Salama

Maca-jauhe ja muut superfoodit odotusaikana

57 posts in this topic

Miten suhtaudutte, tai miten neuvolassa suhtaudutaan erilaisten "superruokien" käyttöön raskausaikana? Siis periaatteessahan nämä macat, gojit ym. ovat vain ruoka-aineita, ja esim. mustikka ym. kotimaiset tuotteet ovat yhtä "supereita", tai parempiakin. Eli noista ei kai pitäisi mitään yliannosta saada. Mutta toisaalta mietityttää, voiko noissa olla jotain aineita, joiden vaikutuksista ei ole tietoa, tai jotain haitallisia jäämiä, raskasmetalleja, torjunta-aineita...vaikka kuinka väitettäisiin että ovat luomua. Kyllähän monia luontaistuotteita ja esim. inkivääriäkin kehotetaan välttämään.

 

Itse olen suhtautunut ulkomaisiin ihmeruokiin aika epäillen, mutta tulin kokeilleeksi maca-jauhetta, kun sitä on kehuttu nimenomaan hormonitoimintaa ja hedelmällisyyttä parantavana aineena. Mieheen tuo ainakin tuntui tehoavan heti. ;) Ennen ovulaatiota en ehtinyt tässä kierrossa ottaa montaa kertaa, mutta ovulaation jälkeen aloin ottaa säännöllisesti luettuani, että maca voisi myös estää keskenmenoja, ja muutenkin olla hyödyksi raskausaikana. Viikko sitten plussasin. :) Olen tähän asti jatkanut macan käyttöä, tosin aika pienellä annoksella, mutta tietysti mietityttää onko ihan ok. Vaikka sitä onkin Perussa käytetty tuhansia vuosia... Ilmeisesti tuo kontrolloi estrogeenin määrää, mikä voi olla hyvä tai huono asia tilanteesta riippuen. Pikaisella googletuksella löytyi esim. tällaista keskustelua: http://natural-ferti...-pregnancy.html Tuolla oli jossain välissä mainittu, ettei käyttöä kannata lopettaa ihan seinään, vaan vähitellen.

 

Lisäksi käytän kookosta eri muodoissa (öljynä eniten), ja välillä aloe vera -juomaa, mutta ei kai noista voi mitään haittaa olla? Spirulina-tablettien käytön lopetin, kun merilevävalmisteet ovat kiellettyjen listalla, tosin syynä kai ilmeisesti jodi, jota tuossa käyttämässäni tuotteessa ei ole.

 

Itsestään selvää tietysti on, että tärkeintä on muuten terveellinen ja monipuolinen syöminen. Lisäksi olen ottanut B-vitamiinivalmistetta (foolihappo ym.), D-vitamiinia ja omega-3:sta. Mutta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä/kokemuksia, oletteko uskaltaneet käyttää muita kuin "perusvitamiineja" raskausaikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans hyvät kokemukset macasta raskauden edesauttajana. Eli hyyyyvin epäsäännöllinen kierto tasoittui ja vihdoin tuli se plussakin. Jostain syystä en ole macaan sen jälkeen koskenut, mutta mielenkiintoisia tietoja olit googlannut.

 

Ei kai vähästä ainakaan haittaa ole, kyllähän nuo superit ovat vastaavia mustikan ja mustaherukan kanssa kuten sanoitkin. Käytännössähän se on kuin söisi ne raskaus-multivitat oikeassa ruokamuodossa (luulisi että on parempikin näin!). Raskasmetalleja ym. on varmaan myös kotimaisissa marjoissa, en olisi huolissani niiden suhteen varsinkaan jos käyttää luomusupereita.

