Angie

Raskauskilot, bmi suhteessa vauvan kokoon?

77 posts in this topic

Eli siis mikä oli bmi raskauden alussa ja lopussa sekä paljonko tuli kiloja ja oliko tuleet kilot verrannollisisa vauvan syntymä painoon/kokoon?

Itsellä ainakin ekalta tuli 17 kg ja bmi oli alussa 24 ja lopussa huimat 30! :girl_crazy:

Vauva painoikin hieman vajaa 4 kg. Joten syömisillä lienee vaikutusta ja sillä etten uskaltanut kuntoilla kun tuli rv 20 lähtien ennenaikaisia supistuksia. Vasta viimeisen kuukauden aikana aloin joka ilta lenkkeillä sen 5 km.

 

Tokalta painoa tuli 9 kg ja bmi alussa 23 ja lopussa 25 ja lapsi painoi 2,7 kg.

Silloin kuntoilin ja söin terveellisesti lähes koko raskauden vaikka supistuksia tulikin, mutta olivat kivuttomia.

 

Mietin vaan että kuinka paljon siihen voi itse vaikuttaa että tuleeko vauvasta iso ja synnytyksestä joskus siksi hankala..? Toisaalta taas voisiko repeämisiin yms synnytysongelmiin vaikuttaa itse jotenkin? Ekalta repesin vähän ku tuli kaks tikkiä toiselta taas en lainkaan. Mutta siihen saattoi vaikuttaa viimeisen raskauskuukauden "lantionpohja/emätin"-harjoitukset eli seksiä 2-3 krt päivässä. :girl_wink: Ainakin uskon että sillä oli vaikutusta siihen että limakalvot olivat todella joustavat ja antoivat periksi, lisäksi jotenkin osasi rentouttaa alavartalon ihan täysin kun ponnisti vauvaa ulos. ts ponnistaminen tuntui oikeastaan hyvältä kun tunsi että vauva painui koko ajan alemmaksi synnytyskanavassa.

 

Toivottavasti tästä on hyötyä ainakin jollekin ja jatketaan pollia kaikki ketä kiinnostaa. :girl_smile:

 

Ps. kolmannelta on tullut nyt viikolle 21 painoa 3 kg. Joten ilmeiseti terveellinen ruoka ja liikunta ovat auttaneet. :tender:

Edited by Angie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa oli BMI 21,8. Painoa tuli raskauden aikana 12 kg, jolloin BMI 27,2. Vauva painoi 2670 g.

 

Toisessa BMI oli sama 21,8. Painoa tuli 4 kg, jolloin BMI 23,6. Vauva painoi 2840 g.

 

Molemmissa raskauksissa oli raskausdiabetes. Ensimmäisessä se diagnosoitiin vasta loppuraskaudessa, joten kerkesin kerätä syömisilläni painoa. Toisessa pidin tiukkaa linjaa herkkujen kanssa alusta lähtien eikä painoa tullut juurikaan. Molemmat lapset syntyivät etuajassa ja olivat viikkoihin nähden hyvänkokoisia ja -vointisia.

 

Terveet elämäntavat vaikuttavat varmasti omaan vointiin ja painon kertymiseen, mutta lapsen kokoon tuskin, ellei ole esimerkiksi raskausdiabetesta. Eikä raskausdiabeteskään automaattisesti tarkoita isoa vauvaa, jos hoitotasapaino on hyvä. Sen sijaan diagnosoimattomasta tai huonosti hoidetusta raskausdiabeteksestä kertyneet kilot korreloivat varmasti vauvan ison koon kanssa.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen raskaus: Alku-bmi 23,4 ja painoa tuli n. 18 kg. Vauva syntyi rv 42+3 ja painoi 4,245 kg.

 

Toinen raskaus: Alku-bmi 24,4 (ei entisiä raskauskiloja, vaan imetyksenvähenemis-), painonnousu taas n. 18 kg. Vauva syntyi rv 40+4, painoa 4,035 kg.

