Piippis

Omat kokkailut vauvalle

39 posts in this topic

En löytänyt täältä ketjua varsinaisesti ohjeille vauvan ruuan tekemisestä, joten avasin tämän. Jos täällä jo on sellainen, niin sulkekaa, siirtäkään jne.

 

Eli tänne voisi koota vinkkejä ja reseptejä sekä jakaa muille omia oivalluksiaan sosekokkailuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tehnyt nyt muutamia soseita vauvalle, joka on tällä hetkellä 3,5 kk vanha. Aloitimme kiinteät varovaisesti viikko sitten.

 

Välineitä, joista mulle ainakin on ollut hyötyä, ovat:

 

- Sellainen höyrytysritilä, en tiedä virallista nimeä, joka laitetaan kattilan pohjalle.

Olen käsittänyt, että höyryttämällä ravintoarvot, vai aineet, (imetysdementia...) säilyvät parhaiten.

 

- Sauvasekoitin

 

- Jääpalamuotit ruuan pakastamista varten.

 

- Nuolija. Sillä saa kätevimmin soseet levitetyksi jääpalamuotteihin. Iso kasa vaan soosia muottiin ja siitä sitten tasoittamaan. Helpompaa kuin lusikalla sohiminen..

 

- Pakastusrasiat. Itse käytän n. ½ litran kokoisia. En tee nyt aluksi ainakaan yhtä lajia hirveää määrää, jos vaikka vauva ei tykkää tai on allerginen.

 

- Oma kattila vauvan kokkailuja varten, mutta ihan vaan siksi kun kattila oli niin kiva ja piti keksiä joku tekosyy miksi se piti saada :D (Hackmannin kesäkattila)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten niiitä kokkailuja...

 

Peruna sai todella huonon vastaanoton, joten se siitä. :D Ja kun perunaa ei voi pakastaa yksinään, menee klimppiseksi, niin siirryin sitten bataatin kimppuun..

 

Oon kokeillut porkkana-bataattia. Höyryttelin ne kattilassa ja suhde oli 1 osa porkkanaa, 1 osa bataattia ja 1 osa keitinvettä.

 

Höyryttäminen kestää vähän kauemmin kuin keittäminen, mutta oliskohan tohon nyt mennyt sitten 20 minuuttia.. Pilkoin bataatit ja porkkanat vähän pienemmiksi.

 

Tänään kokkailin parsakaalia ja kukkakaalia. Niihin ei kannata laittaa paljoa keitinvettä, mulla lorahti vähän liikaa molempiin ja niistä tuli aika velliä..

 

Oon tehnyt myös päärynäsosetta. Muistaakseni mulla oli 4 keskikokoista päärynää ja niistä tuli 2 jääpalamuotillista, eli n. 40 annosta. Päärynäkään ei paljon sitä keitinvettä kaivannut.

 

En oo pakastusvaiheessa lisännyt korviketta tai äidinmaitoa joukkoon, vaan lisään sen vasta sitten kun olen sulattanut ruuan. Vie vähemmän tilaa eikä tarvitse miettiä säilyvyyttä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie en laittanu päärynään ollenkaan keitinvettä tai siis siivilöin pikasen kiehauttamisen jälkeen sen pois. Tuli just hyvän paksusta sosetta :) Muuten meillä ei ookkaan syöty muuta ku perunaa, mut huomenna testaukseen bataatti, josta teen varmaan aluks mössöä potun kanssa. Kukkakaaliakin aattelin ostaa ku se on tarjouksessa, teen siitä valmiiksi sosetta pakkaseen.

 

Oon miettiny, et mikäs ois sitten seuraava hedelmä... Tuota bataattia tietysti ekaks testataan jonkun aikaa, mut sen jälkeen vois taas jotain hedelmää

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein kaikki kasvis- ja hedelmäsoseet höyryttämällä. Höyryttämisen jälkeen sauvasekoittimella soseeksi ja pakastus jääpalamuoteissa. Höyrytys tosiaan säilyttää ravintoaineet paremmin, keittäessä vitamiineja liukenee veteen. Lisäksi höyrytetyistä kasviksista ja hedelmistä tuli sellaisenaan tosi hyvä koostumus, ei tullut velliä eikä toisaalta tarvinut lisätä vettä/maitoa sekaan. Sulattamisen jälkeen soseet ovat vielä vähän löysempiä kuin alunperin, esim. kesäkurpitsa oli tosi lirua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miekin oon aatellu ton höyrytysritiläsysteemin ostamista, pitääiin huomenna kattoo sitä kaupasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulattamisen jälkeen soseet ovat vielä vähän löysempiä kuin alunperin, esim. kesäkurpitsa oli tosi lirua.