 

Eli siis, en tiedä mitä itse uskallan, nyt alussa olen ilmeisen varovainen. Mutta esim. sillä vältä yrttiteetä-ohjeella pyyhin pyllyni, yrttiteet on ihania, eikä niissä ole kofeiinia! Pitää vaan tietää miten mikäkin yrtti vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin alkuraskaudessa kans tuota macaa, ja päätin sitten että lopetan sen käytön (ennen plussaa käytin silloin tällöin myslin yms. kanssa) kun en voi olla varma miten se vaikuttaa ja mitä siinä tarkalleen on. Gojimarjoista on muistaakseni löydetty just noita raskasmetalleja mutta niistä en tykännyt muutenkaan. Macasta luopuminen ei harmittanut yhtään, mutta inkivääristä luopuminen harmitti, oon käyttänyt sitä paljon ruuanlaitossa ja teessä ja plussan jälkeen en ollenkaan kotona. Ravintolaruuassa jos sitä on niin syön, muuten en. Neuvolassa eivät osanneet sanoa oikein mitään muuta kuin että ei nykyään suositella, kun kysyin sitä että tarkoittaako se pääasiassa inkivääritabletteja ja teetä vai ihan tuorettakin inkivääriä ruuanlaitossa. Eli neuvolassa ne tuskin tietää näistä uudemmista superfoodeista yhtään mitään, luultavasti sanovat että ei kannata syödä jos ei ole tutkitusti turvallisia.

 

Raskaana olen suosinut juuri noita kotimaisia marjoja, mustikkaa, mustaherukkaa, lakkaa, mansikkaa jne. Nyt syksyllä teen korvikkeena kuumat marjamehut on ihania. Lisäravinteista syön satunnaisten vitamiinien ja kalaöljyn lisäksi myös mustaherukan siemenöljykapseleita, ne vähentää tutkitusti vauvojen allergiaa ja atopiaa, tässä uutinen siitä.

 

Kookoksesta tuskin on haittaa, se on kuitenkin niin tunnettu ja eri kulttuureissa kauan ollut käytössä ravintona että varmasti tiedettäisiin jo jos se jollain tavalla olis haitallinen. Öljynä se ei kait edes nosta kolesterolia, tuo nyt on ainoa mitä mä ehkä miettisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vastauksista! Varmaan on kyllä niin että jos noista neuvolassa kyselee, niin varmuuden vuoksi suosittelevat kaikkea "epämääräistä" välttämään. Eli parempi käyttää omaa maalaisjärkeä. :) Macahan on juures, jota kai käytetään ihan perunan tapaankin, joten tuskinpa 0,5-1 tl jauhetta päivässä voi mitään haitallista aiheuttaa. Lähinnä siinä on kai monipuolisesti eri aminohappoja, joita muutenkin tarvitaan. Ja vaikka tasapainottaakin hormonitoimintaa, se ei kuitenkaan itsessään sisällä mitään hormoneja, kuten esim. soija. Tarkempi ravintosisältö täällä: http://www.superfoodit.com/maca.html

On tuossa listassa kyllä muutama outo sana, ymmärtääkö joku paremmin onko jotain noista parempi välttää?..

 

Kai pitää kuunnella omaa kehoaankin, musta maca maistuu hyvälle jogurtin ja mustikkakeiton kanssa! Eikä ainakaan vielä ole ollut mitään pahoinvointia tai edes väsymystä. Kotimaisia marjoja tosiaan suosin itsekin, pitääkin metsästää mustaherukkaöljyä jostain, luin myös tuosta tutkimuksesta. Allergiaa ja atopiaa vähentäviä vaikutuksia on muistaakseni todettu myös kalaöljyllä, D-vitamiinilla ja maitohappobakteereilla.

 

Eniten kyllä uskon siihen, että ravintoaineet olisi parasta saada "luonnollisessa pakkauksessa", koska eri aineiden yhteisvaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä juuri mitään. Vitamiini pilleristä otettuna ei ole sama asia kuin tuoreesta kasviksesta oikeiden "apuaineiden" kera saatuna. Ja myrkyistä puheen ollen, veikkaan että esim. lisäaineiden ym. jokapäiväisten kemikaalien välttämisellä on paljon enemmän merkitystä kuin parilla maca-grammalla...

 

muoks. korjasin linkin

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin maca-jauhetta viime talven säännöllisesti, tulin raskaaksi mene kaikki hyvin kunnes 22 vk tuli keskenmeno. Lääkärit epäilivät että maca-jauheen käyttö aiheutti reaktion sikiölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin maca-jauhetta ennen raskautta. Plussan jälkeen kaikki "superfoodit" jäivät pois jo senkin takia, että niitä ei tehnyt mieli. Joskohan sitä alottaisi taas kunhan lapsi on syntynyt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin maca-jauhetta viime talven säännöllisesti, tulin raskaaksi mene kaikki hyvin kunnes 22 vk tuli keskenmeno. Lääkärit epäilivät että maca-jauheen käyttö aiheutti reaktion sikiölle.

