Laku

Synnytys USA:ssa

17 posts in this topic

Onko kukaan synnyttänyt Yhdysvalloissa?

Minkälaisia kokemuksia?

Mikä vakuutus on ollut?

Onko kukaan maksanut itse?

Onko mahdollista ostaa vakuutus Suomesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoinen syntyi USA:ssa 2007, kun oltiin siellä miehen työn vuoksi. Meillä oli vakuutus miehen työn kautta, joten synnytyksestä itse maksettiin muistaakseni 400$ ja vakuutus loput (monta tonnia). Eli se vakuutus on todellakin oltava. En edes tiedä, kuinka kalliiksi voi tulla, jos tulee jotain ongelmia, mulla meni kaikki ihan normaalisti. Oksitosiinitipassa olin, ja jatkuvalla epiduraalilla.

 

Sairaalan ja lääkärin valintaan kannattaa kiinnittää huomiota, jos vaan mahdollista, niin tuttavien/jonkun paikallisen suositukset on syytä kysellä. Mulle lääkäriä suositteli mieheni esimiehen vaimo, ja oli kyllä erittäin hyvä lääkäri. Sairaaloiden nettisivuilla on useimmiten myös lääkärien esittelyjä, ja vakuutusyhtiöiltäkin saa suosituksia. Kaikki vakuutusyhtiöt (amerikkalaiset) ei välttämättä kata kaikkia sairaaloita.

 

Synnytin isossa sairaalassa, jossa oli käytössä ns. birthing suite, eli koko sairaalassaoloajan ollaan samassa huoneessa. Huoneessa oli siis kaikki vimpaimet supistusten seurantaan ja vastasyntyneen hoitoon, iso kylpyhuone jossa oli poreallas (siellä olin varmaan pari tuntia yhteensä, myös epiduraalin laiton jälkeen), ja huone oli samalla myös perhehuone, eli siellä oli peti myös miehelle.

 

Tämä menee nyt vähän poukkoiluksi, mutta asioita tulee mieleen vähän niin ja näin... Yksi tärkeä asia oli myös valita lastenlääkäri, joka tuli tarkastamaan vastasyntyneen joka aamu sairaalassa ollessamme. Tässäkin ne suositukset ja vakuutusyhtiön suostumus ovat tarpeellisia. Ja sitä lastenlääkärin nimeä tosiaan kysyttiin jo heti sairaalaan kirjautuessa.

 

Muutakin varmaan olisi, mutta ei nyt osaa sanoa. Kysy jos joku/mikä tahansa mietityttää, tässä tai yksärillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en usko, että mikään Suomessa myytävä vakuutus kattaisi synnytystä Yhdysvalloissa. Matkavakuutuskin yleensä kattaa vain äkilliset sairastumiset, ei sitä että lähdetään varta vasten synnysmatkalle.

Vakuutus pitäisi siis yrittää hankkia Yhdysvalloista, mutta voi olla vaikea saada, kun ei ole siellä esim. osoitetta ja jos heillä on jo tiedossa, että on tulossa kuluja eli synnytys, eivät välttämättä ole halukkaita myöntämään vakuutusta muutenkaan.

Jäljellä jää siis se vaihtoehto, että maksaa synnytyksen itse, mikä on kallista, jo silloinkin jos kaikki menee ns. normaalisti. Konkurssin partaalle se saattaa viedä silloin, jos äiti tai vauva joutuu tehohoitoon, jonka hinta voi olla satoja tai tuhansia dollareita päivässä. Kannattaa siis harkita tarkkaan, onko tuon riskin arvoista ja mistä ottaa rahat, jos joku meneekin pieleen.

 

Sen lisäksi pitää huomioida se, että jos Yhdysvaltoihin on menossa vain synnyttämään, voi hyvinkin käydä niin, ettei rajalla päästetä maahan. Eli siis lentoasemalla Homeland Security käännyttää takaisin, jos uskovat, että olet tullut maahan vain ja ainoastaan synnyttämään (ja hankkimaan lapsellesi kansalaisuuden ja kätevästi siis samalla itsellesi oleskeluoikeuden). Jos taas maahan menisi oleskelemaan jo aiemmin, jotta ei mahan takia vielä voisi käännyttää ja saisi lentääkin, pitää yli 90 päivän oleskelua varten olla viisumi ja sitten tulee taas ongelmaksi se, että sitä ei välttämättä saa, jos pyrkii maahan vain synnyttämään eikä ole muita syitä oleskeluun.

