Ayla

Kysymyksiä päivähoidosta

555 posts in this topic

Mistäs niitä hakemuksia taas saikaan, ja palautetaanko ne johonkin päiväkotiin vai olikos joku sellainen kuin perusturvalautakunta.. *menee googleen*

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Usein hakemukset löytyvät kaupungin/kunnan nettisivuiltakin tulostettavina versioina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ainakin hakemuksen pystyi tulostamaan kaupungin nettisivulta ja se muitaakseni pyydetiin viemään mieluiten sinne hoitopaikkaan, johon ensisijaisesti hakee hoitoon. Joku toinen palautusmahdollisuus taisi myös olla, postitse ehkä, mutta itse halusin ihan henk.koht. viedä hakemuksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten olette järjestäneet päivähoidon jos päiväkoti on kiinni tai perhepäivähoitaja on lomalla ja itsellänne ei ole lomaa kyseisenä ajankohtana?

Just nyt on tuollainen tilanne. Tybyn pph on ollut viikon lomalla. Varahoitopaikka olisi ollut tuo meidän lähipäikky, mutta ei raaskittu laittaa likkaa sinne ihan uppo-outojen ihmisten kanssa viikoksi, joten tehtiin niin, että mies on töissä 7-15 ja minä iltavuorossa ja mummut hoitivat tuon parin tunnin välin ja yhtenä päivänä tyttö oli vaarin matkassa koko päivän :)

Huomenna taas hoitoon.

 

Kuun lopussa on samanlainen tilanne, mutta teen silloin aamuvuoroa, joten mies varmaan menee sitten hiukan myöhempään töihin ja mummut katsovat taas sen välin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monet päiväkodit ovat heinäkuun kiinni, koska lapsia on silloin niin vähän. Silloin on varahoitopaikkana joku muu päiväkoti, johon kuitenkin tulee omasta päiväkodista tuttuja aikuisia ja lapsia. Eli siltikään ei ainakaan pitäisi joutua aivan uppo-outojen keskuuteen (vaikka kai sekin mahdollista on). Perhepäivähoidossa sen sijaan on just tuo, että varahoitoon mennään vieraaseen paikkaan. Se on yks syy miks tahdon lapseni päiväkotiin mieluummin, toinen on se, että siellä on useita aikuisia (jos kemiat ei pelaa yhden kanssa niin toisen kanssa varmasti).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monet päiväkodit ovat heinäkuun kiinni, koska lapsia on silloin niin vähän. Silloin on varahoitopaikkana joku muu päiväkoti, johon kuitenkin tulee omasta päiväkodista tuttuja aikuisia ja lapsia.

 

Meidän alueella on tänä kesänä tosin se tilanne, että kesäpäivystykseen on tulossa lapsia aivan liikaa. Eivät sitten ota hoitoon, paitsi, jos perhe ei mitenkään pysty järjestämään itse hoitoa. Lisäksi sanottiin, että ryhmät tulevat olemaan todella suuret.

 

Meidän lapset ei saa heinäkuussa olla hoidossa, koska olen nuorimman kans äitiysvapaalla, vaikka tarkoitus oli just kesällä opiskella, kun kuopuskin syö muuta kuin äidinmaitoa ja on siten helpompi jättää lapsenvahdin kans. Mulla lisäksi mahdollisuudet opiskella kesällä osuu just heinäkuuhun, kun eka kesätentti on heinäkuun alussa ja toka elokuun alussa. Jep. Me ollaan sitten heinäkuu neljästään kotona, koska isillä ei tänä kesänä lomaa ole. Taitaa tällä porukalla opiskelutkin jäädä syksyyn, koska parikymppiselle lapsenvahdille en kehtaa tätä katrasta (2- ja 4-vuotiaat sekä 12/07 syntynyt kuopus) pidemmäksi ajaksi jättää. *pieni ot-avautuminen*

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidän lapset ei saa heinäkuussa olla hoidossa, koska olen nuorimman kans äitiysvapaalla, vaikka tarkoitus oli just kesällä opiskella

 

Saat olla ihan onnellinen siitä, että oot saanut pitää lapsilla hoitopaikan, vaikka olet ollut nuorimman kanssa kotona. Täällä nimittäin joutuu ottamaan vanhemman lapsen pois hoidosta äitiysloman ajaksi ja jos äiti jää hoitovapaalle, niin tarhapaikasta joutuu luopumaan vallan, eli töihin palatessa joutuu hakemaan kummallekin paikkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tokihan se on niinkin, että pitää olla tyytyväinen, että hoitopaikan on ylipäänsä saanut pitää. Periaatteessa kuitenkin jokaisella lapsella on oikeus hoitopaikkaan sen jälkeen, kun lakisääteinen äitiysvapaa on vietetty. Tiedän kyllä, että monissa kunnissa on alettu tulkita lakia uudella tavalla ja lapsen subjektiivista oikeutta päivähoitoon rajoitettu. Nämähän on just näitä jatkuvia keskustelunaiheita, onko a) oikeutta ja B) huonon äidin merkki pitää lasta hoidossa, jos itse on syystä tai toisesta pois työelämästä.