 

Voi apua, kuulostaapa pelottavalta! Suuret pahoittelut menetyksestä! :lipsrsealed: Mikähän ihmeen "reaktio" se voisi olla, kuulostaa kyllä aika erikoiselta arvaukselta? Varsinkin kun käsittääkseni macaa on Perussa käytetty ihan yleisesti raskausaikana.

 

Aloitin tän ketjun viime syksynä, ja päätin sitten kuitenkin lopettaa macan käytön muistaakseni joskus rv 7 aikoihin, kun ultrassa oli todettu että kaikki on ok. Eli ajattelin ettei "hormonitukea" tarvita enää raskauden kunnolliseen alkamiseen. Raskaus meni kuitenkin kesken rv 11. Tuskinpa macan lopetus siihen vaikutti, mutta tietysti kävi mielessä että olisko pitänyt kuitenkin jatkaa sen syömistä. Vai olisiko ehkä ilman macaa mennyt kesken jo aiemmin, vai oliko maca sittenkin aiheuttanut jotain haittaa...ei voi tietää.

 

Heti keskenmenon jälkeen söin yhden kierron macaa, mutta lopetin välivuotojen takia. Välivuodot ei siitä mihinkään kadonneet, joten viime kierrossa kokeilin taas macan syömistä ovulaatiosta alkaen. Ja taas tuli plussa testiin! Lisäksi olin syönyt myös vahvaa e-vitamiinia. Nyt ajattelin että syön macaa koko raskauden, mutta ehkä en sittenkään uskalla... :girl_impossible:

 

Kuitu, pakurikäävästä mulla ei ole mitään tietoa, muuta kuin luin jostain että sen myynti on Suomessa kielletty. Itse en uskaltaisi syödä, sienethän kerää muutenkin kaikkia myrkkyjä ja mm. säteilyä, ja tuo on vielä lahottajasieni joka kasvaa monta vuotta, joten luulisi että siihen ehtii kertyä kaikenlaista.

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin aika varovainen superfoodien ja muiden "luonnontuotteiden" suhteen, koska vaikka ne toki luonnollisia ovatkin, niiden vaikutuksia sikiön kasvuun ja kehitykseen ei tunneta girl_sigh.gif En siis uskalla ottaa sitä riskiä, että niillä olisi jotain negatiivista vaikutusta.. Mulle ei riitä perusteluksi se, että sitä on käytetty pitkään jossain ja jossain maassa raskaanaolevillakin, koska joissain maissahan tupakka tai viini on ihan ok (kohtuullisissa määrin) eli tiettyjä täällä kiellettyjä juttuja nautitaan kulttuurillisista syistä jossain muualla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua mietityttää myös se, voiko toisissa maissa elimistö olla tottunut kestämään toisenlaisia ruoka-aineita eli muissa maissa heille tavalliset ruoka-aineet eivät aiheuta seurauksia, mutta meille tottumattomammille taas voisi aiheuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä pointteja. Onhan esim. laktoosin sietokyky pohjoismaalaisille (ja muille maitoa selviytymiseen tarvinneille) kehittynyt sopeutuma, laktoosi-intoleranssi on kai se "normaali" tila. Ja totta myös se, että eri kulttuureissa pidetään eri juttuja hyväksyttävinä, vaikka tutkimuksetkin osoittaisivat toista.

 

Kyllähän se varmaan niin on, että jos syö edes "tavallisen terveellisesti", niin kyllähän sen sikiön terveeseen kehitykseen pitäisi riittää, joten miksi ottaa riski. Nyt olen miettinyt suositeltuihinkin lisäravinteisiin suhtautumista, esim. kalaöljyn mahdolliset raskasmetallit ja suurempi verenvuotoriski synnytyksessä (tästä juttua tuolla kalaöljyketjussa). Foolihaposta / B-vitamiineista en ole sentään mitään huonoa kuullut, niistä on vesiliukoisina vaikea saada yliannostakin. Mutta nämä nyt ei liity enää superfoodeihin.