 

Jos siis ymmärsin alkuperäisen kysymyksen oikein eli maahan haluttaisiin mennä vain synnyttämään, niin suosittelen miettimään vielä vaihtoehtoja. Voi tulla hyvin kalliiksi ja liittyy erilaisia riskejä. Eri asia on tietysti silloin, jos vanhemmat ovat maassa jo muutenkin esim. töiden vuoksi, mutta silloin useinmiten taitavat ainakin suomalaiset olla sellaisissa hommissa, että terveydenhuolto on hoidossa työn kautta ja tilanne on ihan erilainen, kuten edelliselläkin vastaajalla.

Jos taas itse olisin Yhdysvalloissa esim. opiskeluiden vuoksi menisin varmaankin Suomeen synnyttämään, koska tuon vakuutuksen hankkiminen olisi hankalaa ja kallista ja itse maksaminen vielä kalliimpaa, eikä siitä olisi muuta hyötyä kuin kansalaisuuden saaminen lapselle.

 

Synnytyksistä itsestään olen kuullut hyvää Yhdysvalloista. Varsinkin kunnollisella kattavalla vakuutuksella tai omalla rahalla siellä saa erinomaista ensiluokkaista hoitoa ja kohtelua.

 

Yhdysvalloista synnyttämisestä ei siis ole omakohtaista kokemusta, mutta erilaista tietoutta on muuten kerääntynyt ja tulossa on itsellä vähän vastaava tilanne eli synnytän Kanadassa Meillä on kuitenkin täällä kattava julkinen terveydenhuolto, johon olemme oikeutettuja sekä lisäksi lisävakuutus miehen työn kautta, joten synnytyksestä ei tule meille kuluja ja oli ihan itsestään selvää, että lapsi tulee maailmaan juuri täällä. Kokemus terveydenhuollosta on ainakin tähän mennessä täällä positiivinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksistä itsestään olen kuullut hyvää Yhdysvalloista. Varsinkin kunnollisella kattavalla vakuutuksella tai omalla rahalla siellä saa erinomaista ensiluokkaista hoitoa ja kohtelua.

 

Mä olen kuullut ihan päinvastaista, mutta olenkin varmaan lukenut vähän hörhömpiä lähteitä. USAssa tuntuu olevan tapana alentaa synnyttäjät potilaiksi ja sairaalan politiikan mukaisten toimenpiteiden armoille vielä enemmän kuin Suomessa. Eli voi olla, että tietyssä sairaalassa kaikkien synnyttäjien on pakko pötköttää sängyssä piuhoissa/ottaa epiduraali/joutua leikkaukseen tietyn ajan kuluttua tms. Ehkä vähän kärjistettyjä kauhukuvia, mutta kannattaa kysellä tarkkaan mitkä sairaalan käytännöt ovat ja valita sellainen, joka vastaa omaa näkemystä hyvästä synnytyksestä.

 

Amerikassa on myös vaihtoehtona hakeutua ns. Birth Centeriin synnyttämään, joissa on luonnonmukaisempi meininki ja synnytyksessä avustavat kätilöt eivätkä lääkärit, joiden intresseissä on päästä tekemään mahdollisimman paljon toimenpiteitä.

 

Olen myös kuullut, että monissa amerikkalaisissa sairaaloissa tehdään poikavauvoille ympärileikkaukset rutiinitoimenpiteinä - yksikin äiti oli joutunut miehensä kanssa pitämään vahtia yötä päivää vauvan vierellä, jotta vauvaa ei olisi kiikutettu ympärileikkaukseen, vaikka kaikissa papereissa luki, että leikkausta ei saa tehdä. Ja siltikin aina vuoron vaihtuessa hoitaja oli tullut kysymään, eikö se lapsi pitäisi nyt leikata. Eli ottakaa etukäteen selvää mitä ostatte synnytyspaikkaa valitessanne.

