Nesbit

Odotus keisarinleikkauksen jalkeen

68 posts in this topic

meidän tyttö syntyi 4kk :) sitten sektiolla ja tiistaina tein positiivisen raskaustestin..soitin neuvolaan ja ainakin terveydenhoitaja oli sitä mieltä että raskaus tässävaiheessa on ihan ok..sektioarpi paranee kuulemma aika hyvin(ilman tulehduksia..)jo muutamassa kuukaudessa.ens viikolla sitten lääkärin kanssa jutteleen vielä..

:rolleyes: enemmän mietityttää kuinka jaksan toisen raskauden heti perään pienen vauvan kanssa ja kuinka arki sitten sujuu kahden vaippapepun kanssa.onnellisia uutisia silti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nyt on tullut piiitkä tauko raskauksien välillä (pojat marraskuussa 5v) joten ei ole tullut oikeastaan mieleen edes tuo sektioarpi. Siis kyllähän se mahassa näkyy mutta ei ole tuntunut mitään epämiellyttävää tms. Mulle tehtiin siis reilu 4v sitten kiireellinen sektio pystyviillolla kaksosten synnytyksessä ja kyllä toipuminen oli kivuliasta ja hidasta. Puhumattakaan vatsalihaksista... :huh:

 

Nyt tässä raskaudessa kävin yksityisellä rakenneultrassa ja lääkäri sanoi kohdun arven olevan todella siisti ja hyvin toipunut. Aika ainakin vahvistaa, muusta mulla ei ole kokemusta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lasten ikäero tasan puolitoista vuotta ja esikoinen syntyi siis suunnitellulla sektiolla. Ei ollut mitään ongelmia odotusaikana tai synnytyksessä. Kuulemma arpi on tuossa vaiheessa jo aivan tarpeeksi vahva. Asia on ilmeisesti eri, jos on tehty hätäsektio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ikäeroa 1v8kk, eli tärppäsi aika lailla esikoisen 1v synttäreiden aikaan :) Meille sanottiin, että 1v olisi hyvä odottaa, mutta voi jo vähän aiemminkin aloittaa yrityksen. Raskauden aikana ihon arpi oli välillä tosi arka ja kiinnikekipuja oli jonkin verran. Toka syntyi suunnitellulla sektiolla, koska sitä oltiin ekassa sektiossa suositeltu. Kolmanteen raskauteen antoivat luvan, mutta ei tainnut olla puhetta millä aikataululla, ei tod. olla kyllä hankkimassa kolmatta samaan syssyyn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös sujui raskaus sektion jälkeen ongelmitta. Tai no olihan niitä kremppoja, mutta ei mitään sellaista, mikä olisi johtunut nimenomaan aiemmasta sektiosta. Arpi ei aristanut, kiristänyt tai ollut kipeä. Toinen synnytys tapahtui alakautta 1 v 9 kk ekan jälkeen eli raskaaksi tulin juurikin vuoden kuluttua ekasta synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain esikoisen suunnitellulla sektiolla, eikä mulle koskaan puhuttu mitään "varoajasta", ei sairaalassa eikä neuvolan puolesta. Koskaan ei myöskään ultrattu arpea. Tulin raskaaksi 15 kk päästä, raskaudessa ei ollut mitään arvesta johtuneita oireita. Eikä siitä puhuttu toisen raskauden aikana synnytystapa-arviossakaan koskaan.

 

Tuttavalleni kävi ikävämmin. Sektiohaavan reunat eivät olleet ommellessa olleet kohdakkain, vaan kääntyneet sisällepäin niin ettei haava ollut umpeutunut kunnolla. Kohtu pysyi kasassa koko toisen raskauden, mutta repesi kesken synnytyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä siis suunnitelluta sektiosta vasta se 3,5kk, mutta toinen lapsi olisi haaveissa suht./mahd. lyhyellä ikäerolla .. Sairaalassa saadussa "hoitokertomuksessa" lukee suosituksena raskauksien välille 6-12kk. Kuitenkin jälkitarkastuksessa ensin terkka toivotti tervetuulleeksi pian uudelleen ja lääkäri, tutkimuksen jälkeen, kirjoitti minipilleri reseptin ja sanoi, että katso sitten uusitko reseptin (6kk ajaksi pillerit sain) vai hankitteko sitten jo toista vai syötkö edes näitä kokonaan .. Joten tuosta voisi ymmärtää, että aikaisemminkin voisi jo aloittaa.

