askel

Tyhmät kysymykset taaperon hoidosta

101 posts in this topic

Meillä poika antaa parhaiten pestä hampaansa, kun samalla lasken hitaasti ääneen. Yyyyksi, kaaaakssssiiii, .... Malttaa paremmin noin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas hampaiden pesu onnistuu kun laitan oman harjan suuhun ja mie pesen pojan hampaita ja poika samalla mun. Ennen oli ihan mahdotonta pestä, nyt on onnistunut noin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty hampaiden pesussa apuna vaihetelvasti esim. jotain mielenkiintoista tavaraa lapsen kädessä, makuuasentoa, lapsi pesee vanhemman hampaita, peiliin ilmeily ja koko touhusta toisinaan tehdään leikki. Hampaat pestään aamuin illoin, mutta jos jonain kertana lapsi paljon vastustelee, niin annan olla ja pesen seuraavalla kerralla paremmin. Mitään pakottamista en halua käyttää, että pesemisestä ei tulisi lapselle kurjaa juttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin annetaan joskus pestä äitin tai iskän hampaita samalla. Välillä on nukke mukana, jonka hampaita tyttö saa pestä. Nuo aina tepsii. :) Ja ihan samoin, kun Hilda sanoi, että ei haluta tehdä mitään pakkoa. Hampaiden pesu ei meillä myöskään yleensä kauaa kestä. Pääasia, kun se tehdään, oli se sitten kymmenen sekunnin tai parin minuutin homma. Niin kauan tehdään, kun tyttö antaa suosiolla sitä tehdä ja lopetetaan jos menee väkisin yrittämiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla valehtelematta koskaan saatu pojan hampaita pestyä niin että sitä voisi pesemiseksi kutsua :girl_sigh: Se on vaan niiiiiin inhottavaa pojan mielestä, että sulkee suunsa tiukasti eikä avaa vaikka mitä poppa konsteja yrittäis. Ollaankin sitten annettu "pestä" itse hampaitaan (eli siis syö hammastahnan harjasta) ja annetaan perään ksylitolpastilli. Meille sanoi hammashoitaja että se riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hampaiden pesu sujuu sillä, että kun ne on kunnolla pesty niin neiti saa palkkioksi tarran. :) Kaikkea mahdollista kokeiltiin ennen, mut muut ei tehonnu. Nykyään jos ei meinaa antaa pestä hampaitaan kunnolla niin sanotaan, että no sitten et saa tarraa... Johan motivoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkoi hampaiden harjaus sujua, kun vaihdoimme sähköhammasharjaan. Aluksi poika saa surruutella sillä itsekseen ja lopuksi jompi kumpi vanhemmista vielä tekee viimeistelykierroksen. Ilmeisesti sähköhammasharja viehättää poikaa siksi, että se on melkein samanlainen kuin vanhempienkin sähköhammasharja, ja siitä kuuluu minuutin välein musiikkimerkkiääni. Joskus, jos poika ei jaksaisi keskittyä koko touhuun, kerromme, että nyt pestään peikko pois, ja että harjasta kuuluu ääni, kun peikko on jäänyt kiinni. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutaman kerran ole lukenut että on uhattu heittää lelut roskiin jos lapsi ei niitä siivoa, ilmeisesti lelut on kuitenkin laitettu kellariin tms pois näkyvistä. Onko se oikeasti tehonnut?

Eilen oli taas lelujen siivoaminen taistoa ja uhkasin laittaa lelut roskiin (eka kerta), otin pussit esille ja poikaan tuli vauhtia siivoomisen suhteen. Tänään aamulla meni hermot kun kaikki lelut, tyynyt, peitot oli kasattu pojan huoneen oven eteen ettei pikkusisko voi mennä pois huoneesta. Komensin siivoamaan ja ei mitään reaktiota, uhkasin pois heitolla ja poika vastasi "lelut roskiin, okei". Otin pussin ja laitoin sinne lemppari autot ja muita leluja, otin juuri lahjaksi saadun parkkihallin, mopon ja ison rekka-auton ja vein ne eteiseen, sanoin että nyt ne menee roskiin eikä voi enään leikkiä niillä. Pojan vastaus oli edelleen "lelut roskiin, okei" ja olis lähtenyt niitä ite viemään ulos roskiin. Mies vei ne äsken kellariin ja koitin selittää että niillä ei nyt voi leikkiä enään, eikä poikaa näyttäny haittaavan ollenkaan asia. Rupes leikkimään muilla leluilla vaan.