 

Olen nyt viikon aikana (rv 5) ajatellut jättää macan pois, en sitä muutenkaan ole syönyt kuin vajaan teelusikallisen päivässä. Uskon kyllä siihen, että siitä on ollut jotain apua hormonitoimintaan ja raskauden alkamiseen, koska mulla tuntui keskenmenon jälkeen olevan aika lyhyt luteaalivaihe ja välivuotoja. Ja nytkin kuukautiset melkein alkoivat, tuli valemenkkojen tapaiset, mutta silti raskaus alkoi. Toivottavasti tämä kroppa nyt vaan osaisi hoitaa raskauden loppuun asti omin voimin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä uskon, että merkitys väestötasolla on aika pieni, mutta yksilötasolla ehkä suurempi. Eli jos ihmisen kroppa on tottunut käsittelemään jotain ruoka-ainetta, niin se voi vaikuttaa eri tavalla kuin ihmisellä, joka alottaa sen käytön "tyhjästä". Onhan noita muutamia erikoisuuksia (kuten just toi laktoosi-intoleranssi, ehkä vastaavasti myös aasialaisten heikompi alkoholinsietokyky), mutta ne on käsittääkseni aika harvinaisia kuitenkin.

 

Ja onnea Salama! girl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla noinkin, eikä kaikki kaikille sovi vaikka kuinka totuttelisi. Maca ei esim. ole mulle aiheuttanut koskaan mitään haitallisia tuntemuksia, mutta miehellä se aiheutti kauheat mahakivut, kun otti ehkä vähän liikaa yllättäen.

 

Tosin kyllä varmaan aika harvassa on nekin aineet, jotka olisivat joillekin ihmisille tosissaan vaarallisia, jos ne kuitenkin yleisesti ovat ravinnoksi kelpaavia. Allergiat ja suuret yliannokset tietysti erikseen. Elimistö kuitenkin jossainmäärin myös suojelee sikiötä, ja antaa vahingon tapahtua ennemmin äidille. Mutta eihän näitä tietysti oikein pysty mitenkään tutkimaan.

 

Kiitos mei, onnea sinullekin loppumetreille! :lipsrsealed:

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse söin macajauhetta säännöllisesti noin joka toinen päivä ennen raskauden alkamista. Kun sain tietää raskaudestani, lopetin käytön, koska löytyi niin vähän tietoa onko macajauhe suositeltavaa raskaana. Gojimarjoja söin noin viikolle 15, ne helpottivat kun alkoi tuntua oksentamisen tarve. Neuvolassa en ole näistä asioista puhunut, koska isolla osalla terveydenhuoltohenkilökunnalla on varsin perinteinen näkemys ruokaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän tänne jatkoa omalle maca-jauhon käytölleni. Vaikka siis tuolla aiemmin suunnittelin lopettavani macan käytön rv 5, päätin kuitenkin jatkaa. En vaan millään jaksa uskoa että pienillä määrillä voisi olla mitään haitallista vaikutusta sikiöön, omassa tapauksessani edes kuvitteellinen apu keskenmenon estoon vei voiton mahdollisesta (todistamattomasta) riskistä.

 

Välillä hieman vähensin macan käyttöä, ja välillä on ollut välipäiviä, mutta pääsääntöisesti olen syönyt maca-jauhoa vajaan puoli teelusikallista päivässä tähän asti, nyt rv 12+3. Raskaus on mennyt erittäin hyvin, ei mitään pahoinvointeja tai juuri muitakaan oireita, ja tänään nt-ultrassa kaikki näytti normaalilta! :girl_smile: Eli ei macasta ainakaan haittaa näytä olleen omalla kohdallani. Nyt ehkä voisin vähitellen jättää sen pois. Mitä netistä olen aiheesta lueskellut, niin jossain on suositeltu syömään juuri rv 12 asti, jos on ollut aiempia keskenmenoja tai epäilys keltarauhashormonin puutteesta. Tässä vaiheessa ei pitäisi enää tarvita keltarauhashormonia raskauden ylläpitoon.

