Sign in to follow this  
Followers 0
Guest heijo

Monikkojen nimeäminen

19 posts in this topic

Mun mielestä olis kiva avata ketju aiheelle monikkojen nimeäminen. Millä perusteella olette nimet valinneet? Oletteko halunneet samanlaiset nimet vai täysin erilaiset? Lasten nimet saa myös paljastaa, jos haluaa :girl_crazy:

 

Meillä hakusessa oli kaksi erilaista nimeä. Ei liian samalta kuulostavat, mutta kuitenkin yhteensopivat. Miehen haave jo kauan ennen raskautta oli saada pojalle kolmanneksi nimeksi oman nimensä mukaan laitettu patronyymi. Ihastuin tuohon ajatukseen itsekin. Kun saatiin tietää kahden pojan tulosta, oli itsestään selvää, että molemmille tulee patronyymi kolmanneksi nimeksi. Poikien ensimmäiset ja toiset nimet tulevat suvusta. Toisen pojan eka nimi on minun alltimefavourite nimi, joka sattui löytymään myös äitini suvusta :girl_in_love:Toisen pojan nimi on miehen isoisän nimi. Samaisen pojan toinen nimi on sekä minun, että miehen isän toinen nimi. Ja toisen pojan toinen nimi on minun edesmenneen veljeni toinen nimi :girl_in_love:

 

Vähän sekava sepustus, mutta eiköhän siitä selvän saa :girl_crazy:

 

Niin ja täällä voi kysellä nimiehdotuksia omille monikoilleen. Voidaan porukalla keskustella eri vaihtoehdoista :tender:

Edited by heijo

Share this post


Link to post
Share on other sites

mekin haluttiin nimet suvusta, meille oli itsestään selvää (tai mulle), että jos tulee poika, saa saman toisen nimen kun isällään on. Tämä nimi oli myös sopivasti miehen ukin nimi. Pojan ensimmäiseksi nimeksi tuli sitten minun ukin nimi, sattui sopimaan jotenkin, ja halusin näin ukkia (äitini isä) kunnioittaa. Tytön nimeksi halusin mummoni (isäni äiti) nimen, ja siihen löytyi miehen mummolta hyvin sopiva toinen nimi.

 

Eli ukkeja ja mummeja meillä asustaa =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi heijo, luitko ajatukseni? Juuri tässä muutama päivä sitten etisiskelin löytyisikö tällaista ketjua, mutta en löytänyt ja menin sitten kyselemään muusta ketjusta. Minusta tämä on kyllä aivan mahtava ajatus perustaa tälläinen meille monikkoperheille, koska kuitenkin muiden monikoiden vanhemmilta saa ehkä helpommin sen mielipiteen onko nimet esim liian samanlaiset yms. koska heillä kuitenkin kokemusta asiasta! Ja muutenkin olisi kyllä todella kiva lukea muiden monikoiden nimiä tai kuulla minkä mukaan ovat nimensä saaneet! Aivan mahtavaa heijo, kiitän! :)

 

Eli meillä on poijille tällaiset nimiehdoitukset: B= Kasper Eelis Oliver ja A= Oskar Eemil Kristian. Minun mielestäni nuo nyt ei ole liian samanlaiset, mutta voisivathan ne erillaisemmatkin olla. Mitään ei siis ole vielä lukkoon lyöty ja onhan meillä tässä vielä ainakin pari kuukautta harkinta aikaakin.

 

Nimiin: Halusimme siis pojille selkeästi toisiaan erillaiset nimet, koska jos identtiset ovat niin eiköhän siinä ole heille ihan tarpeeksi yhteistä eli siis ei mitään Ari ja Kari, Jimi ja Timi jne. Nimen piti olla niin minun kuin mihen suuhun sopiva, mies ei ole syntyjään suomalainen joten kaikki suomalaisimmat nimet ei hänen suuhunsa istuneet. Pojille annettava sukunimi on lyhyt ei suomalainen sukunimi. Nimiin ei sinänsä liity minkään laista tarinaa, minä olen joskus heittänyt ilmaan ehdotuksen Kasperista ja Oskarista ja mies on kirjannut ylös ja nyt sitten kaivoi esille kun nimiä aloimme pohtimaan. Varsinaisestihan nämä nimet on miehen yhdistelmiä minun keksimistäni nimistä, tykkäsin kuitenkin tosi paljon molemmista ja nyt näillä näkymin nimeämme poikamme Kasperiksi ja Oskasriksi. Alunperin kirjoitusasu oli Casper ja Oscar, suomessa kuitenkin vältytään väärin kirjoitukselta muuttamalla C- kirjaimet K- kirjaimiksi.

