Tiitiäinen

Kummiksi pyytäminen ja houkutteleminen

59 posts in this topic

Lapsemme kummikandisaateille lähetimme samannäköisen kortin kuin ristiäiskutsut, tuolla runolla varustettuna.

=> suostuivat.

 

Meillä olis ollut useempikin kummikandidaatti ja uskon kyllä, että olisivat suostuneetkin. Halusimme kuitenkin vain 2 kummia ja he ovat mieheni veli sekä hänen avokkinsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en suosittelisi houkuttelemiseen. En ole itse ikinä halunnut kummiksi (nykyisin eronnut kirkostakin), ja olen kokenut toooosi kiusalliseksi sen, kun vanhemmille ei ole kerralla mennyt kieltäytyminen perille. Kohteliaasti kieltäytyminen on jo kyllin vaikea laji, kun kummiuspyyntöön ei kai ole tapana vastata kieltävästi. Kohteliaasti kieltäytyminen monta kertaa, on vielä vaikeampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pyydettiin mun parasta ystävää ja mun pikkuveljee heti kun kerroin niille raskausuutisen. Noi vaan oli niin itsestäänselvät valinnat. Tosin saatetaan pyytää viel miehen siskoo ja sen miestä.

 

Parhaan ystäväni miestä en halunnut pyytää vaan sen takia että h'än on ystäväni mies. Ollaan me toki ystäviä hänenkin kanssaan.

 

Myöskin mä olen yhden ystäväni lapsen kummi ja mieheni ei, mutta me ei koskaan edes kyseenalaistettu sitä miehen kanssa, eikä meille sitä seliteltykään. Mutta ymmärrän kyllä ihmettelyjä jossain tapauksissa...

 

muoks. Ihana toi Nanutskin viesti! :wub::wub:

Edited by Eskimo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin halunnu tytön kummiksi siskopuoleni, mutta hän kieltäytyi vedoten siihen, että hänellä on jo niin monta kummilasta. Ja lisäsi, että on jo luvannut vuosia sitten toiselle, läheisemmälle sisarpuolelleen ryhtyvänsä kummiksi, jos tämä saa lapsen... Ja kuinka ollakaan, meni ehkä joku kuukausi, niin tämä toinen sisko (joka kärsi lapsettomuudesta) ilmoitti olevansa raskaana! :lol: Joten ehkä näin oli hyvä, että siskolla oli pokkaa kieltäytyä... ;)

 

Alkuperäistä en kyllä osaa auttaa, koittakaa kehitellä joku uhkailu-kiristys-lahjonta -systeemi? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
me jouduttais miettimän et ketkä me pyydetään ettei jotkut sitten loukkaannu

 

Voiko/saako kummiksi valitsemisen jättämisestä suuttua tai loukkaantua???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko/saako kummiksi valitsemisen jättämisestä suuttua tai loukkaantua???

Onko loukkaantuminen nykyään kielletty? :lol:

Kyllä mua aikoinaan harmitti, kun en päässyt kummiksi sisareni esikoiselle.. Mutta ei se toki jäänyt kaivelemaan, ja yritänkin olla hänelle muuten erittäin hyvä ja kiva täti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ei todellakaan ole tarvetta loukkaantua, jos ei tule valituksi kummiksi. Vanhemmat haluavat itse päättää, kenelle antavat kummin 'velvollisuudet ja oikeudet' hoidettavaksi, kenet katsovat sopivaksi tehtävään. Lapsellista suuttua tuommoisesta!!

 

Toki jokaisen oma asia, miten asian ottaa ja itsekseen loukkantuu, muttei sitä lapsen vanhemmille tarvitse ainakaan osoittaa! Mutta niinkuin sanoit 'Tuikku', voihan sitä todellakin silti olla läheinen ja esimerkillinen aikuinen lapselle, ilman kummin titteliäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan kysytty kaikille kummit jo odotusaikana, noin puolivälin paikkeilla. Minä en pidä outona sitä, että puolisoista vain toista pyydetään kummiksi, minä esim. olen veljenpoikani kummi, mutta mieheni ei (häntä ei kysytty, eikä hän olisi halunnutkaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en pdä outona, että parista vain toista pyydetään kummiksi. Mieheni kanssa juuri puhuimme, että haluamme vain kaksi kummia lapsellemme. Olisi mukava laittaa kummit molempien puolelta, joten siinäkin tapauksessa tulisi mahdollisesta parista vain se läheisempi (esim. sisko) kummiksi. Mutta toki myös sitä on miettinyt, että esim. siskoni miehen kanssa en tule hyvin toimeen, joten vaikka siskostani tulisi kummi niin hänen miehestä ei tulisi vaikka kummeja olisi enemmänkin. Kun taas veljeni vaimoineen haluaisin kummiksi. Mutta tässä vaikuttaa kyllä ihan täysin kemiat. Itse olen siskoni lapsen kummi ja mieheni ei eikä asiassa ole koskaan ollut ihmettelemistä. Minusta se on aivan täysin vanhempien oma päätös kenet kummiksi haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

olen yhdistänyt ketjut "Kummiksi pyytäminen" ja "Kuinka houkutella kummiksi".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni veli vaimoineen ovat todella ujoja ja hiljaisia. Pyysivat miehen isaa soittamaan miehelle, ja appiukko sitten pyysi miestani kysymaan minulta tulisinko miehen veljen vastasyntyneelle kummiksi. Monimutkaista, tiedan..

