Rautalanka

Listeriaa liikkeellä

86 posts in this topic

Minä erehdyin syömään parmankinkkua reilu viikko sitten pizzan päällä. Jonkun aikaa pizzaa syötyäni tajusin, että se parmankinkkuhan on ilmakuivattua eli raakakypsytettyä eikä sitä oltu kuumennettu lainkaan vaan laitettu pizzan päälle vasta paistamisen jälkeen. Tänään on sitten ollut kovat vatsanväänteet, oksentelua ja ripuli ja nyt pelottaa että just siinä kinkussa olikin listeriaa... mitä voin tehdä muuta kuin odottaa? :girl_impossible:

 

Edit. Turhaa hysteriaa :)

Edited by Hannainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yksi odottaja, joka söi eilen sen suurempia ajattelematta ulkomaista brietä. Mietin, voiko listeria vaurioittaa sikiötä ilman km/synnytystä, vai onko ainoat listerioosin raskauteen liittyvät komplikaatiot keskenmeno ja ennenaikainen synnytys? Ja saako lapsi tartunnan vasta, jos äidillä on oireinen listerioosi? Tietääkö joku?

Edited by marlee

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei voi vaurioittaa muuten kuin joko keskenmenon tai synnytyksen käynnistymisen / vastasyntyneen vakavan listeriainfektion kautta. Mutta siitä ei siis ole pelkoa, että vauva alkuraskaudessa saisi listerioosin ja raskaus kuitenkin jatkuisi näennäisen normaalisti. Jos listeria menee sikiöön, ensin äidilläkin on ollut listerioosi - ei se yleensä täysin oireeton ole, mutta oireet voi olla pelkän lievän flunssan kaltaisia.

 

Huoli pois kuitenkin, onneksi listeria on riskielintarvikkeissakin harvinainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaakohan kukaan sanoa, että kuinka nopeasti tämä mahdollinen keskenmeno sitten tulisi jos olisi listeriainfektion saanut? Sillä vaan panikoin kun kävimme ravintolassa syömässä pari viikkoa sitten. Annoksessani oli ulkomaista sinihomejuustoa ja kysyin ennen tilausta, että onko juusto kypsennetty. Kuulemma piti olla. Syödessäni huomasin kuitenkin, että vaikka pinta oli osittain sulanut, vaikutti muu juusto olevan kypsentämätöntä. Nyt minulla on ollut parisen viikkoa maha sekaisin (ei nyt ihan joka syömisestä, mutta päivittäin kuitenkin) ja ultrassa vauvalla todettiin niskaturvotusta 4mm. Olisi kiva, jos joku tietäisi, että jos se olisi tästä aiheutunutta, olisiko keskenmeno tullut jo? Vai voiko se vielä tulla? Nyt mennään 12+2.

 

Muoks. Ei ollut listeriaa, tarkistettiin verestä varmuuden vuoksi :) Ja nyt mennään 13+6

Edited by Nattunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole paljon roskaruoka maistunut jatkuvien uutisointien vuoksi, milloin kebab-paikoista ja molloin pitserioista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ravintelissa piffin päällä oli tänään sinihomejuustoa. Minä sivistymätön kun en nimestä arvannut sitä sellaiseksi. Kysyin, onko se pastöroitua, ja sitten siirsin siitä suurimman osan sivuun. Kuitenkin ison talon juusto, ranskalainen kyllä. Nyt yritän olla panikoitumatta. Jokseenkin pöljää, kun suuressa osassa annoksia oli muutenkin jotain raskailta kiellettyä, pateeta, maksaa tai muuta märätystä. No, jos Suomessa on 5 raskaiden listerioosia vuodessa, niin lieneekö tässä nyt syytä kovin huolissaan olla. Mutta voipi olla, että ei tule kovin usein ravitsemusliikkeessä raskauden aikana enää vierailtua. Menee fiilis, kun joutuu raaka-aineita kyttäämään eikä punkkuakaan saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suurin osa ranskalaisista homejuustoista ei ole pastöroitua ja vaikka olisikin on homejuuston valmistustapa sellainen, että siihen voi tulla listeriabakteeria. Mutta jos nyt mitään oireita ei tule, niin ei kannata stressata.. ja toki neuvolassa kirjoittavat lähetteen listeria-kokeeseen jos tuntuu, että se olisi hyvä testata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmistin, että tuo merkki on pastöroitu. Totta on, että periaatteessa se on lähes sama, on tai ei, kypsytetty ja pehmeä on kuitenkin. Onneksi ulkomaisissakaan juustoissa ei juuri ole sitä listeriaa todettu. Ja kävihän mulla tuuri niiden parvovasta-aineidenkin kanssa, eli ehkä voitan nämäkin arpajaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ainakaan nyt ymmärtänyt kysymystä. :huh:

 

Kyllähän listeria sikiölle aika ikävä juttu on, eli siinä mielessä on syytä miettiä, mitä suuhunsa laittaa. Toisaalta sitten taas suosituksia noudattamalla riski ilmeisesti on Suomessa kohtalaisen pieni.

 

Mites tuo, kun tuorejuustojen syömistä ei suositella vaikka ne olisi tehty pastöroidusta maidosta (jälkikontaminaatioriskin takia). Mites sitten maitorahka? Voinko syödä maitorahkaa avatusta purkista useamman kerran? Mulla on ihan sellainen mielikuva, että olen tästä asiasta lukenut täältäkin jostain, mutta ei mitään muistikuvaa, mitä olen lukenut. Mikä siinä tuorejuustossa on se listeriariskiä nostava ominaisuus? Onko rahkassa sama ominaisuus?