 

Minulla yli 4-kiloiset vauvat tuskin johtuvat painonnoususta, vaan enemmänkin siitä että olen itsekin pitkä. Toisessa raskaudessa elämäntavat olivat ekaan verrattuna ihan retuperällä, en liikuntaakaan harrastanut saati että syömisiin olisin mitään huomiota pannut :lol: Tuskin tuo toinen olisi silti kilotolkulla massaa kerännyt vaikka olisi vielä pari viikkoa kohdussa kasvanutkin.

 

Synnyttäminen minulla on sujunut melko helposti, ainakin ponnistusvaihe. Ei siinä noitten vauvojen koko ole vaikuttanut, ihan hyvin mahtuvat tulemaan kunhan lopulta lähtevät :lol:

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on painoindeksi ollut lähtötilanteessa noin 20-21. Ensimmäisessä raskaudessa kiloja tuli 18 ja 3,6 kg vauva. Toisessa raskaudessa "raskauskiloja" oli pahimmillaan varmaan 20, mutta iso osa helteen aiheuttamaa turvotusta ja 3,5 kg vauva sieltä tuli. Itse en kyllä kiloihin juuri ole pystynyt vaikuttamaan, niitä on tullut juurikin sen verran, mitä tulee ja riippumatta syömisistä. Kummankin kohdalla olen kärsinyt pitkäkestoisesta ja melko rankasta pahoinvoinnista ja olen joutunut syömään tyylillä, mikä alas menee (ja ehkä siellä pysyy...)

 

Etenkin toisessa raskaudessa en esikoisen, työn ja rankan pahoinvoinnin takia harrastanut käytännössä lainkaan liikuntaa (mitä tuon taaperon kanssa touhutessa oli pakko), joten sekin vielä oli miinuksena. Silti vauvat ovat olleet normaalikokoisia ja raskauskilot kyllä lähti ekan jälkeen ja tämän tokankin jälkeen hyvässä vauhdissa ollaan kohti normaalilukemia menossa, vaikka synnytyksestä ei vielä kauakaan ole.

 

Vvauvan painoon vaikuttamisella on paljon tekemistä perinnöllisten taipumusten kanssa. Toisilla on suurempi riski sokerivauvoihin ja silloin vauvan painoon on mahdollista vaikuttaa ruokavaliolla. Toisilla taas on vaan taipumus tehdä isoja vauvoja, kuten muutamalla tuttavallani, joiden 4-5 -kiloisten vauvojen takana on alipaino ja viisi raskauskiloa wink.gif

 

Ja repeämiin ei kai välttämättä voi vauvan koolla suoraan vaikuttaa. Toisilla on ilmeisesti kudostyyppi, joka on herkempi repeämään. Ja nopeissa synnytyksissä tulee herkemmin repeämiä kuin myös silloin, jos on liiat vahvat puudutukset ja vauva tulee liian vauhdilla ulos. Toisaalta, jos sinulla on kolmas lapsi, eiköhän paikat ole jo venyneet ja vanuneet ja sieltä mahtuu ulos vaikka millainen pallero. Onnea matkaan!

 

Ai niin, tästä piti vielä sanoa se, että itse stressasin luettuani tutkimuksen, minkä mukaan rintasyöpäriski on 40 % suurempi, jos äidille on raskausaikana kertynyt yli 15 kiloa. Tästä järkyttyneenä päätin, että mullehan ei toisessa raskaudessa kiloja tule! No niin niitä tuli silti ja riippumatta siitä, että oksensin jatkuvasti. Gynekologi sanoi silloin, ettei tuota tutkimusta voi tulkita suoraan noin, koska painoa kertyy naisille eri syistä ja eri lähtöpainotilanteissa. Eli olennaista on, mistä syystä sitä painoa tulee. Itselleni jokainen kilo on ilmeisesti ollut "tarpeen", koska vauva ne kilot on ensikuukausina syönyt. Jos niitä ei olisi ollut, milläköhän reppana olisi ruokittu girl_sad.gif

