Blanca

Muuttiko raskaus kuukautisiasi

50 posts in this topic

Mulla alkoi menkat jo ennen jälkitarkastusta, vaikka imetin. Itseasiassa ensimmäisen kahden kuukauden aikana en tainnut juuri muuta tehdäkään kuin imettää. Imetän edelleen (vauva nyt 6 kk) ja menkat ovat tulleet viimeisen kolmen kuukauden ajan reilun kahden viikon välein! Mulla oli ennen raskautta säännöllinen noin 30 päivän kierto ja nyt kierto on noin 18 päivää. Meillä olisi tarkoitus alkaa yrittämään toista lasta kolmen kuukauden päästä, mutta tuskinpa sitä tällaisella kierrolla voi edes tulla raskaaksi?

 

Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Monellahan ei edes ala menkat, kun imettää. Mietinkin voisiko oudot kiertoni johtua siitä, että vielä imetän vai tuleeko mulla olemaan menkat näin usein sen jälkeenkin kun lopetan imettämisen.

 

Onko muilla ollut epäsäännöllisiä/outoja/liian usein tulevia menkkoja synnytyksen jälkeen vaikka ennen sitä olisi ollut vuosikausia normaali ja säännöllinen kierto?

 

Kaikkea tietoa menkoista ennen raskautta vs. synnytyksen jälkeen otetaan ilolla vastaan.

Edited by Blanca

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa kommentoida tuohon lyhentyneeseen kiertoon, mutta minulla kuukautiskierto oli normaali ennen synnytystä ja sen jälkeenkin, mutta nykyisin joka kierrossa esiintyy tiputteluvuotoa n. 3-7 vrk ennen menkkojen alkamista.

Edited by Edith

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aihe juuri minun päivääni :girl_sigh:

 

synnytyksestä on nyt 2,5 kk. täysimetän. Kuukautiset alkoi ennen jälkitarkastusta ja ovat ehtineet olla jo kai 2- 3 krt ( kun en tiiä milloin jälkivuoto loppui ja mistä menkat alkoi.)

 

Eli kierron pituutena n. 3 vko ja nyt viimeisimmässä kierron kesto pitkästyttävä 8 pv, ennen oli 4 pv ja niukahko vuoto että pkh-suojilla selvisi. Kysyin puhelimessa neuvolasta ja sanoivat että toki synnytyksen jälkeen menkat aloittavat ihan uuden elämän, että heti ei ole paluuta vanhaan, mikä on ehkä ymmärrettävää.

 

Oma post-synnytys historiani ei ole siis kovin pitkä joten en voi kovin kattavaa/yleistettävää teoriaa itsestäni muodostaa vielä.mutta jokatapauksessa olen myös pähkäillyt juuri tätä samaa ilmiötä/problematiikkaa kuin sinä.

itse olen jokatapauksessa iloinen että alkoivat jo sillä olen valmis heti seuraavaan raskauteen :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi tarkoitus alkaa yrittämään toista lasta kolmen kuukauden päästä, mutta tuskinpa sitä tällaisella kierrolla voi edes tulla raskaaksi?

 

 

 

miten niin ?

 

p.s kerrassaan loistava tuo miehesi sitaatti

Edited by Charlize

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös raskaudelle tee hallaa jos luteaalivaihe on liian lyhyt? Näin mä ainakin muistelisin. Siksi kierron olisi hyvä olla jotain 25-30 pv.

 

Mulla menkat on runsastuneet huomattavasti raskauden jälkeen. Kierron pituuskin on lyhentynyt ja lyhenee koko ajan. Tosin entisten megakiertojen jälkeen olen ollut muutokseen ihan tyytyväinen, mutta nyt se alkaa lyhentyä ehkä liikaakin. Menkkojen kaksi ekaa päivää on sellainen niagara, ettei meinaa millään systeemillä pärjätä. Ennen lapsia riitti hyvin, kun kuukupin hoiteli kaksi kertaa päivässä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termeistä en ollut selvillä, mutta ilmeisesti se on juuri tuo luteaalivaihe, jota tarkoitin.

 

Mulla on myös nyt runsaammat kuukautiset kuin ennen :skilletgirl:

 

p.s. joo miehen sitaatti on kyllä hauska :girl_smile: . Ikävä kyllä meidän vaatekaapit ovat aivan liian pienet :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuh, täällä ollut kans tosi omituiset menkat synnytyksen jälkeen ja alkoivat yhä edelleen jatkuvasta täysimetyksestä huolimatta. Ekat (?) tuli jo ennen jälkitarkastusta, tokat siitä 28 päivän päästä, nämä olivat vielä samanlaiset kuin ennen synnytystä eli niukahkoa vuotoa --- sit oli pari kk taukoa menkoista kunnes päivälleen 5kk synnytyksestä alkoi oikea tulva (yöside päästi läpi viim. parissa tunnissa), joka nyt 4 päivä kestäneenä vihdoin ehtyi. Kivutkaan eivät synnytyksen myötä kadonneet mihinkään, vaikka minulle niin kovasti lupailtiin. Jään odottelemaan jatkoa, toivottavasti jatkossa normaalit kuukautiseni eivät tule olemaan samanlaiset kuin tässä kuussa..!! Ja voihan se olla, että nämä olivat nyt ne ensimmäiset oikeat kuukautiset ja aikaisemmat vuodot olivat jotain muuta.