 

Inhottavaa kun ei koskaan tilanteessa ymmärrä kysyä tarkennuksia asioihin :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee ikäeroa vajaa 1v5kk ja esikoinen tuli suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi.Pari kertaa aiemmilla viikoilla on vihlaissut yhden illan ajan arpea mutta yllättävän vähän tähän asti (nyt rv22) ja maha mulla on kuitenkin jo ihan reilun kokoinen.Ultrissa on arpi katsottu pyynnöstä ja se on ollut ihan ok.

 

Mulle ei sanottu mitään varoaikaa ja kyllä me ehdittiin olemaan ilman ehkäisyä 8kk ennenkuin tärppi kävi (esikon ollessa 9kk tuli plussa) ja siihen väliin mahtuu yksi km.

 

Omalla kohdallani ajattelin niin että raskaaksi tulen vasta kun kroppa on siihen valmis ja monta kk se kestikin saada ne plussat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe kiinnostaa lisää :)

esikoinen syntyi sektiolla perätilan takia, ja nyt uusi raskaus on vasta alussa, 10+.

alussa tunsin pientä kutitusta arven kohdalla mutta ei vielä muuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on aina kiinnostava aihe niin nostellaan tätä

 

Minulla joulukuussa 2011 keskeytyi synnytys ja tuli kohtutulehdus jonkan takia jouduin kiireelliseen sektioon. Viilto tehtiin pystyyn, ja lääkäri sanoi jo ennen leikkausta olevan todennäköistä, että haavaan tulee infektio kohtutulehduksen vuoksi.

 

Olin atibiootilla noin 2viikkoa ja haava parani minusta hyvin. Ei ole umpeutumisen jälkeen kipuillut ollenkaan ja nyt pian 4kk sektiosta ei haavaa edes tunne.

 

Synnärillä lääkäri (ei leikannut) sanoi, että 2vuotta ja sitten saa aloittaa yrittämisen. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että vuosi ja sitten saa aloittaa yrittämisen. Eli noin 2v synnytysten väliin jäisi aikaa.

 

Täällä jo kovat kuumeilut ja ajattelin kuitenkin aloittaa syksyllä yrittämisen jolloin on 9kk sektiosta. Ensimmäinenkään ei ihan heti tärpännyt.

 

Lisää kokemuksia olisi kiva kuulla ja myöskin onko haava vaakaan, pystyyn ja onko ollut tulehduksia yms...

Edited by SuzieL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole enää odottaja, mutta vastaaanpa silti. Esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi 08/09, kuopus normaalisti alakautta 10/11, eli hieman yli kaksi vuotta synnytyksillä väliä. Sektiosta toivuin suht nopeasti, viilto oli vaakaan, eikä tulehtunut.

 

Toka raskaus meni hyvin, alkuraskaudessa sektioarpi kutisi vähän, mutta ei mitään sen kummempaa. Synnytykseen aiempi sektio ei vaikuttanut, loppuraskaudesta tehtiin synnytystaparvio äitiyspolilla, jossa todettiin ettei esteitä alatiesynnytykselle ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tehty sektio 04/10 ja toista odotellaan syntyväksi 07/12.. Edistymätön synnytys, sydänäänten lasku ja kiireellinen sektio siis takana, viilto tehtiin vaakaan.. Sain sektion jälkeen kohtutulehduksen joka parani antibiooteilla ja tulehdusta lukuunottamatta toivuin leikkauksesta hyvin! :) Tässä toisen odotuksessa arpi ei ole oikeastaan tuonut itseään esiin millään tavalla! Synnytystapa arvio on vasta edessä, mutta toivon pystyväni synnyttämään alakautta.. :) Jos muistan, käyn muutaman kuukauden päästä raportoimassa mitä kautta tämä toinen tuli..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni on tehty 3 sektiota (2 kiireellistä ja 1 suunniteltu). Poikkihaava tehty ja saman viillon kautta jokainen. Toisella kertaa joutuivat vähän isontaa viiltoa.Toisella kerralla myös haava tulehtui pahasti ja se jouduttiin avaamaan uudelleen.Nyt kolmannella kerralla käyttivät jotain uutta ompelulankaa ja tikit tehtiin vatsan sisäpuolelle ja ne oli itsestään sulavat.Haava paranikin aivan mielettömän nopeasti eikä ollut läheskään niin kipeä kuin edellisillä kerroilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi -09 lopussa sektiolla perätilan takia, haava vaakatasossa, sektio meni hyvin ja toipuminen myös.

