Guest *OA*

Jakkaralla synnyttäminen

44 posts in this topic

Siirtäkää jos tästä löytyy ketju, hakemalla en itse ainakaan löytänyt.

 

 

Olisin esikoiseni tahtonut jakkaraa kokeilla synnytyksessä, mutta keskeytyneen synnytyksen jälkeen päädyttiin sektiioon. Nyt alkaa taas olla ajankohtainen tuo synnytys ja kokemuksia kaipaisin jakkaralla synnyttämisestä sitä kokeileilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kaipaisin kokemuksia! Mutta vissiin ainakin pitää olla täysiaikainen vauva, että pääsee sängystä pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloitin ponnistusvaiheen jakkaralla, mutta vauvan syntyi kuitenkin sängyllä.

 

Itse tykkäsin jakkaralla asennosta, mielestäni asento oli mukava (jos synnytysasentoa voi mukavaksi kuvata :girl_haha: ) ja ponnistaminen huomattavasti helpompaa kuin sängyllä. Tykkäsin myös siitä, että olin miehen "sylissä" ja sain miehen läheisyydestä paljon voimia. Sängyllä en saanut samanlaista tunnetta miehen läheisyydestä.

 

Omassa tapauksessani vauva tuli muutamalla ponnistuksella todella alas, mutta sitten liikkuminen jumahti. En saanut vauvaa liikkumaan riittävästi ja kun vauvan sydänäänissä oli heittoja, niin en saanut jäädä yrittämään pidemmäksi aikaa. Loppujen lopuksi vauva syntyi puoli istuvassa asennossa sängyllä, yhden kätilön auttaessa painamalla mahan päältä vauvaa pepusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö sitä jakkaraa muuten erikseen "kinuta", vai tarjoavatko kätilöt itse sitä mahdollisuutta? Mulla ainakaan esikoisen synnytyksessä kätilö ei hiiskahtanutkaan jakkarasta, eikä kyllä muutenkaan kysellyt, missä asennossa haluaisin ponnistaa. Varmaan tietysti kätilökohtaista tuokin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itseltäni kätilö kysyi, että onko toiveita synnytysasennosta ja siinä sitten kerroin halustani kokeilla jakkaraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä bongasin esikoisen synnytysvalmennuksesta jakkaran ja mainitsin sen heti kun synnärillä kätilö nähtiin. Nyt pelkopolin rapsaan on kirjattu että haluan kokeilla jakkaraa jos siihen tilaisuus tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vähän sama juttu kuin safiralla, eli aloitin ponnistamisen jakkaralla, mutta lopulta jouduin siirtymään takaisin sängylle. Minun tapauksessa olin aloittanut ponnistamisen liian aikaisin ja jakkaralla ponnistaminen ei edennyt vaan väliliha lähti venymään ja peräpukamat pullistuivat niin kätilö katsoi, että olisi parempi, että siirtyisin sängylle niin saisi siinä sitten tuettua välilihaa. Yhtään repeämää ei sitten onneksi tullutkaan, mutta harmitti kyllä kun en saanut ponnistaa jakkaralla loppuun asti, koska asento ton tui todella hyvältä - erityisesti mieheni tukevat kädet selässäni. :) Jos meille vielä siunaantuisi kolmas lapsi niin ehdottomasti yrittäisin sitten saada ponnistaa jakkaralla loppuun asti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen synnyttänyt loppuun asti jakkaralla ja tykkäsin (jos synnyttämisestä voi tykätä).

Ponnistusvaihe meni ilman kivunlievityksiä (sain aiemmin kohdunkaulan puudutteen, mutta se ei auttanut enää loppuvaiheessa (kätilö kertoi tämän jo etukäteen) ja ilokaasua vetelin jossain välissä. Pari tikkiä sain, mutta niiltä ei olisi vältytty koska vauvalla alkoi sydänäänet heiketä ja oli saatava ulos pian. Asento oli hyvä - oli ihanaa kun mies piti kainaloiden alta kiinni ja sain nojata häneen (ja mikä parasta - hän näki vauvan tulevan ulos, mutta ei suoraan pelipaikalle :grin:).

Meillä kätilö kysyi miten haluan synnyttää ja sanoin, että en tiedä - perinteisesti sängyllä kai... jonka jälkeen hän kysyi haluanko kokeilla jakkaraa. Ja onneksi kokeilin, sopi mulle.

Ompeleiden jälkeen pääsin suihkuun ja ihan omin jaloin kykenin sinne raahautumaan joskin hiukan huimasi aluksi.