 

Takkunen, minäkin ajattelin etten uskalla puhua asiasta lääkärille tai neuvolassa, mutta kysyinpä kuitenkin. Ja yllättävää kyllä, kumpikaan ei täysin tyrmännyt macan käyttöä, joten uskalsin jatkaa. Eivät tosin olleet tainneet kuullakaan koko aineesta, mutta olivat sitä mieltä että pieni määrä tuskin aiheuttaa mitään riskiä, ja lääkäri piti jopa mahdollisena että sillä voisi olla jotain positiivistakin vaikutusta. Totesivat tietysti että mitään tutkimuksia aiheesta tuskin on. Niin kuin ei varmaan raskaana olevilla naisilla ole tehtykään, mutta muuten tutkimuksia on kyllä tehty, enkä ole ainakaan löytänyt yhtään negatiivisia tuloksia, vaan eläinkokeissa vaikutukset lisääntymiskykyyn ovat olleet positiivisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voiko macaa käyttää imetysaikana? nyt raskaana 39+0, en taida enää raskausaikana tohtia enkä ehtiäkään aloittaa, mutta imetysaikaisesta käytöstä ristiriitaista tietoa netissä. toiset sanoo etteivät käytä koska se vaikuttaa hormoneihin, toiset taas nimenomaan suosittelee koska imettäminen on äidinkin elimistölle melko vaativaa ja lisäravinteet (ja energia...!) ovat usein tarpeen. onko macan käytöstä haittaa? voiko se aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja, levottomuutta esim?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internet on tosiaan ristiriitainen näidenkin tietojen osalta. Itse otin macan uudelleen käyttöön, vaikka tässä raskaana edelleenkin olen. Satunnaisesti lisäilen smoothieen. Useammalta taholta tätä superi-asiaa selviteltyäni (ei pelkästään netistä) vakuutuin itse macan turvallisuudesta. Sen sijaan raakasuklaata ei ole enää tullut tehtyä. Satunnaisesti olen kyllä palan maistellut jos on ollut tarjolla.

 

Ja jos kerran se sopii kohtuukäytössä raskausaikana niin miksei imettäessäkin? Jos vatsavaivoja tulee vauvalle, jättäisin silloin tietenkin pois. Tosin silloin syynä voi olla moni muukin ruoka-aine. Mutta nämäkin asiat täytyy päättää itse ja tehdä niinkuin itsestä oikealta tuntuu. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön macaa ja spirulinaa edelleen n. joka toinen päivä. Niistä saa niin paljon arvokkaita ravintoaineita luonnollisessa muodossa, että vähentävät synteettisten vitamiinipillereitten tarvetta merkittävästi.:) Joillain synteettisillä vitamiineillahan on myös toksisia vaikutuksia... Olen lukenut macan ja spirulinan käytöstä raskausaikana melko paljon, koska yleensä en kovin sokkona halua mitään ruoka-ainetta käyttää. Lasken ne itse ruoka-aineiksi samoin kuin superterveelliset marjatkin, joita myös koetan syödä usein.:) Mulla pysyy iho, hiukset ja jaksaminen parempina silloin, kun muistan/viitsin macaa ja spirulinaa käyttää. Spirulinaa ei tosiaan jodin liikasaannin vuoksi tarvitse pelätä! Kombu on mielestäni ainut levä, josta on vaarana saada jodiöverit. Itse käytän muitakin merileviä pieniä määriä raskausaikana, koska tarvitsen jodia jostakin (vegaaniruoassa kun ei sitä muuten ole). Muitakin terveellisiä herkkuja syön paljon, mm. erilaisia pähkinöitä ja siemeniä... Eksoottisin marjoihin kuten gojeihin en itse olen niin kauhean tykästynyt, mun makunystyröitäni miellyttävät enemmän nämä lähimustikat ja -vadelmat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kauheasti mitään superfoodeja käytä/syö, mutta koivusta saatavaa pakurikääpäteetä olen juonut viime aikoina. Sen päätin nyt varmuuden vuoksi lopettaa, ettei se vaan aiheuta mitään ylimääräistä. Harmi, se niin virkistäisi väsymyksessä, joka varmaan on vielä edessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menee vähän ot, mutta mitä teille on sanottu karpalokapselien syönnistä raskausaikana? Kun toisaalta jossain lukee, että ehkäisee virtsatietulehduksia (joka odottaville äideille varsinkin on hankala ja jopa vaarallinen), mutta toisaalta mitään luontaistuotteita ei suositella?

