Ayla

Kysymyksiä päivähoidosta

555 posts in this topic

Normaalikäytäntö taitaa olla että jos päivähoitopaikasta kieltäytyy niin siitä rapsahtaa karenssi. Muistelisin että täällä Tampereella se olisi 4kk, ja näköjään ainakin Espoossa on samoin (klik). Kuvittelisin että jos on hakenut sillä kahden viikon varoitusajalla niin karenssi rapsahtaa ainakin, koska sillähän kuuluisi hakea vaan jos on ihan "pakko" saada se hoitopaikka.

 

Muoks: Mä olin ajatellut että jos joutuu 2 vk:n varotusajalla hakemaan paikkaa niin sitten voi sentään jäädä jonottamaan paikkaa jostain muualta, mutta mulle sanottiin nyt kun lyhyellä varoitusajalla hain että normaalisti täällä ei vaihto onnistu sitten kesken hoitovuoden, vaan lähemmäksi on mahdollisuus päästä sitten seuraavan vuoden elokuussa.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teidän lapsillanne kiukuttelun määrä kotona lisääntynyt hoidon aloittamisen jälkeen? En tiedä, mistä olen tälläisen kuvan saanut, mutta haluaisin yhtä kaikki kuulla kokemuksianne.

 

Ei ole mitenkään epätavallista että kiukuttelu kotona lisääntyy. Monet lapset säästelevät päivähoidoissa tunteita, etenkin kiukkua, joten sitten kotona purkaudutaan omille vanhemmille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin lapset on olleet kiukkuisempia hoidon alettua. Varmasti kyseessä on monen asian summa, kun lapset ovat joutuneet tottumaan uuteen rytmiin (heräämään tavallista aiemmin) ja päivän aikana pitää osata käyttäytyä fiksusti. Kotona ei sitten enää jaksakaan olla kiltti, vaan äkistään vanhemmille ja riehutaan kuin apinalauma. Hoitoa on tosin takana pätkissä vasta parisen viikkoa, joten katsotaan, miten tämä tästä tasaantuu - vai tasaantuuko?! :girl_sigh: Tuntuu kyllä, että itselläkin lipsuu ote noihin lapsiin, kun ei pidäkään ohjia käsissään 24/7. Päivähoidossa on siis puolensa ja puolensa. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen kiukuttelu vanhemmille hoitopäivän jälkeen voi johtua väsymyksen lisäksi myös ikävästä, jonka aiheuttama mielipaha purkautuu kun vanhemmat ovat taas paikalla. Siis vaikka hoidossa ollessaan ei ikävää näyttäisikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä lapsen (3-vuotiaan) PITÄÄ osata kun menee päiväkotiin?

Tai lähinnä pitääko itse osata riisua/ pukea ja toisena muistuttaako tädit että pitäskö käydä potalla vai pitääkö osata itse mennä muistuttamatta. Onhan meillä vielä muutama kuukaus aikaa harjotella...

 

Ja toinen tyhmä kymysys... paljonko lapsi tarvitsee vaatteita hoitoa varten?

Vaihtaako ne esim. heti paidan jos tulee pikkuinen tahra syödessä vai onks niillä ruokalaput (tää pienestätkin vaihdetaan tarkottas että meillä menis päivässä tarhassa kolmisen paitaa...) ja sit toi potalla käynti jos ei muistuteta, tyttö menee vasta kun on jo aivan kauhee hätä ja sit lirahtaa sen verta että pöksyt kostuu et pikkuhousuja, sukkahousuja ja housuja tarttis varmaan olla vaihdettavaks jotain neljät ja jos ne kaikki sattus kastuu päivän aikana... huh huh... enhän mä voi ostaa jotain 20 kappaletta sukkahousuja.

Eikä viitti mitään ns. tyhjää konetta pyörittää iltasin sukkisten ja alkkareiden takia... eikä ne ehkä ehtis ees kuivuu aamuks... ja kassi pitäs olla kyllä pakattuna jo illalla...

 

Voihan olla et tässä tää lirahtelu asia saadaan paremmalle mallille ennen hoitoa... eikä periaatteessa päiväkuivalle enää vaippoja, eikä varmaan suostuis laitamaankaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

3-vuotiasta kannustetaan opettelemaan itse pukemista ja riisumista, mutta tottakai tarvittaessa autetaan.

 

Lapset ohjataan vessaan yleensä ennen ulosmenoja, päiväunia ja päiväunien jälkeen. Kannattaa mainita hoitajille, että muistuttavat tyttöä vessassa käynnistä tuossa välilläkin.