 

^ Aa, hyvä tietää!

 

Mulla ei sitten taas suostu ainekset muussautumaan ilman vettä. On varmaan pölön malliset sekoitusastiat..

 

Kukkakaali maistui tyypille, mutta parsakaali aiheutti etomista. Ei oikeen uponnut edes bataattiin sotkettuna. Päärynä on edelleen naurattavan hyvää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu toki tavarasta, puhdas kasvissose varmaan useamman päivän mutta jos joukossa on korviketta/lihaa/rasvaa, niin ei varmasti kovin kauaa.

 

Meillä on toistaiseksi maisteltu vain muutaia kasviksia ja liha tarttis aloittaa parin viikon päästä. Hedelmien vuoro on vasta sitten kun ns. oikea ruoka uppoaa hyvin. :) Mä olen tehnyt käytännössä kaikki soseet niin, että niissä on osa perunaa ja loput jotain muuta, esim. bataattia, porkkanaa tai parsakaalia. Sitten olen yhdelle ruokailulle ottanut vaikka pariakin sosetta, ja sotkenut ne keskenään. Helpoimmin menee soseet alas, kun joukossa on aina jotain hiukan makeaa vihannesta (= bataatti tai porkkana). Tänään vedettiin puolikas muffinivuoallinen parsakaali-perunaa ja joukossa jääpalakuutiollinen porkkana-perunaa. Päivälliseksi on luvassa ylijäänyt puolikas muffinivuoallinen parsakaali-perunaa ja jääpalakuutiollinen bataatti-perunaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vau!

 

Miten muuten noiden sosemäärien lisääminen? Kun sanotaan, että ensin maistellaan ja lopulta lisätään niin, että annos on 1-1½ dl. Niin miten paljon voi kasvattaa kerralla. Miten paljon mahtaa uskaltaa lykkiä kiinteitä kerralla..?

 

T. Raivarit kun 3 jääkuutiollista päärynää jälkkäriksi 2 bataattikuutiollisen jälkeen ei oo tarpeeks..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kauan omat soseet muuten säilyy jääkaapissa?

 

 

 

Neuvolasta saadussa lappusessa luki, että jos joukossa on maitoa tai korviketta, kaksi päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vielä pari omaa kokemusta...

 

Joskus kesällä kun oli marja-aika kuvittelin että on valtavan näppärää kun soseuttaa ne valmiiksi ja pakkaa pieniin minigrip-pusseihin. Ei ole. Menee pieneen tilaan joo, ja saa pakastettua oikean kokoisen satsin kerralla, mutta sulamisen jälkeen käsissä on epämääräinen löysä paketti, mistä puristella sosetta lautaselle...

Paljon näppärämpää on jääkuutioissa ja pienissä purkeissa pakastaminen. Nyt oon pakastellut kasviksia pilttipurkeissa mitä sain naapurilta - ja aika pianhan aletaan syödä niin isoja annoksia, että 3 desin purkinkin voi ottaa kerralla sulamaan ja syödä muutamalla aterialla.

 

Mä päätin heti, että en soseuta ihan hienoksi. Laitan kyllä paljon nestettä niin, että sosetta on helppo syödä, mutta jätän sattumia niin, että vauva tottuu siihen, ettei ruoka ole aina täydellisen sileää. Ja olen tosi tyytyväinen valintaani - Ilmarille uppoaa mukavasti karkeampikin ruoka (okei, aika maisteluvaiheessa ollaan vielä), mikä helpottaa taatusti elämää vauvan kasvaessa - ainakin olettaisin, että muutaman kuukauden päästä riittää että vähän haarukalla pistää pienemmäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten muuten noiden sosemäärien lisääminen? Kun sanotaan, että ensin maistellaan ja lopulta lisätään niin, että annos on 1-1½ dl. Niin miten paljon voi kasvattaa kerralla. Miten paljon mahtaa uskaltaa lykkiä kiinteitä kerralla..?

