Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

Oli syynä mikä tahansa, kannattaa kyllä kokeilla eri imetysasentoja. Istuessa "kainalosta", makuullaan ylemmästä rinnasta jne. Toisinaan toinen rinta ei kelpaa siksi, että asento ei ole vauvalle mieleen, ja eri asennossa maistuukin sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän sekä makuullani että sylissä. Yritin tuota kainalosta imettämistä, mutta en oikein onnistunut siinä. Mahaltaan imettämistä yritin myös joskus, mutta musta tuntuu että tyttö tukehtuu rintaan siinä asennossa... :blink: Tänään sain tytön huijattua syömään, kun aloitin toisesta rinnasta, ja vaihdoin vauhdilla toiseen. Tosin äsken ei oikein meinannut kelvata toinenkaan rinta, joten olisikohan nyt kyse jostakin "kieltäytymiskaudesta"? Ei kyllä ole kiva tunne, väistämättä imetys alkaa stressaamaan kun toinen vain huutaa kurkku suorana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä oli muistaakseni myös juuri noihin aikoihin huutoa rinnalla. Ajan kanssa se meni kyllä ohi, vaikkei mitään ihmeitä tehnytkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mrs. H: Kuulostaa tutulta. Meidän pojalla toinen rinta on selvästi suosikki ja toisesta syödään "kun toinen ei ole tarjolla". 2. kertaa (2kk, 4kk) on ollut n. 1 viikon lakkoilukaudet, jolloin toisesta rinnasta on käytännössä kieltäydytty lähes kokonaan (yöllä 1 imetys, muuten pumppasin) ja toisesta syöty pahimpaan nälkään. Suurin syy lakkoiluun tuntuisi olevan liian runsas maidontulo, eli poika ei saa rauhassa ruokailla. Pahaan nälkään ja yöllä unissaan imetys sitten sujuu, kun nälkä on kovempi kuin tahto omaan rauhalliseen ruokailuun. Molemmista raivolakkokerroista on selvitty ja taas kelpaa molemmat rinnat lähes tasapuolisesti.

 

Imetysasentojen vaihtaminen auttaa joskus rinnan hylkimiseen, mutta ei silloin, kun on kunnon lakkokausi päällä. Parhaiten meillä on kuitenkin auttanut se, että heijaan/kiikutan/tuuditan poikaa asetettaessa rinnalle ja imettäessä. Myös seisoaltaan tai kävellen imettäminen on hyvä "hämäyskeino", jos vain onnistuu. Viimeksi pääsin ongelmasta eroon pumppaamalla rinnasta pahimmat paineet pois ennen imetystä, jolloin poika sai rauhassa lutkutella maitoa. Rintaa ei kannata väkisin tuputtaa; raivoaminen kun tuntuu vain pahentavan raivoamista. Eli kokeillaan kelpaako ruoka ja jos alkaa havaita hermostumista niin äkkiä ruuat piiloon. Katsotaan tilannetta myöhemmin taas uudelleen.

 

Kannattaa muistaa, että kunhan vaippoja kastuu normaalisti, niin jotain menee sisäänkin ja huoli ravinnonsaannista on enemmän oman pään sisällä. Jossain vaiheessa raivoilu loppuu. Tuo ei missään nimessä tunnu kivalta, joten toivottavasti pääsette pian ongelmasta eroon!

Edited by Sitrus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä molemmat rinnat taas kelpaa jotenkuten, mutta vain makuuasennossa. Sylissä alkaa raivoaminen, ja tosiaan, se tuntuu vain pahenevan jos yrittää rintaa silti tarjota. Vaipat kyllä kastuu, joten kai tuosta yhdestäkin rinnasta tulee tarpeeksi, vaikka itsestä se tuntuu välillä ihan tyhjältä... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen myös tuossa vaiheessa yrittämään kaikkia konsteja, että molemmat rinnat kelpaisivat. Meillä oli myös kausia, että vasen rinta ei kelvannut sitten millään, joskus onnistuin huijaamaan syöttämällä "väärinpäin" tai muuten asentoa vaihtamalla.

 

Meillä kävi niin, että 5 kk ikäisenä neiti lopetti vasemman rinnan syömisen kokonaan - ei onnistunut mikään ja siihen se loppui. Ajattelin, että tässä taisivat meidän tissittelyt olla, kiinteitä oltiin aloiteltu neljä ja puolikuisena. Mutta.. neiti syö edelleen tissiä kiinteiden ohella ja tarkoitus olisi jatkaa n. 10 kk ikään. Meillä on siis menty yhdellä rinnalla nyt yli 3 kuukautta ja maitoa riittää yllin kyllin. Neiti syö maitoa 5-6 kertaa päivässä, yösyötöt meillä lopetettiin noin puolivuotiaana. Meillä on siis käynyt niin, että vaikka toinen rinta on lopettanut toimintansa jo pitkän aikaa sitten, toisen toimintaan se ei ole vaikuttanut mitään.