 

Itse en ole koskaan ollut ryhmässä, jossa yli 3-vuotiailla olisi käytetty ruokalappuja. Vaatteen vaihtaminen riippuu aika paljon hoitajasta, toiset ehkä vaihtaa herkemmin pienimmästäkin tahrasta, tästäkin kannattaa jutella päivähoidon alussa, jos mielestäsi pieni ruokatahra ei haittaa. Säilytystilat ovat yleensä aika pienet, eli hirmuisesti varavaatetta ei naulakkoon mahdukaan. Ja jos nyt niin kävisi, että omat varavaatteet loppuvat, on päiväkodeissa yleensä aina talon varavaatetta.

 

Kaikenkaikkiaan ei tarvi jännittää, että lapsen PITÄÄ osata jotain päiväkodin alkaessa. Siellä sitten yhdessä opetellaan ja varmasti moni muukin pohtii samoja asioita kuin sinä. Keskustele ryhmän hoitajien kanssa ja kysele rohkeasti! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei minunkaan mielestä lapsen PIDÄ osata, vaan ihan lapsilähtöisesti käsitellään asioita. Minä ainakin vein tämän meidän 2,5-vuotiaan "niine hyvineen" päiväkotiin eli kun ei kerran vielä olla päiväkuivia, niin ollaan vaipoissa eikä pöntöllä käymisestä oteta stressiä. Mainitsin kyllä, että jos huomaa kakkahädän olevan, niin voi yrittää pöntölle, mutta koska se on kotonakin hankalaa, niin saa tehdä päiväkodissakin kakan tarvittaessa vaippaan.

 

Jotenkin kuitenkin tuon kuivaksiopetteluasian kanssa olen ollut havaitsevinani, että mielellään päiväkodeissa pidetään lapsella vaippoja vaikka turhaankin kuin vaihdetaan märkiä housuja. Aina ei siis välttämättä saa päiväkodista riittävää tukea kuivaksiopetteluun ja toisaalta päiväkodista voi tulla (piilo)viestiä, että vieläkö lapsi on vaipoissa. Helpottaahan se päiväkodin arkea, kun kukaan ei lirauttele housuun, vaan tekee tarpeensa pönttöön/pottaan/vaippaan. Vanhempana on kuitenkin hyvä pitää päänsä ja toivoa, ettei vaippoihin enää hoidossakaan palata, jos homma jotenkuten sujuu kotioloissa.

 

Kotona ei olla käytetty ruokalappua enää pitkään aikaan (ja vaatteita vaihdetaan sitten sen mukaan), mutta tuolla poika syö pienten pöydässä ja käytössä on laput. Ihmettelinkin, miksei rinnuksilla näy ruokatahroja. :girl_haha: Mutta aika herkästi kyllä tuolla vaihdetaan sitten vaatetta, jos menee likaiseksi/märäksi. Kerrankin oli paita hiostunut päiväunilla, niin se oli otettu pois - minä olisin antanut kuivua päällä. :rolleyes:

 

Ja vaatteiden vaihtaminen on hoitajastakin kiinni: Toiset haluavat vaihtaa heti, ettei vanhemmilla tule sanomista tai eivät itse halua lasta pitää likaisissa vaatteissa. Toisilla on löysempi linja. Kannattaa kertoa niistä omista toiveista ja ainakin siitä, ettei tosiaan ole katastrofi, jos päivän päätteeksi vaatteista löytyykin tahra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaiskohan joku neuvoa tai kertoa omakohtaista kokemusta asiasta?

 

Oon ollut nyt pojan kanssa kotona tämän syntymästä asti. Työ-jutut on tullu ajankohtaisiksi ja oonki ajatellut alkavani tekemään sijaisuuksia. Työtarjous saattaa tulla päivän varoituksella. Miten tällaisessa tilanteessa hoidetaan pojan päivähoito? Kunnan on 2 viikon aikana järjestettävä hoitopaikka, mutta entäs kun se hoidontarve on just nyt ja heti. Miten järjestää sen 2 viikon ajan pojalle hoitaja? Täällä tuntuu olevan hoitopaikat kiven alla jotn ei varmaankaan oo mahdollista saada paikkaa pojalle ees viikon sisään, tällöin vois jotenkin mummoille ja sukulaisille värvätä hoitoon.