 

Tuli tästä ketjusta vaan mieleen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuskin karpalovalmisteesta haittaa on, riippuu tietysti, mitä apu- ja lisäaineita nuo kapselit sisältävät.:) Karpalo sinänsä huipputerveellinen myös konsentroidussa muodossa, eikä aiheuta raskauden etenemiselle haittaa - päinvastoin, aina parempi mitä enemmän marjoja syö, ovat tehokkaita antioksidantteja ja ennaltaehkäisevät ja hoitavat eri infektioita, jotka tosiaan raskausaikana voivat olla vaarallisia. Luontaistuotteethan laitetaan neuvoloissa kiellettyjen listalle varmuuden vuoksi, koska niitä kaikkia ei pidetä riittävän tutkittuina (ts. eivät tuo rahaa lääkefirmoille, toisin kuin lääkkeet :P). Ainahan olisi mahdollista, että tulisi tapaus, jossa raskaana ollut nainen saisi haittavaikutuksen vaikkapa jostakin erittäin voimakkaasta kiinalaisesta yrttivalmisteesta, jonka sopivuus raskausaikana käytettäväksi olisi epäselvä. Suomesta löytyy valtavasti luontaislääkintää tuntevia ihmisiä, jotka tietävät yrttien käytöstä ja käyttöturvallisuudesta paljon. Kannattaa varmistaa esimerkiksi tuon karpalovalmisteen myyjältä tai joltakin luontaishoitajalta, olisiko heillä tietoa karpalopuristeen sopivuudesta odottajalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulen myöhässä tähän maca-keskusteluun mutta oli pakko kirjoittaa että vasta nyt on lähtenyt tulemaan enemmän tietoa superfoodeista erityisesti macasta joka vaikuttaa hormoonitoimintaan, sitä ei tule käyttää hormonivaikutteisissa syövissä kuten rinta, munasarja, eturauhas tai kivessyövissä, laajentuneessa eturahassaisaudessa, ei myöskään jos omaa korkean verenpaineen tai maksasairauden, näin sanoo jo itse myyjä. Hormoonit joihin se naisella vaikuttaa ovat estrogeeni ja progesteroni, estrogeeni on yhteydessä siis syövän syntyyn. Raskaus lisää myös naisen eri hormoonien eritystä luontaisesti. Raskaana ollessa maksa on koetuksella hormoonien hajoituksen kanss,a se ei tarvitse yhtään lisäkuormitusta lisäravinteista, maksan toiminnan häiriö näkyy raskaus hepatoosina mikä aiheuttaa keltaisuutta sekä käsittelemättömät hormoonit joutuvat ihon alle aiheuttaen kutinaa.

Ystäväni ja hänen miehensä ovat huolehtineet terveydestää aina, he ovat käyttäneet macaa ja spirulinaa joka päivä vajaan kahdenvuoden ajan. Olen itse käyttänyt macaa vuodenverran mutta en aina säännöllisesti. Ystäväni sairastui puolivuotta sitten hormoonipositiiviseen rintasyöpään, hänen miehellänsä alettiin seurata kohonneita eturauhasarvoja vuosi sitten, itselläni puhkesi loppuraskaudesta raskaushepatoosi. Kaikkiko sattumaa.... voi ollakkin. Kuitenkin olen itse töissä sädehoidossa, hoidan ja tapaan kaikenikäisiä potilaita päivittäin kyseinen asia on siis lähellä itseäni. Siihen on varmasti syynsä miksi terveydenhoitohenkilökunta on välillä vastaa tiettyjä "terveysvalmisteita". Niiden aiheuttamia haittoja kuten mahdollisia kasvaimia tai keskenmenoja ei paranneta jauheilla. Mikään ei ole suurempi bisnes kuin terveys. Itse en tule käyttämään kyseisiä valmisteita ja en suosittele niitä läheisillenikään. Tämä on oma ajatukseni tuntemukseni kokemuksesta, mikään ei poista myöhemmin sitä harmituksen määrää jos huomaisikin että olisi voinut valita toisin tai tässä tapauksessa niin sanottu terveystuote viekin terveyden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