 

Ja disclaimerinä: omakohtaista kokemusta ei ole, USAssa en ole itse koskaan käynyt, mutta ylläolevat fiilikset perustuvat ihan tavallisten ihmisten kokemuksiin, joita olen seuraamastani nettiyhteisöstä lukenut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat olette oikeassa, Lainie ja Karhuemo. Siis rahalla saa ja hevosella pääsee, kuten sanotaan. Amerikka on aika .. miten sen nyt sanoisi, medikalisoitunut, eli siellä tosiaan tehdään herkästi sectioita ja muitakin toimenpiteitä, mutta toisaalta, se on hyvin paljon sairaalasta ja lääkäristä kiinni. (Ja omasta jääräpäisyydestä omien näkemysten puolustamisessa.) Siis ne suositukset on todellakin tärkeitä lääkärivalintaa tehdessä. Oma kokemukseni oli pelkästään positiivinen, olin kuin kuningatar koko sairaala-ajan, mutta jopa samassa kaupungissa oli sairaaloita, joita minulle ei suositeltu. (Asuttiin "pikkukaupungissa", jossa oli neljä sairaalaa.) Birthing Centereitä on myös sairaaloiden yhteydessä sairaalan käytännöstä riippuen, samoin "hyvissä" sairaaloissa on saatavilla myös doula ja tulkki synnytykseen mukaan.

 

Ympärileikkaukset ovat tosiaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Pojan synnyttyä asiasta kysyttiin aika pian (siis alle tunti) synnytyksen jälkeen, ja seuraavana aamuna myös lastenlääkäri kysyi samaa - taisi joku hoitajakin jossain vaiheessa kysyä aiheesta. Se on vain siellä niin kulttuurisidonnainen asia, samalla tavalla kuin Suomessa leikkaamattomuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi tiedossa synnytys alkukesästä USA:ssa ja kuulisin mielelläni vielä lisää muiden kokemuksia.

 

Eniten pelottaa juuri se, että "väkisin" tehdään joitain toimenpiteitä, mitä en itse haluaisi tehtävän ellei ole pakko.

 

Meillä vakuutus korvaa synnytyksen tiettyyn summaan saakka, mutta siitä mahdollisesti ylimenevä osa on maksettava itse.

 

Täkäläisissä vauvakirjoissa on oma osionsa lääkärille tehtävien kysymysten osalta, mutta ainakaan vielä en ole ruvennut omaa lääkäriäni tenttaamaan. Ehkä pitäisi, sillä vielä ehtii vaihtaa lääkäriä ja / tai sairaalaa, jos siltä tuntuu. Odotan esikoista ja tuntuu liian pelottavalta mennä birthing centeriin synnyttämään, joten sairaala on käytännössä ainoa vaihtoehto, mutta en haluaisi olla pelkkä potilas, vaan saada myös oman tahtoni kuuluville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa lukea eri sairaaloista minkalaisia ne ovat. Jotkut sairaalat ovat vauvatehtaita joissa sektioita tehdaan paljon ja jotkut ovat luonnonlaheisempia. Jos pelkaat ettet saa omaa aantasi kuuluville synnyttamisessa kannattaa harkita doulan palkkaamista. He eivat voi tehda mitaan laaketieteellisia paatoksia puolestasi mutta he voivat auttaa sinua tekemaan ne paatokset. Kuten edellakin sanottiin niin monessa sairaalassa on Birthing centre siina vieressa, joten jos haluat luonnollisempaa synnytysta niin voi aina menna sinne.

 

Ymparileikkausta ei tehda vakisin, vaan siihen tarvitaan aina lupa. Lasta ei tarvitse paastaa mihinkaan yksin vaan vanhemmat voivat aina menna lapsen mukana sairaalassa ollessa. Turvatoimet ovat erinomaiset sairaaloissa. Sairaaloissa on yleensa aina imetystukihenkilo toissa joten apua imetykseen pitaisi saada. Tassakin kannattaa kuitenkin tehda vahan tutkimustyota eri sairaaloista. Ja kun olet valinnut muutaman kiinnostavan sairaalan niin nettisivuilta yleensa loytyy puhelinnumero mihin voi soittaa ja paasta vierailemaan. Talloin voi myos henkilokunnalta kysya enemman kaytannon asioista.

