Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

ennu sinun vauvasi on jo sen ikäinen, että jos pelkkä tutti kelpaa yökitinöihin niin kannattaa sitä tarjotakin! Kuulostaa ennemminkin siltä, että vauva ei ole nälkäinen vaan haluaa vain läheisyyttä taiimeä jotain. Jos siis saat hänet takaisin uneen tutilla tai muuten rauhoittelemalla niin saatat päästä nopeastikin yösyötöistä. smile.gif Ja tsemppiä tissilakkoiluun, kyllä se ohi menee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, saako karnitiinia sisältäviä tuotteita, esim. urheilujuomaa, käyttää imetyksen aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tännekin kysymykseni tuolta maitoallergiaketjusta:

 

Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksia aiheesta 1-vuotias maitoallergikko ja imetys. Meidän poika on siis nyt 11 kuukautta, ja hapanmaitokokeilujen alettua huomattiin että saa niistä iho-oireita. Voi siis syödä esim. ruokaa jossa on hieman (kypsennettyä) maitotuotetta, mutta esim. jugurttia ei voi "raakana" syödä. Rintamaidon kautta ei ole oirehtinut. Imetän n. 5 kertaa päivässä, enempää ei poika halua. Riittääköhän tuo täyttämään maidontarpeen, en haluaisi alkaa pelaamaan millään erityiskorvikkeilla? Milloin olisi aiheellista tarjota esim. kalsiumlisää?

 

 

Mä muistaisin kuulleeni, että 3-4 imetyskertaa riittäisi siinä vaiheessa, kun muutakin ruokaa on kehissä. Ja nimenomaan mun mielestä tuolla tarkoitetaan sitä, kun ei syö maitotuotteita. Ja mun mielestä 5 kertaa kuulostaakin jo niin hyvältä etten lähtisi varmaan enempää ainakaan väkisin tyrkyttämään. :) Enkä usko, että vielä ainakaan kalsiumlisää tarvitsee murehtia. Jos paljon tuosta imetyskerrat laskee ja mitään maitotuotetta ei oo kuvioissa niin sitten varmaan kannattaa kysellä joltain fiksummalta! :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti viisi imetyskertaa päivässä riittää, todennäköisesti vähempikin riittäisi. Kun lehmänmaitotuotteita aletaan tarjota, imetykset yleensä saavat jäädä vähemmälle, ja lehmänmaitoa juova yksivuotias voi jo luopua kokonaan imetyksestä. Ravitsemuksellisesti siis. Jos vaan jaksat imettää, niin se on varmasti lapselle hyvä ratkaisu.

 

Olen muuten kuullut, että jotkut lehmänmaitoon reagoivat lapset eivät reagoi luomumaitotuotteisiin (sillä niissä olevaa maitoa ei ole homogenoitu). Kannattaa ehkä kokeilla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä juodaan luomumaitoa, koska normaalista meni maha sekaisin. Oon kuullut, että jopa jotkut laktoosi-intolerantikot pystyvät juoda luomumaitoa eli ero taitaa olla aika isokin! Enkä sitten tiedä kuinka paikkansapitävä väite on. :)

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vastauksista pinkdream ja alannee :) Luulen että pojan reagointi lehmänmaitoon väistyy aika pian, oireilu on jo vähentynyt joten toivottavasti lehmänmaito saadaan ennen pitkää ruokalistalle. Imetys ei ole minulle ongelma, se on ihanaa ja jatkan sitä oikein mielelläni.

 

Luomumaitoa meillä käytetään muutenkin, mutta en ole uskaltanut vielä tarjota sitä pojalle kun reagoi sen verran tuntuvasti hapanmaitotuotteisiin. Mutta nyt kun oireilu on miedompaa, voisin vaikka kokeillakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haulla en ainakaan aiheesta löytänyt mitään, joten kysytäämpä täältä:

 

Onko täälä muita joilla on edessä tai jo kokemusta imettämisestä nännilävistysten jälkeen?

Itselläni on ollut molemmissa nänneissä korut (2per nänni), jotka olen ottanut pois noin 2,5vuotta sitten.