palaan päivitetyn tiedon kera, eli sekä neuvolassa että lääkärissä antoivat mulle siunauksensa noille karpalokapseleille... :) tuli vaan mieleen, jos joku muukin etsii joskus tätä tietoa. Otin kyllä purkin mukaa ja näytin sitä, että pystyivät näkemään mitä sisältää, mutta ainakaan näissä mitä mulla on, ei hirveesti mitään ylimääräisyyksiä näytä olevan. :) Mutta kannattanee aina ottaa tosiaan se purkki mukaan, varmaan ihan tapauskohtaisia nämä, että suositellaanko vältettävän vai voiko ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin spirulinan käytön raskausaikana koska löysin niin ristiriitaista tietoa! Toiset oli sitä mieltä että se on hyväksi ja pitää raskauden aikana kunnon ja vitamiiniarvot huipussaan ja sit toiset yhdisti sen keskenmenoihin. Jodijutusta en ottanut itseeni koska spirulinassahan sitä ei tainnut olla, joissain muissa levissä kyllä. En tiennyt mitä tekisin tolla ristiriitaisella tiedolla joten päätin lopettaa - olin sitä mieltä että jos tulisi keskenmeno niin kelaisin kuitenkin että mitä olisin voinut tehdä toisin ja olisi edes yksi asia vähemmän itsesyytösten aiheena. Macaa taisin käyttää ennen raskautumista, sitten ei vaan enää tehnyt mieli. Otan molemmat uusiksi ohjelmaan kunhan vauva syntyy.

 

Marjoja en itse laske superfoodeiksi eli marjoja ja marjajauheita olen käyttänyt ihan huolella. Päivittäin tulee syötyä smoothieita tai muita juttuja joissa on talvella pakkasmarjoja ja kesällä tuoreempia ja marjajauheita menee jugurttiin, puuroon ja pirtelöihin kans. Aion alkaa laittaan noita jauheita vauvankin puuroon kunhan se saa sellaisia syödä koska en usko että marjat voisi olla kenellekään haitaksi. Toki ulkomaalaisten pakkasmarjojen kanssa tuli vähän mokailtua eli joskus käytin jäisiä puolalaisia vadelmia smoothieen kun en ollut riittävän tarkka mutta onneksi suomalaisiakin marjoja saa ihan pienistäkin kaupoista ympäri vuoden.

 

En tiedä meneekö kookosöljykin tähän samaan sarjaan, se on ollut käytössä sisäisesti ja ulkoisesti kans koko raskauden ajan.

 

Inkivääristä luovuin satunnaisia syömisiä lukuunottamatta koska siitä tuli niin ristiriitaista tietoa, ihanaa että kohta sitäkin voi vetää huoletta. Oon jotenkin raskaudenaikaisten suositusten kanssa päätynyt siihen että jos en voi olla varma niin sit noudatan sitä ihan koska jos jotain sattuisi niin stressaisin sitä ihan kamalasti. Kaikissa kielloissa en oo ollut ehdoton, alkuraskaudesta teki niin kovasti mieli (kasvis)sushia että söin sitä muutaman kerran, tosin jätin inkiväärit maistelun jälkeen lautasen reunalle, niitä kun on aina annoksessa niin reilusti, mutta leväriskeistä päätin olla välittämättä. Pitääkin muistaa että vauvan synnyttyä etusijalla ovat ne vierailijat jotka tuovat noutosushia tullessaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Macaa taisin käyttää ennen raskautumista, sitten ei vaan enää tehnyt mieli. Otan molemmat uusiksi ohjelmaan kunhan vauva syntyy.

Suosittelen olemaan macan kanssa sitten varovainen, kun sehän aiheuttaa usein aikuisillekin vatsakipua. Mua on tuosta varoiteltu useammankin superfood-tietäjän toimesta ennakkoon. Mäkin lopetin macan käytön jo alkuraskaudesta pahoinvoinnin vuoksi; maca maistui enemmän likaiselta tiskirätiltä kuin aiemmin, ja päättelin ettei se ehkä oo kovin hyvä merkki eikä kannattaisi jatkaa syömistä. :grin:

Edited by marjatta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now