 

Mina synnytin ihan hyvilla mielin Yhdysvalloissa. Laakarini alkoi jossain vaiheessa puskemaan sektiota minulle mutta minulla oli todella hyva synnytyssairaanhoitaja jonka avulla pystyin pyytamaan, etta odottaisimme vahan aikaa ja lapsi syntyikin sitten alatieta. Epiduraalin saa hyvin herkasti ja monessa sairaalassa sen kun saa niin et paase enaa sangysta ylos. Nain kavi minullekin, mutta koska lapsi oli ensimmaiseni niin en tietanyt "paremmasta". Muutenkin ensimmainen synnytys oli vahan niinkuin harjoituskappale. Nyt seuraavalla kerralla tiedan muutaman asian minka aion vaatia, kuten etta lapsi jaa minun rinnalleni kun he kursivat minua kokoon eika kiidateta punnittavaksi ja puhdistettavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin reilu vuosi sitten Kaliforniassa.

 

Meillä synnytyslasku pelkän sairaalan osalta (ei siis sisältänyt lääkärin kuluja) oli muistaakseni noin 30 000 dollaria. (Vakuutus onneksi maksoi kaiken). Synnytin pitkään ja hartaasti ensin normaalilla tyylillä, mutta lopulta päädytiin sektioon, kun vauva ei mahtunut syntymään. Mulle jäi erinomainen kuva sekä lääkäristä, että sairaalasta, mutta näissä on varmasti paljon eroja.

 

Naapurit olivat maksaneet synnytyksen itse käteisellä pienemmässä sairaalassa eri osavaltiossa, eikä se ollut maksanut kuin muutaman tuhannen, joten hinnoissa on isoja eroja. Toki myös sillä, millainen synnytys on ollut (kesto, lääkkeet, sektioon päätyminen, sairaalassa vietetyt vuorokaudet jne.), on iso vaikutus hintaan.

 

Sairaala, missä synnytin, oli mielestäni erittäin asiakaslähtöinen. Ei kukaan pakottanut mihinkään ja kaikista asioista sai päättää itse. Myös imetyksessä yms. sai paljon tukea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Täytyy tosiaan käydä vierailulla sairaalassa, johon tod. näk. olen menossa synnyttämään ja vaihtaa sitten paikkaa, jos siltä tuntuu. Birthing center kuulostaa musta periaatteessa kivalta, mutta jotenkin sairaala tuntuu silti turvallisimmalta vaihtoehdolta. Mutta pitänee ottaa niistäkin selvää.

 

Toi kustannusasia myös vähän mietityttää, joten täytyy ottaa selvää kannattaisiko hankkia toinenkin vakuutus. Kuulun Suomen sos. turvan piiriin, mutta sieltä saatavat kulukorvaukset ovat käsittääkseni pieniä.

 

 

Olen myös harkinnut doulaa, koska mies on aina silloin tällöin työmatkalla ja jos vauva päättääkin tulla etukäteen, niin oman mielenrauhani takia voisi olla kiva, että olisi joku varmasti mukana synnytyksessä. Sen verran vähän aikaa ollaan täällä USA:ssa vasta asusteltu, että ei ole ihan niin syviä ystävyyssuhteita syntynyt, että pyytäisin jotain "uutta" kaveria mukaan synnytykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Onko kenelläkään tietoa tai käsityksiä Yhdysvaltoihin saapumisesta raskaana ollessa ja synnyttämisestä sitten siellä?

 

Tilanne olisi se, että aviomieheni aloittaisi jatko-opinnot yhdysvaltalaisessa yliopistossa ja minä olisin raskaana opintojen alkaessa. Lähtisin yhdysvaltoihin mukaan kotirouvaksi. Pääsisinkö raskaana ollessa maahan, saisinko synnyttää siellä? Opiskelukustannukset katetaan stipendeillä / omasta pussista (eli siis ei ole työnantajaa jakamassa kustannuksia tai tarjoamassa vakuutusta). Opintojen kustannusrakenteeseen kuuluu pakollinen jonkinlainen myös perheenjäsenet kattava vakuutus, mutta emme ole mitenkään vielä perehtyneet sen sisältöön. Tieto opintojen alkamisesta tulee tammikuussa ja aloitus varsinaisesti olisi vuoden kuluttua.

