Angie

Raskauskilot, bmi suhteessa vauvan kokoon?

77 posts in this topic

Mulla BMi oli raskauden alussa 20 ja raskauden loppuun mennessä painoa oli kertynyt himppasen vajaa 15 kg. Poika syntyi rv 41+0 ja mitat olivat 51cm ja 3710g. Poikaei siis ollut mikään ihan pieni, muttei kovin suurikaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI alussa 27, lopussa 31,3, painoa tuli 15kg, vauva painoi syntyessään 40+5 3630g ja oli 51cm pitkä :) sopusuhtainen tyttö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI jokaisessa raskaudessa reilusti yli 40

 

eka raskaus; painoa lisää 1kg (+viimeisenä 3päivänä 5kg myrkytyksen takia) vauva rv 40+4. 3240g ja 50cm

toka raskaus; painoa ei lisää. vauva rv 39+6. 2950g ja 50cm

kolmas; painoa lisää 2kg. vauva rv 39+4. 4120g ja 50cm

 

 

en lukenut ketjusta kuin aloitusviestin... mutta sanoisin, että se painonnousu ei musta suoraan vaikuta vauvan kokoon, eikä iso ihminen tee välttämättä vaan isoja vauvoja. se mitä suuhusi pistät raskauden toisen ja kolmannen kolmanneksen aikana olisi musta se suurin tekijä. osittain vauskin kokoon vaikuttaa myös geenit. ainakin juttejen perusteella tuntuu siltä että suvussa kulkee usein ''isojen vauvojen tekijöitä'' eli kaikki sisarukset ovat olleet suuria syntyessään, ja näin hekin saavat suurempia lapsia.

 

(itse olen ollut 4950g ja 56cm, syntynyt pari päivää yli lasketun. oletan että olen ollut ns sokerivauva. 185cm pitkä äitini painoi ennen raskautta n 90kiloa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI ennen ekaa raskautta oli 22,9. Painoa tuli raskauden aikana n.17 kg. Poika syntyi rv 40+2, mitat 53 cm ja 4200 g.

 

BMI ennen tokaa raskautta oli 25,4. Raskauden aikana kiloja tuli n. 13 kg. Tyttö syntyi rv 40+4, mitat 55 cm ja 4500 g.

 

Sokerirasitusta ei tehty ekalla kerralla, tokalla kerralla tehtiin ja se oli normaali. Söin raskauksien aikana aikalailla samalla tavalla, aika perusruokaa. Herkkuja meni, mutta ei ylettömästi kuitenkaan. Meillä kulkee isot vauvat suvussa, tosin uskon että jonkun verran olisi tuohon syntymäpainoon voinut ruokavaliolla vaikuttaakin. Nyt söisin ihan eri tavalla, kun olen tehnyt ruokavaliomuutoksen. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bmi oli raskauden alussa 17 ja kiloja tuli n.15 matkan varrella.Jäljellä on niistä noin 5kg eli nyt voin sanoa olevani normaalipainoinen.Syntymämitat rv 39+3 oli 3300g ja 49cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI raskauden alussa 24 ja kiloja tuli 12kg. Tyttö painoi 3400g syntyessään raskausviikolla 39+0. Synnytyksestä on kohta 4kk ja vielä on 2-3kg lähtöpainoon, tosin en ole aktiivisesti yrittänytkään pudottaa niitä kun imetän. Lähtevät sitten kun lähtevät, viimeistään imetyksen loputtua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LähtöBMI just alle lievän ylipainon, kiloja tuli lisää 9 ja poika painoi 4,2 kg. En usko, että pojan koko johtuu mun tekemistä tai tekemättä jättämisistä vaan enemmänkin siitä, että miehen suvussa vauvat ovat pulleita.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtö-BMI oli molemmissa raskauksissa 19,5 huitteilla, kiloja molemmissa raskauksissa tuli n. 6,5. Esikoistytön syntymämitat olivat 3272 g ja 49 cm (rv. 40+5) ja kuopuspojan 2924 g ja 47 cm (rv. 38+3). Söin hyvin eli samalla tavoin kuin ennen raskautta, mutta kilot eivät minuun tarttuneet. Imetys ei minua kuihduttanut, joten minulle tämä oli ilmeisesti sopiva painonnousu. :girl_smile:

 

Syömisiä enemmän uskon perimän vaikutukseen vauvan kokoa määrittävänä tekijänä. Itse olen ollut syntyessäni rv. 41+0 isohko "sokerivauva" (4,1 kg ja 52,5 cm) ja siskoni puolestaan minikokoinen keskonen, joten omalta puoleltani on vaikea sanoa, millainen olisi "normaali" perimä (muistaakseni toisaalta molemmat vanhempani ovat olleet suht pienikokoisia syntyessään). Mies oli 3,6 kg ja 50 cm syntyessään jonkin verran lasketun ajan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähes sama kuin Vivillä eli BMI ennen raskautta 18 ja raskauden aina kertyi 14 kg. Vauva painoi 3640 g ja 3 kk kuluttua oltiin jo takaisin lähtöpainossa. Poika oli pitkä ja hoikka, painoarviot näyttivät koko raskauden ajan yläkanttiin ja lääkärit suhtautuivatkin niihin varauksella kun masu oli kuitenkin päällepäin hyvin pieni ja kompakti ja silti laskennallisesti olisi muka pitänyt olla nelikiloinen poika tulossa. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtö-BMI 22 ja loppuraskaudessa oli 28 (+15kg). Vauva syntyi rv 37 ja painoi 2,8kg. Kokoarvio vauvalle oli 3kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Raskausdiabeteksella ei saa automaattisesti aikaan isoa vauvaa. Yleensä RaDi saadaan hyvään hoitotasapainoon ruokavaliolla, ja jos ei, niin sitten sairautta hoidetaan insuliinilla. Terveellisen ruokavalion merkitys on siis huomattava vauvan kasvun kannalta. Sen sijaan hoitamaton RaDi voi kasvattaa vauvaa.

