Rautalanka

Listeriaa liikkeellä

86 posts in this topic

Lähde

 

 

THL ja Evira tiedottavat: Listeriabakteeri aiheuttaa vakavaa sairautta riskiryhmiin kuuluville

5.10.2010

 

Suomessa on tämän vuoden aikana todettu jo 54 listeriabakteerin aiheuttamaa vakavaa sairastumista. Sairastuneista joka viidennen tiedetään kuolleen.

 

Sairastuneista puolet on yli 70-vuotiaita ja suurimman osan sairastuneista tiedetään kuuluvan tartunnalle altistavaan riskiryhmään. Kolme tapausta liittyy raskaudenaikaiseen tartuntaan. Suomessa todetaan vuosittain 20-50 listeriabakteerin aiheuttamaa tartuntaa.

 

Tietyt riskiryhmät sairastuvat herkemmin listeriabakteerin aiheuttamaan vaikeaan yleisinfektioon tai aivokalvontulehdukseen. Riskiryhmään kuuluvat henkilöt, joiden vastustuskyky on heikentynyt perussairauden tai siihen liittyvän lääkityksen (esimerkiksi syöpä-, diabetes-, maksa- ja munuaistautipotilaat, kortisonilääkitystä saavat henkilöt) tai ikääntymisen vuoksi. Raskaana olevilla listeria-infektio voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneet voivat saada tartunnan äidiltään. Terve aikuinen tai lapsi sairastuu hyvin harvoin vakavasti.

 

Listerian kannalta riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötäväksi tarkoitetut tuotteet, joilla on useamman viikon myyntiaika. Listeriabakteeria on todettu säännöllisesti tyhjiö- tai suojakaasupakatuissa kylmäsavustetuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa. Listeriaa saattaa esiintyä myös tuoreissa kasviksissa, raa'assa lihassa sekä pastöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa. Riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden kannattaa välttää näiden elintarvikkeiden syömistä.

 

Tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet tulisi säilyttää korkeintaan +3°C. Pakkauksen avaamisen jälkeen tuotteet kannattaa syödä mahdollisimman pian. Elintarvikkeiden kuumennus tuhoaa listeriabakteerin. Elintarvikkeita ei saa käyttää pakkaukseen merkityn viimeisen käyttöpäivän jälkeen.

 

Elintarvikkeita valmistavan toimijan velvollisuus on varmistaa elintarvikkeiden turvallisuus myös listerian varalta. Listerian esiintymistä elintarvikkeissa valvotaan tehostetusti. Listeriabakteerin aiheuttamia sairastapauksia ei ole pystytty yhdistämään tiettyyn elintarvikkeeseen, mutta listeriapotilaista ja kalatuotteista on kuitenkin todettu samanlaisia listeriatyyppejä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ja Elintarviketurvallisuusvirasto Evira selvittävät tilannetta yhteistyössä.

 

 

Edited by Rautalanka

Share this post


Link to post
Share on other sites

PinkOliven päikystä bongasin tämän uutisen. Ei ilmeisesti ole vielä tietoa, mistä ruoasta tämä on lähtöisin.... :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Listeriaa saattaa esiintyä myös tuoreissa kasviksissa, raa'assa lihassa sekä pastöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa."

 

Boldaus by me. Mitä tämä tarkoittaa? Olisiko jollakulla parempaa tietoa miten listeriaa voi olla kasviksissa ja etenkin missä kasviksissa? Muut nyt ovat ihan selkeitä mutta tästä en ole aiemmin kuullutkaan :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään tiedä mistä se listeria sinne päätyy. Mutta kyllähän sitä suositellaan että kaikki pitää pestä tosi hyvin.

 

Noi valmiit salaattibuffetit taitaa olla aika huonoja vaihtoehtoja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja miten kasvikset pitää käsitellä? Riittääkö pesu vai pitäisikö ne keittää/höyryttää/paistaa?

