleena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaanpa itselleni, eli meillä todennäköisesti johtuu vaan siitä ettei väsyneenä huvita syödä kun tulee maitoa niin hitaasti. Huijaamalla (istualtaan imettämällä tai kyynernojassa "väärältä puolelta" ja samalla kevyesti rintaa puristaen) saan kuitenkin huonommasta imetettyä ja yölläkin huonompi rinta on kelvannut kun vauva on unenpöpperössä eikä niin tajua hermostua. Tosin jos yöllä syöttää huonommasta rinnasta, niin joutuu antamaan lisäksi toiseltakin puolelta. Eron huomaa siinä että huonommalta puolelta kolme imaisua/nielaus ja paremmalta puolelta imaisu/nielaus..

 

Mutta välillä tuntuu että melkoisesti imetyksen eteen saa tehdä töitä, meillä ainakaan ei ole mennyt niin että tissi suuhun ja homma toimii..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keksiikö kukaan syytä miks imettäminen alkaa yhtäkkiä sattumaan? Tyttö siis jo melkein 7kk imetän nykyään n. 8 kertaa päivässä. Toisesta rinnasta ei maitoa tule kun ehkä yks annos päivässä, ja toisesta sitten imetän muuten. Nyt se on alkanut yhtäkkiä sattumaan, tuntuu siltä kun tyhjää rintaa pumppais pumpulla. Puristamalla saa jonku tipan kumminkin tuleen... Rintatulehdus ei taida olla kyseessä kun ei ole mitään muhkuroita/kuumotusta ym..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kude, voisko olla sammasta? Meillä ei ole sammasta ollut, mutta sen perusteella mitä olen lukenut on kipu yleinen oire. Hampaiden tulo ja imuotteen muuttuminen saattaa aiheuttaa kipuilua myös minkä pitäisi mennä ajan kanssa tai imuotteen uudelleentreenauksen myötä ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sainkin vastauksen jo muualta eli ei mitään :)

Edited by Gerda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetysteet ovat yrttiteetä, ja tuoksuvat siis enemmän yrteille. Itselläni ainakin Weledan tee on auttanut, mutta sitä pitääkin juoda pari-kolme kuppia päivässä jotta vaikutuksen huomaa. Voisin elää ilman, mutta mielelläni sitä juon.

Hakutoiminnolla aattelin et tää lienee paras ketju tälle imetysteeasialle. Itse olen juonut nyt mammateetä (en tykkää mausta) ja Weledania ja se maistuu hyvälle. Vaikutusta en ole kummastakaan kyllä huomannut, mutta en varmaan juonut tarpeeksi. Kaveri sanoi, että Weledan tepsi hänellä, joten sitä hankin seuraavaksi lisää.

 

Mutta sitten alkoi kiinnostaa tää imetysteen sisältö tarkemmin ja googlailin pikkasen, tässä tulos, jos jollekulle on hyöty tästä:

Löysin 6 eri imetysteetä, tässä ainesosat:

- Sonnenkind Babytee (imetystee): fenkoli, anis, kumina, kamomilla.

- Earth Mama Angel Baby tee: Fenkoli, sarviapila, vadelmanlehti, nokkonen, viherminttu, appelsiini, anis, kumina, sinimailas

- Frantsila vauvanilo: tilli, nokkosen, sinimailasen ja vadelman lehdet, kuminan, aniksen ja fenkolin siemenet sekä mallas

- Weleda: Sarviapila, anis, fenkoli, kumina, sitruunaverbena (15%)

- luomutee Holle: Anis ( 30 % ), fenkoli ( 30 % ), kumina ( 30 % ), sitruunamelissa ( 10 %)

- Apteekkari Pomoellin mammatee: anis, fenkoli, kumina ja nokkonen.

 

KAIKISSA kuudessa siis yhdistävät ainesosat ovat anis, fenkoli ja kumina. Kolmessa on nokkosta ja kahdessa sarviapilaa. Aloin vain selvittää tätä itselleni, kun kaveri sanoi, että sarviapilaa saisi kapseleissakin ja mietin onko se Se Ainesosa, joka auttaa, mutta nyt uskon noihin kolmeen yhdistävään tekijään. Onneks anis tuo vähän hyvää makua teehen.. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.