Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

Onkohan tätä jo kysytty...anyways, miten te muut hoitelette yöimetykset? Imetättekö molemmista rinnoista yhdellä syötöllä vai vain toisesta? Mä imetän aina vaan yhdestä yhden syötön aikana. Typy nukahtaakin yleensä tissille joten en sitten raaski herätellä sitä syömään toista tissiä. Yöllä tosiaan heräillään n. 2 tunnin välein syömään. Oiskohan apua jos imettäsin molemmista rinnoista yhden syötön aikana? Ei vaan millään raaskis herätellä toista ettei se vaan virkisty valvomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän lähes aina vaan toisesta rinnasta :mellow:

Joten myös yöllä.

 

Meillä heräillään öisin 4 tunnin välein, mutta nyt ollaan neljänä iltana annettu maissivelliä neidille ja hän on vetäny koko 200 ml ja tissiä vielä päälle :blink: Rytmi on nyt muuttunut siten, että öisin en imetä enää lainkaan. Toistaiseksi neiti edelleen herää 4 tunnin välein, mutta haluaa vain tutin suuhunsa ja jatkaa tyytyväisenä uniaan.

 

Ennen tota maissivelliä kokeiltiin sellasta, et annoin ensin korviketta ja sitten tissiä päälle.

Kun meilläkin oli sitä ongelmaa et neiti tahtoi nukahtaa aina tissille ja mun mielestä ei täten saanut tarpeeksi ruokaa yön varalle. Ja tuttipullosta tulee se safka nopeempaan, joten sai tankattua näin hieman enemmän. Tällä saavutettiin tuo 4 tunnin syöntiväli...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edesauttaako maidonkerääjät maidon vuotamista kun "mitään" ei ole esteenä?

 

Todennäköisesti se maidontulo on nyt muutenkin tasaantunut, mutta kyllä minun mielestä maidonkerääjä stimuloi rintaa sen verran, että sieltä heruu maitoa helpommin. En siis ikinä saanut harsoon niin paljon maitoa kuin mitä vapaasta rinnasta tuli silloin, kun siinä piti kerääjää.

 

Onkohan tätä jo kysytty...anyways, miten te muut hoitelette yöimetykset?

 

Mä imetin koko imetysajan aina vain yhdestä rinnasta kerrallaan. Maito riitti hyvin näinkin ja imetysvälit olivat sopivia. Mutta tuskin siitä mitään haittaakaan on, että kokeilet imettää molemmista. Jos siten saisit yösyöttöjen välit pitemmiksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravaganca, kyllä musta ainakin alkukuukausina tuntui, että makuulla rinnasta tuli vähemmän maitoa kuin istualleen. Ihan painovoimakin vaikuttanee siihen, että istualleen tulee maitoa lujempaa. Nykyään, kun typy on tehokas imijä, en enää eroa huomaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stakesin Meille tulee vauva -oppaassa (olikohan opas äitiyspakkauksessa vai tuliko neuvolasta?) mainitaan, että vauvan mahavaivat voivat johtua liiallisesta syöttämisestä, ts. itku on tulkittu aina näläksi ja siten saatu aikaa ylisyöttämiskierre ja syöttövälejä pitäisi pidentää esim. tutin avulla.

 

Sairaalassa taas vakuutettiin, että vauva ei voi syödä liikaa vaan osaa lopettaa kyllä syömisen ollessaan kylläinen. Oleteko kuulleet vastaavasta ylisyöttämisestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kyllä välillä vauva tankkasi vähän liikaakin, mikä tuli sitten oksennuksena kaaressa ulos.

 

Tämä ei ole suoraan ylisyöttämistä, mutta olen ajatellut että seuraavan lapsen kohdalla en tarjoaisin rintaa ihan aina ihan jokaiseen itkuun ( :rolleyes: ) vaan yrittäisin rauhoitella muilla keinoilla. Itse kyllä tein sen "virheen" että tarjosin varmaan jokaiseen inahdukseen rintaa, ja ehkä siitä syystä meillä itkettiin masukipuja ensimmäiset kuukaudet ja valvottiin ensimmäiset puoli vuotta hörpytellen maitoa vähän väliä öisin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sairaalassa sanottiin, että hyvä imetysväli ois n. 3-4 tunnin välein, ja siitä me ollaan pidetty kiinni ihan alusta asti.

Eli jopa alle kuukauden ikäisenä en imettänyt esim. joka tunti tms. vaan 3-4 tunnein välein.