 

Entäs kun poika saa paikan ja menee hoitoon ja on siellä sen mun työssä olon ajan, sen pari kuukautta esimerkiksi. Sitten mulla väliaikaisesti loppuu työ. Annanko pojan olla hoidossa kunnes saan taas töitä ja vaihdan hoidon 10-15pv/kk tai 5h/pv, vai otanko pois hoidosta kotiin? Pitääkö paikka hakea taas uusiksi jos saan toisen sijaisuuden?

 

Jessus mikä määrä kysymysmerkkejä, mutta tähän aikaan yöstä ei voikaan olettaa että kirjoittais ihmismäistä tekstiä girl_crazy.gif

Edited by johku_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sinuna laittaisin päivähoitopaikan hakuun ja aloittaisin sijaisuuksien tekemisen vasta, kun se hoitopaikka on. Koska siinä tosiaan on se 2 viikon järjestelyaika ja sitä ennen kunnalla ei ole velvollisuutta tarjota mitään, eli itse joudut sitten järjestelemään vaikka niiden mummojen avulla.

 

Ja missään nimessä en irtisanoisi paikkaa, vaikka välissä olisinkin kotona ilman työtä. Jos vain taloudellinen tilanne mitenkään sallii, pitäisin vaikka puolipäiväisenä sen ajan ja hoitopaikka olisi sitten valmiina kun työt taas alkaisivat. Jos nimittäin irtisanot paikan, on sama ongelma edessä taas töiden alkaessa, eli joudut uudelleen hakemaan paikkaa ja mahdollisesti saat sen eri päiväkodista mikä ei tietysti ole lapsellekaan kiva, jos hoitopaikka vaihtuu jatkuvasti.

 

Ota yhteyttä toivomasi päiväkodin johtajaan ja juttele hänen kanssa, osaa varmaan parhaiten neuvoa just oman alueen systeemeistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin itsekin sitten pähkäilin että parempi hakea sitä paikkaa ensin. Mutta sitten päädyttiin siihen että ei haeta paikkaa ollenkaan. Mä kun en voi tietää milloin mulle ilmoitetaan sijaisuuksista, pojan hoitopaikan pitäs siis olla koko ajan valmiudessa ottamaan poika aamulla hoitoon. Turhaan en halua hoidossa pitää, kun itse istun kotona.

 

Aateltiin sitte että jos mulle tarjotaan pidempi aikaista sijaisuutta kuten vaikka kuukausi tai kaks (tai tietty pidempiä) niin sitten haetaan kiirrellisenä paikkaa ja laitetaan kokopäiväseksi hoitoon.

 

Nyt teen sitten noita päivän parin sijaisuuksia sillä ehdolla että joku mummoista tai tutuista voi ottaa pojan. En halua luopua kotihoidontuesta sen takia että laittasin pojan kunnan hoitoon ns. turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli vielä mieleen noista vaatteista. Meillä tyttö menee siis joulun jälkeen hoitoon eli keskellä talvea. Tartteeko olla kurahousu yms. sellanen varasto valmiina? Voihan ihan keskellä talveekin olla ihan löllöloska keliä... Nyt kun ois kaupoissa repertuaaria, mutta kun ei huvittas ostaa "turhaan" kun nyt pärjätään varmaan just ja just noilla vanhoilla syksyllä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurahousut olisi hyvä olla talvellakin. Meidän päiväkodissa pukivat ne välillä toppapuvun päälle, joten niiden olisi hyvä olla reilua kokoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli vielä mieleen noista vaatteista. Meillä tyttö menee siis joulun jälkeen hoitoon eli keskellä talvea. Tartteeko olla kurahousu yms. sellanen varasto valmiina? Voihan ihan keskellä talveekin olla ihan löllöloska keliä... Nyt kun ois kaupoissa repertuaaria, mutta kun ei huvittas ostaa "turhaan" kun nyt pärjätään varmaan just ja just noilla vanhoilla syksyllä...

 

No mut kyllähän sitä isompaa kokoa tarttee viimeistään sit kevään loskakeleillä, eli eihän se turhaa ole se ostaminen. Ja tosiaan keskellä talveakin voi olla märkiä kelejä, jolloin kuriksia tarvitaan. Vaikka olisi vedenpitävä haalarikin, niin eihän sekään kaikkea pidä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt jaksa koko ketjua selata läpi, mutta siis...

 

Mitä kaikkea te päivittäin roudaatte repussa edestakaisin? Miksi siis toisilla lapsilla on niin isoja tarhareppuja :D ?