 

En olekkaan ennen nähnyt viranomaisten kehottavan välttämään kasviksia! Pelottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Listeria ei anna aihetta hysteriaan

julkaistu 03.08. klo 15:17, päivitetty 03.08. klo 17:07

 

Lähde: Yle

 

Erä tyhjiöpakattua graavilohta on vedetty markkinoilta liiallisen listeriabakteeripitoisuuden takia. Takaisinvedettyjen 150 gramman graavilohipakkausten erätunnus on 47641. Listerian sallittu määrä on erittäin tiukka. Sairastuminen on äärimmäisen harvinaista, vaikka poisvedettävä elintarvike olisi tullut syötyä.

 

Elintarvikkeisiin lisääntymään livahtaneet listeriabakteerit jäävät yleensä kiinni teollisuuden omavalvonnassa, siis ennen tehtaan porttia, kertoo Turun kaupungineläinlääkäri Liisa Palmu. Muutaman kerran vuodessa liikaa listeriaa pääsee kauppoihin asti tavallisesti tyhjiöpakatun kalan mukana. Bakteeri on tällöin havaittu kaupassa tehdyssä testissä.

 

Parhaillaan vedetään markkinoilta yhtä erää graavisuolattuja Pirkka-kirjolohiviipaleita, joiden viimeinen käyttöpäivä on 10.8.

 

Listeria on sitkeähenkinen bakteeri, jonka kanssa ihminen on joutunut tulemaan toimeen aikojen alusta. Listeriaa on maaperässä, puroissa ja pesemättömissä kasviksissa, mistä se löytää tiensä kalaan ja lihaan. Terveen ihmisen immuunipuolustukselle listeriabakteerit ovat rutiinia eivätkä ne pääse lisääntymään uudessa isännässään.

 

 

Tunne immuuniriskisi

Neljä viidestä suomalaista ei kuulu mihinkään riskiryhmään. Heillä vakavan sairastumisen riski on lähes olematon. Lievät infektiot menevät ohi usein niin ettei potilas huomaakaan sairastuneensa.

 

Valitettavasti joka viides kuitenkin kuuluu riskiryhmään, yleensä ne joiden immuunipuolustus ei toimi täydellä teholla. Erityisryhmänä raskaana olevia naisia neuvotaan olemaan varmuuden vuoksi syömättä pakattua graavilohta ja vastaavia tuotteita.

 

Listeriabakteeri aiheuttaa vakavimmillaan aivo- tai aivokalvon tulehduksen. Listerioosia hoidetaan yleensä yhdistelmälääkityksellä kuten kahden antibiootin yhdistelmällä.

 

 

Listeria pitää kylmäketjusta

Nykyaikainen kylmäketju sopii listeriabakteerille. Siinä missä monet muut ympäristöbakteerit talttuvat, listeria kestää pakkasta ja virkoaa lisääntymään nollapisteessä. Listeria pystyy lisääntymään myös hapettomassa tilassa. Listeria selviytyy varsin suolaisessa ympäristössä. Näistä syistä listeria on elintarvikevalvonnan painajainen.

 

Kuumennus yli 72 asteeseen on listerialle kohtalokas.

 

Listeriatartunta tulee yleensä kylmäketjun elintarvikkeista, jotka syödään kuumentamatta. Tyhjiöpakattu kala on erityisen riskialtis, minkä vuoksi näitä tuotteita myös seurataan ja tutkitaan erityisen paljon.

 

Kun valmistaja pyytää palauttamaan kauppaan tietyn tuote-erän tuotteen, muita eriä voi edelleen syödä turvallisesti. Kyseisen erän tuotteita ei saa syödä, vaan ne on palautettava kauppaan.

 

 

Söin listeriabakteerit, mitä nyt?