 

...ja ihan normaalilta toi vaikuttaa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein samalla tavalla kuin eeppis ja poika on syönyt yöllä 1-2 kertaa about 3 kk ikäisestä. Meillä toimi siis hyvin rinnan tarjoaminen kitinöihin, eikä puklailuakaan ole juuri esiintynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän myös öisin aina vain toisen rinnan. Josta päästäänkin mun omaan kysymykseen; eikö maidontulo vähene, jos vauva harventaa (yö)syöttöjen väliä?

 

Meillä tuli viime yönä ennätyspitkä väli yösyötöille, ja toinen rinta pakkaantui tästä syystä ihan täyteen. Tämä pakkaantuminenhan on ymmärtääkseni se signaali, josta elimistö tietää vähentää maidon tuotantoa. Uskaltaako vauvaa "rohkaista" pidempiin syöttöväleihin öisin, vai onko se uhka maidontulon riittävyydelle? Rohkaisemisella tarkoitan siis tutin antoa, silittämistä yms. rauhoittelua sen sijaan, että heti vauvan silmien auetessa työntäisin tissin suuhun.

 

Vai voiko sitä maitoa muodostua sitten päivisin enemmän kuin öisin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coordinator: nauti ihmeessä hyvistä yöunista! Meidän poika alkoi tuossa iässä nukkumaan yöt läpeensä. Kyllä mulla rinnat pakkautui, mutta ratkaisin ongelman niin, että pumppaan ylimääräiset pois kerran yössä. Siihen menee enää kaikkiaan noin vartti, mulla on onneksi aina herunut hyvin myös pumpulle. Maito siis virtaa oikein mallikkaasti koko ajan. Hoidan pumppauksen samalla kun muutenkin heräisin esim. vessaan, jolloin se ei tunnu raskaalta, kun ei joudu heräämään "väkipakolla".

 

Siihen sitten en osaa sanoa, että jos antaa sen maidon vain pakkautua, että mitä se vaikuttaa maidontuotantoon.. Mulla tulisi ainakin syöttöväliksi usein jopa 12h, ja veikkaisin ainakin että se pidemmän päälle vaikuttaisi jollain tapaa.. Ja pakkautuminen on mulla johtanut pari kolme kertaa tiehyttukokseen, jonka sulattelu ei ole mitään kivaa hommaa, plus aina siinä sitten rintatulehduksen riski. Niinpä mieluummin tyhjentelen.

Edited by PMLats

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mun mielestä on sit taas kyllä helpompi imettää kuin pumpata. Ei tarvi nousta sängystä... Sikäli vauva saa mun puolesta vielä harrastaa yösyömistä. Viime yönä vauva sitten pitikin taas normaalit 3-4h syöttövälit, joten ei taidakaan vielä harventaa niitä. Mun yöunia ei onneksi imetys haittaa (koska vauva nukahtaa heti syötyään) vaan se, että poika hilluu sivuvaununa olevassa sängyssään iltaisin tunninkin ennen kuin nukahtaa. OT, mutta vähänkö ärsyttävää, kun ei itse saa unta, kun toinen juttelee, kiljahtelee ja öhkii sängyssään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taitaa olla menossa tiheän imun kausi. Tyttö on aikaisemmin nukkunut n.6-7 tunnin pätkä öisin, mutta viimeiset muutama yö on nukuttu n. 22:30-02:30 ja siitä eteenpäin heräilty 1-2h välein syömään aamuun asti. Voisi sanoa että ollaan palattu lähtötilanteeseen, sillä vastasyntyneenä tyttö heräili yöllä 1-3 tunnin välein syömään.

Päivällä syödään tunnin-puolentoista välein jos satutaan olemaan hereillä.

 

Nykyään tyttö myös sätkii hurjasti imiessään. Potkii jaloillaan ja hakkaa käsillään hurjasti. Mistähän se johtuu? Onko tässä kyseessä rintaraivarit? Tähän "riehumiseen" ei yleensä liity itkua, mutta joskus jos tyttö on itkenyt ennen syömistä, ja rinnasta ei heti ala herumaan maitoa, niin hän saattaa itkeä hieman aluksi. Ongelma on siinä, etten tiedä pitäisikö tytön antaa potkia, vai pitelenkö kiinni jaloista.. Tytölla alkaa oleman sen verran voimaa niissä potkuissa, että se jopa sattuu välillä.