 

Mitä kaikkea pidätte varavaatteina päiväkodilla? Tarvitseeko 5-vuotiaat kurahousuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuravaatteet on meidän päiväkodissa kaikilla, myös eskareilla käytössä.

 

Päivittäin ei roudata kuin unipupua, mutta ma vien repussa sisävaihtovaatteita pari settiä (eli alkkareita, sukkia, paitoja ja verkkareita), varahanskat, kuravaatteet (otetaan vkonlopuksi pesuun) ja saappaat. Sekä tietysti kelin mukaan ulkovaatteita. Nyt saattaa olla sekä lippis että pipo jne. Meidän kamat kulkee kyllä aika pienessä repussa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en roudaa varsinaisesti mitään. Jos olen edellisenä päivänä napannut pojan haalari ja/tai kumpparit päällä pihalta mukaan niin sitten vien ne takaisin aamulla, aamuisin puen sille muut kengät ja takin. Ja jos on tullut pyykkiä niin seuraavana aamuna vien sitten korvaavan määrän vaihtovaatetta. Perjantaisin otan kuravaatteet kotiin pesuun.

 

Päiväkodissa on 2-3 vaihtovaatekertaa, muutama tutti, päiväunihalikaveri, perusvoide, sisätossut, lapaset, kumpparit, välikausihaalari, kurahousut, sadetakki ja kurahanskat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onks teillä kaks toppahaalaria päiväkodissa? Et pitäskö sellain vähän huonompi hankkia sinne varalle, jos vaikka pissa tulee housuun tai jotain... ne huonommatkin ku maksaa ja ihan seulaa en osta

Share this post


Link to post
Share on other sites

En löytänyt erikseen ketjua päivähoidon aloittamisen vaikeudesta, joten kysynpä täällä.

 

Me käytiin harjoittelemassa pojan (pian 2v) kanssa päiväkodissa viikon ajan niin, että oltiin vähän pihalla ja vähän sisällä, parina päivänä poika jäi sinne myös n. tunniksi yksin ja oli jo siinä ajassa ehtinyt itkuilla. Sitten sairastuttiin ja oltiin viikko pois kuvioista. Seuraavana maanantaina (eli tällä viikolla) mun oli pakko hoitaa asioita ja pojan oli jäätävä hoitoon aamupäiväksi ja päiväunien ajaksi. Sama juttu tiistaina. Oli ollut itkuista molempina päivinä päivän mittaan monta kertaa, ei ollut syönytkään mitään, kun oli itkenyt. Hyviäkin hetkiä kuulema oli ollut. Nyt tänään, eli keskiviikkona poika alkoi itkeä ja parkua sydäntäsärkevästi jo aamulla, kun mainitsin sanan päiväkoti. Vein kuitenkin lapsen hoitoon, koska ajattelin, ettei se voi saada päättää meneekö hoitoon vai ei. Pakko ei tänään olisi ollut viedä. Matka sujui hyvin, mutta kun päiväkoti tuli näkyviin, alkoi taas itku. Sinne jäi lapsi itkemään taas, enkä usko, että rauhoittui ihan pian. Eikö tän pitäisi mennä niin, että päivä päivältä päiväkodissa oleminen helpottuisi. Nyt se vaan menee huonompaan suuntaan. girl_to_take_umbrage2.gif

 

Pitääkö tässä vaan jatkaa sitkeästi ja toivoa käännettä parempaan vai aloittaa tutustuminen ns. alusta (ja miten se onnistuu, kun lapsi tuntuu inhoavan koko paikkaa?)? Itse olen tällä hetkellä työtön, joten sinänsä mikään pakko lapsen ei ole hoidossa paljon olla. Kuitenkin haluaisin, että lapsi tottuisi mahd. pian hoitoon. Koska jos löydän töitä, niin pitkien hoitopäivien täytyy onnistua lyhyelläkin varoitusajalla.

 

Tosi kurja mieli. Kuuluuko tää asiaan? Onko muilla ollut vaikeaa?