 

B vauvan nimeksi tulee Kasper koska K- kirjain on aakkosissa ennen O:ta, ja näin b on aakkosjärjestyksessä koulussa ennen a:ta, mikä varmistaa sen, ettei b:stä tule ainaista kakkosta vaikka onkin syntynyt kakkosena. En tiedä onko tuossa mitään ideaa, mutta minusta tuo on ihan reilu juttu.

 

Nimen annossa noudatamme suomalaisia periaatteita, eli lapsillemme ei tule kahta sukunimeä, niin kuin mieheni kotimaassa on tapana antaa vaan pojat saavat vain isänsä sukunimen. Myöskään kummankaan pojan nimissä ei ole isän nimeä eikä isoisien nimiä, eikä muidenkaan sukulaisten. Eli suomalaisittain mennään :)

 

Mutta kertokaa mitä mieletä olette meidän poikien (mahdollisista) nimistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nati tosi hyvät nimet! itse ottasin I:it mukaan eli Kasperi ja Oskari, mut tuolla taustalla minkä kerroit, noi sopii paremmin, ei oo liian suomalaiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

nati, hyvät nimet harkinnassa! :girl_smile: Meillä oli Kasper ja Oskar harkinnassa etunimiksi, jos olisi tullut kaksi poikaa. Ei tiedetty varmaksi, mikä yhdistelmä meille on tulossa. Poika saikin toisen noista nimekseen, tytölle oli nimi tiedossa paljon kauemmin kuin pojalle.'

 

 

Me (tai ainakin minä) haluttiin lapsille nimet, jotka sopivat suomalaiseen lausumiseen, mutta toimivat tarvittaessa myös ulkomailla. Meillä on haaveena edelleen päästä ulkomaille töihin joksikin aikaa, joten siitä tämä ajatus. Suvusta ei haluttu kutsumanimiä.

 

Kumpikin meistä ehdotteli mielestään kivoja nimiä. Mies sai jossain vaiheessa päähänsä, että lasten nimet pitäisi alkaa samoilla kirjaimilla kuin meidän nimet. Ehdotteli siis erilaisia nimiä ja lopulta yhdet nimet jäivät pyörimään päähäni, vaikka olinkin tätä samakirjaimisuusideaa vastaan ja nyt lapsilla sellaiset nimet ovat. Lapsilla on etuniminä kaksoisnimet (tai yhdistelmänimet, miten se nyt kuuluu ilmaista) tyyliin.

 