Nyt kun imettäminen on pian tulossa ajankohtaiseksi mietityttää taas asia (kyllä sitä jo silloinkin tuli mietittyä ennen kuin korut laitoin) .. Muutama tippa mitä tässä jo odotus aikana on maitoa tullut on tullut lähinnä lävistysrei'istä, jotain myös nännin päältä niinkuin pitääkin.

 

Mietityttää vaan se kun lävistysreiät keräävät talia(?) onko siitä haittaa vauvalle/haitallisia bakteereja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kipeytyi vasen nänni reilu viikkoa sitten, ja oli kipeä monta monta päivää. Tätä edelsi käyntini viihteellä ekaa kertaa ikuisuuksiin, ja pumppu jäi illalla ystävän luokse ja aamulla harrastin epätoivoisesti käsilypsyä kunnes uskalsin imettää taas. En tiedä liittyykö tämä siis asiaan.. Nyt joka tapauksessa nänni tuntuu normaalilta, eikä imetys enää satu, mutta vauva on alkanut hylkimään tätä vasenta rintaa. Öisin syö siitä kyllä, mutta varsinkin päivisin homma on nyt hetkessä mennyt lähes mahdottomaksi. Hermostuu ja nyki rintaa, vaikuttaa kovasti siltä että maitoa ei heru toivotussa tahdissa. Olen pari kertaa kokeillut välissä kädellä lypsätä, ja kyllä sieltä maitoa tulee kuitenkin, että missään nimessä se ei nyt ihan loppu ole. Olen tarjonnut vasenta rintaa joka imetyskerralla sekä ennen että jälkeen "paremman" rinnan. Ryhdyin nyt ekana kiinnittämään extrahuomiota juomiseen, koska tiedän että en muista juoda tarpeeksi. Lisäksi suunnittelen ihokontaktihetkiä enemmän. Mietityttää kovasti meinaako maidon tulo kokonaan nyt loppua toisesta rinnasta, ja miten yhdellä pärjää? Haluaisin niiiin kovasti pärjätä rintamaidolla, mutta tietenkin jos tilanne sen vaatii, on siirryttävä korvikkeeseen. Kiinteisiin vasta totutellaan, ei mene paria pikkulusikallista enempää vaikka tässä on useampi viikko maisteltu.

 

lisäys: nyt noteerasin että on se vasen nänni vielä huomattavan arka, mutta ei enää kipeä niin että itkettää syöttäessä..

 

lisäys # 2: lueskelin ekoja sivuja täällä ja sain heti vinkkejä (siitä oliskin voinut aloittaa cool.gif)

Edited by limelime

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli (tai ehkä tulee vieläkin, en tiedä) toisesta rinnasta reilusti vähemmän maitoa kuin toisesta. Se on kai ihan normaalia eikä haittaa mitenkään. Todennäköisesti siitä "paremmasta" rinnasta tulee sulla nyt aiempaa enemmän maitoa. Ainakin mulla kävi rintatulehduksen aikaan niin, että tulehtuneesta rinnasta ei tullut maitoa juuri olenkaan, kun taas terveen rinnan maidontuotanto lisääntyi melkoisesti. Joo tiedän tämänkin, koska pumppasin silloin kaiken maidon. :rolleyes:

 

Eli: älä huolehdi, maidon riittävyyden kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, kummasta rinnasta se tulee. Rinnoista voi tulla eri määrä maitoa, eikä se haittaa mitenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Vastaisuuden varalle vinkiksi, ettei alkoholin käytön jälkeen tarvitse välttää imettämistä, ellei nyt satu olemaan niin hirveässä jurrissa, että vauvan piteleminen sylissä olisi vaarallista. :) Rintamaidon alkoholipitoisuus on siis sama kuin veren alkoholipitoisuus, eli jos olet vaikkapa 2 promillen humalassa, rintamaidossa on 0,2 % alkoholia, eikä alkoholi varastoidu maitoon, vaan maidon alkoholipitoisuus laskee sitä mukaa kuin verenkin. Jotta rintamaito olisi ykköskaljan vahvuista, pitäisi äidin olla 10 promillen humalassa, eivätkä pahimmat tenukepitkään kykene juomaan itseään sellaiseen kuntoon henkeään heittämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

imetyksen loppumiseen liittyvä kysymys, kauan maitoa voi vielä tulla rinnasta vaikka olisi imetys jo lopetettu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon avusta alannee, heti helpotti girl_smile.gif