Kätilö ja kätilöopiskelija toimivat tosi hienosti eikä tuntunut yhtään kummalliselta siinä vaiheessa, että he olivat patjalla lattialla ottamassa vauvaa vastaan.

Sairaaloissa on eroja joten kannattaa toki itse pyrkiä olemaan aktiivinen toiveiden suhteen tai kertoa niitä miehelle etukäteen jos ei siinä tilanteessa saa ääntään tarpeeksi kuuluville tai ajatusta kulkemaan.

Itse sanoisin myös, että ei kannata tehdä liian tarkkoja suunnitelmia sillä tilanteet kulkevat aina hiukan omalla painollaan - mutta vaihtoehtoja on aina hyvä miettiä.

Toivottavasti tästä sai jotain tolkkua.

Onnea synnytykseen kaikille :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon synnyttäny molemmat lapseni jakkaralla. Molemmilla kerroilla olen heti aluksi kertonut kätilölle tämän toiveen. Kuopuksen kanssa sain epiduraalin just ennen ponnistusvaihetta, niin jouduin ponnistamaan ekaks sängyllä eikä siitä tullu mitään, en oikein osannu ponnistaa oikeeseen suuntaan ja homma sujui paljon paremmin, kun pääsin jakkaralle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin esikoisen jakkaralla (rv38+6) ja se oli ihan huippuhyvä ratkaisu mun kohdalla. Jakkarasta olin maininnut aiemmin, joten kätilö ehdotti sitä kun siirryttiin ponnistusvaiheeseen. Ponnistelin ensi pari kertaa kyljellään sängyssä ja kätilö totesi vauvan likkuvan hyvin ponnistettaessa joten siirryttiin sitten jakkaralle. Jakkaralla oli mielestäni tosi helppo ponnistaa ja vauva syntyikin muutamassa minuutissa. Väliliha pysyi ihan ehjänä, etupuolelle tuli vain pari nirhaumaa, jotka tikattiin. Ponnistusvaiheessa oli vielä epiduraalipuudutus vaikuttamassa, joten se ei juurikaan edes sattunut, vähän kirveli ja tuntui venytystä. Sain jo jakkaralla vauvan syliin ja siirryin itse vauva sylissä jakkaralta sangylle, jossa istukka syntyi ja nirhaumat tikattiin. Koin jakkaralla ponnistamisen itselleni sopivaksi tavaksi synnyttää ja toivonkin taas pääseväni jakkaralle synnyttämään (nyt menossa rv38+3).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin kirjoittanut synnytyssuunnitelmaan, että voisin ponnistaa jakkaralla, kun en muutakaan keksinyt :grin: Hetken koittaessa kätilö sitten kysyi haluanko jakkaralle ja sanoin että ihan sama (=kunhan vaan tuska loppuisi, heh), kyllä se käy :grin: Ensin tuntui vähän omituiselta nojata mieheen, kun siihen asti en ollut muuta kuin puristanut häntä loppuvaiheessa kädestä (en halunnut mitään ylimääräistä kosketusta iholle), mutta kun aloin kunnolla ponnistaa, tuntuikin tosi hyvältä kun mies kannatteli tiukasti kainaloista ja laittoi vastaan, kun siinä vääntelehdin. Vähän koomiselta kyllä tuntui/näytti, kun kolme kätilöä (yksi oli opiskelija) oli polvistuneena mun jalkojen juureen :girl_crazy: Ponnistus sujui ihan hyvin, vaikka olin kätilöiden kanssa vähän eri mieltä parhaasta ponnistusasennosta eli "pääkätilö" koko ajan kannusti painamaan kantapäät lattiaan (ja koitti ihan painaa niitä lattiaa vasten mutta ei ne siellä pysyneet), vaikka omasta mielestä sain parhaan voiman, kun olin "varpaillaan" eli vain varpaat kosketti lattiaan samalla kun rutistin menemään jakkaralla "istuen" (ei siinä varsinaisesti paikallaan istuttua tullut vaan vääntelehdittyä enemmänkin). Jakkara itsessään oli vähän epämukava, ehkä pikkaisen liian leveä mun makuun, mutta eipä takapuoli jakkaralla ollutkaan kuin vaan uutta supistusta odotellessa. Ponnistaessa oli ihan ok.