 

T. Raivarit kun 3 jääkuutiollista päärynää jälkkäriksi 2 bataattikuutiollisen jälkeen ei oo tarpeeks..

 

Meillä nyt on hiukan poikkeustilanne tuon keskosuuden takia, eli meillä on "pakko" saada kaveri syömään aika isoja annoksia superlihapitoisia soseita toi nopeasti. Mutta "normaaleilla" lapsilla käsittääkseni ei ole mitään kiirettä syödä isoja annoksia, vaan tuohon 1-1,5 dl annokseen voidaan päästä vasta reilusti yli puolivuotiaana.

 

Mutta mä kasvatin annoskoon ihan alussa nollasta tähän nykyiseen reiluun puoleen desiin niin, että ensimmäisenä päivänä yksi pieni jääpala, seuraavana kaksi pientä, kolmantena kaksi isoa, jne. Nyt kun ollaan syöty jonkun aikaa tuota reilua puolta desia, niin ajattelin nostaa tänään ihan yhtäkkiä vaan siihen desiin. Tuskin se enää sen kummempaa tykkää, kun kiinteitä on kuitenkin jo syöty useampi viikko.

 

Meillä tosiaan kun on tuo "pakkosyöttö" pojalla, niin koitan välttää antamasta liian makeita soseita. Ettei se totu siihen että saa syödä pelkkää bataattia - se kun on aika makeaa. Eli mä käytän bataattia ja porkkanaa vaan pienessä osassa. Samoin ajattelin myöhemmin thedä marjojen ja hedelmien kanssa, eli tarjoan niitä ainakin aluksi vain puuron kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipailisin respetejä yli puolivuotiaalle sopivista liharuoista. Oon aika palikka näissä ruoka-asioissa.

 

Miten valmistatte riisit, makaronit ja mitä niistä teette? Siis muussatteko makaronit ja riisit myös? Tai entäs kananmuna? Jossain luki, että sitä pitäisi myös antaa, mutta missä muodossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä soseutin aluksi riisit, mutta niistä ei saanut millään kauhean hienoa sosetta (tumman riisin keitto tosi kypsäksi). Riisiruuat toimivat ainakin meillä tosi hyvinä karkeiden opetteluruokina. Riisiruokana olen tarjonnut ihan risottoa (possulla/jauhelihalla ja kasviksilla). Mä olen muuten tunkenut riisiä (soseuttamatta) välillä pakastimesta löytyneiden sileäksi hienonnettujen ruokien sekaan rakennetta ja karkeutta antamaan, että poika oppisi syömään karkeampaa ruokaa.

 

Pastasta olen tehnyt pasta bolognesea (tummaa rakettispagettia, kaltattuja tomaatteja, jauhelihaa, oreganoa, valkosipulia ja mustapippuria) ja sitten vaan soseutus. Kasikuisten valmispurkissa on muuten käytetty ihan pientä pastaa sellaisenaan eikä soseutettuna.

 

Kananmunasta ei ole antaa vinkkejä, mun kananmunakokeilut (keitetty ja haarukalla hienonnettuna ruuan sekaan) eivät ole olleet kauhean onnistuneita. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä maistui kananmuna ihan hyvin kun keitin ja hienonsin haarukalla ja sekoitin vihannesoseen joukkoon. Tosin meillä poika syökin hyvällä ruokahalulla kaikkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kananmunasta oli kyselty ja meillä se ainakin murskataan vaan haarukalla perunan ja muiden kasvisten joukkoon. Ja ihan hyvin maistuu :)

 

