Adelita

Kaikki välikausi- ja talvivaatteista!

913 posts in this topic

Me ollaan kyllä tykätty. En mä jaksa enää edes keplotella mitään muita hanskoja tolle lapselle käteen :D noi menee about aina kohdilleen vaikka silmät kiinni! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokos joku on ehtinyt katsella kevään välikausivaatteita: meillä olisi tarve leikki-ikäisen välikausihousuille, joiden polvet olisi puhkeamattomat :D Suosituksia otan vastaan, jos joku on törmännyt polvista vahvistettuihin malleihin (tai muuten erityisen kestäviin). Ei mielellään henkseleitä ja lahkeensuissa saisi olla kuminauhat. Vedenkestävyys plussaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin lapsille Lindexin haalarit. Talvi näyttää, kuinka hyvin kestävät!

 

 

tykkäsin Lindexin haalarista. Malli mukavan tuntuinen, piti vettä hyvin, tosi lämmin ja kestävä. Meillä oli ongelmia yhden sauman teippauksen kanssa. Lähti kulumaan ihan sauman vierestä. Vein kauppaan ja reklaamaatio käsiteltiin hyvin. Haalarit oli loppuneet silloin, joten ostin Kappahlin haalarin. Haalari kesti n.1,5kk.

KappAhlin eka haalari oli jäykempi kuin Lindexin ja ehkä vähän vilpoisempi. Muuten luonnehtisin samalla tavalla. Jalkalenkit kesti tosi huonosti! Tämäkin haalari lähti saumaongelman takia reklamaationa takaisin. Reklamaatio hoidettiin tosi hyvin ja meille tuli uusi haalari. Haalari kesti kanssa jonkun 1,5kk.

 

Jos näitä haalareita valmistettaisiin isompia kokoja, niin ostaisin varmasti. Nyt meillä koko loppuu tähän ja on siirtyminen toiseen valmistajaan tai takki/housut-yhdistelmään.

 

Jos lapsella olisi käytössä 128cm Reimalta, niin mikä POPin koko vastaisi sitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Molo Kidsin  vk-haalari (Rainbow, jos sillä on väliä) kuinka vedenpitävä? Arvoksi sanotaan vain 5000 mutta tästäkin ketjusta löytyy juttua miten se nyt ei kaikkea kerro. Moni kirjoittaa miettineensä ja sitten hankkineensa, mutta miten kävi? Tarviiko erilliset kurikset? Voiko mennä vesilätäkköön? Meinasin jo hylätä tuon pohdinnoista ja mennä tutulla Reimalla mutta nyt en enää tiedä.   :girl_sigh: Apua?  :girl_crazy:

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on ollut se vk-rainbow, mutta en silti osaa vastata :D Mä kyllä vedin siihen kurahousut päälle mutavellikelillä, koska en jaksais olla pesemässä haalaria koko ajan ja pelkäsin että siihen jämähtää liat pysyvästi kiinni. Ei se nyt varmaan ihan kaatosadetta kestä, mutta keskikokoisen sateen kyllä ja ei varmaan ihan kovin pitkään se päällä voi istua lätäkössä, mutta märässä loskassa kyllä piti käyttäjän kuivana :) Meidän pojalla on nyt Lassien vk-takki ja siinä on vesipilari 5000 ja tuossa yhtenä sadepäivänä oltiin kävelemässä ja hyvin se piti vettä ainakin semmoiset kymmenisen minuuttia. Vesi siis jäi ihan pisaroiksi siihen pinnalle. Vanhempi Jesper Juniorin vk-takki, jossa vesipilari on 3000 olis siinä ajassa jo alkanut kostua päällimmäisen kangaskerroksen läpi.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos fmn, oon yhtä sekaisin kuin aiemmin.  :grin: Mä oon liian laiska kuriksiin, likaantukoon mieluummin vähän. :P Nykyisellä haalarilla tyttö on saanut läiskytellä lätäköissä ihan vapaasti, konttaamiseen/istumiseen on pitänyt vetää raja kun silloin menee punteista vesi sisään. Erillisiä kuravaatteita meillä ei edes ole. Jos ihan pitäisi veikata, luulisitko Molon vastaavan tuohon tarpeeseen? Helppo kysymys, eikös. :jere:

 

Miksi mun piti mennä ihastumaan tuohon Girly Rainbowhun?  :girl_impossible: Reimaltakin löytyisi kiva ja luultavasti tarpeita vastaava, ei vaan niin söpö.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tilasin meidän keskimmäiselle sen, mutta ei ole vielä tullut niin en osaa sanoa. Se on kyllä niin hieno että en tiedä viitsiikö sitä edes pahimmilla kurakeleillä käyttää ilman kurahousuja  :rolleyes: (Eli onko järkeä hankkia superhieno haalari joka pitää sitten peittää ettei menisi likaiseksi...)

 

Haaveilin siitä jo kauan mutta mietin että en vaan voi maksaa vk-haalarista 120 euroa, kun esikoinen on pärjännyt samankokoisena kokonaan ilman, ja nyt ostettiin päiväkotiin menoa ajatellen muille vk-haalarit, jotka maksoi 30 e / kpl että onko ihan reilua jos yhdellä on sitten tuollainen superkallis (ja vähänkö esikoinen tulee kateelliseksi kun se ei saa ikinä sitä, eli kohta täytyy hankkia jo toinenkin :D). Etsin netistä haalaria sitten keskimmäisellekin ja löysinkin huuto.netistä ihan kivan 30 e + postikulut, mutta löysin samalla myös tuon sateenkaarihaalarin alennuksesta, enkä vaan pystynyt vastustamaan. Vaikka se maksoi silti 90 e... Minkäs sille voi kun ei voi vastustaa sateenkaariraitoja (varsinkaan noita "tyttösateenkaaria"  :girl_sigh: ). Ja nyt tietty pelkään että vaikutan joltain upporikkaalta/merkkifriikiltä kun lapsella on tuollainen haalari  :rolleyes: (Ja joo on meillä ollut talvihaalareina ennenkin Moloa ja Ticketiä ja Cupcakea mutta vk-haalari on minusta vähän eri kun meillä ei sellaisia ole yleensä ollut ollenkaan...)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos fmn, oon yhtä sekaisin kuin aiemmin.  :grin: Mä oon liian laiska kuriksiin, likaantukoon mieluummin vähän. :P Nykyisellä haalarilla tyttö on saanut läiskytellä lätäköissä ihan vapaasti, konttaamiseen/istumiseen on pitänyt vetää raja kun silloin menee punteista vesi sisään. Erillisiä kuravaatteita meillä ei edes ole. Jos ihan pitäisi veikata, luulisitko Molon vastaavan tuohon tarpeeseen? Helppo kysymys, eikös. :jere:

 

Miksi mun piti mennä ihastumaan tuohon Girly Rainbowhun?  :girl_impossible: Reimaltakin löytyisi kiva ja luultavasti tarpeita vastaava, ei vaan niin söpö.

 

No kyllä sillä läiskytellä voi lätäköissä aika varmasti! :)  Istumista lähinnä itse ajattelin, että ei varmaan kestä ainakaan ihan hirveän pitkään mutta kertaloiskaus naamalleen lätäkköön ei haitanne :D Kyllä tuon 5000 vesipilari pitäisi roiskuva vesi täysin pitää ulkona, kun lätäköissä pomppii...

 

Itse kattelin netissä sitä Girly Rainbow'ta, että no jaa, onko nyt kovin kummoinen. Sitten näin sen livenä kadulla ja olin ihan in lööv!  :girl_pinkglassesf:  Ne värit oikein hehkuu luonnonvalossa!

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon liian laiska kuriksiin, likaantukoon mieluummin vähän.  :P Nykyisellä haalarilla tyttö on saanut läiskytellä lätäköissä ihan vapaasti, konttaamiseen/istumiseen on pitänyt vetää raja kun silloin menee punteista vesi sisään. Erillisiä kuravaatteita meillä ei edes ole. Jos ihan pitäisi veikata, luulisitko Molon vastaavan tuohon tarpeeseen? Helppo kysymys, eikös.  :jere:

 

 

Meillä on ollut Molon rainbow välikausihaalarina 1,5 vuotta (nyt jäi pieneksi) ja on toiminut hyvin ilman kurahousuja. Päätin ostaessa satsata oikeasti vedenpitävään haalariin, kun en halunnut tönkköjä kuriksia liikkuvan pojan päälle ja hyvin tuo on toiminut. Muuten olisin mennyt takaisin kauppaan palauttamaan tuon ja vaatimaan rahoja takaisin  :P.