 

Meillä on myös kakkonen ollut tervetullut koska vaan, joten toivon että kierto nyt säännöllistyy - tai että tulen heti seuraavasta oviksesta raskaaksi girl_crazy.gif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menkat alkoivat pari kk synnytyksen jälkeen täysimetyksestä huolimatta, ja myös mulla ne runsastui huomattavasti synnytyksen jälkeen. Ne on mulla aina olleet runsaat, mutta nyt tosiaan saa olla kamalat toppaukset, jos meinaa pärjätä. Yhtenä aamuna ylös noustessa hulahti housuun ja patjalle sellanen lammikko, että oksat pois... :girl_impossible: Todella raivostuttavaa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi menkat melkeinpä heti synnytyksen jälkeen, jo jälkitarkastuksessa mulla oli ekat menkat. Täysimetin tyttöä 6kk ikään asti.

 

Ennen raskautta mulla oli kierrot normaalin pituiset, vaikkakin menkat oli todella kivuliaat. Synnytyksen jälkeen ja menkkojen alettua kierrot pitkittyivät kuukausi kuukaudelta, mutta menkkakipuja ei ollut oikeastaan ollenkaan.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytyksestä kohta puolitoista vuotta ja tilanne se, että ei todellakaan ole samanlaiset menkat kuin ennen koska menkat ei ole alkaneet lainkaan synnytyksen jälkeen! (No kerran oli jotain vuodontapaista.)Kyselin lapsen yksivuotistarkastuksessa, että mitä teen, silloin sain ohjeeksi odotella vielä tovin ja ottaa yhteyttä lääkäriin. Nyt on lääkäriaika varattuna..

 

Mistä puuttuvat kuukautiset voi johtua? ja EI, RASKAANA EN OLE eikä ole suunnitelmissa. Mietin sitä, että onko ees tarpeen mennä lääkäriin, kun raskutta ei ole toiveissa. Tuntuu silti oudolta olla ilman menkkoja nyt jo kolmatta vuotta! (siis raskausaika ja toi puoltoista vuotta! )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseänikin aihe koskettaa, koska tänään taas olen pähkäillyt näitä menkka-asioita. Mulla ekat menkat alkoivat yöimetysten jäätyä pois vauvan ollessa 8,5 kk ikäinen, vuoto oli runsaampaa kuin ennen, mutta kivut paljon vähäisemmät. Eka kunnon kierto oli pitkä, 39 päivää ja lämpötilojen mukaan ovuloin jopa normaalisti (imetän yhä päivällä 2-3 kertaa). Toiset menkat olivat lähes yhtä runsaat ja hieman kivuliaammat, mutta ei niin paljoa kuin ennen raskautta. Vuoto kesti kuitenkin 9(!) päivää. Sitten oli jopa 4 päivää ilman vuotoa kunnes alkoi tuhruttelu, tänään on tuhruilun 4:s päivä ja vuoto on jo sen verran runsasta (ja tutut kivut alavatsalla) että huomenna taitaa taas alkaa uusi kierto (tämän pituudeksi jäänee siis 17 päivää, ei ovulaatiota). Saa nähdä mihin nämä tästä tasaantuvat ja koska, uusi raskaus meilläkin olisi jo toiveissa, joten aika ennustajaeukko tässä saa olla jos meinaa tärpin saada :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin tuoda sitten päinvastaisen kokemuksen tänne. Ennen raskautta mulla oli hyvin epäsäännölliset kuukautiset, esim. edeltävän vuoden sisällä kierrot 21-60 pv. Imetyksen loputtua alkoivatkin yllättäen säännöllisinä "oppikirjakuukautisina" eli 28 päivän kierrolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kuukautiset on prikulleen kuten ennen synnytystä. Nyt.

 

Ekat menkat tuli täysimetyksestä huolimatta 7vk synnytyksestä. Sen jälkeen kierto kuitenkin kasvoi aina sataan päivään asti. Kun laps täytti noin 1,5v menkat "normiutuivat". Onneksi, vihdoinkin! (kauan siinä kyllä kesti! Ja niillä menkoilla ei kyllä tosiaan olis toista heti perään tehty...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi ekat menkat vajaa 6kk synnytyksestä. mullahan oli parhaillaan kierto ennen raskauttakin yli 100pv ilman lääkitystä. Nyt mulla on menkat kestäny jo vajaa 3viikkoa ja ON HITON RUNSAAT!!! :hysteric: Kuinkahan kauan näitä pitää kestää, että pitää alkaa kyselee missä vika?? kun tuntuu, ettei nää laannu tippaakaan.. ennen raskautta mulla menkat kesti sen viikon ja oli runsaahkot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa mennä lääkäriin mielellään pian. Ei parin viikon runsas vuoto ole normaalia, ja vaikkei mistään vakavasta johtuisikaan, niin anemiahan tuollaisessa iskee.