Entä jos listeriaa sisältävää tuotetta on jo syöty? Kaupungineläinlääkäri ja hygienikko Liisa Palmu painottaa, että ei tiedetä, kuinka paljon ravinnossa pitää listeriaa olla, jotta se aiheuttaa sairastumisen. Listerian sallittu enimmäismäärä on siksi vedetty varman päälle, siis erittäin tiukalle. Takaisinvedot markkinoilta ovat monesti hyvin pieniä ylityksiä. Sairastuminen on siksi erittäin epätodennäköistä.

 

Viisainta on odottaa, ilmaantuuko 2-3 päivän sisällä kuumeilua tai ripulia. Jos näin ikävästi käy, käännytään lääkärin puoleen ja kerrotaan listerioosin riskistä. Riskiryhmiin kuuluvalle oireita voi ilmestyä pitkän ajan kuluttua, 7-70 päivän sisällä ja ne voivat olla kovin monenlaisia. Tällöinkin pitää muistaa kertoa lääkärille listeriaepäilystä. Listeria varmistetaan tavallisesti verinäytteestä tehtävällä bakteeriviljelyllä.

 

Riskiryhmiin kuuluvat sairauden, lääkkeiden, runsaan alkoholin käytön tai korkean iän vuoksi immuunisuojaustaan menettäneet. Raskaana olevat naiset ovat tärkeä riskiryhmä. Sairastuvuus alkaa nousta iän myötä jo 50 vuoden iästä alkaen.

 

- Nykyään neuvoloissa pidetään huolta, että raskaana olevat naiset tietävät, mitä ruoka-aineita kannattaa välttää mm. listerian riskin takia, Liisa Palmu muistuttaa.

 

Tärkein tapa suojautua niin listeria- kuin muiltakin ruokamyrkytyksiä aiheuttavilta bakteereilta on huolellinen käsien pesu. Kalan tai lihan käsittelyn jälkeen ruoanlaittovälineet pestään ennen kasvisten käsittelyä ja päinvastoin. Listeria on maaperäbakteeri, joten kasvisten pesu on myös viisautta.

 

YLE Turku

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Listeriaa saattaa esiintyä myös tuoreissa kasviksissa, raa'assa lihassa sekä pastöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa."

 

Boldaus by me. Mitä tämä tarkoittaa? Olisiko jollakulla parempaa tietoa miten listeriaa voi olla kasviksissa ja etenkin missä kasviksissa? Muut nyt ovat ihan selkeitä mutta tästä en ole aiemmin kuullutkaan :huh:

 

Mullassa, missä kasvikset ylläri ylläri :girl_wink: kasvavat, asustelee muiden bakteerien lisäksi listeriapöpöjä. Huonosti pestyistä kasviksista nämä voivat sitten päätyä elimistöön. Sen takia suositus kasvisten huolellisesta pesusta. Käsittääkseni kasvikset noin muuten eivät ole mikään riski listerian suhteen (lukuunottamatta kuumentamattomia pakastevihanneksia). Korjatkaa jos olen väärässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaustapauksille ei ole löydetty yhteistä lähdettä

Listeria aiheuttanut kymmenen kuolemantapausta tänä vuonna

 

Suomessa on tämän vuoden aikana todettu jo 54 listeriabakteerin aiheuttamaa vakavaa sairastumista. Sairastuneista joka viidennen tiedetään kuolleen.

 

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan sairastuneista puolet on yli 70-vuotiaita ja suurimman osan sairastuneista tiedetään kuuluvan tartunnalle altistavaan riskiryhmään, esimerkiksi ovat henkilöitä, joilla on jokin perussairaus. Kolme tapauksista on raskaudenaikaisia. Suomessa todetaan koko vuoden aikana yleensä 20-50 listeriatartuntaa.

 

Nyt havaittuja tapauksia ei ole pystytty yhdistämään tiettyyn elintarvikkeeseen, mutta listeriapotilaista ja kalatuotteista on kuitenkin todettu samanlaisia listeriatyyppejä. Epidemiologieläinlääkäri Ruska Rimhanen-Finne THL:stä kertoo, että sairastumisia ei ole voitu yhdistä myöskään esimerkiksi ammattikeittiöihin, vaan tapaukset ovat olleet yksittäisiä.

