Sign in to follow this  
Followers 0
Buttercat

Havrix/Twinrix lapselle?

16 posts in this topic

Oletteko ottaneet ko. rokotteita lapsille ja jos, niin minkä ikäisille? Itse mietin tässä juuri, kun 1v6kk ikäinen poika marraskuussa Egyptiin mukaan lähtee, että kannattaisiko Havrix ottaa...Itsellämme kun kuitenkin on Twinrix otettuna niin tuntuisi toisaalta oudolta olla suojaamatta lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin Köölle Twinrix heti kun täytti vuoden, kun lähdettiin sitten Thaikkuihin pian synttäreiden jälkeen. Allulle otetaan hepatiittirokotus kunhan selviää, onko saanut tutkimuksessa pneumokokkirokotteen vai b-hepatiittirokotteen. Jos jälkimmäisen, niin sitten tietty piisaa pelkkä Havrix, mutta jos sai ensimmäisen, niin sillekin sitten Twinrix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin esikoiselle tämän ollessa 8kk, nyt pienemmälle ei olla otettu monenkin syyn takia, mutta varmaan jossain vaiheessa tullaan ottamaan hänellekin, koska ollaan aika kovia reissaamaan. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin laittaa pojalle nyt 1-v neuvolassa Twinrix, matkustellaan kuitenkin sen verran, että onhan tuo hyvä olla olemassa (kun itselläkin kerran on). Ja kyllähän nykyään hepatiittisuojaa suositellaan ihan vaikka etelä-euroopassa matkustettaessa, ettei välttämättä tarvi edes olla menossa sen "eksoottisempaan" kohteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tänään kysyin tätä asiaa neuvolasta...ja vastaus oli, ettei kuulema tarvita sitä?!? Ehkä joskus 3v. ikäisenä sitten. Ja a-hepatiitti tulee kuulemma todella lievänä pienille ja paranee ja antaa sitten täyden suojan loppuelämäksi. Voiko se todella olla näin? Mä jotenkin jäädyin ja vaan nyökkäilin. Mä olen ymmärtänyt, ettei hepatiitti parane koskaan. Ja me otettais nyt vaan se Havrix, kun tosiaan ei tiedetä mikä se tutkimusrokote on, joka pojalle on annettu. Noita rokotuksia kuitenkin annetaan 1v. lähtien, niin miksi annettais, jos niitä ei vielä silloin tarvitse? Noo...eiköhän me se kuiteskin oteta sitten 1v6kk neuvolassa ennen reissuun lähtöä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ottamassa meidän reilu 4-veelle sen Havrixin. Ollaan marraskuussa lähdössä Kanarialle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ks. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00451&p_haku=hepatiitti

 

Alla referaatti ;)

 

A-hepatiitti, joka tarttuu mm. ruoasta, parantuu ilmeisesti (lähes) aina. Rokote on.

B-hepatiitti, joka tarttuu veren, limakalvokontaktin ja eritteiden välityksellä, paranee myös suurella osalla, tosin osa jää kantajiksi. Rokote on.

C-hepatiitti, tarttuu kuten B, mutta huonommin (tämä on se suonensis. huumeidenkäyttäjillä yleinen). Pitkittyy helposti. Ei ole rokotetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 5vee mimmi sai twinrixin ennen ku retuutettiin hänet mukanamme 2,5 viikon thaikku-lomalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin twinrix meidän pojalle 1vuotiaana. Oltiin menossa Portugaliin, ja muutenkin matkaillaan aika paljon, niin ajateltiin, että otetaan nyt samantien molemmat kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoiselle annettiin Twinrinx (3 annosta) kun oli 18kk, 19kk ja 24kk. Nuoremmalle ei suositeltu, kun ei anna täydellistä rokotesuojaa. Noita hepatiittejahan on monta kirjainta (meneeköhän johonkin H-kirjaimeen asti se sarja), mutta mitä pidemmälle mennään aakkosissa, sitä huonommin tarttuu. Yleisin turistipaikoista lapsen saama hepatiitti on tuo A-hepatiitti, johon Havrix riittää ja se varmaan tuplille otetaan, jos tässä reissunpäälle lähdetään. Twinrix otettiin esikoiselle, koska asuttiin ulkomailla ja mahdollisia verikontakteja (saadessaan haavan/joutuessaan sairaalaan/saadessaan verensiirron) oli sitten kauhukuvissa. Onneksi ainoat sairaalareissut oli nuo rokotusreissut esikoisen kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa twinrixiä ei ole suositeltu alle 2-vuotiaille, mutta twinrix pediatricin voi antaa 1-vuotiaasta alkaen. Kuopukselle aloitettiin sarja 13 kk ja sai toisen piikin 14 kk. Kolmas tulee 6 kk jälkeen ensimmäisestä piikistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tänään kysyin tätä asiaa neuvolasta...ja vastaus oli, ettei kuulema tarvita sitä?!? Ehkä joskus 3v. ikäisenä sitten. Ja a-hepatiitti tulee kuulemma todella lievänä pienille ja paranee ja antaa sitten täyden suojan loppuelämäksi. Voiko se todella olla näin? ...

 

Hepatiitti A on alle kouluikäisillä lähes oireeton ja paranee täysin. Siksi he eivät rokotetta tarvitse. Lapsi voi kuitenkin tartuttaa viruksen aikuiseen, joten omasta rokotussuojasta on hyvä huolehtia. Hepatiitti B on yhtä vaarallinen lapsille ja aikuisille, mutta tartuntariski on huomattavasti pienempi. Siksi kai siihenkään ei automaattisesti suositella rokotetta.

 

Lisää tietoa näisä löytyy muuten THL:n matkailijan terveysoppaasta. Linkki sinne.

 

Itse en ole vielä ottanut taaperolle rokotetta. Matkustelemme oikeastaan vain Länsi- ja Etelä-Euroopassa, jossa tuon B:n tartuntariski on todellakin teoreettinen. Toisaalta riski se on pienikin riski ja ei rokotteesta mitään haittaakaan ole. Jos (kun) rokotteen otan, on se varmastikin Twinrix saman tien.

Edited by Crème

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä annettiin Twinrix heti 1vuoden iässä. Kysyin asiaa sekä terveydenhoitajilta että lastenlääkäreiltä. Kahdelta lastenlääkäriltä tuli kuin pyssyn suusta mielipide, että ehdottomasti suosittelevat rokotuksen ottamista, koska matkaillaan paljon. Terkka oli ensin sitä mieltä, että ei tarvetta koska "THL ei suosittele rokotusta alle 3v kotihoidossa oleville". Mutta koska matkaillaan monta kertaa vuodessa, niin lopulta terkkakin oli ehdottomasti sitä mieltä että se kannattaa ottaa :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mehän ei nyt viimeksi sitten rokotusta pojalle otettu...mutta nyt ajateltiin rokotus ottaa, kun poika täyttää 3v. ja uusi matka on syksylle tiedossa. Mukaan lähtee myös tuolloin n. 3kk pikkusisar, mutta hällehän nyt ei mitään perus rokotetta enempää vielä voi ottaa. Ehtii juuri saada ekan rokotesatsinsa ennen reissua. Mutta eipä imetyksellä/pullomaidolla elävä pikkuinen toivon mukaan mitään tauteja saakaan vielä. Twinrix otetaan pojalle, se meillä on miehenkin kanssa kummallakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0