Salama

Maca-jauhe ja muut superfoodit odotusaikana

57 posts in this topic

Macaa taisin käyttää ennen raskautumista, sitten ei vaan enää tehnyt mieli. Otan molemmat uusiksi ohjelmaan kunhan vauva syntyy.

Suosittelen olemaan macan kanssa sitten varovainen, kun sehän aiheuttaa usein aikuisillekin vatsakipua. Mua on tuosta varoiteltu useammankin superfood-tietäjän toimesta ennakkoon. Mäkin lopetin macan käytön jo alkuraskaudesta pahoinvoinnin vuoksi; maca maistui enemmän likaiselta tiskirätiltä kuin aiemmin, ja päättelin ettei se ehkä oo kovin hyvä merkki eikä kannattaisi jatkaa syömistä. :grin:

 

Joo, eipä sitä suuria määriä voi syödä kun se maku on musta parhaimmillaankin niin kitkerä että tulee helposti smoothiessa läpi! Oon kuitenkin tykästynyt tuohon koska aamulla otettuna se tuntuu antavan sellaista kestävää energiaa mitä ei muuten oikeen saa, sekä mieleen että fyysisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni ainakin Cocovin spirulina on viljeltyä makean veden levää, jossa ei ole jodia. Sensijaan merilevissä (esim Wakame, Arame) sitä on.

 

Kysyin jonkin aikaa sitten (kun ystäväni imetti) Jaakko Halmetojalta superfoodien käytöstä imetysaikana, ja hän sanoi että ainoa mitä neuvoo varomaan on raakakaakao. Tämä sen energisoivan vaikutuksen takia. Mutta kuulemma jos juo kahvia, niin se ajaa saman asia. Riippuu ihan miten tarkkana haluaa olla. Näin ollen uskon, että kaikki "superfoodit" ovat kohtuullisesti käytettynä turvallisia niin raskauden kuin imetyksenkin aikana.

 

Itse käyttäisin macaa ihan heti, ellen saisi juuresta närästysoireita. :)

Edited by Tasra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloitin macan käytön, kun pillerit jäi pois. Neljännestä kierrosta tuli nyt plussa ja mietin pitäisikö lopettaa vai jatkaa.

Kai ihan näin alkuun vähennän kahdesta kapselista yhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse söin macaa 2 kk ennen raskaaksi tulemista ja koska meillä todella pitkä yritys takana, ajattelin että maca ehkä auttoi. Sitten luin jostain englanninkieliseltä sivulta että maca voi tasapainottaa hormoneja moneen suuntaan - se voi nostaa estrogeenia jos sitä on liian vähän, tai laskea sitä ja nostaa progesteronia, jos sitä on liian vähän. Mulla on joskus mitattu aika korkeat estrogeenit joten ajattelen että ehkä maca nosti sopivasti progesteronia. Samalla sivulla sitten sanottiin että jos macan tuoma apu raskaaksi tulemiseen perustuu progesteronin nousemiseen, voi sen lopettamisella raskauden alussa olla kohtalokkaat seuraukset. Itse olen sitä syönyt tähän asti kunnes nyt unohdin ottaa sitä lomalle mukaan.

 

En tiedä miten nyt toimisin, koska mulla on myös myooma kohdussa, joka oli ultrassa kasvanut. Tuhrutteluvuoto on myös nyt pysynyt poissa ku en ole macaa käyttänyt. Mulla on nyt 7+6. Ehkä aloitan sen kotona uudestaan ja seuralen alkaako tuhru, jos ei niin käytän rv 12 asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt löysin tällaisen lääkärin kirjoittaman tekstin: "I have spoken with a number of women who have suffered from uterine fibroids for years who have taken progesterone cream or oral micronized progesterone for this condition which they believed had helped some but they still had the fibroids. Once they started on organic maca root powder or capsules the fibroids dissolved in two or three months."

 

Ehkä siis jatkan macan käyttöä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyykö täältä lisää raskaana olevia, jotka käyttäisivät macaa/muita superfoodeja raskausaikana? Tai onko kellään kokemusta miten raskaus meni, kun söi macaa? Onko lapsi ollut terve?

 

Itse olen syönyt macaa lokakuusta lähtien, joulukuussa plussasin. Lueskelin silloin paljon tietoa macasta ja löytyi vähän kumpaakin. Toisaalta maca voisi auttaa raskauden jatkumisessa, toisaalta sitä ei suositeltaisi raskaana olevalle, koska sitä ei ole tutkittu tarpeeksi.

