Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Päiväkotikuvaus

14 posts in this topic

Omien lasten päiväkotikuvaus lähestyy taas...

 

Minkälaista vaatetta puette lapsellenne/lapsillenne päiväkodin valokuvaukseen? Entä oletteko ottaneet koko kuvapaketin vai vain ryhmäkuvan/yksilökuvan jne.? Mitä mieltä olette valokuvauksen hinnoista?...

 

Tänne siis keskustelua, kysymyksiä ja pohdintoja koskien päiväkotikuvausta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime vuonna lasteni päiväkodissa osa lapsista oli pukeutunut todella juhlallisiin vaatteisiin. Syynä moiseen oli varmaankin se, että heistä otettiin sekä yksikö- että sisaruskuvia sukulaisille jaettavaksi ja kehyksiin laitettavaksi. Omilla lapsillani oli kuitenkin kuvissa ihan perus päiväkotivaatteet päällä, ts. velourhousut ja peruspaidat. Jotenkin itse miellän päiväkotikuvauksen semmoiseksi "kasataan lapset koolle ja napataan kuva"- jutuksi, ainakin siis ryhmäkuvan osalta. Haluan, että kuvasta välittyy päiväkodin todellinen arki, eikä kuvassa patsastele rivi hoitajia ja lapsia juhlatamineissaan...

 

Tänä vuonna ajattelin kuitenkin satsata ja laittaa lapsille aavistuksen parempaa vaatetta päälle, esim. housut/farkut ja tytölle ehkä hameen/mekon. Olisi kiva ottaa heistä sisaruskuva, jota voisi sitten teettää useamman ja antaa sukulaisille. Muuten ryhmäkuva ja yksilötarrakuvat saavat riittää. Niistäkin kun kertyy yhteensä hintaa jo lähes 45 euroa... Eli kallista touhua on mielestäni tuo päiväkotikuvauskin. Itsellä kun on hyvä kamera, niin noita kivoja kuvia saa lapsista otettua itsekin ja huomattavasti edullisemmin. Koen silti, että päiväkoti- ja myöhemmin koulukuvat ovat mukavia muistoja lapsille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen lapsille pukenut vähän siistimmät arkivaatteet. En mitään juhlamekkoja tai kauluspaitoja, vaan semmoiset, joita oikeastikin hoidossa käyttää, mut sieltä siistimmästä päästä.

 

Meillä on aina ollut niin, että kaikki kuvat on toimitettu kotiin nähtäväksi, ts. ei oo tarvinnut ennen kuvausta vielä tietää mitä aikoo ottaa. Kalliitahan ne ovat, mut ryhmäkuvat on otettu joka vuosi ja sitten vaihdellen niitä naamakuvia. Tietty senkin mukaan, miten onnistunut kuva on. Jos on ollut oikein kiva ilme, niin on otettu vähän enemmän ja annettu kuvia mummeille ja kummeillekin, jos on ollut huonompi, niin on otettu vain yksi itselle tms.

 

