Ayla

Kysymyksiä päivähoidosta

555 posts in this topic

Jos on hakenut kokopäiväistä hoitoa niin voiko sen vaihtaa

puolipäiväiseen hoitoon ilman suurempia kohinoita?

 

Haettiin hoitopaikkaa 6kk ennen hoidon alkamista joten siinä

vaiheessa ei ollut hoidon tarpeen määrä selvillä (eikä ole täysin vieläkään)

joten haettiin kokopäiväistä..

 

lisäys. hoitosuhde ei ole vielä alkanut

Edited by siipi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi sen vaihtaa. Kannattaa varmaan soittaa vaikka sinne minne olet sen hakemuksen jättänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ok, kiitos! Meillä ei siis vielä ole selvillä pärjätäänkö puolipäivähoidolla, mutta kunhan

asia selviää niin pitää soitella hoitopaikkaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kannattaa ilmoittaa päivähoidon ohjaajalle ajoissa asiasta. Koska varsinkin perhepäivähoitajille on tärkeää tietää onko lapsi kokopäiväinen vai puolipäiväinen. Hoitajan palkka riippuu siitä. Jos lapsi aloittaa hoidon kokopäiväisenä ja myöhemmin haluaakin puolipäiväiseksi niin hoitajan palkka laskee tai hän joutuu ottamaan yhden puolipäiväisen lapsen siihen lisäksi (eli yksi ylimääräinen).

Nyt siis tarkoitan sitä, että jos saatte tietää etukäteen. Jos hoidon tarve varmistuu vasta sitten kun lapsi on jo aloittanut hoidossa niin sittenhän sille ei kukaan mitään voi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, luultavasti varmistuu vasta hoidon alettua tai samoihin aikoihin kun se alkaa.

Kyseessä on päiväkoti, ei perhepäivähoito.

 

Missä vaiheessa päiväkodissa pidetään keskustelu vanhempien kanssa? Pidetäänkö niitä joka päiväkodissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin eilen suht lupaavan kuulloisessa työhaastattelussa ja mikäli paikan saan, joutuu poitsu hoitoon jo syyskuussa eli pari viikkoa vajaa 1-vuotiaana. Miten ihmeessä se onnistuu? Poika on kuitenkin aika herkkä vielä ja kovasti äidin perään. Poika nukkuu kuitenkin aina kahdet päiväunet, ei tulisi kuullonkaan, että kotona pärjäisi klo 11 saakka ilman aamupäikkyjä.

 

Mulla on niin paha mieli asiasta jo nyt, vaikken vielä edes varmuudella tiedä saavani paikkaa. Hyvä, että sain nukuttua viime yönä. Työpaikka olisi kuitenkin vain niin hyvä, että pitkällä tähtäimellä se kannattaisi ottaa vastaan ja jäädä sitten vaikka myöhemmin uudestaan hoitovapaalle, kun on päässyt hyvin sisälle duuniin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Missä vaiheessa päiväkodissa pidetään keskustelu vanhempien kanssa? Pidetäänkö niitä joka päiväkodissa?

 

Riippu vähän päiväkodista milloin pidetään. Entisessä työpaikassani ensimmäinen keskustelu pidettiin ennen lapsen hoidon alkua. Keskustelussa vanhemmat saivat itse kertoa lapsestaan ilman, että henkilökunnalla oli vielä mitään käsitystä lapsesta kun eivät olleet lasta siis vielä edes tavanneet. Nykyisessä työpaikassani keskustelu pidetään hoidon alkuvaiheessa. Eskarilaisten keskustelut pidetään vasta syys-lokakuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olin eilen suht lupaavan kuulloisessa työhaastattelussa ja mikäli paikan saan, joutuu poitsu hoitoon jo syyskuussa eli pari viikkoa vajaa 1-vuotiaana. Miten ihmeessä se onnistuu? Poika on kuitenkin aika herkkä vielä ja kovasti äidin perään. Poika nukkuu kuitenkin aina kahdet päiväunet, ei tulisi kuullonkaan, että kotona pärjäisi klo 11 saakka ilman aamupäikkyjä.

 

Mulla on niin paha mieli asiasta jo nyt, vaikken vielä edes varmuudella tiedä saavani paikkaa. Hyvä, että sain nukuttua viime yönä. Työpaikka olisi kuitenkin vain niin hyvä, että pitkällä tähtäimellä se kannattaisi ottaa vastaan ja jäädä sitten vaikka myöhemmin uudestaan hoitovapaalle, kun on päässyt hyvin sisälle duuniin.