 

Eli: Pääsenkö maahan, jos olen raskaana / saanko synnyttää siellä vai pitääkö tulla Suomeen synnyttämään? Emme ole tutustuneet vakuutusasioihin vielä, koska paljon muutakin selviteltävää on, mutta onko todennäköisesti niin, ettei ole mahdollista saada vakuutusta, joka korvaisi raskauden seurannan ja synnytyksen, jos olen jo raskaana maahan tullessani?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maahan pääset varmasti, jos olette hakeneet asianmukaiset viisumit ennen matkaa. Ilman viisumia, peklästään turistina raskaana oleva voitaisiin rajalta käännyttää. Sopivista viisumivaihtoehdoista puolisolle kannattaa kysyä suoraan Yhdysvaltojen Helsingin suurlähetystöstä ja tsekat sivut www.visajourney.com

 

Yliopistoa kannattaa puolestaan pyytää lähettämään kopio sairasvakuutuksen ehdoista, jotta voitte rauhasas tutustua niihin ennen päätöksentekoa. Voitte myös ostaa yksityisen vakuutuksen, mutta ne ovat suhteellisen kalliita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa katsoa vakuutusjutut tarkkaan silla omalla rahalla synnyttaminen on hyvin kallista taalla. Laskeskelin kuluja viime kerralta, vakuutus maksoi minulle synnytyksen mutta lahettivat aina kirjeitse kotiin tiedot kuluista, joten normaali alatiesynnytys tuli maksamaan vakuutusyhtiolle yli 18 000 dollaria.

 

Jos hyvaa vakuutusta ei ole niin aina kannattaa myos katsoa onko asuinpaikan lahella midwife birth center:eja, ne ovat edullisempia mutta tottakai ne eivat auta jos tulee joku komplikaatio ja pitaa menna sairaalaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sisältyikö Io tuohon 18 000 dollariin raskaudenaikainen seuranta ja ultraäänet, vaiko oliko tuo pelkästään synnytyksestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Onko teillä käsitystä, voisiko sikäläisen vakuutuksen jotenkin ottaa jo Suomesta käsin ja pitäisikö se ottaa ennen kuin raskaus on todettu? Mietin vain, miten raskaus suhtautuu vakuutuksien pre-existing condition -rajoituksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olettaisin, että pitää olla yhdysvaltalainen osoite paikallisen vakuutuksen saamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainie - tuo oli pelkastaan synnytyksesta. Eli kaynnistetty synnytys, epiduraali ja paastiin kahden paivan paasta kotiin valosangyn kanssa.

 

Tassa raskaudessa on viela synnytys kaymatta mutta talla kertaa olen laittanut kulut exceliin. Meilla on nyt eri vakuutus joten joudumme maksamaan oliko se 10% itse kuluista tiettyyn maaraan asti. Kaikki kulut ovat tahan mennessa olleet (siis niin minun kuin vakuutusyhtion maksamat) 6200 dollaria ja mina olen tasta joutunut itse maksamaan vajaan 1000 dollaria. Nama kulut ovat isot myos siksi, etta mina halusin niskapoimu-ultran (1600$) ja kystinen fibroosi-testin (2800$).

 

Tuosta pre-existing conditionista, en ole 100% varma mutta minusta raskaus ei nykyaan saa olla syy miksi et saisi vakuutusta. Mutta raskauden takia ne vakuutusmaksut voivat nousta pilviin. Mutta en ole varma tasta kun minun ei ole tuosta tarvinnut huolehtia. Kannattaa todellakin ottaa selvaa tarkasti naista asioista.

 

Ja lisaan viela, etta nuo minun laittamani kulut ovat laskuja mitka vakuutusyhtio on saanut. Kuinka paljon vakuutusyhtio on sitten maksanut niin en sita tieda silla vakuutusyhtioilla on resursseja sanoa sairaalalle, etta vaikka saimme nain suuren laskun niin maksamme vain taman murtosumman siita. Yksityishenkilon on vaikeampi/mahdoton nain tehda.

Edited by Io.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpa tata ketjua ja paivitetaan sita.

 

Mina sain juuri yli 5 kuukautta tyttaren syntymisen jalkeen viimeiset laskut synnytyksesta ja sairaalassaolosta. Yhteensa koko raskausaika ja synnytys tulivat minulle maksamaan noin 1500 dollaria. Mehan maksoimme suunnilleen 10 prosenttia kaikista kuluista. Joten aika halvalla paastiin taalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now