 

Turha varmaan mainitakaan, että olen välttänyt tuorejuustoja hyvinkin tunnollisesti, mutta rahkaa syönyt ihan tyytyväisenä isosta purkista useampaan kertaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tää on nyt aika mutuilua, mutta jotenkin mulla on semmoinen kutina, että koska rahka on hapanmaitotuote, niin siinä ei niin isoa riskiä olisi kuin tuorejuustoissa? Mutta korjatkoon joku tietäväisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama uskomus täälläkin. Söin kyllä lauantaina ravintelissa brietä, kun teki ihan hillittömästi mieli.

 

Olen kyllä muutenkin alkanut ajatella sen niin, että jos jostain saan listerian, niin omasta jääkaapistani, jossa säilytän mm. multaperunoita. Suurkeittiöissä ja ravinteleissa niitä ei koskaan pidetä samassa jääkaapissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syöny kyllä pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja, justiinsa söin juustokakkuakin, eikä tullut kyllä mieleenkään panikoida. Ainoat mitä vältän kuin ruttoa on graavisuolatut kalat ja tyhjiöpakatut kalat. Enkä syö maksaruokia. Ihan turha panikoida liikaa, ei sekään hyvää tee jos koko ajan miettii ja pelkää syövänsä jotain pahaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^täällä sama linja kuin Tupulla. Oon toki nykyään tarkempi sen suhteen, et en syö ruokia, joissa päiväys on jo mennyt. Mut tuorejuustoja kyllä syön jos on pastoroidusta maidosta tehty. Ja salaatteja ravintolassa ja kotona.

 

Mikä se onkaan tuon listerian itämisaika?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sitä ei raskausaikana tiedetä. Voi olla päiviä, viikkoja, jopa kuukausia.

 

Minä syön ihan surutta edelleen päiväysvanhoja jugurtteja ja rahkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös samoilla linjoilla että graavisuolatut ja tyhjiöpakayut kalat ovat pannassa, muuten syön suhteellisen vapaasti. Homejuustojen syöntiä olen dramaattisesti vähentänyt (kuuluvat mun suosikkeihin ja ennen raskautta vetelin huolella...), mutta silloin tällöin niitä maistelen. Tosin aika tarkka olen siitä kuinka kauan ruokia jääkaapissa on säilytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin aika samoilla linjoilla monen muun kanssa. Tyhjiöpakatut graavisuolatut/kylmäsavustetut kalatuotteet ovat pannassa, enkä kyllä ole uskaltanut ostaa vastaavia tuotteita myöskään tiskiltä. Itse graavattua olen syönyt.

 

Mutta suomalaisia, pastoroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja olen popsinut hyvällä ruokahalulla, ja ihan kaikenlaisia juustoja kypsennettynä ruuanlaiton yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää tuoda tämä tännekin: Neuvolassa sanottiin, että myös kotimaisissa, kaupasta ostetuissa pakastemarjoissa olisi listeriariski ja että nekin pitää kuumentaa ennen syömistä. Siis WTF? Itse kerätyt marjat ovat kuulemma OK mutta kaupasta ostetut eivät, vaikka olisivatkin kotimaisia. Olen marjojen suurkuluttaja, syön niitä päivittäin sellaisenaan ja kauhistuin tuosta aika lailla. Juuri ennen neuvolaa olin hyvällä halulla syönyt kaupasta ostettuja mustikoita ja mansikoita (suomalaisia). Ihmettelen, miten se listeria niihin kaupan marjoihin menee mutta itse kerättyihin muka ei? Ettei vaan tämä(kin) olis hätävarjelun liioittelua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jo on. Ilkeyttään thaimaalaiset poimijat oikein hierovat niihin mustikoihin raakaa kalaa... Kuulostaa kyllä aikamoiselta "hätävarjottelulta". Se on kyllä jännää miten vaaralliseksi maailma muuttuu heti kun testiin ilmestyy kaksi viivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Tuo suositus perustuu siihen että vaikka marjat myytäisiin kotimaisina niin niissä saa olla tietty prosenttiosuus ulkomaisia marjoja. Eli välttämättä pussi ei ole 100% Suomen metsistä poimittu. Sehän on sitten jokaisen odottajan oma valinta että mitenkä noudattaa mitäkin ohjetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Tuo suositus perustuu siihen että vaikka marjat myytäisiin kotimaisina niin niissä saa olla tietty prosenttiosuus ulkomaisia marjoja. Eli välttämättä pussi ei ole 100% Suomen metsistä poimittu.

 

Mitä hittoa?! :o Ihan järkyttävä tieto! Mikä ihmeen järki tuossakin nyt on (paitsi isojen firmojen ahneus), kylläpä laittoi sapettamaan vaikken raskaana olekaan :girl_mad: Viime raskausaikana mulle ei maistunut karkit, mutta maksoin itseni kipeäksi suomalaisista pakastemansikoista ja vadelmista, että sain jotain "herkkuja" ja pistelin niitä menemään jäisenä suoraan pussista, kun ajattelin että turvallista tavaraa on! Kuka nyt haluaa jotain keitettyä marjamössöä syödä, jos on tarkoitus napostella, arghs :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo noin se vaan menee.

 

Tälleen sanotaan tuolla nettisivulla:

Hyvää Suomesta -merkkiä saa käyttää tuotepakkaukseen tai etikettiin painettuna alkuperämerkintänä elintarvikkeessa, jonka myyntiin tuleva lopputuote on valmistettu ja pakattu Suomessa ja jonka raaka-aineesta vähintään 75% on suomalaista.

 

Eli 25% marjoista voi olla ulkomailta tuotuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now