Missään tapauksessa ei haluttu antaa lausumiseltaan lähellä toisiaan olevia nimiä. Enkä edelleenkään antaisi sellaisia nimiä varsinkaan identtisille kaksosille. Koen tärkeäksi kaksosten oman identiteetin tukemisen ja uskon, että selvästi erilliset nimet auttavat tässä asiassa edes pikkuisen. Nimet on kyllä valittu niin, että ne meidän mielestämme sopivat hyvin yhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin niin jotenkin asennoitunut, että minusta tulee kolmen pojan äiti, että olen nyt ihan hukassa nimien kanssa. Esikoisella on isänsä etunimi toisena nimenä. Tyttöjen kohdalla olen ajatellut, että oma ja siskoni etunimi voisi olla heillä kolmantena nimenä. Ne olisivat pituudeltaan samaa luokkaa kuin esikoisen kolmas nimi, ja paremmin kolmantena nimenä kuin toisena, kun aikomuksena kumminki antaa heillekin kolme. Suvussa ei oikein ole muita nimiä, jotka miellyttäisivät. En vain osaa ajatella näitä Irjana tai Railina edes kolmannelta nimeltään. Mutta mikään ehdottomuus (minkään) nimen esiintyminen suvussa ei ole. Olen myös ajatellut kahta ihan erilaista etunimeä, ääntämykseltäänkin, ei siis mitään alkukirjainrimmausta keskenään tai koko kolmikolla. Ja vosipa vielä olla niinkin että toisen etunimi olisi ihan suomalainen ja toisen ruotsalainen/sekä että. Mutta juu, kovin paljon vaikeampi miettiä tyttöjen nimiä kuin poikien :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uskalla paljastaa lasteni nimiä, mutta molempien etunimet alkavat I:llä. Tytön nimi on espanjalainen ja pojan skandinaavista perua, tosin nyt suomalaisessa muodossa. Tytön kaikki kolme nimeä ovat ns. ulkomaalaisessa kirjoitusasussa, mutta helposti äännettävissä suomalaisillekin. ;) Pojan kolme nimeä ovat puolestaan suomalaisia ja kolmas nimi on patronyymi isän eli mieheni nimestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen pojan nimi tuli jo esikoisen odotusaikana, silloin pohdittiin nimet tytölle ja pojalle. Nimistä meillä tulee aina 2 suvusta, toinen minun puolelta, toinen miehen puolelta. Esikoisella minun suvusta tulee 2. nimi, miehen suvusta 3. nimi. Pojilla A-herralla 1. nimi minun suvusta ja miehen suvusta 3. nimi, B-herralla 2. nimi minun suvusta ja 3. nimi miehen suvusta. Haluttiin riittävän kansainväliset, mutta silti suomalaiset, nimet ja ainakin esikoisen nimi on ollut kaikkialla missä ollaan käyty (lähinnä Aasian maita) ollut helppo paikallistenkin lausua. Silloin kun kuultiin, että kaksoset on tulossa, mutta sukupuolet ei vielä ollut tiedossa, pyöriteltiin erilaisia vaihtoehtoja melkoiset rimpsut, niin tytöille kuin pojille. Kahdelle tytölle ja kahdelle pojalle oli vaikein keksiä kivat yhdistelmät, olisi ollut paremmat tyttö-poikaparille tiedossa ja pitkään sitä mietti stiten, onko toisen pojan nimi sitten "ylijäämäkamaa", eli mitä ei tullut valittua toiselle.

Edited by Tiikeri-äittä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöillä on ihan erilaiset nimet, joskin molemmat ovat erikoisia. E:n nimen keksin joskus teini-ikäisenä jo ja päätin että tytölle tulee se nimeksi. S:n nimeä mummo on ehdotellut lapsenlapsenlapsilleen ja minä ihastuin siihen ja nappasin sen sieltä. Toiset nimet on ihan valittu vaan sen mukaan että sopivat etunimiin. Ei ole siis mitään suvusta napattuja nimiä tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivat nimet heijon pojilla! Yhteensopivat, mutta ei kuitenkaan liian samanlaiset, jotain juuri tuollaista mekin haimme :lipsrsealed: Ja nuo patronyymit lopussa on aivan ihanat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva aihe! :girl_smile:

 

Meillä oli kahdelle pojalle etunimet päätetty jo raskausaikana; Tiitus ja Anton. Mulla oli alusta saakka tunne, että saadaan joko kaksi poikaa tai tyttö ja poika, kaksi tyttöä tuntui tosi kaukaiselta ajatukselta ja tytöille nimipareja ei edes mietitty. Rakenneultrakin vahvisti saman epäilyksen, toisen melko varmasti pojaksi mutta toisesta ei lääkäri osannut varmaksi sanoa. Kun toinen oli sitten tyttö, oli soppa valmis. :rolleyes: Yksi vahva suosikki oli Anneke, mutta kun tyttö ei näyttänyt yhtään siltä, alkoi uusi miettiminen. Nimi vaihtui syntymän jälkeen monta kertaa ja lopullisesti se päätettiin vasta ajomatkalla ristiäispappia tapaamaan.