 

Myös alkovinkistä kiitos rouva Tossavainen, mä oon aina niin kirjaimellinen, että kun neuvolasta sanottiin 2h odotusta/lasillinen, niin oon aika pitkälti siinä pysynyt. Mutta toihan kertoo kyllä kovasti, että ei sen kanssa mitenkään hysteerinen tarvitse olla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

_NcV_: Mulla on kanssa ollut nännilävistys muutama vuosi sitten. Ei ole ollut mitään ongelmia imetyksen suhteen. En usko, että tali on vauvalle vaarallista, sillä sitä kerääntyy normaalisti myös maitotiehyeisiin :)

 

Alkoholin suhteen olen pitänyt ennemminkin sitä linjaa, että en koske vauvaan huppelissa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että voin juoda sen kaksi ravintola-annosta illan aikana. Itse imetän silloin ihan normaalisti. Jos nyt arkena haluan ottaa viiniä niin odotan että poika on tehnyt iltatankkaukset ja on nukkumassa, niin eipä tule sitä alkoholia sitä vähääkään sitten. Tai juon lasillisen heti imetyksen jälkeen :) Mutta tunteja en kyllä kyylää.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juups, tärkeämpää on se, että on noin muutenkin lapsenhoitokunnossa. Jos siis oma motoriikka ja käyttäytyminen muutenkaan ei annoksesta tai parista vielä mene sekaisin, ei tarvitse pitää tuntikausien taukoa imettämisessä. Itsekin olen imettänyt parin annoksen jälkeen aivan normaalisti, tosin yleensä meilläkin juodaan se viinilasillinen lapsen mentyä nukkumaan. Pari kertaa olen ollut häissä vieraana imetysaikana, ja silloin on tullut juotua jopa 4-5 annosta alkoholia. :lol: Tuolloinkin olen yöllä imettänyt, mutta joku selvä henkilö, esimerkiksi illalla lasta hoitamaan tullut isovanhempi, on hoitanut lapsen noin muuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa tai kokemusta voiko kuukautisten alkaminen (tai tarkemmin ehkä ensimmäinen ovulaatio) aiheuttaa vauvan vieraantumisen rinnasta? Meillä vauva ollut rintamaidolla 8,5 kk ja menekki ollut vaihtelevaa kausittain mutta sillä on pärjätty (soseiden ohella toki). Mutta nyt näyttäisi siltä että vauva on vieroittanut/vieroittamassa itsensä kokonaan rinnalta. Pariin viikkoon ei ole kelvannut kuin nukkumaan mennessä ja yöllä ja välillä aamulla vähän. Ja eilen sitten ilmeisesti alkoi ekat menkat synnytyksen jälkeen. Voisikohan näillä kahdella olla yhteyttä toisiinsa ja onko tässä mitään enää tehtävissä? Nyt ollaan siis annettu korviketta muutamana päivänä, kun muuten ei saisi maitoa kuin kahdesti eli arvioni mukaan 2-3dl/pv. Tosin voihan tämän ajatella niinkin että hyvä että itse vieroittaa itsensä niin ei tarvitse siitä myöhemmin tapella, yli vuoden ikäiseksi en kuitenkaan ajatellut imetellä... Mutta onhan se tissi vaan helpompi kuljettaa mukana ;):girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minulla kuukautiskierto käynnistyi vasta yli vuosi synnytyksen jälkeen, mutta vaikuttaa siltä kuin ovulaatio hidastaisi herumista. Taaperoikäinen nyt jaksaa siitä huolimatta yrittää ja kiskoa maitoa, mutta vauva varmaan voi hylkiäkin huonosti heruvaa rintaa. Kuukautisten alkaessa ovat maitohanatkin taas auenneet kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuukautiset (tai hormoonit) saattavat vaikuttaa maidon makuun. Sekin voi häiritä syömistä :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvani ei aina saa oikein otetta rinnasta, vaan imee alahuultaan sisäänpäin. Välillä vauva saa oikean otteen heti tai lähes heti, mutta välillä kestää ja kestää. Mitä voisin tehdä imuotteen korjaamiseksi? Tuo otteen hakeminen ärsyttää varsinkin yöllä, kun esikoinenkin nukkuu samassa huoneessa ja olisi kiva välttää kaikkea ylimääräistä meteliä, mutta tottahan toki vauva alkaa lopulta itkeä kun aikansa yrittää imeä eikä maitoa ala tulla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liisa, meillä oli alussa tuota samaa, eikä keksitty muuta apua kuin että mun mies korjasi sen huulen asennon samalla kun vauvalla oli tissi suussa, myös öisin siis kärsivällisesti heräsi tarvittaessa. Tämä me opittiin synnyttäneiden osastolla kun hoitajat kävi korjailemassa imuotetta. Kokeile myös eri imetysasentoja, jossain toisessa asennossa vauva saattaakin saada helpommin sen otteen, ja voi riippua rinnasta, ts. vaikka vasen meniskin helposti jossain asennossa niin oikea saattaa vaatia eri asennon. Tsemppiä kovasti, kyllä se vauva vielä oppii!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsempeistä, ayashe. Meillä tuo otteen korjaaminen kesken imetyksen ei toimi, sillä silloin kun vauva todella alkaa imeä niin otekin on kunnossa, ja kun ote on pielessä niin se ei saa edes kiinni rinnasta... Samaa ongelmaa tuntuu olevan imetin sitten istualtaan tai makuultaan, mutta varsinkin makuullaan imettäessä (ts. öisin) tuo oikein korostuu - tai sitten yön hiljaisuudessa se tuntuu pidemmältä ajalta kuin päivällä.