 

Mitä hittoa nyt? Harmittaa älyttömästi esim sen parkkihallin vuoksi kun just sai sen mun äidiltä ja äiti viel sanoi ettei ollut halpa, on soittanu pari kertaa vaan kysyäkseen että onhan se ollut mieluinen ja se on ollut tosi mieluinen. Viime vuonna saatu mopo on ollut ihan suosikki ja tuo ei näyttänyt mitenkään reagoivan lelujen poistoon, en oikeastaan usko että reagois siihenkään jos veisin kaikki lelut pois. Harmittais vaan mua ja kuopusta enemmän jos ei olis mitään leluja, koska tuo isompi nyt kehittää leikit vaikka hammastikusta. Mutta voinko mä noita muita leluja nyt ees tuoda takaisin enään sisälle missään vaiheessa? Se on ainakin varma että yhtäkään lelua ei tule synttärilahjaksi pojalle, pyydän kaikilta vaatteita tai lahjakortteja. Eikä meillä nyt niin paljoa mun mielestä leluja ole, varsinkin kun just karsin pikkuvauvojen lelut kokonaan pois (möin pois), kirppikselle vien ens kuussa loput vauvalelut ja kasan pehmoja (pehmolelut on kyllä niin turhia leluja) ja ne mitä jää on iso pino kirjoja ja isomman pojan leluja jotka nekin mahtuu 6kpl 33x33x33 laatikoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuohon vaikeaan ongelmaan ei mulla oo todellakaan vastausta,, voisin vaan arvata että ne unohtuis jossain vaiheessa ja sit vois tuoda takas (tai kun ollut todella kiltti)..

 

mun oma ongelmani on se etten osaa erottaa vauvaleluja taaperon leluista...okei, ei tuo leiki osalla, mutta mikä sen määrittää? mitä mä kerään pois....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä toimi hampaidenpesuun Mischan antama vinkki, eli peilin eteen ja tytölle toinen harja omaan käteen :) Ei se nyt vieläkään mikään paras pesu ole, mutta paljon parempi kuin ennen ja ilman huutoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä totta vie tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: Meidän esikoisella on ihana luonnonkihara tukka. En ole sitä raaskinut leikata vielä ollenkaan, mutta kun se alkaa olla jo olkapäille asti, olisi varmaan kohta aika. Olen kuitenkin jostain kuullut, että kiharat voi alkaa oikeamaan leikkaamisen jälkeen. Onko tää nyt ihan hassua, vai onko siinä jotain perää? En nimittäin leikkaa sitä tukkaa koskaan, jos on vaarana, että jumalaiset kiharat häviää. Leikatkoon sitten vaikka ylioppilasjuhliinsa (kyseessä on siis poika).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsulla on luonnonkiharat latvat ja en ole myöskään raaskinut leikata niitä, kuin kertaalleen n. 2-3 cm pois. Tällä hetkellä poitsun tukka ylttää tuohon hartialinjalle jja vähän ylikin. Uusi hius kasvaa mun harmikseni suorana, joten olen satavarma, että jos nyt tekisi reippaan lyhennyksen hiuksiin, niin siinä menisi kiharatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon valitettavasti myös törmännyt tuollaisiin, että pienempänä hiukset kihartaa latvoista, mutta sitten ne ekan leikkauksen jälkeen "häviää". Meidän tytöllä on myös kiharat hiukset latvoista, mutta onneksi on tosiaan tyttö, ei tarvikkaan leikata :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen kuullut monilta että leikkauksen jälkeen kiharat häviää. Luulen, että siinä on kyse sellaisista tapauksista, ettei tukka oikeastaan oikeasti ole kihara, mutta ne latvassa olevat vauvahiukset kihartuvat, kun ovat niin ohuita. Meilläkin oli sillä tavalla, mutta nyt se tukka on mielestäni aika lailla suoristunut, vaikken ole leikannutkaan. Ei se mikään piikkisuora ole vieläkään, mutta ei kyllä kiharakaan. Jos tukka on oikeasti kihara niin sitten se leikkaus ei varmaan niin vaikuta, mutta en tiedä kuinka helppo sitä on sitten tietää, kai kiharatukkaisillakin voi sieltä ihan tyvestä olla suoraa? Ehkä sitten kun on tarpeeksi pitkä tukka niin sen näkee.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas arvon ketjua, mutta laitetaan tänne.

 

Haluan suorittaa (tässä joskus) yksivuotiaalle tutti- ja tissivieroitukset. Kumpi ensin ja miksi? Tähän ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta mutta jos mielipiteitä löytyisi, että osaan muodostaa omani.

 

Nykytilanteessa tuttia syödään nukkuessa päivä- ja yöunilla ja tissiä lähinnä aamuin illoin, päivällä enää hyvin harvoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juuri tuota samaa olen itsekin miettinyt! Vastauksia odottelen :girl_smile:

 

Tissivieroitukseen olen ehkä kallistumassa nyt ensin, tuntuu että tutti helpottaa enemmän kuin tissi, joten siten saisi tutin pidettyä vähän pidempään. Siis esim. nukahtamiseen ja unien jatkamiseen tissi ei varsinaisesti vaikuta, mutta tutti vaikuttaa paljonkin (ja pahoin pelkään että valvoskelua on luvassa jos tutti otetaan pois). Ja ehkä minusta on parempi käyttää tuttia hetkellisesti tissin korvikkeena kuin toisinpäin.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