 

Tosin poika ei istu eikä halua istua lätäköissä, mutta vesisateen, lätäköissä hyppimisen, kuraisessa ja märässä liukumäessä liukumisen tms. on kestänyt ihan hyvin. Ainoastaan toinen polvi piti paikata, kun konttaamalla lelurekan kanssa pitkin puistoa sai kankaan puhki (viilto varmaan jostain terävämmästä kivestä). Ja hämmästyttävän hyvin on puhdistunut pesussa. Napit ovat kyllä kuluneet, mutta kangas on pääosin ihan siisti edelleenkin.

Edited by mirelda

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut lukea ketjua läpi ja en ole varma sopiiko kysymys tänne.

 

Eli poikamme on ihan kohta 1v 1kk, joten on tänä talvena ns ulkoilu iässä. Vielä konttaa, mutta todennäköisesti oppii kävelemään tässä syksyn/alkutalven aikana.

 

Mitä hankintoja olisi hyvä tehdä ulkoilua ajatellen? Tietty vettä hylkivä vk haalari, yksi varmaan riittää? Toppahaalari jne, mutta mitä sellaista mitä ei heti ensikertalaiselle tulisi mieleen? Ja esim monetko kappaleet hanskoja. , rukkasia....

 

Mitä ominaisuuksia kannattaisi ottaa huomioon? Mikä helpottaa pukemista, päällä pysymistä jne?

Edited by unelma79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarve riippuu aika paljon siitä, kuinka innokkaita ulkoilijoita olette. Meillä ei ole esim. ulkoilutettavia lemmikkejä, joten esikoisen kanssa ei todellakaan oltu millään kehnolla ilmalla ulkona. Kuopuksen kanssa tilanne tulee olemaan toinen, joten mun listallani ovat seuraavat:

 

- talvihaalari, 1-2 paria toppahanskoja, kypärämyssy, pipo, ohuet villasukat ja villalapaset, villahaalari, lämpimät ulkoilukengät (esim. Kuomat)

- välikausihaalari, 1-2 pari vk-hanskoja, tukevat ensiaskelkengät, ohuehko pipo

- sadeasu, kumisaappaat, kurarukkaset, sadehattu

- siisti talvitakki + vk-takki kaupunkireissuja tai haalareiden kastumista varten, housut näiden kavereiksi

 

Käytännössähän mulla on varmaan kolme vk-haalaria, pari talvihaalaria, kasa pipoja ja puolet tusinat kengät. :grin: Mutta noi on ne, mitä katson oikeasti tarvitsevani. Kauhean kovaa kulutusta ei tossa iässä vielä vaatteisiin tule, mutta jos turvautuu paljon konttaamiseen tai istuu mielellään, on vedenpitävyys tärkeää. Meillä poika halusi vain kävellä kortteleita ympäri, joten kulutus oli tosi vähäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen Jonathanin sadehaalareita. Heillä on myynnissä sekä fleecevuorellisia että vuorettomia. Ovat paljon käytännöllisempia kuin kaksi-osaiset.

 

Kauluri oli meillä myös käytössä talvella, kun tuntui että pelkkä kypärämyssy ei suojaa kaulaa eikä tuon ikäiset osaa kunnolla käyttää kaulaliinaa.