 

- Mistään epidemiasta ei voi siis puhua. Myöskin löydetyt bakteerit ovat tyypiltään erilaisia, Rimhanen-Finne sanoo.

 

Tässä vaiheessa ammattikeittiöiden ei tarvitse muuttaa hygieniakäytäntöjään tai ruokalistaansa.

 

- Tärkeintä olisi, että riskiryhmille kuten vanhuksille ei yleensäkään tarjottaisi sellaisia elintarvikkeita, jotka ovat tavallisia listerian lähteitä, Rimhanen-Finne muistuttaa.

 

Viimeaikojen vakavin listeriaepidemia on todettu vuodenvaihteessa 1998-1999. Joulu-helmikuussa sairastui 18 ihmistä, keski-iältään 56 vuotta. Sairastuneista neljä kuoli. Bakteeri oli peräisin kokkolalaisen meijerin pakkaamasta voista.

 

http://www.suurtalousuutiset.fi/index.php?&listeriasta-jo-kymmenen-kuolemantapausta-tana-vuonna&subaction=showcomments&id=1286277676

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^noin mäkin sen olen käsittänyt, että huonosti pestyissä kasviksissa saattaa olla vaikka mitä. Eikös toksoplasmoosinkin takia käsketä kasviksia pesemään? Eli listeria on vain yksi bakteeri muiden joukossa, jota tuorekasvistapauksissa pystyy normaalilla huolellisuudella välttämään.

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasvisten suhteen Eviran suositus on, että ne pestään huolellisesti ja vielä kuoritaankin. Mikrobit on kasvisten pinnassa. Lisäksi käsiä pitäisi muistaa myös pestä huolellisesti, erityisesti kun on käsitellyt pesemättömiä kasviksia.

Evira

 

Tästä syystä mä en syönyt raskausaikana muiden valmistamia salaatteja, koska mietitytti onko kasvikset pesty tarpeeksi hyvin. Tosin mä olinkin hysteerinen odottaja.

Edited by tiksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin miettimään, että mitä tarkoitetaan kasviksilla. Itse laskin siihen heti mm. tomaatin ja kurkun. Tomaatin kuoriminen on vähän kinkkinen juttu, jos sitä meinaa pistää vaikka leivälle.

 

Puoli kiloa päivässä - sloganin kasvikset.fi sivusto määrittelee kasviksen näin:

Kasvisten suku on monimuotoinen, eikä ole olemassa yhtä oikeata määritelmää siitä, miten kasvisten suku jaotellaan. Kasviksilla tarkoitetaan vihanneksia (peruna mukaanlukien), sieniä, marjoja ja hedelmiä.

 

evira sanoo samaa:

Kasvikset, joihin lasketaan myös hedelmät ja marjat sekä sienet, sisältävät runsaasti elimistölle välttämättömiä vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä kuituja.

 

Mä päätin just tappaa meidän ikkunalaudan yrtit. Ne on keittiössä, niissä on multaa, niiden lehtiä tulee joskus syötyä ja ne kuolis talvella kuitenkin.

 

Mun tekis mieli jatkaa puolukkasurvoksen syömistä, vaikka ne onkin ostettu torilta eli ei tiedä mistä ja miten ne on kerätty. Ei kehtaa soittaa neuvolaan ja kysyä.

 

edit. musta on selvästi tulossa hysteerinen odottaja. :D

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

--- ja ne kuolis talvella kuitenkin.

Ihana :lol:

 

Joo, multaa mäkin sitten rupesin miettimään, ja kyllähän mä mullan vaarat tiedän :D En vain ollut kuullut, että listeriaakin siellä maassa mylläisi.