*OÄ*: Kyllä mä toisin ne lelut ehdottomasti takaisin jossain vaiheessa, tuntuisi melkoiselta haaskaukselta jos niitä ei enää otettaisi käyttöön. Meillä ei ole roskikseen heittämisellä uhkailtu, vaan jos poika vaikka heittelee leluja tms. niin sanon että jos vielä teet noin niin lelu otetaan pois ja nostetaan kaapin päälle tai viedään varastoon. Kun näin on tehty, poika saa hirveän hepulin, itkee ja parkuu ja pyytää lelua takaisin... Saa ne sitten myöhemmin kun lupaa ettei enää heittele niitä, joskus jo saman päivän aikana ja joskus vasta myöhemmin. En kyllä osaa neuvoa miten tehdä lapsen kanssa jota ei tippaakaan kiinnosta että lelut lähtee pois. :(

 

Tutti- ja tissivieroitukseen sanoisin, että ensin vieroittaisin tissistä. Siinä voi tutti olla tosi suureksi avuksi, joten vasta sen jälkeen tuttivieroitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

taas mää kyselen tuon meidän taaperon tuotoksista...elikkäs suurinpiirtein ennen sopivan kiinteä kakka on muuttunut puuromaiseksi. missähän lie vika? muita muutoksia ei ole kuin iltamaidon jääminen pois (nukkumaan mennessä, n.1,5-2dl) ja ruokien annoskoon pieni kasvaminen. ehdotuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä totta vie tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: Meidän esikoisella on ihana luonnonkihara tukka. En ole sitä raaskinut leikata vielä ollenkaan, mutta kun se alkaa olla jo olkapäille asti, olisi varmaan kohta aika. Olen kuitenkin jostain kuullut, että kiharat voi alkaa oikeamaan leikkaamisen jälkeen. Onko tää nyt ihan hassua, vai onko siinä jotain perää? En nimittäin leikkaa sitä tukkaa koskaan, jos on vaarana, että jumalaiset kiharat häviää. Leikatkoon sitten vaikka ylioppilasjuhliinsa (kyseessä on siis poika).

 

Meillä oli vanhimmalla tytöllä vauvana kihartuva tukka (ei nyt mikään säkkärä kuitenkaan) ja siitä se on pikku hiljaa suoristunut, kun latvoja ja etuhiuksia on leikattu. Edelleen tukka on kyllä taipuisa ja varsinkin pesun jälkeen ohimoilta hiukset menee loivalle kiharalle koko matkalta. Mä luulen, että ne kiharat häviää joka tapauksessa hiuksen uudistuessa, jos kyseessä ei ole mikään kovin säkkärä luonnonkihara, joten siksi leikkaaminen vain aikaistaa hiuksen suoristumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutti- & tissivieroituksesta me valitsimme ensin tutin, koska itsellekin tissihetket ovat olleet niin tärkeitä, enkä varsinaisesti vieläkään näe tarvetta lopettaa imetystä vaikka se nyt tuntuu olevan itsestään loppumassa. Tutista taas halusin eroon, jotenkin häiritsi se kun tyttö ei osannut ollenkaan nukahtaa ilman tuttia ja yöllä heräili usein huutelemaan sen perään ja häiritsi meidän yöunia.

Edited by leenuliinu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoisella on kihara tukka, eikä ne kiharat ole mihinkään hävinnyt vaikka on leikattu. On ne kyllä vähän loiventunut, mutta nyt varmaan jo sen pituudenkin takia on vähän loivemmat. Sitä itsekin alkuun pelkäsin, kun leikkasin, mutta pakko oli kun alkoi olla niin sotkuset ne hiukset. Mie kanssa luulen, että jos on oikeasti kiharat, niin ei ne häviä, vauvakiharat varmana häviää ajastaan joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä kans esikoisella on todella kiharat hiukset ja oon leikannu niitä muutamia kertoja latvoista (just niistä kiharimmista kohdista). Ei ne mihinkään oo suoristunu. Etuhiukset tosin on suoristunu huomattavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin tuossa jokin aika sitten että meidän 2,5-vuotiaalla on päässä karstaa :huh: Sitä on jakauksen kohdalla aika edessä ja suht pienellä alueella, mutta se on paksua. Tyttö ei anna koskea hiuksiinsa, mutta tänään sain vihdoin suostuteltua tytön istumaan paikallaan sen aikaa että sain päätä kunnolla katsottua. Karsta irtoaa helposti, ihan pienellä rapsutuksella, mutta siinä lähtee sen kohdan hiukset samalla! Pitäisikö siis vaan antaa sen karstan olla, vai onko ne hiukset siinä alla "menetetty" joka tapauksessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Karsta on varmaan tukkinut hiuspohjan niin, ettei se hengitä, jonka seurauksena hiukset irtoaa. Minä rapsuttaisin karstan hellävaroen irti ja antaisin niitten hiusten irrota mukana, mitkä irtoaa. Eiköhän siihen ajan myötä uutta tukkaa kasva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nadda :) Onhan se vähän hassua, kun tyttö on jakauksen kohdalta kalju, hiukset kun on ohuet jo muutenkin. Mutta joo, eiköhän ne kasva nopeasti takaisin. Täytyy olla tästä lähin tarkempi tuon karstan kanssa, ja poistella ajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now