Mulle ryhmäkuva on se tärkein. Siitä on kiva myöhemmin lapsen itsensäkin katsella, että keitäs siinä mun ryhmässä olikaan. Noita tarhakavereita ei tosin välttämättä niin muista myöhemmin enää, mut koulukavereiden kohdalla tää korostuu. Tai sitten jos on kavereita, jotka on kavereita vielä monien vuosien kuluttua, niin on kiva katsella miltä ne näyttivät tarhaiässä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös laittanut lapsille päälle siistimpää arkivaatetta eli neulepaitaa, samettihousuja/farkkuja. Juhlavaatteet näyttää mustakin vähän hassulta ja ne pitäisi sitten vaihtaa kuvauksen jälkeen pois ellei halua vaatteiden menevän likaiseksi. Me ollaan otettu yksi A5 kuva kummastakin lapsesta, tarrakuvat ja ryhmäkuva (olivat samassa ryhmässä vielä viime vuonna). Kalliita nuo ovat verrattuna kuvien tasoon. Meillä ei ainakaan kuvat olleen kummoiset ja niissä oli ruma siniharmaa koulukuvaustausta. Ei olla siksi annettu päiväkotikuvia kummeille tai isovanhemmillekaan, vaan jäävät vain lapsille muistoksi (no, tarrakuvat menivät isoäitien lompakoihin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa myös miettiä (varsinkin jos on pienestä lapsesta kyse), että puetaanko valokuvaukseen laitettavat vaatteet heti aamulla päälle, vai otetaanko mukaan päiväkotiin puettavaksi vasta aamupalan jälkeen, ettei mene syödessä likaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään superhienoja täälläkään, mutta siistit vaatteet. Viime vuonna pojalla oli lyhythihainen pikeepaita, siinä päällä slipoveri ja jalassa farkut. Mä luulen vähän, että tänäkin vuonna mennään pikeelinjalla, se on kauluksineen riittävän fiini, muttei liian. Jalkaan ajattelin nyt laittaa pojalle mustat sammarit ja ehkä jonkun neuletakin siihen pikeen päälle.

 

Me otettiin viime vuonna kaikki kuvat ja eiköhän tänäkin syksynä tehdä niin. Kivoja muistoja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasten päiväkodissa on tarjolla seuraavanlainen kuvapaketti:

 

- 3 kpl 10x15 värimuotokuvia 19,65e

- ryhmäkuva 7,56e

- tarra-arkki 7,56e

- mustavalkokuva 13x18 + pohjuke 7,56e

- muotokuvakalenteri 7,65e

 

Noista kotiin saa automaattisesti katsottavaksi kaksi ensimmäistä eli muotokuvat ja ryhmäkuvan. Koko paketin "säästöhinta" on puolestaan 42,34e.

 

Me haluaisimme lapsista nuo tarra-arkit ja molemmille ryhmäkuvat sekä yhden sisaruskuvan (10e). Hintaa tulisi yhteensä jo noista n. 40e. Kuitenkin, kun nuo värimuotokuvat ovat siinä paketissa mukana ja ne tulee taatusti katsottua, niin voiko niitä sitten olla ottamatta, jos ne ovat vieläpä onnistuneita... Hintaa tulisi lasten kuville sitten yhteensä n. 80e! :girl_impossible: Mielestäni sikakallista!

 

Ja sikamaisen ovela juttu laittaa kotiin nähtäväksi nuo muotokuvat, kun harvapa niitä pystyy vastustamaan, vaikkei tarvetta edes olisi. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä puen aina kivoimmat arkivaatteet, mikä tarkoittaa siistejä collegehousuja ja jotain DUNS-trikoopaitaa tm. Lapsi vihaa kauluspaitoja, eli mun mielestä saa olla omannäköisensä tarhakuvassa :) Tukankin ne on kammanneet tarhassa, jo se tekee pojan ihan eri näköiseksi kuin yleensä :girl_crazy:

 

