fleur

Kuka tekee ultrat kunnassasi?

39 posts in this topic

Yllätyin vähän kun tajusin että ultrakäytännöt vaihtelevat edelleen kunnittain, vaikka kaikille on nykyisin lakisääteisesti se 2 ultraa. Kuvittelin että sitä jotenkin säädellään, millä koulutuksella terveydenhoitoalalla saa ultrata minkäkin ultran. Onhan siinä vähän koulutustaustassa eroa, jos ultraaja on lääkäri verrattuna terveydenhoitajaan.

 

Eli kysymys kuuluu, kuka kunnassasi ultraa?

 

Oulussa nt-ultran tekee terveydenhoitaja (tai kätilö? en tiedä) ja rakenneultran erikoislääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsingissä kätilöt tekevät ultrat, lisäkoulutuksella kouluttautuneet oman peruskoulutuksen lisäksi ultraamiseen.

 

Niin ja olennaisempaa kuin se, onko taustaltaan lääkäri vai kätilö on se, kuinka paljon ultria tekee vuosittain (tutkimusten mukaan ultraajan pitää tehdä yli 300 seulontaultraääntä vuosittain, jotta ammattitaito säilyy). Monesti kätilöt tekevät ultrat tarkemmin kuin lääkärit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä taas sattui erittäin aloitteleva terveydenhoitaja/kätilö (en nyt tiedä kumpi) nt-ultraan ja oli kyllä tosi epävarman oloinen kaikesta, ei oikein jäänyt vakuuttunut fiilis vaikka tärkeimmän toki näimme eli sen että lapsi on elossa ja oikean kokoinen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eihän kaikki vaan voi olla hyviä. :D Mulla oli esikoisesta opiskelija ja ultrattiin sitten tosi perusteellisesti, kun kätilö vasta harjoitteli ultradiagnostiikkaa. En sanoisi että olis ollut turvallisempi olo, mutta ainakin on varmasti katsottu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asun Helsingissä ja nt-ultran ja rakenneultran tekee kätilö, mutta meidän neuvolassa tehdään ultrat myös lääkärikäyntien yhteydessä noin viikoilla 26 ja 36, ja ne tekee lääkäri. Tätä palvelua ei ymmärtääkseni ole kaikissa Helsingin neuvoloissa, mutta meillä onneksi on :)

 

Itse olen kyllä ollut todella luottavainen jokaiseen kätilön tekemään ultraan. Ehkä se on myös tyypistä kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama homma. Lisäksi neukka ultrasi tän viimeisimmän perätila"vaaran" vuoksi viikolla 37.

Share this post


Link to post
Share on other sites

turussa nt-ultran tekee lääkäri ja rakenneultran kätilö. tai näin ainakin meillä, olettaisin, että myös muilla. lisää ultria ei ole tulossa jos jotain ei mene vikaan, mutta niistä ylimääräisistä en tiedä kuka ne tekee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella nt-ultran ja rakenneultran teki meillä kätilö. Kontrolliultran viikoilla 32-34 istukan paikan varmistamiseksi teki lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meille tulee ylimääräinen ultra mun raskausdiabeteksen takia kun vauvan koko arvioidaan. se tapahtuu viikolla 37 ja sen tekee kuulemma lääkäri. samalla tehdään synnytystapa-arvio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorvissa nt- ja rakenneultrat tekee kätilö. Viime raskaudessa mulla seurattiin sikiön kasvua ja ylimääräisissä ultrissa ultraajana oli lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on mielikuva että Koksissa tekisi ultrat pääsääntöisesti kätilö, jollei ole lähetettä jostain muusta syystä lääkärille, jolloin esim. mulla tehtiin nt-ultra lääkärin toimesta. Rakenteen teki kätilö (ja hyvin tekikin!) ja tunnin sisällä lääkäri (kandi, erikoistuva, tms.) teki toisen ultran (ja päin honkia, mitään ei osannut sanoa eikä osannut tilata oikeita labroja jne. jne eli ihan turha lääkärireissu/polimaksu... diabeteshoitaja tilasi sitten ne labrat mitä olisi lääkärin pitänyt tilata... oli 3 eri vastaanottoaikaa peräkkäin mulla siis.)

 

Radin takia mullakin ruvetaan loppuraskaudesta tutkimaan useammin ja tarkemmin tuota vauvan kasvua joten ne todennäköisimmin tekee sitten taas lääkäri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porissa nt-ultran teki kätilö, ja sama nainen taitaa tehdä rakenneultranki ku kerta varattiin se aikakin jo :) Oli kyllä osaava ihminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jyväskylässä teki nt-ultran kätilö. Hyvin osas hommansa. Sama kätilö vissiinki tekee myös rakenneultranki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahdessa sekä np-ultran että rakenneultran teki kätilö. Alkuraskaudessa piti käydä lääkärin paikkeilla ja hän ultralla varmisti sitten että alkio on todella olemassa ja oikeassa paikassa.