Itse ehka pyytaisin suoraan, mutta kukin tyylillaan. Ja aion kuitenkin suostua kummiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävi mielessä juttu

jo aamulla varhain.

Sinusta tulisi

kummeista parhain.

Jos päätät pikkuihmisestä

huolta kantaa,

ehtisitkö tänään

vastauksesi antaa?

 

***

 

Hyvät ystävät ovat kuin lyhtyjä tiellä

- ne eivät suinkaan lyhennä matkaa,

mutta tekevät sen valoisammaksi kulkea.

 

Lähtisitkö pienokaisemme kummiksi valaisemaan hänen matkaansa?

 

***

 

Pieni ystävä

odottaa syliä,

lämmintä mieltä.

Suostuisitko

kummiksi,

pitämään pienokaisen

poissa huonolta tieltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hyvät ystävät ovat kuin lyhtyjä tiellä

- ne eivät suinkaan lyhennä matkaa,

mutta tekevät sen valoisammaksi kulkea.

 

Lähtisitkö pienokaisemme kummiksi valaisemaan hänen matkaansa?

 

Voi apua kuinka ihana *snif*, tää pitää ottaa talteen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös pojan 4 kummia niin pariskunnista toinen, paitsi veljeni on vaimonsa kanssa yhdessä.

Me kutsuttiin paras ystäväni kummiksi joskus puolessa välissä raskautta, ja syntymän jälkeen laitettiin 3:lle kummille menemään kuva vastasyntyneestä ja tekstiks "tulisiks mun kummiks", kyselee hajuherne ja tuoreet vanhemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidät pyydettiin tekstiviestillä vauvan synnyttyä miehen veljentytölle kummeiksi, minut pyydettiin yhden kaverin pojan kummiksi rakenneultran jälkeen ja kanssa tekstiviestillä.

 

Esikoisella neljä kummia joka yksi välimatkan takia pyydettiin puolessa välissä raskautta kummiksi tekstiviestillä, veljeni pyysin kerran autolla kauppaan mennessä kun olimme kahden kesken ja miehen veljeä ja silloista avovaimoa nykyistä vaimoa pyydettiin kihlajaiskortissa. Olimme liimanneet siihen yhden ultrakuvista jossa pyydettiin kummeiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pyysimme veljeäni kummiksi raskauden ollessa suunnilleen puolivälissä. Ystäväämme pyysimme juuri äskettäin (nyt rv 31). Molemmat suostuivat ja ollaan siitä tosi iloisia, kumpikin kun on seurannut tätä taivaltamme useamman vuoden läheltä ja elänyt mukana lapsettomuuden surut ja nyt odotuksen ilon.

 

Muoks. Veljeäni pyysin mesessä jutellessamme (asui tuolloin ulkomailla) ja ystäväämme ihan kasvotusten mieheni kanssa hänen käydessään meillä.

Edited by Xanor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin runon pätkän ja ultrakuvasta kuvan fb yksityisviestin kautta tulevan lapsen kummeille. Jonkun mielestä ehkä mauton tapa pyytää kummiksi, mutta toinen kummeista on toistaiseksi ulkomailla asumassa ja opiskelemassa ja tahdoin toisellekkin laittaa samalla tavalla pyynnön. Kummatkin suostuivat pyyntöön innoissaan. Kummallekkin on ensimmäinen kummilapsi nyt tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pyydettiin miehen veli vaimoineen kummiksi ku olivat eka kertaa sairaalassa käymässä tyttöä kattomassa. Siskoani pyysin puhelimessa ku soitin ja kerroin tytön syntymästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä minä pyysin kaveriani kumiksi jo raskaus aikana. :) Hienosti vihjaisin että olisi yksi pieni pallero joka olisi kummitätiä vailla ja tottakai ystäväni suostui.. :girl_in_love: Loput kummit pyydetään kunhan saadaan päätettyä ketä ne on sillä miehen kanssa on hieman erimielisyyttä siitä että millä perusteella kummit valitaan. Sillä minulle riittäisi että täti on täti ja eno on eno tarviiko heidät vielä kummiksi. Mutta tämähän on vain minun mielipide ja toisaalta ymmärrän miestäni niin siksipä tämä tulee olleen vaikeata.:girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jo aivan selvänä kenet haluan lapselle kummiksi. Eli kysäisen kun seuraavan kerran tavataan.

 

Minua kysyttiin kummiksi kun kävin synnärillä katsomassa vauvaa ja äitiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kuulla mielipiteitä: Onko typerä idea kysyä veljeäni kummiksi ns. lahjakortilla? Haluaisin piilottaa joululahjapakettiin mukaan jonkunmoisen itsetehdyn kortin jossa pyydämme häntä kummiksi. girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kuulla mielipiteitä: Onko typerä idea kysyä veljeäni kummiksi ns. lahjakortilla? Haluaisin piilottaa joululahjapakettiin mukaan jonkunmoisen itsetehdyn kortin jossa pyydämme häntä kummiksi. girl_smile.gif

 

Ei mun mielestä ollenkaan tyhmää! Olen itsekin miettinyt jotain omaperäistä tapaa, kuten lähettää postitse itsetehty kummikutsukortti kaikille kolmelle kummiehdokkaalle ja kirjailla korttiin kutsuille tyypillisesti vastauspyyntö tiettyyn päivämäärään mennessä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now