Edited by Mamabarba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli molemmissa raskauksissa alku-bmi 18+, painoa tuli ekassa 20-25kg ja tokassa muistaakseni 18. Samoilla viikoilla syntyivät, esikoinen 3405g ja kakkonen 3870g. Enpä usko, että painonnousu kasvatti lapsia, ennemminkin itse kasvoin, koska lähtö-bmi oli niin matala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yksi lapsi, toisesta olen raskaana nyt alkuvaiheessa. Ensimmäisestä alku bmi oli 21, kiloja tuli yli 20 (tosin kärsin raskausmyrkytyksestä ja vauva syntyi käynnistettynä lopulta 41+6), jolloin bmi oli huimat 28,7. Vauva painoi syntyessään 4600g (!). Kokoarvio oli 3700g...

 

Synnytyksen jälkeen vauvan koon takia epäiltiin, että mulla olisi ollut raskausdiabetes, sokerirasitusta mulle ei tehty. Omilla syömisillään ei pitäisi saada vauvaa kasvamaan, ellei sokeriaineenvaihdunnassa ole häiriötä, näin mulle ainakin sanottiin.

 

Tässä seuraavassa pääsen sokerirasitukseen, joten saas nähdä kuinka käy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli raskauden alussa bmi tasan 23. Raskauskiloja mulle tuli 32,5 ja bmi lopussa olikin sitten 33,9. Odotin kaksosia jotka syntyi 33+3 viikolla ja olivat 2,1 sekä 2,3 kiloa. Olivat suuria kaksosiksi noille viikoille.

 

En juurikaan katsonut mitä suuhuni laitoin ja lopussa olin melkein kuukauden vuodelevossa. Jotenkin musta tuntuu että koska söin niin hyvin, tytötkin kasvoi isoiksi eikä ollut muitakaan ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa bmi oli alussa 20 ja raskauskiloja tuli 12. Vauva oli syntyessään 40+0 2730g. Herkuttelin raskauden aikana aika suruttomasti. Toisen raskauden alkaessa bmi oli vähän vajaa 21 ja raskauskiloja tuli 9. Vauva painoi syntyessään 40+0 3510g. TOisessa raskaudessa mietin tarkemmin mitä söin, sillä totesin, että mulla kilot eivät lähde imettämällä. SYömisillä ei siis ollut vaikutusta vauvan kokoon. Ensimmäisessä raskaudessa istukan toiminnassa oli lopussa jotain häiriöitä ja ilmeisesti siksi esikoinen oli noin pieni viikkoihin nähden. Olisi todennäköisesti muuten ollut aika samaa kokoa kuopuksen kanssa.

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla lähtö-BMI oli 20,5 ja loppumetreillä noin 24. Lapsi painoi 3,8 kiloa.

 

Vaikka herkuttelin estoitta ja loppuraskaudessa söin kuin hevonen, painoa tuli vain kymmenkunta kiloa. Liikuin todella paljon koko raskausajan ja perusruokavalioni on terveellinen. Olin lähtöpainossa tai vähän alle jo parin viikon kuluttu synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtö-BMI oli 24 ja raskauskiloja tuli 19, lopussa raskausmyrkytyksen aiheuttamaa turvotustakin. Vauva syntyi rv 39+0 ja painoi 3340g. Pelkäsin koko ajan, että teen isoa vauvaa, koska makea maistui vähän turhankin hyvin. Toisin kävi ja äitipolilla tehdyt kokoarviot pitivät aika hyvin paikkansa. Sanoisin siis, että syömisillä ei ollut vaikutusta vauvan kokoon.

Edited by Del

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa lähtöbmi oli 21,5 ja painoa tuli 25 kg. Että aikalailla surutta söin ;) Vauva painoi 3,2 kg. Toisesta en vielä osaa sanoa mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan raskauden lähtö-bmi oli jotain vähän alle 18, raskauskiloja tuli muistaakseni jotain vähän alle 15 eli loppu-bmi oli jotain vähän yli 22. En muista/tiedä ihan täsmälleen :rolleyes: Minusta tuo määrä oli oikein sopivasti.