 

Joo, ei todellakaan saa, oma "sokerivauvani" oli syntyessään alle 3-kiloinen. :girl_haha: Minulla oli siis lievä raskausdiabetes (sokerirasituksessa tunnin arvo hieman koholla), joka pysyi kurissa normaalilla vähähiilihydraattisella ruokavaliollani.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hyvänen aika naiset!

 

Eihän sitä BMI:tä voi raskauden aikana laskea! Loppuraskauden painosta laskettu "BMI" ei kerro yhtään mitään siitä, onko raskaus mennyt hyvin vai ei! Unohtakaa nyt jo tollanen hömpötys!!! :girl_impossible:

 

 

Eri asia on sitten laskea, montako kiloa raskausaikana tuli yhteensä ja kuinka nopeasti pääsi takaisin tai lähes takaisin painoon ennen raskautta! Mutta BMI arvona ei kerro yhtään mitään raskauden aikana.

 

 

Samaa mieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI ennen raskautta 31, raskauskiloja tuli 6.6 kg. Vauva syntyessään 3350 g.

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bmi raskauden alussa 18 ja sen jälkeen 22. Itse en tuohon oikeen luota painon tarkkailussa, koska en ole lainkaan alipainoinen, vaan ihan tavallinen hoikka. Ja taas raskauden jälkeen on ihan selvästi ollut vatsaa ja "ylimääräistä" jaloissa, alaselässä ja takapuolessa. Eihän tuo kuitenkaan totuutta kerro tuo bmi...

Edited by Rudy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun bmi oli raskauden alussa 35,82 ja raskauden lopussa 43,06.

Painoa tuli raskauden aikana 19kg lisää, joista synnytyksestä kolmenviikon päästä on lähtenyt 12kg.

Poika syntyi hätäsektiolla rv41+3, painoi 3850g ja oli 51cm pitkä.

 

Koko raskauden aikana ei ollut sokereissa tms. mitään häikkää. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli BMI ennen raskautta 24,5. Painoa tuli 25kg ja lopussa BMI olikin ihanat 33. Vauva painoi 3575g ja syntyi 40+0 viikolla. Mitenkään ihmeemmin en herkutellut, painoa vaan kertyi pelkän ruuan näkemisestä. Isoa vauvaa meille lupailtiin r-ultrassa ja kontrolliultrissa mutta ihan normaalikokoinenhan tuo neiti sitten olikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hyvänen aika naiset!

 

Eihän sitä BMI:tä voi raskauden aikana laskea! Loppuraskauden painosta laskettu "BMI" ei kerro yhtään mitään siitä, onko raskaus mennyt hyvin vai ei!

 

------

 

Eri asia on sitten laskea, montako kiloa raskausaikana tuli yhteensä ja kuinka nopeasti pääsi takaisin tai lähes takaisin painoon ennen raskautta! Mutta BMI arvona ei kerro yhtään mitään raskauden aikana.

 

Tätä mieltä mäkin olen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen: BMI ennen raskautta noin 20, odotusaikana kiloja tuli 13, vauva painoi 2970g rv 40+6. Kilot lähti liian nopeaan ja mentiin reippaasti miinuksellekin, kunnes plussasin keskimmäisen.

Keskimmäinen: BMI ennen raskautta alle 17, odotusaikana kiloja tuli 18, vauva painoi 3165g rv 41+6. Tällä kertaa en antanut painon tippua liikaa vaan söin koko imetysajan paljon proteiineja, tavoitepainoon pääsin kuitenkin vajaa 2 kuukaudessa.

Nuorimmainen: BMI ennen raskautta tasan 20, odotusaikana kiloja tuli 17, vauva painoi 3000g rv 42+0. Nyt olen lähtöpainossa, kun synnytyksestä on aikaa 3 kuukautta. Enempää ei saisi paino tippua, ettei taas mennä liikaa miinukselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta BMI 23. Painoa tuli n. 16kg. Kyllä raskaana ollessa tuli sallittua itselle enemmän herkkuja ja vähemmän liikuntaa.

Vauva synty 41+4 ja kokoa oli 4035g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI ennen raskautta 27, loppuraskaudessa kiloja yht. 107kg (raskauskiloja tuli about 25kg). Pojan syntymäpaino oli 3164g eli pieni vauva mun koosta huolimatta :)

Edited by curly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta ennen raskautta bmi 28, kiloja tuli 18, vauva paino 3850g (rv42+4).

 

Kakkosesta ennen raskautta bmi 27, kiloja tuli 15, vauva paino 4240g (rv42+0).

 

Nyt ennen raskautta bmi 26, kiloja tullu (rv36) 8, eikä toivottavasti enempää tulekaan...

Edited by H A N S K I

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauskiloja tuli hurjasti, reilu 20 kg. Äidin bmi todella iso, yli 40... vauva painoi 3825g 10 päivää lasketun ajan jälkeen ja pituutta 54 cm. Ei siis todellakaan tullut lihavaa vauvaa, vaikka odottaja olikin läski ;)

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elenalla taisi olla vähän väärä numero painon edessä..

 

Mulle tuli myös reilu 20kg raskauskiloja. BMI oli ennen raskautta reilu 24, raskauskilojen kanssa en laskenut (enkä taida haluta laskea :D ). Vauva oli 4100g ja 51cm. Aika painava, mut ei oikeestaan läski, ennemminkin todella jäntevä poika, nosti jo päätäänkin 2vko iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now