 

Vähensin macan käyttöä teelusikallisesta puolikkaaseen mutten uskaltanut lopettaa kokonaan, koska kuten Salamakin totesi, edes kuvitteellinen apu keskenmenon ehkäisyssä rauhoittaa mieltä. Toisaalta huolettaa, voiko macassa olla jotain luontaisia haitta-aineita, jotka olisivat haitaksi raskaudelle. Nyt on jo rv 10+4 ja olen ajatellut mahdollisesti jatkaa macan käyttöä tuonne rv 12 asti.

 

Miten te muut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt olen jo omia kokemuksiani täällä kertonut, mutta sen verran voin jatkaa aiemmin kertomaani, että tosiaan edellisessä raskaudessa söin macaa sinne viikoille 12-13 asti muistaakseni. Raskaus oli helppo ja vähäoireinen, ja lapsi on ollut terve ja kehittynyt hyvin.

 

Nyt uutta raskautta yrittäessä söin jälleen macaa, tärppikierrossa vasta ovulaation jälkeen, kuten kahdessa aiemmassakin raskautumiseen johtaneessa kierrossa, jos nyt vielä muistan oikein. Nytkin aion jatkaa sinne 12-13 viikoille asti, eli noin viikon vielä. :)

 

Mutta tosiaan, olen vain yksi yksittäistapaus, eikä kukaan voi luvata 100% varmasti, ettei macasta olisi mitään haittaa. Uskon kuitenkin, että monesta muusta ihan arkipäiväisestä asiasta voi olla enemmän haittaa (epäterveellinen ruokavalio, liika sokerin syönti, ympäristön ja ravinnon kemikaalikuormitus...). Omalla kohdallani olen kokenut hyödyt suuremmiksi kuin mahdolliset riskit. Ja etenkin raskautumiseen olen kuullut macan auttaneen muillakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kun päivitit tilanteesi, Salama! Hyvä kuulla, että sun edellinen raskaus meni hyvin, vaikka/koska söit macaa. Ja onneksi olkoon uudesta raskaudesta :) Ollaan melkein samoilla viikoilla.

 

Mäkin mietin juuri tuota, että monista muista asioista voi olla enemmän haittaa raskaudelle kuin puolikkaasta maca-teelusikallisesta päivittäin. Aika harvoja raskaana olevalle sallittuja, normaaliin elämään kuuluvia asioita on varmaankaan lopulta tutkittu "tarpeeksi". Varmasti monet kemikaalit ovat paljon haitallisempia kuin maca.

 

Mietin kyllä, voidaanko verrata itseämme niihin Perun äiteihin, jotka ovat käyttäneet macaa tuhansia vuosia. Lueskelin, että Perussa macaa on käytetty perinteisesti kypsennettynä. Me syödään sitä yleensä raakana, joten siinä on varmaan jäljellä jotain eri ainesosia kuin kuumentamisen jälkeen. Puhumattakaan siitä, että meidän kropat on tottunu eri asioihin kuin muinaisten perulaisten.

 

Mutta eipä varmaan auta kuin luottaa omiin fiiliksiin. Mulla on ainakin olo, että maca on hyväksi. Oon päässyt tässä raskaudessa aika lievällä pahoinvoinnilla ja väsymyksellä. Vuotelua on tosin ollut, eikä sille ole löytynyt syytä, vaikka ultrassakin on käyty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! Itse söin macajauhetta muutaman kuukauden ennen plussaa, mutta lopetin heti plussan saatuani epäselvien ohjeistusten takia. 
Mutta kysyisinkin teiltä, onko kukaan syönyt chia-siemeniä raskauden aikana? Söin näitä myös yritysaikana kuukauden ennen plussaa, mutta en tiedä saako raskaana niitä syödä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips.

Mulla sellainen tilanne että olen melko varma että olen raskaana koska kaikki oireet täsmää ja vatsa kasvaa ja liikkeetkin tuntuu jo.

plussaa en siitä huolimatta ole vielä saanut, edes veritestiin. Lisäksi menkatkin tulleet vaikkakin ihan vinksin vonksin olleet.

nyt kuitenkin pääasiassa huolettaa se kun olen jo monta kuukautta syönyt merilevärouhetta, koska olen oireista huolimatta luullut etten ole raskaana, minulla on ollut edellisessä raskaudessa alentunut tyroksiinin tuotanto ja syön siis tyroksiinia lääkärin määräämänä minimi määrää.

tuo merilevärouhe on jodia lisäämään ja nyt siis huomasin vuorokausi annoksen olevan 600 mikrog jodia, lisänä käytän raskausmonivitamiiniakin vielä.

nyt vain pelkään onko vauvalle aiheutunut pysyviä vakavia vaurioita tuosta jodista, kun tosiaan varmaa positiivista en ole saanut vielä. huomenna menossa ultraan eli siis maanantaina 24 pv marraskuuta.