 

Mulla on molemmissa raskauksissa ollut ihan hirveä himo kurkkuun, tomaattiin ja etenkin jäävuorisalaattiin, enkä kyllä aio muuttaa syömisiäni nytkään. Kurkun kuorin, jotenkin mua on alkanut jopa melkein ällöttää se kurkun paksu kuori nyt syysaikaan, kesällä se tuntuu olevan paljon ohuempi. Kotona vaan täytyy varmistua huolellisesta ainesten ja käsien pesusta, ja tuskin mä muuallakaan jätän vastedes salaattia syömättä. Tarkka mä olen sitten esim. juustojen, kalojen ja ilmakuivattujen lihojen kanssa. Ja niiden pakastevihannesten/-marjojen.

 

Kyllä mä Kasma torilta ostettuja puolukoitakin söisin ihan hyvällä mielellä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en aio alkaa kuorimaan kurkkua tms kotona. Pesen vaan runsaalla vedellä ja that's it! Enemmän pelkään niitä ostosalaatteja ja salaattibuffetteja. Ja pakastevihanneksia en oo ennenkään syönyt kotona muutakuin ruoassa mukana. Töissä jätän nyt herneet ja maissit syömättä koska tiedän että siellä ne vaan sulatetaan. Niitä ei siis kuumeneta ollenkaan.

 

Äiti viikonloppuna sanoi että "Älä ala sitten hysteeriseksi. Sua kun odotin niin silloin ei muusta puhuttu kuin alkoholin ja tupakan lopettamisesta ja maksaa ei saanut usein syödä. Mistään listeriasta ei edes puhuttu." On vaan niin kakspiippunen juttu, toisaalta ihan hyvä olla tarkkana mut toisaalta menee elämä kyllä tarkkailuksi ja stressaamiseksi jos ei yhtään relaa. Eihän sitä voi sitten ravintolassa tai kylässä syödä ollenkaan 10kk jos koko raskauden ajan syö vaan turvallista ruokaa jonka tietää mistä se tulee ja miten se on valmistettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin miettimään, että mitä tarkoitetaan kasviksilla. Itse laskin siihen heti mm. tomaatin ja kurkun. Tomaatin kuoriminen on vähän kinkkinen juttu, jos sitä meinaa pistää vaikka leivälle.

 

Mä aattelisin, että tomaatti on kuitenki aika helppo pestä. Oon kyl vähän hysteerinen :girl_to_take_umbrage2: mut aion syödä hyvin pestyjä tomaatteja.

Edited by musta

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eihän sitä voi sitten ravintolassa tai kylässä syödä ollenkaan 10kk jos koko raskauden ajan syö vaan turvallista ruokaa jonka tietää mistä se tulee ja miten se on valmistettu.

 

Pitsaa, se on tullut kuumasta uunista. Samoin pullat ja pasteijat.

 

Ja mun matikalla se on "vain" 9 kk. Tai oikeastaan 8, koska tuskin sitä ennakolta tietää, että tässä kuussa tärppää. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän tomaatit ja kurkut kasva mullassa, vaan ihan kasvien maanpäällisissa osissa ovat kiinni. Nykyään kun ne kasvatetaan kasvihuoneissa niin niissä ruukuissa ei ole edes multaa vaan kasvavat ihan jossain lasivillassa tms hötössä mikä ei ole multaa. Eiköhän riitä että ne pesee hyvin vedellä, ja perunat-porkkanat mitkä sitten oikeasti kasvaa mullassa niin ne kannattaa pestä hyvin ja kuoria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, multaa mäkin sitten rupesin miettimään, ja kyllähän mä mullan vaarat tiedän :D En vain ollut kuullut, että listeriaakin siellä maassa mylläisi.

 

Yleensä maan lähellä asuvissa kasviksissa listeria on viatonta innocua muotoa. Jos on paljon happea ympärillä, niin listeria on useimmiten tuota vaaratonta muotoa.