nyt jännittää tuleeko taas kun tämäkin on perätilassa tai poikittain kokoajan... raskaus mennyt hyvin, muutamia kertoja haava hieman kutissut vain!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehty hätäsektio -07, haava pysty. Nyt uudelleen raskaana vkolla 26, 4v on raskauksien väli. Sairaalassa suositeltiin 3v taukoa raskauksille. Paranin hätäsektiosta hyvin, mitä nyt haava oli puoli vuotta kipeä eikä alussa pystynyt kunnolla kävelemään. Mutta siis ei mitään tulehduksia haavassa tms. Ja tällä viikolla yhtenä iltana arven kohtaa kutitti, kutina loppui suht nopeasti eikä uusiutunut kunnes tänään viiltävänä kipuna. Sitä kesti pari kolme tuntia, mutta nyt se on ohi. Ihan järjetön pelko tuli siitä, mitä jo aiemminkin olin miettinyt. Eli se että arpi repeää. Takana on hyvin traumaattinen hätäsektio, enkä kestä enää mitään repeämisiä, hyvä jos edes suunnitellusta sektiosta.. Nyt on ollut jo monta vkoa supistuksia, joiden takia olenkin sairaslomalla. Lääkäri kyllä aiemmin sanoi ettei aiempi sektio aiheuta supistuksia, kun asiasta kysyin, mutta en nyt oikein osaa laittaa painoarvoa lääkärin, joka tarkistelee suht yksinkertaisia asioita (joita neuvolan terkkaritkin tietävät) lääkärikirjasta, sanoille.. kuten mitä tarkoittaa 1kg painonnousu/vko, pitääkö lähteä polille tarkistukseen.

Jos viiltämiset jatkuu vielä, soitan suoraan Kätilöopistolle ja kysyn onko normaalia vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän molemmat pienet ovat syntyneet sektiolla, ensimmäinen kiireisenä ja toinen suunnitellusti. Eka kerralla haava parani todella nopeaa, toisella kerralla haavan umpeutuminen kesti 2kk! Kummallakaan kerralla haava ei ole ollut tulehtunut. Synnytysten välissä oli aikaa 1v9kk, eli raskauduin tasan vuosi ekasta synnytyksestä. Meille sanottiin, että ei tarvitse odotella uudelleen raskautumista, aikaisemmin kuulema ovat suositelleet sitä vähintään vuoden väliä. Toki jos sektiossa on ollut jotain poikkeavaa jonka vuoksi suositellaan pidempää aikaa. Toinen raskaus sektion jälkeen sujui oikein hyvin, arpi ei muistuttanut ollenkaan olemassaolostaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi sektiolla, koska synnytys ei edennyt. Leikkauksessa kävi ilmi, että napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympärillä, joten ei ehkä sen takia päässyt laskeutumaan. Nyt odotan toista ja toiveena olisi synnytys alakautta. Halukkuutta uuteen sektioon vähentää ennen kaikkea se, että esikoinen tulee olemaan 1 v 9 kk, kun seuraava syntyy ja on hankalaa jos ei voi moneen viikkoon kantaa häntä.

 

Olen ekan kolmanneksen loppupuolella ja tähän saakka sektiohaava ei ole oireillut mitenkään. Ehkä ihan alussa vähän kutitti mahan päältä. Haava on poikittain bikinirajassa, joten toivon mukaan ei pahasti levahda mahan kasvaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now