Sign in to follow this  
Followers 0
Kirppu

Kysta

17 posts in this topic

mulla löydettiin npultrassa munasarjasta 3½cm kysta, joitain millejä isompi oli vauva tuota möykkyä skilletgirl.gif . lääkärin mukaan ei huolta ja seurataan sitten rakenneultrassa, ettei ole kasvanut. äidillä kasvoi pikkuveljen kera, ja päätyivät sitten kahta viikkoa ennen LA hätäsektioon, koska kysta olikin nyrkin kokoinen. ilm jotain komplikaatiota oli tullut kun hätänä meni.

täälä varmasti on ihmisiä joilla on moisia ollut, ja nyt kaipailisinkin vastauksia..

mitä jossei se häviä itsestään? voiko se jotenkin puhjeta, tuleeko siitä sitten kipua/vuotoa? mulla on taipumusta näihin näköjään, 16v kun olin niin tähystettiin moinen pois, en kyllä muista kummalta puolelta, saati kuinka iso se oli. en ihmettelekään kun välillä on vasemmalla puolella vihlonut ja kipuillut, mutta ei kohdun luota. tässä myös saattaa olla syy että oltiin 1½v ilman ehkäisyä ennenkuin kolmas tärppäs, koska eihän sitä voi kertoa kauan se on siellä olla möllöttänyt mun munasarjaa häiritsemässä-käsitin että voi estää ovulaatiota siltä puolelta missä on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kokemusta kuin (tietääkseni) yhdestä kystasta. Se havaittiin ennen ensimmäisen raskauden alkamista, koska minulla oli kuukautishäiriöitä. Sain ajan punkteeraukseen, mutta en sinne ehtinyt, koska tulinkin yllättäen raskaaksi ja kysta oli hävinnyt. Eli ilmeisesti se kysta voi hävitä itsekseenkin. Mutta siitä en osaa valitettavasti sanoa, millainen todennäköisyys on siitä, että kysta häiritsisi raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla havaittiin muistaakseni lähes 4cm halkaisijaltaan ollut kysta toisessa munasarjassa samalla, kun kierukka poistettiin. Kuulemma hyvin tavallinen hormonikierukan sivuvaikutus ja gyne sanoi, että saattaa tulla kipuja, kun se puhkeaa. Oli siis yksilokeroinen ja nestetäytteinen kysta ja kuulemma täysin vaaraton. Noin 4kk myöhemmin ar-ultrassa oli tuo kysta hävinnyt, mutta toisessa munasarjassa oli pienempi samanlainen kysta :rolleyes: Siitäkään ei kuulemma tarvinnut huolehtia ja en np- tai rakenneultrissa kuullutkaan enää mitään kommenttia siitä että oliskos puhjennut jossain vaiheessa itsekseen?

 

Noita kystia on hirveästi erilaisia ja tuollainen yksilokeroinen "tyhjä" tai nestetäytteinen on kai aika vaaraton. Jos siellä näkyy monta lokeroa tai jotain massaa niin on ilmeisesti tarkemmin seurattava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut molemmissa munasarjoissa useampaan kertaan kystia. Tulevat ja menevät hormonitoiminnan mukaan, ovat tavallisia. Eikä minulla ainakaan ole koskaan puhjennut yksikään. Toivottavasti sinullakaan ei tule kystan takia komplikaatioita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa ar-ultrassa huomattiin kaksi kystaa halkaisijoiltaan n.6cm (muistaakseni tuon kokoisia). Yksityisen lääkäri suositteli tuolloin seurantaultraa 4-6 viikon päähän ja siihen sattuikin hyvin nt-ultra. Nt-ultrassa kunnallisella puolella kystia ei enää näkynyt, tai ihan pieninä. Jos kystat olisi kasvaneet, olisi pitänyt leikata ne tähystyksellä. Kerran aikaisemmin mulla oli kysta, joskus 17-vuotiaana ja se hävisi pillereiden aloituksen myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo mulla on myös tähystetty, mutta lähinnä mietin raskauden kannalta tätä. kiitos vastauksista =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää kokemuksia kaipaisin raskauden aikaisista kystista...