Mä jakssan aina muistuttaa ulkomaalaisista erityisesti italialaisista ja saksalaisista pastöroiduista tuorejuustoista. Niissä kun listeriariskit ovat suuremmat. En nyt jaksa taas selostaa paremmin mutta Valion tuoteet ovat melko turvallisia.

Sen verran vielä tuosta omavalvonnasta. Kalafirmoissa ei tarvitse ottaa joka erästä listeriaa. Yleensä sellaiset neljä kertaa vuodessa. Jos ei ole suuret määrät. (Tarkkoja lukuja en nyt muista). Lisäksi listeriatulosten saaminen kestää. Usein tuotteet voivat olla jo kaupoissa, kun listerialöydös tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa kuitenkin välttää hysteriaa noiden kasvisten kanssa, koska erityisesti raskaana olevan on tosi tärkeä niitä syödä ja paljon. Pääsäännöt ovat, että pakastevihannekset+einekset pitää aina kypsentää min.80-asteisiksi ja nuo multaiset kasvikset pestä ja kuoria (tällä tarkoitetaan siis esm.perunoita, porkkanoita, purjoa, juureksia yms). Salaattivihannesten osalta kuorimista ei pidetä välttämättömänä, vaan kunnollinen pesu riittää.

 

Itsekin kiinnittäisin enempi huomiota esim noihin ulkomailta tuleviin juustoihin ja tietty välttäisin noita kalavalmisteita ym jotka jo onkin raskaana olevien kieltolistalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kuin sitä aatteli, että musta ei ainakaan tule mikään hysteerikko raskaana ollessa, niin kylläpä sitä sit kuitenkin huomaa aikaa tarkkaan syömisiään seuraavan. Mä joudun työn puolesta syömään todella paljon muualla kuin kotona, usein ravintoloissa ja seisovissa pöydissäkin. Koko ajan tuntuu, että saa olla varpaillaan kun joutuu miettimään mitenköhän nuokin on pesty ja onko tuotteet tehty pastöroidusta maidosta. Kotona sitten onkin paljon helpompaa kun laittaa itse ruokaa.

 

Mutta kyllä se pitää yrittää pitää kuitenkin se kuuluisa maalaisjärki mukana, ettei liian hysteerikseksi menis, eihän sitä voisi syödä juuri mitään jos liikaa alkaa pelkäämään.

 

Mun äitille oli myös ihan uus juttu kun kerroin näistä ruokarajoitteista, ei silloin 20-30 vuotta sitten kuulemma mitään tällasia ollu.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa muistaa, ettei "ennen vanhaan" tuotu näin paljoa tuotteita ulkomailta, elintarvikkeilla ei ollut niin pitkiä säilyvyysaikoja ja ylipäänsä pakkaustekniikka on muuttunut. Ei silloin käytetty italialaisia juustoja ;) Samaten kun ennen kala syötiin melko nopeasti tai sitten tönkkösuolattiin. Onhan ennenkin vauvoja ja lapsia kuollut. Nyt vain syyt tiedetään paremmin. Yhtenä ongelmana pidän juuri uusia pakkauksia sekä pitkiä kuljetusmatkoja. Aina elintarviketeollisuus ei pysy nykyvaatimusten mukana. Kaikissa ei ymmärretä eikä pystytä hallitsemaan nykyjärjestelmän vaativuutta. Onhan se eri, jos isä pyydystää kalan ja graavaa sen. Tai tuleeko kala ensin (ulkomailta) tehtaaseen, siellä (joku uusi kesäntyöntekijä) sen käsittelee ja sitten vielä kuljetetaan toiselle puolelle Suomea.

Kun nyt listeria on ihan todellinen vaara sikiölle, niin minusta se pitää ottaa tosisaan. On eri asia jos juhlissa syö vahingossa pari pientä palaa fetaa salaatin joukossa. Siinä nyt ei todennäköisesti ole riskiä. Mutta jos ostaa mitä tahansa juustoa ja syö sitä, niin silloin riskin ottaa tietoisesti. Raskausaika on kuitenkin niin lyhyt. Kyllä sen ajan jaksaa suojata lastaan. Sehän on meidän äitien tehtävä odotusaikana :) Meillä nykyäideillä on vain liian paljon kaikkea houkutuksia. Että mun tekee mieli kalasushia...