 

Omalla kohdalla koen toisaalta syyllisyyttä siitä, että lapset ovat hoidossa, vaikka itse olen kotona ja toisaalta taas tiedän, etten tässä elämäntilanteessa jaksais, jos kaikki kolme lasta olisivat täysin kotihoidossa. Tuo kesähoitopaikan evääminen taas harmittaa eniten siksi, että mun tilanteessa se heinäkuu olisi optimaalinen opiskelukuukausi, koska silloin meidän tiedekunnassa on ainoa mahdollisuus tehdä opintoja kesällä ja mulla olis just heinäkuussa lapsenvahti kuopukselle. Onhan tämä sinänsä pienestä kitisemistä, tiedän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä kyllä ymmärrän hyvin sua, Miaka. Onhan se totta, että kun lapsia on tulossa ns. liikaa, täytyy jotain rajoja vetää, mutta varmasti harmittaa, kun suunnitellut opiskelukuviot ei ehkä onnistukaan.

 

Ymmärrän myös sen, että päivähoidon määrärahat ja sitä myötä hoitajien määrä ja jaksaminen on vedetty ihan tiukimmilleen, mutta silti olen sitä mieltä, että tiedossa olevan hoitoa tarvitsevan lapsimäärän pitäisi ohjata sitä, miten kesähoito järjestetään, eikä niin päin, että ensin resursoidaan tarjottavat hoitopaikat ja sitten määrätään, kuka hoitoon saa tulla ja kuka ei <_<

 

Ja oon niin kyllästynyt tuohon "hyvä äiti lasten kanssa kotona - huono äiti vie lapset hoitoon" -keskusteluun :rolleyes: Täällä sitä ei onneksi ole käyty!

 

Ja anteeksi ot, kun tämä ei varsinaisesti ole päivähoitoon liittyvä kysymys tai vastas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miaka, missä päin Espoota asut?? Itse olen myös Espoosta, meille ei ainakaan vielä ole tullut mitään tietoa tuonkaltaisesta tilanteesta, kuulutaan Espoon keskuksen hoitopiiriin. Melko ärsyttävä tilanne kyllä tuommoinen! Keijutiira vei sanat suustani tuossa ylempänä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kuulutaan Leppävaaran piiriin. Viime viikolla saatiin tietää tuosta, ettei hoitopaikkaa saada. Harkitsen vielä, yritänkö tehdä asialle jotain vai koetetaanko hankkia jostakin tyyliin MLL:sta tai Väestöliitosta tilapäistä hoitoapua, vai mitä ihmettä tehdään. Lomaa pidetään joka tapauksessa kaks-kolme viikkoa mun ekan tentin jälkeen.

 

En tiedä, pitäiskö aiheesta tehdä ihan oma ketju, mutta jos vaikka alkuun kyselen täällä. Onko kenellekään kokemuksia vieraskielisestä päivähoidosta? Jos, niin mikä kieli? Minkäikäisenä lapsi on aloittanut? Kaikki kokemukset ois tervetulleita. :) Me oltais kiinnostuneita, mutta ei olla vielä päästy yhteisymmärrykseen siitä, mikä olisi hyvä kieli. Lisäksi vaihtoehtoja tuntuu pk-seudulla olevan runsaasti, mistäs niistä tietää, mikä on hyvä.

 

Muoks. Asuinpaikan kuvaus.

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miuta kiinnostaisi myös tuo vieraskielinen päivähoito, ja siis kokemukset siitä. Meillä kysymykseen tulisi lähinnä englanninkielinen päivähoito. Minkäikäisenä tosiaan on hyvä aloittaa? Meillä tuo on ollut lähinnä ajatuksen tasolla vielä, katsotaan nyt ensin miten muut päivähoitokuviot sumpliintuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen hyvin hatara käsitys, että vieraskieliseen päiväkotiin ei pääse ellei kys.kieli ole toisen vanhemman äidinkieli. Mutta sitten on kyllä olemassa jotain kielikylpypäiväkoteja, joissa kai enimmäkseen toimitaan ihan suomeksi mutta tehdään myös jotain muuta kieltä tutuksi.