 

Vauva syntyi rv 41+0 painaen 4095 g. Eli oli hieman keskimääräistä isompi (eikä selity pelkästään viikon yliaikaisuudella). Vähänhän se mietitytti, kun miehen kanssa ollaan molemmat oltu vain vähän yli kolmikiloisia (tosin minä synnyin pari viikkoa etuajassa ja miehen äiti poltti raskausajan...). Pari tikkiä tuli, mikä ei minusta tosiaankaan ole paljon. Vauva oli oikein sopivan kokoinen (:lipsrsealed:), ja minusta olisi huolestuttavampaa, jos vauva olisi esim. alle kolmikiloinen.

 

Elin raskausaikana aika lailla samoin kuin ennenkin, eli söin kun mieli teki ja en harrastanut liikuntaa. Vähän ehkä enemmän pidin huolta siitä, että syön riittävästi, tosin siitä piti kyllä huolen ihan näläntunnekin. Pidin tärkeänä, että syön tarpeeksi, että vauva saa riittävästi ravintoa ja kasvaa riittävästi. Lähtöpaino oli kuitenkin sen verran alhainen, että ei siinä paljon varastoja ollut, joista vauva olisi voinut ottaa. Luotin omaan näläntunteeseen, ja söin sen mukaan. Sopivasti tuli kiloja ja sopivankokoinen vauva :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta BMI oli raskauden alussa 21. Raskauden aikana kertyi 15kg. Poika painoi 4155g ja oli 54cm pitkä. Syntyi 41+5 joten oli ehtinyt vähän ehkä kasvaa extraakin, mutta mieheni ja minä emme ole olleet kumpikaan 4 kilosia ja olemme molemmat hoikkia ja pitkiä. En sitten tiedä tuliko syötyä hieman holtittomasti ns. "kahden edestä". Liikkuminen multa jäi aika nopeesti jo raskauden alkuvaiheessa.

 

Nyt sitten odotan toista ja BMI on tällä hetkellä 20,5 (olen vasta alussa siis, rv4). Liikun säännöllisesti noin 3 kertaa viikossa (aerobista ja lihaskuntoa) ja olen karsinut kaiken ylimääräisen pois ja yritän syödä pienempiä annoksia, vain sen verran että nälkä lähtee. Herkut pois jne. Vaikka esikoiseni oli koostaan huolimatta suht' helppo synnyttää eikä minulla olisi mitään toista 4 kiloista vastaan niin haluan ihan kokeellisessa mielessä nähdä voiko tällä liikunnalla ja ruokavaliolla olla suurta vaikutusta vauvan kokoon. Se jää nähtäväksi... Onpahan ainakin itsellä ehkä parempi olo sitten synnytyksen jälkeen kun ei ole kauheesti extraa kertynyt.

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hyvänen aika naiset!

 

Eihän sitä BMI:tä voi raskauden aikana laskea! Loppuraskauden painosta laskettu "BMI" ei kerro yhtään mitään siitä, onko raskaus mennyt hyvin vai ei! Unohtakaa nyt jo tollanen hömpötys!!! :girl_impossible:

 

 

Eri asia on sitten laskea, montako kiloa raskausaikana tuli yhteensä ja kuinka nopeasti pääsi takaisin tai lähes takaisin painoon ennen raskautta! Mutta BMI arvona ei kerro yhtään mitään raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennen raskautta BMI 19, kiloja tuli 24kg joten en ole loppu-BMI:tä edes laskenut :girl_crazy: Poika syntyi 42+1 ja painoi 3930g, joten ihan pelkkää vauva ei kilot olleet.

Mulla osasyy runsaaseen painonnousuun oli varmasti ihan oma laiskuus ja väsymys. Enemmänkin olisi voinut liikkua ja vähemmän olisi voinut syödä. Ainakin terveellisemmin :girl_sigh:

Nyt 2kk synnytyksen jälkeen vielä 9kg jäljellä, hiljaa hyvä tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtö-BMI oli jossain 25 tuntumassa (en itse tuota vaakaa suosi vaan ennemmin mittanauhaa vartalon muutosten havainnointiin). Painoa tuli varmaan kilon tarkkuudella 10 kiloa ja vauva painoi syntyessään 4150 grammaa. Raskauskilot olivat hävinneet lopputarkastukseen mennessä (viisi viikkoa synntyksestä).