Kuvat on kieltämättä hinnoiteltu juuri siten, että yhden-kahden kuvan ottaminen on järkevää mutta useammat kannatta ottaa jo kaikki kerralla, koska se "alennus" on niin hyvä. No meillä on vain yksi lapsi ja hyvät palkat eli en ole tuosta ottanut pulttia, mutta useampilapsisella perheellä nousee loppulasku varmaan aika isoksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en siitä rahasta niinkään murehdi (vaikka kalliita kuvat ovatkin), mutta kun niitä kuvia tuppaa kasaantumaan ihan liikaa. Jos joka vuosi ottaa kaikki, niin mitä niillä kaikilla naamakuvilla tekee? Joka vuosi ei "tarvitse" mummeille ja kummeillekaan antaa eikä itsekään niin paljon tartte. Kun tulee niitä kivoja kuvia otettua ihan omalla kamerallakin. Ja mä en ainakaan raaski heittää kuvia roskiinkaan, niin niitä alkaa meilläkin olemaan jo melkoisesti, kun on päivähoito- ja koulu-uraa isoilla lapsilla takana jo monta vuotta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin kanssa laittaa ihan neulepaitaa tms. juhlavaa arkivaatetta. Meillä on ollut molemmilla vastaava vaatetus myös omina syntymäpäivinä. Mä ajattelin nyt ensimmäisenä vuonna ottaa kaikki kuvat, katsotaan sitten mikä on menekki.. Vanhastaankin kyllä kaapissa seisoo asukaspuiston kuvauspäivänä otettuja kuvia. Kivoja olisi kaverikuvat, mutta meillä on ns. parhaat kaverit naapuriryhmässä enkä tiedä miten onnistuu ryhmien välinen kaverikuvaus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kuvat on kieltämättä hinnoiteltu juuri siten, että yhden-kahden kuvan ottaminen on järkevää mutta useammat kannatta ottaa jo kaikki kerralla, koska se "alennus" on niin hyvä. No meillä on vain yksi lapsi ja hyvät palkat eli en ole tuosta ottanut pulttia, mutta useampilapsisella perheellä nousee loppulasku varmaan aika isoksi!

 

 

On meilläkin noihin kuviin varaa, mutta mä en periaatteesta halua maksaa tuollaisesta huonolaatuisesta pikatyöstä (olin viime vuonna lasten mukana kuvauksessa, kun heillä sattui sillon olemaan vapaapäivä. Yhdestä lapsesta otettiin hurjat 3 kuvaa vrt. valokuvaajalla meidän lapsista otettiin kolmatta sataa kuvaa). Mennään mieluummin valokuvaajalle ottamaan kunnon kuvat ja maksetaan laadusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tällä kertaa sellainen kuvapalvelu, jossa kuvat sai nähtäväksi nettiin ja sieltä sai sitten tilata haluamansa kuvat. Tilasimme 10-koossa molemmista lapsista meidän mielestä kivoimmat ilmeet, ryhmäkuvan ja kaverikuvan. Oli mielestäni tosi hyvää palvelua, tosin kuvat eivät ole vielä tulleet, kun viime viikolla tilattiin. Kahden lapsen kuvat maksoivat noin 20€, mikä on paljon halvempi, kuin aikaisempina vuosina.

 

Olen laittanut lapsille vähän siistimmät vaatteet päälle (tänä vuonna oli sammarit ja cars -paidat, joista kovasti tykkäävät) ja olen sitten yrittänyt molemmat pukea vähän saman tyyliin, jotta kaverikuvat näyttäisivät kivoilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vau! Lasten päiväkotikuvat ovat todella upeita. Yksilökuvat ovat onnistuneita ja kuin studiossa otettuja! Myös ryhmäkuva on onnistunut ja meidän ukkeli on siinä kuvan keskellä hymyssäsuin kuin hangonkeksi... ^_^ Potrettikuvat 3 kpl kummastakin ovat hinnaltaan siis 19,90,-, joten ne jäänee ottamatta. Mutta... Kuvat ovat irti ja meillä on skanneri, joten... ;):P

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime syksynä päiväkodissa sellainen kuvapalvelu, jolta sai tilata ihan "kappaletavarana" netin kautta ne kuvat, mitkä halusi. Oli mielestäni tosi kätevää, meille ainakin riittää lapsesta yksi kuva + ryhmäkuva/vuosi. Isovanhemmat, kummit ja muutkin saivat käydä itse tilaamassa kuvan netin kautta, jos halusivat. Tänä vuonna on sitten sellainen kuvapalvelu, jolla on nuo paketit, enkä tykkää yhtään. Mitä kolmevuotias tekee tarrakuva-arkilla? Koulussa on mielestäni sitten eri juttu, kun niitä kuvia vaihdellaan kavereiden kanssa, mutta päiväkoti-iässä ehkä vielä vähän turhaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0