 

Näin muistan joskus kuulleeni mutta asia on voinut muuttuakin tai voin muistaa vähän väärin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei ole vaihtoehtona kuin ruotsinkielinen päiväkoti ja englanninkielinen kerho, johon voi viedä muksun parina päivänä viikossa muutamaksi tunniksi. Täällä ruotsinkieliseen päiväkotiin pääsee ensisijaisesti ne lapset, joiden vanhemmista kummallakin tai toisella äidinkieli on ruotsi, mutta muutkin pääsevät, jos (ja kun) tilaa on. Ruotsinkieliseen kouluun ei pääse, jollei ole käynyt ruotsinkielisessä päiväkodissa vähintään eskaria, jos kotikieli ei siis ole ruotsi.

 

Meillä tyttö on kuvataidepäiväkodissa. Alle 3v:lle se ei taida tarkoittaa mitään ihmeempää vielä, mutta yli 3v alkavat taiteen perusopetuslakiin liittyvät valmentavat kuvataideopinnot ja jatkuvat kouluun lähtöön saakka. Sitä en sitten vielä tiedä mitä tuo käytännössä tarkoittaa, mutta ehkäpä sekin vielä selviää.

 

Miaka: en tarkoittanut tuota mun kommenttia mitenkään pahalla sua kohtaan tai halunnut arvostella. Mua vaan sattuu pännimään aika rajusti tuo tilanne mikä täällä on. Saatiin nimittäin tyttö meen ykköstoive päiväkotiin ja jos ja kun joskus tulee toinen muksu, niin haluaisin olla kotona, kunnes lapsi on 1v ja se tarkoittaa sitä, että joudutaan hakemaan myös vanhemman paikka uudelleen, jos jään hoitovapaalle. Meille kävi hemmetin moinen tuuri, kun saatiin tyttö tuohon päiväkotiin ja siksi en haluaisi sitä paikkaa menettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä jos hakee hoitopaikkaa, ja saa sen sitten vaikka toiselta puolelta kaupunkia, niin onko se vaan pakko hyväksyä? Kattelin sitä hakulomaketta, ja siinä kysytään jotain että 'onko kuljetusmahdollisuutta'. Meillä on vaan yks auto joten hyvä ois saada lapsi mahd. lähellä olevaan päiväkotiin, toinen hakis sit pyörällä tai kävellen. Muuten tulis tosi pitkiä päiviä jos autollinen pitkänmatkalainen aina vie ja hakee. (Niin ja voihan olla että toinen auto jossain vaiheessa hommataan, mutta ei ehkä ihan alkuun.. Jos laitan siihen kaavakkeeseen että ei oo kuljetusmahdollisuutta, niin ei kai ne sitä hoitopaikkaa sit voi pois ottaa jos hankitaankin toinen auto.

 

Entä sitten jos elämäntilanne muuttuu niin, että pystyy jatkamaan vielä hoitovapaata, ei varmaan voi sanoa että otankin paikan vastaan muutaman kuukauden/puolen vuoden päästä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ruksitin meillä ainakin kohdan, että kuskataan lasta hoitoon kävellen, vaikka meillä onkin kaksi autoa. Ajattelin, että tää kävellen ruksi auttaisi siinä, että saataisiin lapsi lähialueelle hoitoon, toki meen toiveetkin oli lähialueen pk:t.

 

Jos olette jo paikan saaneet, niin tuskin voit jättää paikkaa odottamaan puoleksi vuodeksi, vaan tässä tapauksessa joudut uudestaan jonottelemaan paikkaa. Mutta onhan sun työnantajallekin ilmoitettava hoitovapaan jatkamisesta parisen kuukautta etukäteen, joten samaan aikaan voi sitten ilmoitella päivähoitotoimistoon tai alueen johtavaan päiväkotiin, että hoidon alkamisen tarve siirtyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, mä sain järjestettyä lapset hoitoon kunnalliseen kesäpäivystykseen! :) Saan siis opiskeltua. Lapset saavat kuitenkin lomaakin, kun ollaan mun ekan tentin jälkeen reilu kaks viikkoa lomilla. :)

 

Helga ymmärrän kyllä, että tollainen tilanne harmittaa, eikä taida olla ihan sopusoinnussa lapsen subjektiivisen päivähoito-oikeuden kans. Voi silti olla aika vaikea tehdä asialle mitään, vaikka ehkä pitäis...