 

Lisäksi konttaavalla meillä oli käytössä Stonz-töppöset, jotka ovat joka sään "kengät". Ne ovat tarkoitettu siis ihan ulkokäyttöön. Sisälle voi tunkea villasukkia, jos on liian kylmä. Toimivat paljon konttaavalle/juuri kävelemään oppivalle hyvin, kun mukautuvat jalassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoinen syntynyt lokakuussa ja hänen 1-vuotistalvenaan ei kyllä tullut muuten ulkoiltua kuin lähinnä pulkkareissuilla ja keinumassa käytiin jonkin verran. Oppi kävelemään vuodenvaihteessa eli tosi vaikealla (liukkaalla/röpelöisellä) kelillä ja siksi toisekseen vihasi kenkiä niin paljon, että meni ihan veteläksi makaroniksi, jos kengät taisteli jalkaan :D On muuten hiukka vaikea saada kenkää jalkaan, jos toinen pitää jalkaterää ihan vetelänä tai kipristää väärään asentoon... Lopputalvesta sitten kuultiin noista Stonz-töppösistä ja niillä poika suostui kävelemään! Sisälle laitettiin joko parit villasukat tai sitten äitiyspakkauksen töppöset ja niiden käytyä pieneksi ostin Reiman samantapaiset lämpötöppöset. Ne Stonzin omat kuoritossujen sisätöppöset oli ainakin tuolloin tosi kalliit enkä raaskinut ostaa.

 

Meillä poika kaikenkaikkiaan inhosi ulkoilua ja istui vaan masentuneena maassa, jos sen vei ulos :P Parin minuutin istumisen jälkeen alkoi itkeä syliinpääsyä. Meillä oli Minymon tekninen välikausihaalari (kestää kosteutta ja hankausta), tavallinen ei-tekninen Lassien talvihaalari ja pari eri paksuista talvihattua ja jotkut lapaset ja välikausi- sekä talvirukkaset (Jonathania Jesper Juniorista muistaakseni) sekä kauluri. Sadevaatteet ja kumpparit oli ihan turhat ekana syksynä, mutta keväällä niille taisi olla vähän käyttöä jo. Ei viitsinyt tosiaan ei-kävelevää lasta istuttaa maassa kaatosateessa.

 

Mutta riippuu tosiaan ihan perheen tavoista ja lapsen luonteesta, että tuleeko ulkoiltua vai ei. Me leikittiin sisätiloissa, koska lapsi ei ollut sitä sorttia joka hyppii seinille jos ei pääse ulos x monta kertaa päivässä. Rataslenkeillä pääsi ulos siis joo, mutta ei käyty tuolloin vielä leikkipuistoissa kuin ihan satunnaisesti.

 

edit. Pienelle on mun mielestä helpompi pukea ulkohaalari, jossa on 2 vetoketjua, jos on vaihtoehtona sellainen :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, täytyy ihan kirjata ylös. Ja tutustua noihin Stonzeihin, näyttävät vaan "omituisilta" ja outoa jos lapsella ei ole ns oikeita kenkiä...mutta tämä on vain jämähtänyt ajatusmaailma ja nykyään on tarjolla niin paljon kaikkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli jouluna 1v4kk, ja käveli jo ihan sujuvasti millä vaan kengillä, joten Stonzit olisivat olleet turhat. Näyttää siltä, että lokakuussa syntyneellä tytöllä tahti on ihan sama, eli jalkojen päälle pitää päästä ja nopeasti liikkeelle. Jos lapsi on verkkaisemmin liikkeelle lähtevää sorttia, voivat Stonzit olla tosi näppärät. Ja saa niihin mahtumaan ainakin reilummin lämmintä alle kuin varsinaisiin kenkiin, tosin itsessäänhän ne ovat kyllä ohuet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stonzit on muuten tosi hyvät kanssa silloin, jos kantaa lasta repulla tai liinalla :) monet talvikengät on tosi jäykkiä ja epäergonomisia. Taittelisin niitä pohjia vähän kaupassa tutkiakseni joustaako pohjat yhtään..