 

Pojalle valittiin kivempi etunimi pojille suunnitelluista nimistä, toinen nimi vedettiin hatusta ja kolmantena nimenä on miehen toinen nimi. Tytölle laitettiin etunimeksi yhdysnimi (minullakin on yhdysnimi) ja toiseksi nimeksi minun toinen nimeni. Etunimet keksittiin, tosin myöhemmin kävi ilmi, että isoisoisovanhempien suvustakin löytyy nimen etuosa. Molempien etunimissä on kaksoisvokaalina I-kirjain, niin on meidän sukunimessäkin. Molempien etunimissä on myös S-kirjain pehmentämässä.

 

Haluttiin tarkoituksella erilaiset nimet, mutta jotka ovat kuitenkin toisiinsa sopivat. Koska pojalla on vähän erikoisempi nimi, tytöllä on sitten yhdysnimi tuomassa erikoisuutta kun molemmat osat ovat ns. tavallisia. Pitkään meni, ennenkuin opittiin käyttämään erityisesti tytön nimeä, kauan puhuttiin vaan pojasta ja tytöstä. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista lukea tarinoita teidän kaksostenne nimien takaa! Monelle tuntuu olevan tärekää ettei nimet olisi liian samanlaiset. Itsestäkin tuntui vähän mauttomalta laittaa poikien nimiksi Tupu ja Hupu tjv.

Pojista tuli sitten Jere Aleksi ja Riku Samuel. Kolmansia nimiä mietittiin todella kauan ja lopulta täytyi todeta ettemme keksi mitään sopivaa molemmille ja tasapuolisuuden nimissä jätimme kolmannen nimen antamatta kummallekkin.

Toisiksi nimiksi tahdoimme antaa s-kirjaimen sisältävän nimen pehmentämään sillä etunimissä ja sukunimessä on r-kirjainta.

Etunimet karsimme kaikkien hyvien ehdotusten joukosta, itse muistelen ehdottaneeni poikien nimiksi Matiasta ja Henriä. Silloinen mies taas taisi ehdottaa Joonaa Jeren kaveriksi.

Samaa alkukirjainta minä en kuitenkaan pojille halunnut, sillä silloinhan jos tai kun käytetään vain etunimen ensikirjainta ja sukunimeä olisi molemmilla sama nimi esim. A. Lahtinen ja A. Lahtinen. Minua pilkunviilaajaahan tuo häiritsi suunnattomasti.

 

Suvusta olisi ollut kiva poimia pojille jotkin nimet, mutta miedän suvussa tai silloisen mihen suvussa ei kertakaikkiaan ole mitään kivoja nimiä. Erään silloisen miehen suvussa kulkeneen nimen hän itse tyrmäsi eikä suostunut pojilleen antamaan, itse kuulemma vihasi kyseistä nimeä. Minusta siinä ei ollut kyllä mitään vikaa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa alkukirjainta minä en kuitenkaan pojille halunnut, sillä silloinhan jos tai kun käytetään vain etunimen ensikirjainta ja sukunimeä olisi molemmilla sama nimi esim. A. Lahtinen ja A. Lahtinen. Minua pilkunviilaajaahan tuo häiritsi suunnattomasti.

 

Meillä kaikki lapset ovat "A.Lahtinen" tyyppisiä nimeltään, totesi kaverit, että päivähoitoon mennesäs on helppoa sitten: tarvitsee tilata vain yksiä nimikointinauhoja tai tekstata kaikkiin vain tuo "A.Lahtinen" :girl_haha: Välillä puhutaankin lapsista, että ne on sitä meidän suvun "E-sarjaa" (nimet alkavat oikesati tosiaan kaikilla tuolla E-kirjaimella; esikoisella 3 kirjainta nimessä, Aa-pojalla 4 kirjainta ja Bee pojalal 5 kirjainta, mutta aakkosissa ensin etunimen perusteella tulee Bee, sitten Aa ja viimeisenä meidän esikoinen :girl_haha: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0