 

Ja koska tämä äiti on niin väsynyt huonosti nukuttujen öiden takia, niin tuo potkiminen ja lyöminen ei hirveästi tee asiasta sen mukavempaa. Päin vastoin, itsekin tässä alkaa olemaan aika kärttyisä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei maito vähentynyt, vaikka vauva söi 1-5kk ikäisenä vain kerran yössä ja syöttöväliksi tuli joskus jopa 11h. Sitten kun viisikuisena alkoi heräillä ja vaatia enemmän maitoa, niin kummasti sitä riitti eikä päivisinkään ole ollut mitään ongelmaa. Kyllähän se maito pakkaantui aluksi, kun syöttövälit harveni, mutta nopeasti tasottui.

 

Meillä kanssa poika sätkii ja potkii imettäessä. Olen antanut potkia. Jotenkin oletin, että se vaan liittyy liikkumisen yleiseen lisääntymiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika sätkii ja potkii imiessä silloin, jos mahassa purisee samaan aikaan kakkalasti. Lasti sitten purkautuu röyhtyytyksen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietityttänyt on minuakin tuo maidon riittäminen, väheneminen jos imetysväli pitenee.

 

Muuten sitä ei varmaan miettis kun aina tähän saakka on imettänyt aina vuororinnoin ja välit vaihdelleet, ja maito riittänyt hyvin. Mutta kun nyt tuosta toisesta syötän vaan kaksi kertaa vuorokaudessa ns. pahimmat pinkeet pois niin on alkanut miettimään että väheneekö ja hiipuu sitten tuo maidon tulo. Sen vuoksi toisesta vain pakollinen imetys koska se on niin rikki. Tähän saakka mennyt hyvin imetys mutta tuossa reilu viikko sitten oli jokin rimpuiluvaihe ja rintaa reuhdottiin ja revittiin jne.

 

Rintakumit on hankittu ja vasemmalle rinnalle annetaan vielä yksi mahdollisuus ja sitten lopetan, ehkä, varmaan, todennäköisesti. Haluaisin vielä imettää mutta jos tuntuu että kohta nänni tippuu kun on kuin juuresta palat pois niin ei niin ei. Siitä pystyy kyllä syöttämään, alkuun sattuu niin että irvistää ja jalat heiluu, mutta sitten helpottaa. Mutta kun aina jännittää että kuinka paljon sattuu, sattuu siihen koskeminen jne. niin oishan se kaikinpuolin kivempaa että ois ehjät.

 

Jos jollakulla on jotain ihmeitä tekeviä ohjeita niin otetaan vastaan, Kiitos. Nännin pää ok, mutta ns. nännin juuresta on kuin palat pois. Päälle ei tule väliajoilla rupea, näyttää siistiltä kuin olisivat kiinni mutta kun imettää tai pumppaa niin ne aukeaa, hieman näyttää jotain kirkasta eritystä, muttei suojiin asti. Ärsyttävää. Imetystukiryhmäkin kokeentuu aina kuun alussa...

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli myös alkuun toinen (tai molemmat, en enää muista :rolleyes:) nänni ikään kuin siitä juuresta revennyt. Aika kauhean kuuloista ja näköistä, mutta kyllä siitä vaan sinnikkyydellä yli päästiin ja nänni alkoi paranemaan. Ensiksi kannattaa tietysti varmistaa imuote, mutta yleensä tuo halkeilu on ihan rinnan tottumattomuutta. Mulla auttoi siis aika, Bepanthen (se punainen paksumpi) ja Lansinoh. Imetystä en säästellyt enkä katkaissut, mutta lopulta nännit alkoivat paranemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuota Lansinohia minulle suositeltiinkin ja huomenna menen hakemaan sitä. Luovuteta ei kovin helpolla. Imetys jatkuu tällä hetkellä mutta kyllä se vaan kirpasee ja kunnolla, ihan jo ajatuskin imettämisestä. Paranemista ei ole vielä tapahtunut, päinvastoin. Imuotetta olen tarkkaillut. "Kiva " kuulla että jollakin toisellakin ollut sama vaiva ja se parantunut ja imetys jatkunut, antaa toivoa tulevaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, tässä meidän ongelmaa tai en tiedä onko niin ongelma. Eli tyttö on aloittanut kiinteät n. 5kk iässä, alkuun annoin kerran päivässä ja 5,5kk iässä kaksi kertaa päivässä. Nyt aloitin reilu viikko sitten antamaan kolme kertaa päivässä ja imeminen ei tyttöä juuri päiväsaikaan kiinnosta. Huutaa, kääntää päätä pois eikä suostu syömään rinnasta ei ennen eikä jälkeen kiinteiden. Eli aamulla saa puuroa (hyvin uppoaa jo lähes desi), lounaaksi lihakasvissosetta ja illalla puuroa. Öisin imee vielä kaksi kertaa, aamulla ei suostu rinnalle, aamupäivällä saattaa hörpätä, iltapäivällä jos hyvä tuuri on saattaa hörpätä ja illalla nukkumaan mennessä imee oikein autuudella. Ruokajuomaksi saanut aina vettä nokkamukista, tuttipulloa ei juuri koskaan (suostui siitä ekan kerran imemään 5,5kk iässä), tarkoitus oli imettää niin ettei korviketta tarvitsisi ollenkaan ja kysymys kuuluu. Riittääkö vuorokauden kolme imetyskertaa ja kaksi puuro satsia turvaamaan riittävän kalkin saannin. Haluaisin jatkaa imetystä, mutta näillänäkymin se lopahtaa pian niin ettei ole vaankun yö ja iltaimetys jäljellä. Tyttö ei malta odotella mun hidasta herumista ja raivoaa muutaman imun jälkeen.

Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta lopulta aina luovutan ja ajattelen ettei ole tarpeeksi nälkä tai jano. Kokenmuksia? Tyttö on 6kk ja 2 viikkoa piakkoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä tuikulle! Ootko saanut jo apua tilanteeseen?

 

Kuinkas se taas menikään noiden D-vitamiinien kanssa: raskausaikana piti syksystä alkaa syömään vitamiinia ja muistaisin terkan sanoneen, että imetyksen aikana pitäisi myös. Oliko se syys- vai lokakuusta maaliskuun loppuun, kun vitamiinilisää käytetään?

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Neuvoa en osaa, mut vertaistukea voin antaa...

 

Meillä typy vieroitti itsensä juuri tolla tavalla päiväimetyksestä (n. 7 kk iässä), silloin syötiin neuvolan ohjeistamina jo 5 x päivässä kiinteitä. Illalla ja aamulla kelpasi muttei päivällä. Lopulta meni sit siihen että typy vieroitti itsensä 8 kk iässä kokonaan, ei auttanut vaikka olis päällään seissyt, kaikki keinot kyllä kokeiltiin - tissi vaan ei kelvannut enää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinkas se taas menikään noiden D-vitamiinien kanssa: raskausaikana piti syksystä alkaa syömään vitamiinia ja muistaisin terkan sanoneen, että imetyksen aikana pitäisi myös. Oliko se syys- vai lokakuusta maaliskuun loppuun, kun vitamiinilisää käytetään?

 

Vaikka koko ajan, ei sitä liikaa voi saada kesälläkään. Mutta nyt voi olla hyvä aika aloitella, kun syyspäiväntasauskin jo meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Katz vertaistuesta. Juttelin yhden kätilön kanssa asiasta ja hän sanoi, että ole iloinen, vauvasi tykkää ruoasta, toiset vauvat tykkää enempi maidosta ja toiset ruoasta. Eli menköön vauvan tahdon mukaan tuo. Sanoi myös, että sen immuniteetin vauva on jo saanut eli sen takia ei kannata olla huolissaan. Nyt imetyksiä on kolme vuorokaudessa ja pumppailen ylimääräsiä pakkaseen...en kyllä tiedä kuka ne sieltä juo, kun ruokajuomaksi haluaa ennemmin vettä ja pullo ei oikeen vieläkään maistu. nokkamukísta menee jonkun verran. Eli en enää stressaa asialla, juo sen mitä juo tissimaitoa. Mä oikeestaan alan jo tykästyä ajatukseenettei tarvi vilautella tissiä kylillä ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan täällä joku neuvoa... Tyttö on syönyt koko 2,5 kk todella hyvin, mutta eilen alkoi yhtäkkiä kieltäytyä toisesta rinnasta. Toisesta syö edelleen kuten ennenkin, mutta jos yritän tarjota toista, alkaa samantien huuto. Mielestäni eilen ei tapahtunut mitään kummallista toisen rinnan kanssa, mutta niin vain hän kieltäytyy toisesta. Tämä rinta on vielä koko ajan ollut ns. se parempi, josta siis on tullut paremmin maitoa, välillä jopa suihkuna. Mitähän vippaskonsteja nyt voisi kokeilla? Nimimerkillä kiva pumpata kello 3 yöllä... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Syynä on todennäköisesti juuri tuo runsas maidontulo, jolloin vauva hermostuu, kun ei ehdi niellä sitä mukaa kuin maitoa tulee. Missä asennossa imetät? Itselläni auttoi suihkuaviin tisseihin hyvin makuultaan imettäminen. Jotkut ovat imettäneet myös siten, että vauva on oman vatsan päällä eli navat vastakkain.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.