 

Vauvan näki hienosti siitä jakkaralta heti kun hän oli tullut ulos. Syliin en häntä kuitenkaan saanut, koska hän ei jaksanut alkaa hengittää ja piti viedä virvoiteltavaksi :( Jakkaralta kipusin sitten takaisin sängylle paikkailtavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen molemmat muksut ponnistanut jakkaralta. Esikoisen synnytyksessä vauva laskeutu rauhassa ja hyvin mutta lopulta oli väliliha pakko leikata minkä jälkeen vauva syntykin nopeasti. Kaikki tämä tehtiin jakkaralla ollessa, eli siis tuon takia ei tarvinnut siirtyä mihinkään. Mies istu mun takana ja tuki selästä ja mä puristin sen käsiä ja polvia ponnistaessa. Kuulemma aika kovaa :rolleyes: Tikkausta varten piti sitten siirtyä siihen tuoliin, mutta en muista kummassa jälkeiset tuli ulos, tuolilla vai jakkaralla.

 

Junnun kanssa mä ensin kokeilin ponnistaa säkkituoliin nojaten kun oli voimat pois enkä uskonut jaksavani jakkaralla. Kun siitä ei tullut mitään kokeiltiin sitä synnytystuolisänkyhirvitystä joka oli vielä pahempi paikka ja lopulta siirryttiin jakkaralle jossa alkoi tapahtua. Vauvan sydänäänet lakkasi joka ponnistuksella joten lopulta toinen kätilö painoi masun päältä mun ponnistaessa että saatiin vauva nopeasti maailmaan. Sillä oli napanuora kaulan ympärillä.

Tuon synnytyksen jälkeen se kätilökin totesi, että jakkara on mulle ehdottomasti paras paikka ponnistaa.

 

Eli seuraavassa synnytyksessä en enää edes harkitse muuta paikkaa ponnistaa. Aika paljon ne kätilöt pystyy tekemään toimenpiteitä ihan jakkarallakin, jos vaan haluavat.

 

Vauvan näkee tosiaan hienosti heti hänen synnyttyään. Ja saa syliinsä heti siinä, jos ei ole mitään häikkää (esikoisella piti imeä keuhkot mutta sain sen jälkeen syliin, Junnu lähti happikaappiin ja jäi sylittely :( ) Ja mieheen on ihana nojata varsinkin heti koitoksen oltua ohi, mieskin pääsee jotenkin kunnolla mukaan siihen hommaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on toiveena jakkarasynnytys, mutta tietäen hoitajien kannan voin jo aavistaa ettei se tule onnistumaan.

 

Itse olen yhden synnytyksen jakkaralta hoitanut ja kyllä se teki pahaa jälkeenpäin polvissa ja selässä - siinä hetkessä ei niinkään. Ymmärrän siis kätilöiden kannan, mutta silti se tuntuisi niin hyvältä vaihtoehdolta itselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo ei se kätilöiden asento kovin ergonomiselta näyttänyt ja kätilöopiskelijalle lähdettiinkin hakemaan tyynyä polvien alle kesken kaiken. Onneksi ponnistin vaavin n.20 minuutissa ulos niin ei ollut heille ihan kovin pitkä koettelemus. Aiempaan viestiini unohdin muuten laittaa, että jakkaralta siirryin aika nopeasti vauvan syntymän jälkeen sängylle, jossa odoteltiin jälkeiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin synnyttää joko RelaxBirth-laitteessa istuvassa asennossa, tai jos se ei ole mahdollista, niin jakkaralla. Istuva asento tuntuu tosi luonnolliselta ponnistamista ajatellen.

 

Täytyy sitten käydä kertomassa kokemuksia, kun synnyttämiseen asti (toivottavasti lähiaikoina) päästään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä muuten tällähetkellä voi synnyttää RelaxBirthillä? Toki minäkin tahtoisin, mut siis onko se mahdollista jossain?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ainakin Oulaskankaalla voi.

 

Kovin moni ei kuulemma ole laitteeseen vielä uskaltautunut, mutta minä innostuin siitä heti. Onhan se melkoinen härveli, mutta ainakin istuma-asento näyttää siinä mukavammalta kuin tavallisella synnytysjakkaralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää nyt on varmaan vähän outo kysymys liittyen jakkaralla synnyttämiseen, mutta menkööt.

Eli te jotka olette jakkaralla synnyttäneet, niin onko teillä ollut peräsuoli synnytyksen jälkeen kipeä? Että onko se sellainen "väistämätön" paha?

Esikoinen tuli meillä ihan perus puoli-istuvassa ponnistusasennossa ja sen jälkeen kaikki suolenliikkeet teki todella kipeää (tietenkin kun vauva on painanut suoleen tullessaan pihalle). Nyt mietinkin että painaako vauva jakkaralla yhtä pahasti peräsuoleen, vai pääsiskö siinä vähän helpommalla sen suhteen (tai oikeestaan sitten synnytyksestä toipumisen suhteen)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ainakaan muista kummastakaan synnytyksestä että olisi sen jälkeen ollut peräsuoli kipeänä. Toisaalta en kyllä moiseen kiinnittänyt edes huomiota.. Olisko tämäkin yksilöllistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen yhden synnytyksen jakkaralta hoitanut ja kyllä se teki pahaa jälkeenpäin polvissa ja selässä - siinä hetkessä ei niinkään. Ymmärrän siis kätilöiden kannan, mutta silti se tuntuisi niin hyvältä vaihtoehdolta itselle.