 

 

Onhan alle vuoden ikäinen pieni päiväkotilainen, mutta kyllä se siitä lähtee sujumaan. Omassa ryhmässäni nuorin lapsi on ollut 8 kk ja hyvin sujui. Kaksien päikkäreiden nukkujat nukku yleensä aamu-ulkoilun alussa vaunuissa ekat päikkärit ja tokat päikkärit sitten samaan aikaan muiden kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin meni kevät ihan hyvin vaikka poika oli aloittaessaan 11 kk. Unten kanssa meni niin että nukahti ekoille pikkutirsoille yleensä autossa (erityisesti jos heitettiin mies ensin työpaikalleen eli automatka oli tavallista pidempi) ja jatkoi unta monesti vielä tarhaan päästyämme, joskus torkkui vaunuissa ulkoiluaikaan (tämä sotki yleensä kyllä sitten niitä tarhan "virallisia" klo 12 päikkäreitä) ja joskus pärjäsi yksillä unilla.

 

Henkilökunnalla taisi olla eniten soveltamista varmaankin ruuan suhteen, kun tavallinen maito ja kaikki välipalat ei aluksi vielä sopineet ja ruoka piti muusata sileämmäksi kuin muille. Mutta ei nekään mitään ongelmia olleet.

 

Meidänkin poika oli/on aika mamman perään ja siihen helpotti vähän tuossa tarhaanviemisessä se että meillä lapsen isä hoiti enemmän sitä puolta. Eikä ollut itsellekään sitten niin kova pala noiden ensimmästen tarhaanjättöjen kanssa.

 

Keskusteluja meillä oli tarhaahtotuttelupäivien yhteydessä sekä sitten kevätlukukauden loppupuolella seuraavan kerran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla edes muutama lohduttava kommentti. Mulla sattuu nytkin maha ihan mielettömästi pelkästä ajatuksesta, että tuo pikkuinen joutuisi jo kohta hoitoon, että en tiedä lainkaan voinko sittenkään ottaa sitä duunia vastaan, jos soitto tulee... :unsure:

 

Mutta pakkokai se sitten olisi, kun tähän haku-haastattelurumbaan lähti. Toivottavasti en siinä tapauksessa aiheuta mitään ikuisia traumoja toiselle. Itku tulee melkein pelkästä ajatuksesta, että toisella on siellä "turvattomana" (siis tiedän todella, että ei ole turvaton ja että lohtuakin saa vaikka äiti ei olekaan vieressä, mutta mä olen vain Äiti :rolleyes: ) muiden joukossa, eikä saa kaikkea sitä huomiota, mitä kotona saisi.

 

Meillä tuskin tuolloin vielä kävellään, miten tuo vaikuttaa hoitoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä tuskin tuolloin vielä kävellään, miten tuo vaikuttaa hoitoon?

 

Ei meilläkään kävelty vielä silloin (seistiin ja liikuttiin tukea vasten kyllä), eikä se haitannut. Saipahan sitä kautta olla hoitajien sylissä vähän enemmän. ;) Ulkoillessa poikaa pidettiin alkuun aika paljon myös rattaissa istumassa (me kuskattiin yhdistelmävaunujamme tarhaan päikkäreitä ja ulkoilua varten, mutta oli siellä talonkin puolesta rattaat), mutta aika pian halusi muiden mukaan hiekkalaatikolle mönkimään jne.

 

Mulla kyllä auttoi tuohon ennakko-hirvitykseen se kun kävi tarhassa tutustumassa ja näki ne tilat, kaikki virikkeet ja näki että hoitajat oli mukavanoloisia. Vaikka se olikin aika hurja ajatella että tuossa naulakossa lukee kohta meidäkin lapsen nimi, niin paikasta jäi sellainen fiilis etä siellä olisi lapsen ihan hyvä olla.

Edited by Anouk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän jäppinen oli 10,5kk kun aloitti päiväkodissa ja hienosti on pärjännyt :) Kyllä tuossa vaikuttaa eniten se lapsen luonne ;) Meillä on ulospäinsuuntautunut immeinen, joka nauttii muiden seurasta, eikä hevistä hätkähdä. Oppi kävelemään tuossa 1v2kk iässä. Konttasi lattioilla tai meni "reunoja pitkin"= piti siis tukea jostain ennen tuota kävelyn oppimista.