 

En halua yhtään vähätellä lahtelaisia kätilöitä heidän ammattitaidostaan, mutta minulle jäi molempien kätilöiden ultrausten jälkeen tällainen olo: :unsure: Toki kyse oli varmaan ihan henkilöistäkin mutta silti, tosi kivaa. Mentiin sitten 4D-ultraan Terveystaloon jossa ultran teki lääkäri, joka maallikon silmin katsoi tarkkaan, vastasi kysymyksiin ja kertoi, miksi ja mitä ja milloin ja minkä takia. Sen käynnin jälkeen olo oli helpottunut, että kaikki oli niin kuin pitää ja en ollut siellä häiritsemässä liukuhihnapotilaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jyväskylässä teki nt-ultran kätilö. Hyvin osas hommansa. Sama kätilö vissiinki tekee myös rakenneultranki.

Jyväskylän osalta lisään vielä, että tosiaan rakenneultrankin teki kätilö, ei tosin sama kuin nt-ultran kuin ehkä sattumalta. Sitten kun rakenneultrassa todettiin marginaalinen istukka ja haluttiin tarkistaa istukan sijaintia ultrassa viikolla 32, tuon ultran teki lääkäri.

 

 

Mulla jäi molempien kätilöiden osaamisesta erinomainen kuva. Tiesivät ihan selvästi mitä tekevät, eikä arvailua ollut yhtään. Tekevät kuitenkin nimenomaan noita ultria ihan jatkuvasti useita päivässä, niin kokemusta löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Kiimingissä sekä np- ,että rakenneultran teki (Oulun) Terveystalon kätilö :)

Edited by Sannibal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on ulkoistettu Tampereen Terveystalolle ja molemmat ultrat teki kätilö. Rakenneultrasta lähetettiin TAYS:in äitiyspolille, jossa kaikki kerrat ultrannut lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turussa ainakin np-ultran teki kaupungin palkkalistoilla oleva gyne, jonka vastaanotolla olen tosin käynyt myös yksityisellä vuosia sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pk-seudulla ultrat on keskitetty käsittääkseni täysin synnytyssairaaloihin, ainakin Vantaalla käytäntö on tämä, ja erikoiskoulutettu kätilö tekee lakisääteiset ultrat. Meillä on käyty sen lisäksi selvittämässä vauvan asentoa ja sen teki ihan normikätilö koska kyseessä oli todellakin vain sen määrittäminen missä se pää on. (Tosin erikoiskoulutettu kätilö sitten kävi varmistamassa vielä sydämen kun halusivat nähdä sykkeen.)

 

Ja käsittääkseni jopa ensi maanantaina odottava napasuonivirtausultra (meikäläisellä verenpaineet hitusen koholla) saattaa olla erikoiskoulutetun kätilön tekemä ja lääkäriä konsultoidaan asiasta koska on tarvis tietää tarvitseeko käynnistää vai voidaanko raskaus päästää jatkumaan yli lasketun.

 

Näin siis Naistenklinikalla.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asun Jkylän seudulla ja tällä alueella kaikki ultrat on keskitetty Keski-Suomen Keskussairaalaan. Nt- ja rakenneultran teki molemmat kätilö ja tuntui kyllä hyvin asiantuntevalta. Kertoi hyvin yksityiskohtaisesti kaikesta ja selitti mitä missäkin näkyy. Nyt loppuraskaudesta olin Gravidassa sype-vastaanotolla kaksi kertaa ja molemilla kerroilla ultrattiin. Ekalla kerralla lääkäri tutki rakenteellisia asioita mm. sydämestä, verisuonista, aivoista ja napanuoran virtauksista mm. Vaikka saatiin olennainen tieto, että kaikki on hyvin, lääkäri lähinnä kertoi mukana olleelle kandille lääketieteellisin termein, mitä mistäkin löytyy. Minä ja mieheni oltiin melkein kuin ilmaa. Ei meille selitetty yhtään tarkemmin, itse osasin tulkita jotain jonkin verran lääketieteellisiä termejä tuntevana. Toisella Gravidan käynnillä ultrauksen hoiti sama kandi, opetteli ultraamaan. Häneltä saatiinkin vähän kansankielisempää selitystä ja mm. tieto vauvan asennosta. Edes tätä lääkäri ei meille edellisellä kerralla kertonut, kun ei tajuttu kysyä.

Edited by Lumisade75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä asun pikkukunnalla lähellä Tamperetta. Meillä ei ole täällä ultraajia, niin me saadaan lähete Tampereelle Terveystaloon. Niillä on hienot ultrauslaitteet siellä, nähtiin viime raskaudessa 4d kuvaakin pyytämättä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri on ultrannut kaikki 3 kertaa missä tähän asti olen käynyt (:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now