 

Viikonloppuna, kun neiti oli kuumeessa (+korvatulehdus+silmätulehdus) eikä ruoka maittanut kovin hyvin, kiittelin kyllä kovasti sitä, että edelleen rintamaito tiittää ja maistuu. Helppoa nesteytystä ja vauvalle mukavaa, kun sai vähän lohtua ja lämpöä samalla.

Edited by S.K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni meillä oli vähän samanlaista ongelmaa. Itselläni meinasi usko loppua, mutta kyllä poika sitten taas muutaman viikon jälkeen innostui takaisin rinnalle. Itse tein ehkä sen virheen, että olin edelleen yhtä usein tarjoamassa rintaa kuin ennen kiinteiden aloittamista. Kun huomasin, että rinta ei kelpaa vaan menee huudoksi koko touhu, karsin kertoja. Jonkun aikaa tosiaan tuota kesti. Yritin kuitenkin aina jossain välissä tarjota rintaa. Lähinnä meilläkin taisi olla hetken ilta-, yö-, ja yksi tai kaksi päiväimetystä. Kun poika tottui useisiin ruoka-annoksiin alkoi taas rintakin kelpaamaan. Lypsin rintoja, kun alkoivat tuntumaan pinkeiltä. Sillä ainakin minulla pysyi maidon määrä kohtuullisena (imetän vielä kaiken lisäksi rintakumilla).

Ja kyllä tuon yöimetyksen pitäisi pitää maidon tuloa yllä. Mutta en itsekään tajunnut, kuinka radikaalista maitomäärät muuttuisivat.

 

Kovasti tsemppiä siis tuikku1! Jaksa vaan tarjota toiselle rintaa, eiköhän imemiskerrat taas tuosta kasva kunhan vauva tottuu kiinteisiin. Ne kun pitävät vatsan pidempään täytenä. Meillä keitettiin 9 kuukautiseksi asti aamu- ja iltapuurot mun maitoon (ylimääräistä tuli imettäessä sekä pakkasen varastoja käytettiin).

Meillä poistu 9,5 kk ja vieläkin imetän :wub: enkä aio lopettaa, ennenkuin herra itse niin päättää.

Edited by Samppi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos rinta suihkuaa voisiko apuna käyttää rintakumia ( 1) jossa on neljä reikää ja 2) joka vähentää ärsykettä --> rinta ei tuota niin paljoa maitoa)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiina:Mulla rintakumi auttoi mm. tuohon. Kerää maidon eikä tule niin suuria määriä kerrallaan. Tuohon maitomäärään ei mulla ainakaan ollut vaikutusta. Se on kai aika yksilöllistä. 5,5 kk poika oli täysimetyksellä, minkä jälkeen aloitettiin soseiden maistelu. Tuohon asti minulla tuli rintakumin kanssa ylimääräistä maitoa 2,5-6 dl (pakastin oli tukossa... :rolleyes: ). Ja ei ole vaikuttanut mitenkään imetyksen pituuteenkaan. Poika 9,5kk ja vieläkin imetän. Maitoa tulee niin hyvin, että riittää takaamaan päivittäisen tarpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rintakumin ei pitäisi vaikuttaa maidon määrään mutta tuohon suihkuamiseen se kyllä auttaa kun tosiaan kerää sen maidon niinkuin Samppi mainitsi. (Olipas taas fiksun kuuloinen neuvo.... :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä ainakin käsitin että rintakumia ja sitä mä itsekin tuossa ajoin takaa. Siis kun rintakumihan "kerää" maitoa siihen tyhjään tilaan mikä jää nännin ja sen kumin väliin ja sitten niistä kumin rei'istä sitä maitoa tulee vähemmän suihkuten kuin tissistä. Tajusikohan kukaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

rintakumia tarkoitin :) sekavia kyllä nämä meikäläisenkin sepustukset :rolleyes: ja juuri niinkuin annukka kirjoitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä nyt on tosi tyhmä kysymys, mutta esikoisen odottajana askaruttaa, että: Kuinka tarpeellisia imetyspaidat ovat? Onko teillä paljon sellaisia tilanteita, joissa ei pärjäisi jollain nappipaita+toppi+harso-viritelmällä?

 

Varsinaiset imetykseen suunnitellut paidat ovat minusta vähän hintavia, enkä ole vielä nähnyt mitään tosi kivannäköisiä malleja (no, käytettynä tietenkin saisi edullisemmin) ja mietin, pitäisikö noita kuitenkin ostaa jo etukäteen, vai odottaa ja katsoa millaiseksi tarve omalla kohdalla muodostuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kaksi imetyspaitaa mutta niitä tuli kyllä aika vähän käytettyä (lähinnä sen takia että ei olleet niin kivan näköisiä). Mutta talvella imetyspaita oli kyllä kätevä jos esim autossa joutui imettämään. Nyt jos imettäisin, ostaisin ehkä vain yhden imetystopin/-paidan jonka voi sitten yhdistää esim mieluisen neuletakin tms kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yks ainoo imetysvaate ollut tähän mennessä, Henkkamaukan semmoinen missä kaula-aukon kautta löytyy semmoiset reiät, joista mukamas ilmeisesti olisi tarkoitus imettää. No mä en sitä ole onnistunut koskaan tekemään ilman koko paidan kastumista ja tuhriintumista :rolleyes:

 

Eniten olen käyttänyt sellaista systeemiä, että mulla on imetysliivit, naruolkaintoppi, ja sen päällä joku kevyt pusero, joka on helppo nostaa kainaloihin. Imettäessä sitten avaan liivin, kiskon topin tissin alle ja nostan päälllimmäisen puseron ylös. Maha pysyy piilossa, ja rinnasta (toivottavasti) vilahtaa vain vähän.

 

Nyt ostin täältä yhdeltä jäsenelta vähän toisentyyppisen imetyspaidan, odotan innolla, jos se olisi toimiva systeemi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samanlaisella viritelmällä olen minäkin pärjännyt. Hennesin paidoissa on aikas pienet ne aukot, joten varsinkin rintakumin kanssa sählääminen oli tosi työlästä. Muutaman kerran olen niitä käyttänyt ja meneehän ne nyt ihan tavallisistakin paidoista, joten ihan käyttämättä ei nuo imetyspaidat jääneet. Harso ja villatakki ovat kanssa hyvä suojaus julkisella paikalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä en ostas ennakkoon imetyspaitaa ellei löydy sellaista joka on pakko saada :D

 

Mulla ei ole yhtään imetyspaitaa. No en kovin julkisesti ole joutunut imettääkään. Alkuun mulla oli ihan normi paita joka sitten vaan ylös ja imettämään, tälllöin imetys siis esim. lastenhoitohuoneessa tai muuten ettei kaikki näy kaikkialle.

 

Nyt jos liikenteessä niin alla on ns. naruolkaintoppi tavallisen paidan alla, toimii kuten PMLats yllä kirjoittaa. Aluksi katselin kun kohdalle sattui imetyspaitoja, mieleistä ei löytynyt ja enää en ole kaivannut imetyspaitaa, tuo toimii niin hyvin, ja imettää voi vallan hyvin julkisestikin.

 

muoks.kirj.virheet

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin alkuun joitain imetyspaitoja esikoisen aikaan, mutta aika köykäisiä ne lopulta oli käyttää. Paita sai siis olla kokoa XS/S ja niissä ainakaan mun tissit ei mahtuneet rei'istä ulos. :rolleyes: H&M:n paidoissa siis noin, muita mulla ei ollutkaan. Nyt ajattelin kokeilla jotain toista merkkiä, jos käytettynä löydän edullisesti. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että helpompi on imettää tavallisella paidalla. Kylässäkään en kokenut tätä liian paljastavana, koska mulla ainakin vauva peitti suurimman osan mahasta ja tietenkin myös tissistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä petyin myös h&m:n imetyspaitoihin. Mutta kehun Vero Modan imetyspaitoja, ne oikeesti ainakin mulla toimi loistavasti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on H&M:n ja GlamourMomin imetyspaitoja. H&M:n paidat on siitä kivoja, että ne ovat niin edullisia, mutta tosiaan se imetysaukko on aika pieni, että siinä saa helposti paitansa märäksi. GlamourMomin topit ovat tosi kätsyjä jonkin toisen paidan alla, se on siis tavallaan rintaliivit+imetystoppi yhdessä. Öisin ja kotosalla ollessa olen käyttänyt H&M:n vastaavanlaista imetystoppia, joka on tosin ilman sitä tukevaa liiviosaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa GlamourMomilta kaksi toppi/imetysliiviyhdistelmää ja niistä tykkään hirmuisesti! Helppo vaikka neuletakin kanssa julkisellakin paikalla, eikä tarvi venytellä alla olevaa toppia mihinkään. Lisäksi mulla on Carriwellin Kaj imetyspaitoja pari lyhythihaista ja yksi pitkähihainen. Niistäkin tykkään. Hintaa oli vähän reilu kolmekymppiä, mun mielestä ihan kohtuullinen kun ne ovat kivan näköisiäkin IMO. :rolleyes:

 

Mulle imetyspaidat ovat olleet hyvä ja tarpeellinen ostos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi imetyspaitaa, Boobin ja H&M:n. Hennesin paidasta en tykkää mitenkään kamalasti, tuntuu että siinä on otettava koko rinta esiin siitä aukosta, jottei paita kastuisi imettäessä. Boobin paita on sen sijaan ykkönen, ja olen ostamassa niitä lisää, kunhan tästä saan aikaiseksi lähdettyä kauppoihin/tilattua netistä. Mä käytän imetyspaitaa aina kun on epäilys, että joudun imettämään julkisesti. Narutoppia + paitaa voisin tietysti testata joskus myös, niin ei tarvitsisi niin paljon hankkia imetyspaitoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.