Ota kaikki irti vaan siitä parin viikon harjoittelusta! Se on kaiken a ja o ;) Vähällä liikkeelle ja sitten vaan kasvatetaan päiväkodissa vietettyä aikaa äidin kanssa ja yksin :)

Päikyt hoidettiin aluksi erissä, mutta pianpa tuo nukkui silloin kun muutkin (eli vaan ne yhdet). Kotona ei tuohon aikaan nukkunut yksiäkään :D Johan rupesi uni maittamaan, kun tarhassa on niin paljon enemmän happeningiä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ota kaikki irti vaan siitä parin viikon harjoittelusta! Se on kaiken a ja o ;)

 

Meillä on himppusen yli vuoden ikäinen poika aloittelemassa päiväkotitaivaltaan elokuussa

ja meille sanottiin että pari päivää riittää mainiosti harjoitteluun. Tuli vähän semmonen

fiilis että ei tarttee tulla kyyläämään :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin yhtenä päivänä tutustumassa ennen päiväkodin aloittamista, joten ei niitä päiviä välttämättä tarvita useita :). Tyttö oli 1v 4kk, kun aloitti päiväkodissa. Tosin mulla oli eka viikko lomaa, joten tyttö oli kaks ekaa päivää tarhassa niin, että söi lounaan ja hain kotiin päikkäreille ja kaks seuraavaa päivää nukkuin päikkärit tarhassa ja sit mä hain kotiin ja perjantaina oli sit lomapäivä, kun kaikki oli sujunut hyvin. Eli meillä periaatteessa tuo eka viikko oli harjoittelua, mutta mä en ollut tytön kanssa kuin tuolloin tutustumispäivänä 2 tuntia, muutoin tyttö oli yksinään päiväkodissa (tai olihan siellä toki muut lapset ja hoitajat ;)). Meillä tyttö on sopeutunut tarhaan tosi hyvin ja on aina lähtenyt mielellään tarhaan eikä vanhemman lähtö oo aiheuttanut kuin yhtenä aamun itkeskelyä. Muutaman kerran tyttö on nostanut metelin, kun oon mennyt häntä hakemaan pois tarhasta, kun hän olisi halunnut jäädä sinne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^..Ja varmaan onkin lapsesta kiinni kuinka monta päivää harjottelua on parhaaksi,

mutta jotenkin minusta tuo päiväkodin asenne/suhtautuminen oli outoa kun

kaverin lapsen hoitopaikassa oli heti sanottu että harjoitella saa niin paljon kun

itsestä tuntuu hyvältä.

 

Tommoset pienet jutut saattavat tuntua ikävältä kun hoitoon vieminen on jo

muutenkin niin suuri muutos (ainakin äidille :unsure:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taisi olla kolmen päivän harjoittelu. Ensimmäinen oli ihan nopea käynti, sitten aikaa pidennettiin (pisimmillään vain puoli päivää kuitenkin). Ensin oli vanhemmat/vanhempi mukana ja loppua kohden lapsi tottutteli ryhmään myös ilman vanhempien läsnäoloa.

 

Tuo parin päivän jakso oli ihan heidän yleinen käytäntönsä; meidän pojalle olisi varmaan ollut eduksi totutella kauemminkin, mutta eipä sitä tiennyt vasta kuin siinä testatessa ja sittenhän päivät jo loppui kun piti palata takaisin töihin.

 

Ruotsissa asuvalla kaverillani taas oli pk:ssa useamman viikon sisäänajojakso, joten siellä näytetään menevän pehmeimmän mukaan tässäkin asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

meillä aloitetaan perhepäivähoidossa viikon päästä.

 

Haimme alustavasti kokopäivähoitoa 21pv /kk, koska varsinainen päivähoidosta vastaava sanoi miehelleni, ettei hoitopäiviä ole mahdollista muuttaa myöhemmin (!!!). Nyt kun työtäni ei ole kokopäiväistetty, emmekä tarvitse hoitoa kuin 12-15pv /kk, soittelin asiasta päivähoidosta vastaavan varatyypin kanssa. Hän neuvoi tekemään kirjallisen paperin hoitotarpeen muuttumisesta ja hänen puheiden mukaan tälläiset tapaukset ovat hyvin yleisiä: hoitopäivissä joudutaan joustamaan työn / opiskelujen suhteen. Toimitin paperin toimistolle, mutta asia vaivaa mieltäni, sillä varsinainen päivähoitovastaava on edelleen kesälomalla, enkä ole saanut varmistettua asiaa häneltä. Perhepäivähoitajalle ilmoitin heti, että hoitotarpeemme olisi 3pv / vk. ARGH!

 

Asiasta toiseen - Te, joilla on lapsi pph:lla, oletteko tekin harjoitelleet / sisäänajeneet hoitopaikkaan yhdessä lapsenne kanssa? Kävimme tutustumassa hoitajan luona. Meidän äijä kirmasi heti leikkimään hoitajan oman lapsen kanssa. Olen miettinyt asiaa ja minusta tuntuisi jotenkin hassulta mennä sinne hänen kotiinsa istumaan tunneiksi / puoleksi päiväksi katselemaan, miten hän hoitaa työtää ts. minulle itselle tulisi siitä jotenkin ulkopuolinen olo... Miten teillä muilla? Ehkä samanlaista tunnetta ei ole päiväkodissa, kun päiväkoti on tilana erilainen (ei kenenkään koti) ja hoitohenkilöitä useampi, hmm.