 

Kai tässä on jonkinlaista alkukankeutta vielä, turhauttaa vain kun en esikoisen kanssa muista olleen ollenkaan tällaista. Silloin tosin oli suihkutissiongelma, eikä se ainakaan sen parempi vaihtoehto ollut. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liisa, mä en osaa oikein selittää tätä, mutta silloin (aika harvoin) kun minun vauva tekee samalta kuulostavaa asiaa, niin ikään kuin vedän sen alaleuasta varovasti alaspäin silloin kun se on tarttumassa rintaan. Laitan etusormen lapsen leualle sillai sormenpää alahuulta kohti / alahuulen alle, ja sitten vedän sillä sormella varovasti kohti vauvan rintaa. Leuka ei siinä varsinaisesti liiku, mutta sen päällä oleva iho jne ja alahuuli liikkuu alaspäin suhteessa leukaan... Vaikea selittää, mutta ehkä tajusitte jotain... helpompi ehkä tajuta jos kokeilee mitä vastaava veto tekee omalle alahuulelle. Opin tän synnärillä yhdeltä kokeneelta lastenhoitajalta.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä voi olla vähän yksinkertaisia vinkkejä, mutta auttaisiko vauvaa otteen saamisessa jos tarjoaisit rintaa hampurilaisotteella, ts. litistäisit nänniä sivusuunnassa sormillasi niin että vauvan olisi helpompi saada ote kuin silloin kun nänni on liian "korkeana". Meillä auttoi myös se, että jos vauva ei meinannut avata suuta alussa tarpeeksi isolle niin sitä kiusattiin tökkimällä rinnalla alahuulta ja vasta vauvan avatessa suu ammolleen tarjottiin rintaa.

 

Edit. Tässä Babyidean linkissä on aika hyvä tsekkauslista toimivalle imuotteelle. :)

Edited by Solja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tulee tosi tyhmä kysymys:

 

Lypsin äsken satsin maitoa jääkaappiin tätä iltaa varten. Menoni alkaa n. klo 16 ja päättyy n. klo 21 (olen vauvan kanssa siis liikkeellä, mutta esim. pidemmällä automatkalla en voi imettää, enkä mielelläni pysähdy kesken matkan imettämään, ellei ole aivan välttämätöntä).

 

Jos otan maidon huoneenlämpöön esim. klo 15, säilyykö se juomakelpoisena kuinka pitkään? Viileänä sen ehkä vielä pystyisin kuljettamaan, mutta lämmitysmahdollisuuksista en mene takuuseen.. Huoneenlämpäinenhän maito säilyy 6-10 tuntia, mutta kuinka tuo tilanne on tapauksessamme, kun se ensin on joitakin tunteja jääkaapissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.