 

Totta kai raskausaikana kannattaa tarkkailla mitä suuhunsa laittaa, mutta ei kaikki yli nelikiloiset todellakaan ole mitään sokerin kasvattamia lapsia. Meilläkin jälkeläisellä oli pituuttakin 53 cm ja poika on malliltaan hyvinkin siro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli indeksi raskauden alussa 35,3 ja laskettuna päivänä, tasan 10kg enemmän, 39. Tyttö syntyi viikon päästä 3,8kg painoisena.

 

Mun ei tarvinnut juuri pinnistellä pitääkseni painonnousun maltillisena, teki mieli vaan terveellisiä ruokia enkä kärsinyt mistään vaivoista. :) Noh, selkäkivuista ja loppuvaiheessa nivelten löystymisestä -> kävely alkoi olla vaikeaa, mutta kaikkiaan olin elämäni kunnossa. <3 Raskaus oli ihanaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen ensimmäistä raskautta BMI oli vähän alle 20. Kiloja kertyi suruttomalla syömisellä 17, lopussa indeksi olisi siis 25. Esikoinen oli iso, 3930g.

 

Tokalla kierroksella lähtöbmi oli 21 ja tähän mennessä (rv 34+3) kiloja kertynyt 9, tuskin samaan painoon pääsen kuin esikoisesta. Vauvasta povataan syntyessään 3,2 kiloista.

 

Mutulla väittäisin, että tää toka on pienempi enimmäkseen siksi että on tyttö. Varmaan osittain vaikuttaa syömisetkin, koska olen karsinut aikalailla jälkkärit ja muut makeat pois, sokerihan vauvaa kai eniten kasvattaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen ekaa raskautta BMI 20,4kg/m2, ennen tokaa raskautta 20,1kg/m2. Molemmilla kerroilla lopussa 25,3kg/m2.

Eka vauva 3710g (rv 40+3) ja toka vauva 4100g (rv 40+0).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tässä kolmannessa BMI oli alussa 18,5 ja paino nousi 14kg. Vauva painoi 3,4kg.

Kaksi aikaisempaa on muuten mennyt samalla tavalla mutta paino nousi vähemmän (ja vauvojen painoissa muutamia grammoja eroja)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molempiin raskauksiin olen lähtenyt samoista lukemista, BMI 24,1. Molemmissa raskauksissa painoa kertyi n.20kg, Molemmat pojat syntyivät reilusti yliaikaisina (42+1 ja 41+5). Esikoinen painoi 3640g ja kakkonen 4690g. Tokassa raskaudessa tehtiin loppumetrillä sokerirasituskin, mutta RaDia ei ollut. Tolla nuoremmalla nyt vaan on isomman pojan geenit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden alkaessa bmi 31. Kiloja kertyi raskauden aikana n.11. Vauva syntyi rv 39+6, 49cm ja 3220g.

 

Eli ainakaan mun kohdalla ylipaino ei mitenkään vaikuttanut vauvan kokoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paino yli 100kg raskauden loppuvaiheessa, BMI taivaissa mutta vauvan koko 50cm/3146 g joten ei munkaan kohdalla omat läskit vaikuttaneet vauvan kokoon. Ilmeisesti diabeetikoilla vauvat kasvavat suuremmalla todennäköisyydellä suuriksi äidin painosta ja ruokavaliosta huolimatta?

Edited by curly

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Raskausdiabeteksella ei saa automaattisesti aikaan isoa vauvaa. Yleensä RaDi saadaan hyvään hoitotasapainoon ruokavaliolla, ja jos ei, niin sitten sairautta hoidetaan insuliinilla. Terveellisen ruokavalion merkitys on siis huomattava vauvan kasvun kannalta. Sen sijaan hoitamaton RaDi voi kasvattaa vauvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now