 

Meillä poika on nyt 11 kk ja on kävellyt jo kuukauden päivät, mutta ulkona / kengät jalassa käveleminen ei suju vielä yhtä mallikkaasti kuin ilman kenkiä käveleminen. Nyt on alettua opetella käsikädessä kävelemistä, jotta sekin luonnistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunniteltu "tutustumisjaksoksi" nyt sellaista että ma-ke mies tai minä on

pojan mukana ja to-pe jätetään poika itsekseen hoitoon mutta ei pitkäksi ajaksi.

Seuraavana ma alkaakin sitten hoito jo ihan varsinaisesti, mutta toivottavasti saadaan

päivät pidettyä kuitenkin mahd.lyhyinä :)

 

Onko teillä ollut tutustumispäivinä lapselle omaa evästä mukana kun muut syövät,

vai oletteko olleet syönnin aikaan edes paikalla? Meillä maksua menee siltä päivältä

jos lapsi syö tai jää ilman vanhempaa, joten me varmaan otetaan jotain evästä mukaan

tai sitten ei olla syönnin aikana paikalla (ehkä syömistäkin olisi siellä hyvä harjoitella?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös päivähoitokuviot alkamassa ensi maanantaina ja asia pyörii koko ajan mielessä. Poika on melkein 1v 3kk kun hoito alkaa päiväkodissa. Aikaisemmin on ollut mummolla hoidossa 11 kk ikäisestä lähtien. Meillä ei ole mahdollisuutta aloittaa harjoitellen kun päiväkoti on tän viikon kiinni eikä ensi viikolla ole mahdollisuutta olla töistä poissa. Meillä mennään sitten suorilla hoitoon. Aattelin olla paikalla sen aikaa, että poika tutustuu hoitajiin, paikkaan ja lakkaa roikkumasta äidissä ja sitten iskä hakee päikkyjen ja välipalan jälkeen pois. Päivästä tulee aika pitkä, mutta näin on mentävä. Käytiin kesäkuun alussa tutustumassa ja silloin poika oli heti ihan mukana touhuissa eikä juurikaan äitiä kaipaillut. Toivottavasti näin sitten maanantainakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vakityöpaikka johon olen sanonut palaavani vuodenvaihteessa. Haen kuitenkin töitä lähempää ja sitähän ei taas tiedä koska ne sitten alkaisi jos jotain saa. Tiedän että päivähoitopaikkaa pitää hakea 3kk ennen hoidon tarpeen alkamista, ja oliko niin että jos on työtön työnhakija, niin varotusaika on pari-kolme viikkoa? Mutta miten mun tapauksessa kun mulla on jo työ, mut jos sitten työllistynkin aikasemmin toisaalle? Päivähoitopaikka pitäis vielä saada läheltä koska meillä ei kertakaikkiaan oo varaa toiseen autoon ainakaan ihan vähään aikaan.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Se on 4kuukautta ennen... Ja tuollaisessa tapauksessa parissa viikossa se paikka järjestyy, mutta sijainti voi olla ihan missä vaan, siihen ei kyllä voi vaikuttaa. Useimmiten silloinkaan, kun paikkaa hakee sen 4kk etukäteen, niitä toiveita ei pystytä noudattamaan, vaan lapsi saattaa jutua ihan toiselle puolelle kaupunkia. (Silloin kyllä kannattaa soitella perään ja pyytää siirtoa, saattaa onnistua viime hetkellä jos joku peruukin paikan!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo varmaan riippuu kaupungista, sillä en ole kuullut että esim. täällä kukaan

(ainakaan 4kk ennen hakenut) olisi joutunut vastaanottamaan päivähoitopaikan

edes toisesta kaupunginosasta. Mutta en epäile etteikö näin voisi olla jossain

muussa kaupungissa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, niin varmaan riippuu! Minä puhun siis pääkaupunkiseudusta (Hki, Espoo, Vantaa, kaikkialla sama tilanne).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin justiinsa päiväkotiin tutustumassa, meidän vuotias alottaa siellä maanantaina. Eikä meillä ole mitään sen kummempia tutustumiskäyntejä, ei edes mainittu mitään moisista, tänään käytiin katsomassa tilat ja siinä se melkein olikin. Kaikki pojan ryhmän hoitajat oli lomilla tai jossain, ei ainakaan paikalla. Eli ei tavattu edes niitä. Täytyy sitten maanantaina mennä sen verta aikasemmin, että näkee miten poika joukkoon sopeutuu. Ja täytyy toivoa, että mies pääsisis töistä lähtemään ajoissa, jottei pojalle tulisi kauhen pitkää päivää.

 

Mutta kyllä on aivan kamala olo tosta päiväkotiin jättämisestä, ilman minkäänlaista harjottelua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now