Kaipaisin vinkkejä, että minkä kanssa voisi valmistaa perunasipulisekoitusta uunissa?? Niin, että olisi koko perheen ruoka :) Meillä perunasipulisekoitusta on käytetty lähinnä kinkkusuikaleitten ja kerman kanssa eli kinkkukiusauksena, mutta niitähän ei tietenkään voi vauvalle antaa..... Kanaa, kalaa, jauhelihaa? Nesteenä vettä vai tartteeko ollenkaan? Kiitos etukäteen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, ja riisiä ei tarvinnut meidän tytölle murskata ollenkaan, mutta meillä ei ookkaan mikään sihtikurkku, sekoitin vaan porkkanasoseen ja kanan kanssa.. Makaronia kokeilin vaan haarukalla murskata, mutta en tiä onko ne vähän "tahmeita", kun ei sitten oikein piitannut.. Ehkä vähän hankala syödä sitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päätin heti, että en soseuta ihan hienoksi. Laitan kyllä paljon nestettä niin, että sosetta on helppo syödä, mutta jätän sattumia niin, että vauva tottuu siihen, ettei ruoka ole aina täydellisen sileää. Ja olen tosi tyytyväinen valintaani - Ilmarille uppoaa mukavasti karkeampikin ruoka (okei, aika maisteluvaiheessa ollaan vielä), mikä helpottaa taatusti elämää vauvan kasvaessa - ainakin olettaisin, että muutaman kuukauden päästä riittää että vähän haarukalla pistää pienemmäksi.

Voi kyllä riippua ihan vauvastakin... Jotkut vain on sellaisia sihtikurkkuja, ettei ne saa karkeampaa alas, vaikka yrittäisikin. Meidän vauvakin oli aluksi sellainen, mutta se on ihan totta, että sitten kun tottuu sileämpään ruokaan, saattaa alkaa protestoida karkeampaa ihan periaatteesta :girl_mad: No, nykyään se kyllä syö jo ihan mielellään ihan oikeaa ruokaa, mutta "karkeat soseet" ei ole koskaan ollut suosiossa.

 

 

Meillä tosiaan kun on tuo "pakkosyöttö" pojalla, niin koitan välttää antamasta liian makeita soseita. Ettei se totu siihen että saa syödä pelkkää bataattia - se kun on aika makeaa. Eli mä käytän bataattia ja porkkanaa vaan pienessä osassa. Samoin ajattelin myöhemmin thedä marjojen ja hedelmien kanssa, eli tarjoan niitä ainakin aluksi vain puuron kanssa.

Meidän lapselle ei tunnu bataattipohjaiset soseet oikein maistuvan. Onkohan sitten liiankin makeita? Itse ainakaan en yhtään tykkää bataatista sen takia, kun se on makeaa, eihän ruoan kuulu olla makeaa, jälkkärit ja herkut on sitten eri. Samasta syystä vihaan pitsaa, jossa on ananasta :girl_wink: Yleensä olen lapselle sekoittanut bataatin kanssa jotain muutakin, sitten kun se alkoi syödä yli yhden jääpalan annoksia. Olisikohan pitänyt syöttää pelkästään bataattipohjaisiakin, kun nyt on ongelma saada nuo bataattisoseet pakastimen pohjalta käytettyä? Yleensä ne menee aina lopulta roskiin, sen jälkeen kun samaa lautasellista on yritetty tarjota n. 5 kertaa :girl_mad:

 

 

Meilläkään ei kyllä keitetty kananmuna ole haarukalla muussattuna kelvannut. Kai sitä voisi yrittää jollain sauvasekoittimella vetää sileämmäksi, itse en kyllä jaksanut.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siirrän tän omasta päiväkirjasta tännekin:

 

 

No nyt mä löysin neuvolasta saadun lehtisen "Ensimaistiaiset"

Tässä sen sisältö lyhennettynä asiasta kiinnostuneille:

 

Ruokavaliota laajennetaan 1-2 uudella ruoka-aineella/viikko.

Aluksi annetaan 1-2 teelusikallista parilla aterialla päivässä ja sosemäärää lisätään vähitellen kunnes se on 1-1½ dl/ateria.

 

Perunaa suositellaan aluksi, ja kun siihen on totuttu, voidaan sen kanssa tarjota mm. porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, ruusukaalia, maissia, palsternakkaa, maa-artisokkaa, bataattia, herneitä ja leikkopapuja.

 

Aluksi ruuan tulee olla löysää ja sileää velliä, joka saadaan aikaan äidinmaidolla, korvikkeella tai vedellä. Soseisiin ei lisätä suolaa tai rasvaa.