 

Myös normaali vuoto, jos sitä on useammin kuin 3 viikon välein, on minun ymmärtääkseni tutkittava. Voi johtua jostain tulehduksesta tms.

 

Harvaan tulevat tai olemattomat kuukautiset ovat taas yleensä harmittomampia, joten niiden kanssa voi vähän pidempäänkin odotella ennen kuin lääkäriä tarvitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menkat ennen synnytystä olivat kipeät ja kamalan runsaat.

Menkat synnytyksen jälkeen alkoivat hyvin pian. Muutama viikko jälkivuodon loputtua. Kivut olivat lievemmät ja vuotokaan ei yhtä runsasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jups, sattumoisin terkkari soitti ja siirsi typyn neuvola-aikaa. puhuin hälle asiasta ja sai sain heti seur. päivälle gynelle ajan. nyt on lääkekuuri vuodon hillitsemiseen sekä keltarauhaskuuri kierron tasaamiseen. ainaki tehokkaita lääkkeit, vuoto alkoi vähenemään heti! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt edellisistä menkoista on jo kuukausi, eikä uusia ole vielä tullut :). Ihanaa, kun pitkästä aikaa menkkojen väli on yli kaksi-kolme viikkoa. Vauva onkin syönyt nyt noin kuukauden kunnolla kiinteitä ja olen imettänyt vähemmän.

 

Kävin gynellä ja kaikki on kuulemma hyvin ja normaalisti. Ilmeisesti siis imetys on syynä mun outoihin menkkoihin. Gyne sanoi, että mulla on niin vahvat omat kierrot, että ne puskivat läpi heti, kun jälkivuoto oli loppunut, vaikka imetinkin tjsp. Kuulemma kun imetys tästä loppuu niin kierrotkin todennäköisesti tasaantuvat. Tavoitteenani onkin lopettaa imetys kuukauden, viimeistään kahden päästä, jotta päästään yrittämään raskautta :lipsrsealed:

Edited by Blanca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hohhoijaa, täällä kanssa ongelmia menkkojen kanssa. Alkoivat muistaakseni joku 6-7kk synnytksestä, ekat ihan normaalit, sitten 6vko väliä ja seuraavat alkoi 9.12. kesti 9pv ja sitten taas välipäivinä viitisenpäivää kestävät ja eilen alkoi taas! Ja vuodon määrä on todella runsas verrattuna aiempaan. Kolmannet tässä siis kuukauden sisällä menossa, pitänee huomenna soittaa lääkärille. Olen ollut viime ajat todella väsynyt ja nuupahtanut, johtuisikohan alhaisesta hempasta, menettäähän tässä vertakin melko lailla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kierto on raskauden jälkeen pysynyt todella tasaisena, mutta vuoto on ollut huomattavasti runsaampaa. Yksi päivä kuussa on aina yhtä vessassa ravaamista. Mulla on isompi kuukuppi ja sitä saa käydä tyhjentämässä tuolloin tunnin-parin välein. skilletgirl.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipas huojentavaa lukea ketju läpi. Täällä menkat alkoivat 30 päivää synnytyksen jälkeen. (maidontulo lopetettu kolmen päivän kuluttua

synnytyksestä) Vuoto on ihan tolkutonta! Ennen raskautta vuoto oli niukkaa, mutta nyt saisin vallan istua vadin päällä. Yösiteen saa vaihtaa kahden-kolmen tunnin välein. En uskalla edes kokeilla miten tamponi pitäisi. Nyt on kolmas tulvapäivä menossa (ensin oli kaksi tiputtelupäivää) eikä loppua näy. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla alkoi kuukautiset vajaa 2kk synnytyksestä ja ekat oli todella niukat ja mitättömät. toiset tuli n. kuukausi ekojen perään, olivat hieman niukemmat kuin ennen raskautta ja täysin kivuttomat! :girl_dance: mulla on siis tähän asti aina ollut todella kivuliaat kuukautiset ja nyt todella toivon, että ne kivut olisivat jääneet synnytykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellaan kuukautisia alkavaksi imetyksen jälkeen.. Kuinkahan kauan niitä pitäisi odotella ennen kuin johonkin tarkastukseen varaa aikaa?

Imetyksen lopetuksesta on kohta kaksi kuukautta ja 1.5kk on ollut olo "alkavat, eivät ala, alkavat". Ymmärrän kyllä että kropalla menee oma aikansa palautumisessa, mutta hermohan tässä palaa näiden nippailuiden ym. kanssa. :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo ollu ennen raskautta oikeestaa minkäänlaista kiertoa, menkat tuli milloin sattui, mut nyt synnytyksen jälkeen vuoto muuttui ihan säännölliseksi =) Tosi outoa, mutta siis varmastikin hyvä juttu! Nyt sit kun jatketaan hoitoja ni on ihan jännä kuulla miten tuo vaikuttaa hoitoihin ja ovuloinko esim. nykyään. Luomusti en oo raskautunut(paitsi yksi tuulimuna) ja lääkärit on sanoneet etten tod. näk. raskaudukaan..

Edited by ths

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now