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kuin sitä aatteli, että musta ei ainakaan tule mikään hysteerikko raskaana ollessa, niin kylläpä sitä sit kuitenkin huomaa aikaa tarkkaan syömisiään seuraavan.

 

Sama juttu. Nyt rv 17 mennessä olen kärsinyt niin paljon kipuja/pahoinvointia tämän sikiön takia, että haluan kanssa vastineeksi sen vauvan. En aio "hukata" kaikkea kärsimystä jonkun multasen porkkanan takia.

 

Eikös Norjassa kalastettu kala lennätetä Kiinaan pakattavaksi ja sieltä takaisin Suomeen myytäväksi? Tjms. Sen sijaan tuo Feta tuli mulle ihan uutena asiana. Jääkaapissa olisi nytkin ihana vuohen & lehmän pastoroidusta maidosta tehty Pirkan feta, mutta mistä sen nyt tietää, että mistä se on kotoisin. Pakko kai pistää se uuniruokaan. Saako muuten kojusta ostettavaa jäätelöä syödä? Nyt hullujen päivien aikaan kun olisi Ben&Jerry-jäden "pallotötteröitä" ollut halvemmalla. En uskaltanut ostaa, vaikka mieli olis tehnyt.

 

Näin jossain otsikon, jonka mukaan odottavien "ruokahysteria" laihduttaa, koska niin monta epäterveellistä juttua jää syömättä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ eläinperäisissä elintarvikkeissa pitää olla laitostunnus purkissa. Yritä googlettaa laitostunnus. Valion laitostunnukset löytyy ainakin netistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeaikojen vakavin listeriaepidemia on todettu vuodenvaihteessa 1998-1999. Joulu-helmikuussa sairastui 18 ihmistä, keski-iältään 56 vuotta. Sairastuneista neljä kuoli. Bakteeri oli peräisin kokkolalaisen meijerin pakkaamasta voista.

 

Täh, listeriaepidemia voista?! Olikohan se tehty pastöroimattomasta maidosta vai miten on mahdollista, en ole ainakaan missään aiemmin kuullut varoituksia voista? En kyllä yleensä käytä voita kuumentamatta, mutta kuitenkin...

 

Mä olen kyllä seisovasta pöydästä syönyt salaattia, jopa muutaman feta- ja mozzarella-palankin, ja hitusen pestoa (joka kai myös suositellaan kuumentamaan?). Pitää varmaan jatkossa olla tarkempi.

 

Entäpä puutarhassa möyriminen, voiko siitä saada listerian, kun se kerran maassa ja mullassa elää? Tietysti hanskat pitää olla kädessä ja huolellinen käsien pesu puutarhahommien jälkeen. Mutta voiko tarttua mullan pöllyttelystä hengitysteitse, vai pitääkö se saada isompana annoksena suun kautta? Taitaa mullakin mennä pikkuhiljaa hysterian puolelle, ehkä parempi ettei mieti liikaa... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pastöroiduista maitotuotteista ja miten niistä voi saada listeriaa on käsitelty monessa eri ketjussa. Samoin, kuin multaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä, näyttihän tuolla Mitä suuhusi laitat -ketjussa olevan paljonkin juttua aiheesta. On vaan niin pitkä ketju että vähän työlästä etsiä. Tuo multa-asia ei mulle ihan täysin selvinnyt, mutta varmaan maalaisjärjellä pärjää...

 

Jos tässä asiassa oikein tarkaksi alkaisi, niin eihän esim. leivän päälle voisi laittaa oikein mitään, ja kaikki pitäisi kuumentaa. Mutta ehkä noiden tärkeimpien riskituotteiden välttelykin on ihan riittävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now