 

Sitten voidaan siirtyä antamaan raasteina kun soseet uppoavat hyvin.

 

Marjoista voidaan antaa seuraavia: vadelma, mustikka, herukat, karviainen, lakka, karpalo, puolukka, ruusunmarja ja mansikka.

Hedelmistä sopivat ainakin omena, banaani, luumu, päärynä, ananas, kiivi, persikka ja aprikoosi.

 

Hedelmistä tehdään aluksi sosetta tai kiiseeliä ja myöhemmin niitä voi tarjota raasteena.

 

Kotimaiset hedelmät pestään huolella, ulkomaiset lisäksi kuoritaan. Tuoreet marjat huuhdellaan vedellä, pakastettuja tulee keittää kaksi minuuttia. Kovia hedelmiä voi höyryttää tai kiehauttaa vesitilkassa hetken ja sitten soseuttaa haarukalla.

 

Happamia ja kirpeitä marjoja voi makeuttaa pienellä määrällä sokeria tai hedelmäsokeria, mutta ei pidä totuttaa vauvaa turhan makeaan makuun.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on seuraavanlainen tapa tehdä hedelmäsoseita, kokemuksen myötä syntynyt ja ainakin on maistunut molemmille pojille. Eli ensin kuorin ja paloitan hedelmät mm. päärynää, omenaa, persikkaa tai mangoa ja sitten hienonnan muusiksi tehosekoittimessa. Muusiin lisään aika reilusti risellan riisijauhetta (löytyy gluteenittomien hyllystä) ja sitten kiehautan nopeasti kattilassa niin että suurustuu hiukan, sillä päärynä on varsinkin pakastuksen ja sulatuksen jälkeen ihan mehua, ei pysy lusikassa.... Marjoille olen tehnyt samoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Haa! Loistava idea! Ei mee hukkaan liian kypsinä keitetyt hedelmät yms! Kiva, kiiitos! :)

 

Miten te ootte toimineet sitten kuviohin on tulleet esim. liha ja riisi, noin niinkuin pakastuksen suhteen?

Mietin siis sitä, että millaisessa astiassa kannattaisi pakastaa vaikka kalariisivihannespata... Tuntuu jotenkin pöhköltä pakastaa jokainen omassa jääpalamuotissa. Eli voisiko soseen sekoittaa jo pakastusvaiheessa.. Juu, voisi. Mutta mihin... Pilttipurkit ei vissiin käy..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pieniin pakasterasioihin. Ikeassa taitaa olla ihan minejä ainakin (?), jääpalakuutioihin voi kanssa ainakin ekojen kertojen pakastaa jolloin annos on ehkä hiukan pienempi. Ja mä pakastin pilttipurkkeihinkin, eka pieniin ja sit isoihin. Oliks se nyt Bona joilla on kansissa kuviot (kana=kellertävä ja kanan kuva, liha=punanen ja lihan kuva ja jne) niitä käytin apuna merkatessani eri soseita. Itse pesin koneessa purkit ja käytin useemmankin kerran ilman mitään ongelmia, mutta jostain luin ettei niitä saisi pakastaa kuin kerran. Syytä siihen ei kyllä kerrottu.

 

Lisäämpä viel; mun äiti pakastaan kesäsin itse tehtyä mansikkasosetta pestyihin tuorejuusto-purkkeihin. Ne ilmeisesti kestää kanssa useamman pesun jopa koneessa ja toimii kyllä hyvin pakastuksessa. Eli niitäkin kannattaa pestä jemmaan jos tuorejuustoja syödään kotona ja pakastaa niihin sitten.

Edited by OltsunÄippä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pakastin ateriasoseet silikonisessa muffinivuoassa ja säilytin valmiit annokset isoissa rasioissa ja Minigrip-pusseissa pakastimessa. Jonkin verran käytin myös lasipurkkeja, olivat käteviä ottaa mukaan kaupungille tai kylästellessä, mutta niihin pitää muistaa jättää tarpeeksi tyhjää tilaa, jotteivät pamahda rikki, kun sisältö jäätyessään laajenee. Toistuvat kuumat pesut ja pakastukset voivat myös haurastuttaa lasipurkkeja, joten siksi niitä ei suositella käytettävän kovin montaa kertaa.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now