Edited by Tiity

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ei vielä omakohtaista kokemusta, kun kaikki on edessäpäin, mutta työkaveri kertoi aikanaan omasta muksustaan, että kun alotti hoidon noin 2 vuotiaana poika oli aluksi huutanu päiväkodissa 2 viikkoa ei syönny ei nukkunu, vaan itki ja itki, sen jälkeen pikku hiljaa alko vähenemään ja vähenemään. Toisen tarinan kuulin just viikonloppuna että oli menny kaksi kuukautta että sopeutu päiväkotiin, lapsi oli 4,5 vuotias kun alotti hoidon, et vaikuttiko ikä sitten, kun hänen pikkuveljensä 2 vee, ei ollu moksiskaan. Tai sitten lapsen luonne, tämä 4,5 vuotias kun ei näillä synttäreillä tullut samaan pöytään muiden lasten kanssa, vaan söi itsekseen (äidin kanssa), olkkarin "nurkassa"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Ei meillä ainakaan ole koskaan ollut kuin yksi haalari päiväkodissa (tai ylipäätään :rolleyes:), oon vaan luottanut, että riittää kun tarhassa pissattavat lapset ennen ulos menoa ja että lapsi sitten osaa sanoa jos hätä tulee. Meillä ainakin tytöllä kuivaksiopetteluvaiheessakin oli kontrolli rakkoonsa, koskaan ei housut kunnolla kastuneet, joskus saattoi vaan joku tippa pikkareihin lirahtaa. En siis usko että haalari olisi vaarassa kastua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei meilläkään ole ollut kuin yksi haalari, kerran on käynyt pissavahinko ulkona ja silloin oli löytynyt päikyn varastoista jotkut vaatteet ja jopa kengät :blink: kun oli kaikki märkänä. (ot. mut kiva pestä ja kuivailla pissaisia Kuomia...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MaaritK: Mä olen myös kuullut tapauksista, että lapsi on itkenyt kuukausikaupalla päiväkodissa. En vaan uskonut, että se sattuis meidän kohdalle. Meidän lapsi kun on luonteeltaan reipas, sosiaalinen ja iloinen. Eli ihan puun takaa tuli tällainen sopeutumisvaikeus. girl_sigh.gif Ja on tuo ollut hoidossakin kodin ulkopuolella (perheessä), koko kevään pari päivää viikossa, joten ei tämä nyt mitään äidistä irtautumistuskaakaan voi täysin olla. Nyt on mennyt viikko ja vaikuttaisi siltä, että pahemmaksi vaan menee. Poika yrittää olla reipas ja hymyillä, vaikka alahuuli alkaakin väpättää ja itku meinaa tulla. Sitten lopulta parku alkaa eikä se vaan lopu. girl_sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä PPH sanoi, että yleensä lapsella alkaa helpottaa ekan viikon jälkeen ja sitkeimmätkin tapaukset "luovuttavat" ehdottomasti kuukauden päästä. Jos ongelmia on tätä pidempään niin syytä on jo jossain ihan muussakin.

 

Jotkut vievät hoitoon kuvia perheenjäsenistä, joita näytetään, jos on oikein hirveä ikävä tms. Auttaisikohan tämä?

 

Isä sanoi joskus, että vanhempien pitää olle varuillaan, jos lapsi itkee jo valmiiksi kotona hoitoon menoa tai kun kuulee sanan hoitopaikka tms. Yleensä silloin ei ole asiat hyvin hoitopaikassa.

Me siskon kanssa käyttäydyttiin yhden hoitopaikan kanssa näin. Isä rupesi hoitamaan samantien uutta hoitopaikkaa. Kyseessä ei ollut mikään sopeutumattomuus vaan hoitotädin huonous/pelottava ilmapiiri.

 

Tsemppiä pohdintoihin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos kokemuksista! Meillä on kuvia vanhemmista ja isovanhemmista viety päiväkotiin, en tiedä ovatko näyttäneet siitä pojalle, varmaankin. Tänään oli ollut jo hivenen parempi päivä, lapsi oli välillä kuulema leikkinyt vähän vapaantuneemmin ja ilman itkua. Ehkä tämä tästä. Mutta en mä kovin pitkään voi katsoa, jos tosiaan päiväkodista puhuminen saa itkun aikaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ pystyisitkö joltakulta kyselemään päiväkodista? Mitä muut ovat paikasta mieltä? Aatellen sitä että paikassa/hoitajissa olisi jotain "vikaa"...

 

Me käytiin juuri tekemässä sopimus hoitopaikasta ja hoitaja sanoi että ne jotka ovat aloittaneet hoidossa elokuun alusta ovat nyt alkaneet pääsemään päiväkodin rytmiin. Parisen kuukautta siis vienyt aikaa sopeutumisprosessi. Ja tässä päiväkodissa (yksityinen) on vielä ennen varsinaista hoidoin aloitusta 2 viikon tutustumisjakso, et yritetään mahdollisimman loivaa laskua siihen hoitoarkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now