 

onkohan siis voinut tulla jo vaurioita tuosta. olisin nyt viikolla 16+0 jos olen raskaana. nyt maanantaina siis varmistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen mielenkiinnolla lukenut keskustelua ja haluaisin jakaa omat maca-kokemukseni, sillä asun Perussa, jossa maca on jokapäiväinen elintarvike eikä superfood, jota välttämättä edes kaikki terveydenhoitoalan ammattilaiset eivät tunne. Olen käyttänyt macaa epäsäännöllisesti jo vuosia, säännöllisemmin noin kahdeksan kuukautta. Yleensä olen valmistanut aamuisin smoothien, jonka sekaan olen heittänyt ruokalusikallisen tai vähän yli macaa. Aloitin pienemmillä annoksilla ja lisäsin määrää vähitellen. Olen myös koettanut muistaa pitää välillä taukoa kuten ohjeissa neuvotaan. Missään vaiheessa en ole kokenut mitään ikäviä oireita kuten vatsakipuja, joista jotkut kärsivät macaa nautittuaan. Päinvastoin olo on ollut mitä energisin, ja väittäisin, että maca on lisännyt huimasti seksuaalista halukkuutta ja tarmoa.

 

Tulin raskaaksi nopeasti jätettyämme ehkäisyn pois, kahdessa kuukaudessa. Ikää on liki 35 ja ensimmäinen raskaus kyseessä. En tiedä, onko macalla mitään yhteyttä asiaan; tuskin muuta kuin se, että se aivan varmasti lisäsi yhdyntöjen määrää. Koska olin (tästäkin ketjusta) lukenut, että monien suositusten mukaan macaa kannattaisi raskaus- ja imetysaikana vältellä, jätin sen kiltisti pois ruokavaliosta plussattuani. Tänään kävin lääkärin vastaanotolla ensimmäistä kertaa ja kysyin sitten häneltä, voinko raskausaikana käyttää macaa. Lääkäri totesi oitis, että ehdottomasti, ja hän oikein suosittelee sitä. Tässä vaiheessa on paikallaan tarkentaa, että kyseessä ei ollut perulainen vaan eurooppalaistaustainen lääkäri, joka tuntee ravitsemusasiat erittäin hyvin ja on varsin luomuhenkinen. Suositeltavien ruokien listalle hän kirjoitti macan lisäksi myös kaikki siemenet. Joku täällä kyselikin chia-siemenistä. Niitäkin tuotetaan Perussa ja ne ovat täällä käypäistä ravintoa myös raskaana oleville ja imettäville naisille.

 

Ostin kotimatkalla luomumacaa ja ajattelin lääkärin kannustamana alkaa käyttää sitä uudelleen, Tällä kertaa en yhtä isolla annostuksella kuin aiemmin, mutta jos jo teelusikallisella saisi aikaan piristävän vaikutuksen, se olisi tässä jatkuvassa väsymystilassa aivan ihanaa.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähes kolme vuotta tuloksetonta yritystä, sitten plussa jossa lopetin maca-jauheen käytön kun en uskaltanut käyttää. Kesken meni.

Jatkoin macajauhetta ja uusi plussa, käytin n.0,5- 1tl annoksen kaakaon seassa rv 13 saakka ja nyt alkoi viimeinen kolmannes. Uskon et mulla toi maca auttoi ylläpitämään keltarauhasta tai muuta vastaavaa, kaikki on ollut hyvin ultrissa jne. Ja vahva intuitio, että maca auttoi tätä raskautta alkuun.

Edited by arvoitus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostava ketju. Karpalokapseleista olen kysynyt gyneltä ja neuvolasta ja kuulemma ihan turvallisia ovat. Nyt miettinyt Chia-siemenien turvallisuutta viime aikoina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostava ketju tosiaan. Jätin itse macan ja baobab-jauheen pois, vaikka olen laittanut niitä vain teelusikallisen verran aamulla smoothieen.

Vaikka järkeilinkin, että kyllähän niitä ulkomailla käytetään varmasti ongelmitta.