 

Mulla todettiin tänään viisisenttinen kysta munasarjassa, rv 7+2. Tekee ryökäle aikamoisia kipuja ja ehdinkin jo pelätä kohdunulkoista. sad.gif Onneks siitä ei kuitenkaan ollut kyse, vaan kysta siellä olla mollottaa. Nyt sitä seurataan ultralla parin viikon päästä. Onko kellään kysta puhjennut / jouduttu operoimaan raskauden aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli useita kystiä ennen raskautta, joiden vuoksi juoksin gynellä ja söin norsun kuurin hormooneja. Ei auttanut hormoonit. Vuoden niitä nakersin. Onnellisesti kävi niin, että vuoden yrittelyt jälkeen tulin raskaaksi (kuulemma nuo kystat oli esteenä munasolulle). Kystia oli useita, 5mm-40mm halkaisijalta olivat ja molemmilla puolilla. Sitten viikoilla 5-10 oli ajoittain viiltäviä, jalat alta vieviä kipukohtauksia. Näiden jälkeen oli vähäistä rusehtavaa vuotoa, jolloin hiippailin taas gynelle. Kystat oli kaikki kadonneet. Gyne oli sitä mieltä, että kivut johtuivat juuri näistä puhkeamisista. Näin kävi mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tänään viisisenttinen kysta munasarjassa, rv 7+2.

 

Päivitän oman tilanteeni, elikkäs kyseessä oli keltarauhaskysta, joka oli suurimmillaan tuon viitisen senttiä halkaisijaltaan. Kystaa seurattiin ja se onneksi lähti tyhjenemään omia aikojaan muutaman viikon kuluttua, niin en joutunut punktioon (olisivat tehneet, jos kysta olisi vielä kasvanut).

Edited by Roxie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa ar-ultrassa huomattiin kaksi kystaa halkaisijoiltaan n.6cm (muistaakseni tuon kokoisia). Yksityisen lääkäri suositteli tuolloin seurantaultraa 4-6 viikon päähän ja siihen sattuikin hyvin nt-ultra. Nt-ultrassa kunnallisella puolella kystia ei enää näkynyt, tai ihan pieninä. Jos kystat olisi kasvaneet, olisi pitänyt leikata ne tähystyksellä. Kerran aikaisemmin mulla oli kysta, joskus 17-vuotiaana ja se hävisi pillereiden aloituksen myötä.

 

Nyt tässä toisessa raskaudessa löytyi halkaisijaltaan 8cm kysta vasemmasta munasarjasta rakenneultran yhteydessä. Mitään sille ei nyt tehdä, mutta sen kasvua seurataan äippäpolilla. Viikko sitten jouduin käymään synnärillä kovan vasemmalla puolella olevan selkä/vatsakivun takia. Kystasta se ei lääkärin mukaan johtunut vaan "diagnoosiksi" sain mahataudin. Pikaisessa ultrassa kysta oli nyt 6cm pitkä. Parin viikon päästä on lääkäriaika äippäpolille, joten sitten taas kuullaan onko tapahtunut muutosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin reilusti ennen raskaaksi tulemista toisessa munasarjassa noin 5cm läpimitaltaan oleva kysta, jota ei kuitenkaan alettu poistamaan. Sitten kun sen aika kenties olisi voinut olla, olin jo raskaana. Aina se on ultrissa näkynyt samanlaisena (nyt rv 29+5), ja jos ei oireita aiheuta niin 3kk synnytyksen jälkeen kontrolloidaan. Nyt se on viime aikoina mielestäni oireillut taas enemmän, liekö kohtu alkaa sen verran painamaan sinne... Toivottavasti ei puhkea tms. ainakaan nyt raskauden aikana!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla löytyi ar-ultrassa yli 5 senttinen kysta munasarjasta. Sitä seurattiin np-ultrassa, ja sitten sain kontrolliajan rv 15, jolloin olisi ollut tarkoitus tehdä päätöksiä kystan poiston suhteen. Käsitin siis, että olisi voitu punkteerata kun rv:t on yli 15. Kysta olikin kuitenkin puhjennut itsekseen np-ultran ja kontrollin välillä. Useampi lääkäri sitä kävi ultralla ihmettelemässä ja etsimässä, mutta ei enää löytynyt, vaikka miten etsittiin. Lääkärit oli aika ihmeissään siitä, että noin iso kysta oli puhjennut mun huomaamatta. Yleensä kystan puhkeaminen kuulemma aiheuttaa niin kovaa kipua, että sen kyllä huomaa. Mulla siis kuitenkin oli puhjennut, sillä ultran ja kontrollin välinen aika oli niin lyhyt, ettei kystat lääkärin mukaan ihan niin kovaa vauhtia pienene itsekseen...