 

Vastaan itselleni vieraskielisestä päivähoidosta sen verran, että kyllä noihin päiväkoteihin otetaan ihan täysin suomenkielisiä lapsia, ja päivähoidossa alusta lähtien puhutaan vain sitä vierasta kieltä. Alkuun lapsi voi käyttää omaa kieltään, mutta vastaukset tulevat vieraalla kielellä. Jossain vaiheessa sitten lasta ei ilmeisesti enää "ymmärretä", jos puhuu suomea. Mun selvitysten mukaan pk-seudulla ei kovin helposti pääse ruotsinkieliseen päiväkotiin, joita löytyisi myös kunnallisena. Tämä siks, että hoitajista on pula. Sen sijaan yksityisiin englanninkielisiin pääsis kai vähän helpommin. Me nyt ilmeisesti yritetään saada lapset englanninkieliseen päivähoitoon syksyksi 2009, kun kakkonen ois 3-vuotias. Tuo oli melkeinpä kaikissa paikoissa ikäraja. Edelleen, jos jollakin ois omakohtaisia kokemuksia, olis mukava kuulla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä jos hakee hoitopaikkaa, ja saa sen sitten vaikka toiselta puolelta kaupunkia, niin onko se vaan pakko hyväksyä?

 

Ainakin täällä paikka on vain hyväksyttävä, tai muuten tulee uusi neljän kuukauden jonotus... Tottakai ihan vapaasti saa ilmoittaa, ettei ole kuljetusmahdollisuutta, etenkin, jos tosiasiassa on vain yksi auto, jolla käy pitkän matkan päässä töissä. Tosin kyllä hoitopaikka yritetään järjestää läheltä kotia muutenkin.

 

Entä sitten jos elämäntilanne muuttuu niin, että pystyy jatkamaan vielä hoitovapaata, ei varmaan voi sanoa että otankin paikan vastaan muutaman kuukauden/puolen vuoden päästä?

 

Jos paikan saa, hoidon aloitusta voi siirtää kuukaudella eteenpäin, mutta ei enempää. Tietysti asioista voi sopia siinä tapauksessa, että hoitoon ei ole ruuhkaa, mutta siis pääsääntöisesti voi siirtää vaan kuukaudella. Luonnollisesti jonotellessaan voi ilmoittaa muutoksista hoidon tarpeessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tää tosi tyhmä kysymys...mutta siis pitääkö päiväkotiin sanoa, moneltako lapsi tulee ja moneltako se haetaan? Vai voiko sinne viedä ja hakea aukioloaikana koska vaan? Tietty pitää ottaa huomioon aktiviteetit ja unet yms, mutta haluaako ne siis tarkkaan tietää.

 

Päiväkotiura alkaa elokuussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pitää aina aika-ajoin toimittaa pkotiin lappu, mihin on merkitty lapsen hoitoajat niin tarkkaan kuin vain suinkin kykenee laittamaan. Helpottaa varmasti hlökuntaa, kun tietävät, milloin kukakin lapsi tulee ja menee, ja milloin on vapaapäiviä jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lilli:

 

Meillä pitää tilata ruoka edellisen viikon keskiviikkoon mennessä aamupaloille, lounaalle ja välipaloille. Eli meillä pitää olla tiedossa siihen mennessä seuraavan viikon hoitoajat. Jos tulee sairastumisia, ylimääräisiä vapaapäiviä tai muita hoitoaikojen muutoksia, ne ilmoitetaan keittiölle joka muuttaa ruokatilausta. Tilaaja-tuottaja-mallin säästöjä tjsp. Tätä meille on nyt kevät toitotettu...

 

Meillä kysellään hoitoaikoja, jos ne ei ole säännölliset tyyliin 7.30-16.30 joka päivä. Tähän liittyy myös henkilöstön mitoitus. Eli jos lapsia on aamulla paljon ja ne haetaan aikaisin pois, painottuu henkilökunnan työvuoroissa aamut jne. Mutta eiköhän ne kysele ennen aloitusta millasia päiviä teillä on aloituskeskustelussa/tutustumisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla että tästä on jo keskusteltu mutta... Päiväkotimaksuista olisin kysellyt eli mikä on tuloraja että joutuu maksamaan sen suurimman summan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korkeimman päivähoitomaksun tulorajat ovat seuraavat:

Perheen koko Tuloraja euroa/kk

1 – 2 2 657

3 3 259

4 3 875

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now