 

Mutta miten (puhtaiden) proteiinijauheiden kanssa? Esim. herne-, riisi- ja hamppuproteiinit, joissa ei ole lisäaineita? Hernettä olen nyt käyttänyt vielä, ruokalusikallisen päivässä. Totta kai kaiken voi jättää pois jos yhtään mietityttää, mutta ylireagointikin on vähän rasittavaa, siksi kyselen, jos jollain omia kokemuksia näistä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai noista puhtaista proteiinijauheista mitään haittaa ole. En ainakaan keksi mitä. :) mun mielestä just proteiinilisistä puhuttaessa mainitaan nimenomaan ne lisäaineet ja makeutusaineet, että pitää katsoa ettei niiden joukossa ole raskaana olevilta kiellettyjä juttuja. Mutta lisäaineettomat luulisi olevan ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanon suoraan, että en tiedä Gretel. Mitä tuollainen herneproteiinit sisältää? Herneitähän käytetään paljon esim. eläintenruokinnassa siinä, että saadaan valkuaisarvot tarpeeksi korkealle (usein esim. koiranruoka voi muuten olla laadultaan huonoa ja tällä kikalla ravintoarvotaulukot saadaan paremman näköisiksi). Eli onko kovin valkuaispitoista ja miten sitten se vaikuttaa raskauteen? Eikö raskausmyrkytyksessä tutkita juuri valkuainen virtsasta?

Toistan vielä, että nämä ovat vain omaa pohdintaani eikä millään tavalla tietoon perustuvaa. Tuskin pieni määrä haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 37+0 ja mietin imetysajan ruokavaliotani. Esikoisesta en tiennyt vielä mitään supefoodeista enkä tajunnut syödä normiruokaakaan tarpeeksi, laihduin aika nopeastikin ja maitokin väheni aika pian (mikä ei välttämättä tietenkään ollu ravitsemuksen syy), mutta tällä kertaa aion olla viisaampi. Minä en esim. tiennyt, että 500kcal pitäis syyä tavallista enemmän imetysaikana, laiha kun olen valmiiksikin niin en todellakaan yritä laihtua.

 

Mutta, olen hommannut chia-siemeniä ja hamppuöljyä (en oo koskaan niitä syöny) imetysajalle. Chia alentaa verenpainetta, jos paineet on alhaalla niinkuin esikoisesta oli, enhän niitä siemeniä voi syödä, tajusn juuri.. Maca-kapselit oottaa kaapissa (ennen raskautta yritin syödä jauhetta mutta en saanu alas, ostin kapseleita), mutta en aloita heti vaan seurailen vauvan mahakipuilua muista aineista. Macaahan voi paahtaa, kun täällä oli keskustelua että suomalaiset syö sitä raakana. Netissä on ohjeita.

 

Mutta kysymys: Onko täällä gurua, joka osaa sanoa, mistä saan eniten turvallista energiaa ja rasvahappoja imetysaikana?? Pelkään että laihdun taas... Ja "normaalioloissakin" saan syödä mitä vaan ja kuinka paljon vaan niin BMI pysyy siinä 19:sta, valitettavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puhdistamon Vihersmoothie: saako käyttää satunnaisesti, vai onko joku ainesosa ehdottoman nou nou raskaana?

 

Sisältää viherjauhetta (Spirulina, chlorella, vehnänoras, ohranoras, lehtikaali, sekä sinimailanen.), Tocotrienols, MCT-jauhe, hamppuproteiini ja psyllium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos pohdinnoistanne! Jos määrät ovat pieniä, ruokalusikallinen-pari päivässä, ei kyllä luulisi että proteiinijauheissa vaaraa olisi. Chiassa ilmeisesti jonkin verran a-vitamiinia, joten se täytynee jättää.

 

Vihersmoothiessa epäilyttävät nuo levät, sekä spirulina että chlorella. Niiden tavoitehan myös vähentää ruokahalua, sitoa myrkkyjä kehosta ym., joten ehkä itse jättäisin niiden vuoksi tuon vihersmoothien tekemättä. Mutta juuri levistä varmaan jossain tarkemminkin juttua?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arvelin vähän samaa... Täytynee kaupata se ja msm-jauhe näitä harrastavalle kaverille... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tartun nyt tuohon chia-siemeneen, että mulle neuvolassa chiasta sanottiin, että kohtuudella voi käyttää. Ei maininnut A-vitamiinista siinä kohtaa mitään, mutta omegarasvojen määrästä sanoi, että sisältää niin paljon omegaa, että runsaasti käytettynä voi vaikuttaa veren hyytymiseen, mutta antoi siunauksen satunnaiskäytölle (voivottelin et pitää mun lempparisuklaavanukas jättää kokonaan pois, teen sen siis chiasta, banaanista ja raakakaakaosta). Mä en oo kuullut, et chia erityisemmin sisältäis A-vitamiinia, mutta se nyt ei tarkota ettei se sitä vois sisältää :lol:

 

Proteiinijauheissa taitaa se juju piillä just makeutusaineissa, mut jos sun käyttämissä ei niitä ole, niin ne lienevät ihan ok, ainakin maalaisjärjellä ajateltuna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now