Mutta siis kohtuullisen yleisiä ovat, eikä niistä mitään vaaraa ole girl_smile.gif . Ei siis kannata huolehtia turhaan. Niitä lähinnä seurataan ultralla, etteivät kasva ja tarvittaessa sitten tyhjennetään. Tyhjennyksestä en osaa sanoa, että millainen toimenpide se on ja millaisia riskejä siihen sitten liittyy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kans huomattiin np-ultrassa kysta, n.2,5cm, ja se kätilö vaan sanoi että rakenneultrassa tarkistetaan tilanne :unsure: Pienihän tuo oli eikä oo kyllä ollu mitään havaintoa tai epäilystä sen olemassa olosta vaikka olen jo yli vuoden huomannut ovulaation olevan kipeä tuolta oikealta puolelta. Hieman pelottaa, et mitä tapahtuu jos se kasvaa isommaksi tai puhkee... Rakenneultraan vielä n.1,5kk aikaa, et sinne asti jännitetään ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vanhaa ketjua. Mulla todettiin eilen keltarauhaskysta, halkaisijaltaan 5cm ja on kyllä aiheuttanut kipuja. Muutama päivä sitten olin jo tosi huolissani, mutta nyt kivut ovat ennemminkin epämiellyttävää tuntemusta yöllä ja aamulla. Menin ylimääräiseen ar-ultraankin tämän takia. Lääkäri tosiaan sanoi, että kysta on vaaraton ja poistuu itsestään, seurataan nt-ultrassa eli noin kuukauden päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla on kystia kohdussa, kahdessa aiemmassa raskaudessa kävin ultrassa parin viikon välein. ymmärtääkseni raskaus saattaa kiihdyttää kystan kasvua ja itsellä seurattiin, ettei kystat ala painamaan mitään ja että esim ravinto kulkee vauvalle esteettä. mitään ongelmaa ei ollut koskaan, nyt tässäkin raskaudessa kystia seurataan samalla lailla. tiheät ultrakäynnit alkoivat muistaakseni rakenneultran jälkeen/paikkeilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla huomattiin keskenmeno yhteydessä 6cm halkaisijaltaan kysta, joka kahden kuukauden kuluttua oli itsestään hävinnyt... ja minä puolestani uudestaan raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kystat ovat "riivanneet" aina teinivuosista alkaen. Ensimmäinen n. 10 cm halkaisijaltaan ollut kysta ja sen mukana koko toinen munasarja poistettiin ollessani yläasteikäinen. Näin suurina kystat lienevät suhteellisen harvinaisia ja omalla kohdallani kystan kiertyminen aiheutti sen, että koko munasarja jouduttiin poistamaan. Myös toisessa - tuolloin terveessä munasarjassani on ollut kystia (jatkuvasti), joista yksi on tähystämällä leikattu (jo kontrollissa havaittiin uusi) ja myös kystan tyhjennyksessä olen pari kertaa käynyt. Minulle itselleni lääkärit ovat useampaankin kertaan sanoneet, että yleensä kystat häviävät raskauden aikana. Näin kävi minulle - eli ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen olin kystaton ensimmäisen raskauteni jälkeen. 

 

Tullessani ensimmäistä kertaa raskaaksi jäljellä olevassa munasarjassani oli 4- 5 cm kysta. Raskautumista se ei minun kohdallani ole haitannut. Tämä kysta näkyi vielä rakenneultrassa, mutta synnytyksen jälkeen käymässäni kontrollissa se todettiin hävinneeksi (muutoin sitä ei mitenkään erityisesti edes tarkkailtu raskauden aikana). Eikä niitä sen jälkeen ole ollut. Nyt olen toista kertaa raskaana ja tällä kertaa siis kystaa ei raskauden alkaessa ole minulla ollut. Tällä kokemuksella, en ole oireissa taikka vaivoissa huomannut mitään eroja näiden kahden raskauden välilllä. Samanlaiset nipistykset, kivistykset, vihlaisut ja kolotukset ovat olleet mukana molemmissa raskauksissa. Ja täsmennyksenä lisättäköön että minun kystani ovat olleet yksilokeroisia nestekystia.

 

Itse pelkäsin myös ensimmäisessä raskaudessani kovasti sitä, miten kysta saattaisi raskauden tai synnytyksen aikana oireilla. Minun tapaamieni lääkäreiden mukaan, niillä ei juurikaan pitäisi olla merkittystä asiaan. Raskauden aikana en tosiaan itsekään mitään erityistä huomannut ja mitä synnytykseen tulee, niin kipeä sitä on joka tapauksessa - olipa sitten kystia tai ei. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0