 

Ja tosiaan 2-vetoketjullinen haalari on tosi jees! Meillä oli sellainen aina 92cm kokoon asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä merkkinen vk-haalari olisi hyvä tosi hoikalle ja pitkäjalkaiselle taaperolle? Tyttö on tällä hetkellä n. 76 cm ja 8,5 kg. Meillä on Reimatecin välikausihaalari koossa 74, mutta siinä tuntuu puntit jäävät lyhyiksi, ei mene enää kuin korkeintaan kuukauden. Onko muuten Reiman haalareissa mitoitus muuttunut jossain vaiheessa pienemmäksi? Kun mä olin jotenkin siinä uskossa, että koot olisivat reiluja, mutta ei tuo meidän haalari mitenkään isoa kokoa ole. Olen katsellut käytettyjä haalareita, mutta niissä on vähän hankala arvioida sitä kokoa. Pitäiskö ostaa 80-senttinen vai 86? Luultavasti merkistä riippumatta tyttö kyllä hukkuu siihen kasikutoseen... Tiicketin 80-senttinen kaksiosainen kurapukukin on melkoisen iso vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reima on muuttanut kokojaan pienemmäksi eli vastaavat nyt aikalailla kokoaan. Ticket on edelleen kokoa suurempi mitä kokolapussa lukee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daizy: Molon haalarit on vissiin hieman kapeampaa mallia, ainakin siinä uskossa hommasin meidän kaverille toppahaalariksi Molon 86-kokoisen, ja sekin on ainakin vielä liian iso, mutta ehkä talvikauden alkaessa jo sopivampi. Teidän tytölle ottaisin siis vk-haalariksi (joka tullee jo aiemmin käytttöön kuin toppa) kokoa 80. Toki se ei välttämättä mahdu kovin pitkään - mäkin olen varautunut siihen, että kevääksi/kevättalveksi joutuu ehkä hankkimaan uudet haalarit. :girl_sigh:

 

Muoks. Niin, ja juuri siitä syystä, että joudun ehkä hankkimaan kevääksi uudet haalarit, ostin FB-kirpparilta aika hyvään hintaan tuon Molon haalarin ja samankokoisen vk-haalarin PoPin alesta.

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Täytyy tutkailla Molon haalareita :) Menin ostamaan suuressa viisaudessani viime talven alesta tytölle toppahaalarin koossa 92, ja täytyy kyllä sanoa että hyvä jos se on sopiva vuoden päästä :grin: Olin ehkä vähän turhan optimistinen kasvun suhteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Po.pin mallitkin kannatta tsekata, jos on hoikka lapsi. Vyötärökiristyksestä on paljon apua.

 

Meidän 1,5-vuotiaana samankokoisella tytöllä oli käytössä Molon 92-koon talvihaalari vielä vähän yli 3-vuotiaana, joten kenties sille on vielä teillekin käyttöä -talvella 2015/2016.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vika täällä Daizy, mähän ostin kans alehaukkana viime keväänä 92-kokoisen toppahaalarin, jonka nyt totesin auttamatta liian isoksi tulevalle talvelle - siksi siis piti hommata tuo 86-kokoinen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä etten ole ainut, joka on mokannut kokoarvioissa :grin:  Ja siis mähän vielä ensin tilasin 86-senttisen haalarin, jonka sitten vaihdoin varmuuden vuoksi isompaan... Jepjep! Eipä sillä, tuskin se kasikutonenkaan olisi ollut yhtään sen parempi, haalarin malli on nimittäin meidän tytölle niin väärä kun vaan voi olla. Pitäisi olla kapeaa mallia, kun tuo on taas todella leveä. Kokeilin just eilen huvikseni, ja tyttö mahtuu kokonaan 92-senttisen haalarin toiseen punttiin :grin: :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankala arvioida tuota vk haalarin kokoa, allekin kun pitäisi vähän vaatetta mahtua. Pärjääkö vk haalarilla esim marras-joulukuulle jos ei tule lunta eikä kovempia pakkasia?

 

Ostin kesäkuussa (kun oli sateista) alesta Ciraf merkkisen haalarin ja mietin, että jos ei nyt sen kummempaa vk haalaria ostaisi kun poika konttaa. Ei millään raaskisi ostaa ylu 50e haalareita siihen tarkoitukseen. Jos sit märemmällä kelillä päälle kurahousut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu siitä onko haalarissa minkälainen vuori vai onko sitä ollenkaan. Monessa vk-haalarissa ei ole vuorta, mutta meillä oli esikoisella 1-vuotiaana Minymon vk-haalari fleecevuorella ja se päällä (alle lämpimästi puettuna) hän leikki hiekkalaatikolla vielä lumettomana jouluaattona :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now