En ole kätilö mutta ymmärrän mäkin sen, jos huono ergonomia harmittaa tai haittaa työtä. Mutta se on ammatinvalintakysymys, kätilöt on äitejä varten, ei toisinpäin. Mäkin "uhraudun" pakosta omassa työssä potilaiden takia välillä huonompiin asentoihin, kun aina ei vain ole mahdollista toteuttaa täydellistä ergonomiaa :)

 

Ja kyllä, haaveilen jakkaralla ponnistamisesta minäkin :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin synnyttää joko RelaxBirth-laitteessa istuvassa asennossa, tai jos se ei ole mahdollista, niin jakkaralla. Istuva asento tuntuu tosi luonnolliselta ponnistamista ajatellen.

 

Täytyy sitten käydä kertomassa kokemuksia, kun synnyttämiseen asti (toivottavasti lähiaikoina) päästään. :)

 

Nyt on laite testattu. Tykkäsin kovasti ja luulen, että en olisi jaksanut istua tuntia tavallisella synnytysjakkaralla. RelaxBirthissä istuma-asento oli hyvä ja sain lisävoimaa ponnistukseen hyvistä käsituista. Huonona puolena koin alaselän kipeytymisen ponnistamisen loppuvaiheessa, eli asento ei ilmeisesti kuitenkaan ollut täydellinen. Jouduin jonkun kerran nousemaan tuolilla ylöspäin, kun valuin vähitellen alemmas huonompaan asentoon.

 

Kätilö pääsi alapäähäni hyvin käsiksi ja hän pystyi helposti laittamaan minulle kuumia hauteita ja puudutuksia. Uskon, että jos kätilöllä on hyvät työolot, myös synnyttäjä hyötyy siitä, vaikka toki taitava kätilö tekee työnsä hyvin olosuhteista riippumatta.

 

Kaiken kaikkiaan koen, että RelaxBirth oli itselleni paras vaihtoehto. Suosittelen kokeilemaan, jos vaan mahdollisuuden saatte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin esikoiseni jakkaralla. Olin toivonut tätä jo etukäteen kun tehtiin synnytyssuunnitelmaa - olin kuitenkin avoimin mielin niin että jos sillä hetkellä olis tuntunut siltä ettei jaksa siirtyä jakkaralle tai ei vaan innosta niin olisin voinut sängyllekin jäädä. Mutta mulla meni kaikin puolin helposti ja nopeasti ponnistuvaihe tuossa jakkaralla. Ponnistusvaihe kesti kaiken kaikkiaan viissiin 15-20min ja missään vaiheessa vauva ei jumittanut tms. Eikä ollut ihan pienin vauva ponnistaa (54cm, 4155g, pää 38cm). Kuitenkin sen suuremmilta repeämiltä vältyttiin ja tikkejä tuli vain 3 tai 4, en muista enää. Mulla ei ollut mitään puudutetta (epiduraalia vielä oli jonkun verran vaikuttamassa, mutta se nyt ei alapäätä varsinaisesti helpota). Kätilö sai kuitenkin hyvin pehmennettyä kudoksia lämpimillä pyyhkeillä ja kaikki menikin mielestäni suht' helpolla. Mun mielestä oli jotenkin helppo ponnistaa alaspäin, ei tarvinnut niin kovasti tehdä töitä. Mun mies istui mun takana ja sain nojata häneen joten ei tuntunut että mitkään paikat olis väsynyt tms. vaan asento oli todella mukava. Suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsin kahteen eri otteeseen jakkaralle ponnistamaan (sitä jopa tarjottiin mulle vaikken ehtinyt pyytää!). Siinä vauvan sydänäänet laskivat ja jäivät 80-90 tienoille, joten ei muuta kuin takaisin sängylle. Kyljellään ponnistaminen olikin yllättävän "kivaa" :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäin miettimään, mitkä on sellaisia lääketieteellisiä syitä että ei saa ponnistaa jakkaralla? Kuten Pennillä sydänäänten lasku. Mulla vauvan sydänäänet katosi kokonaan joka supistuksella (korjasi kyllä hyvin välissä) mutta jakkaralta ponnistettiin vauva maailmaan asti. Tosin siihen mennessä oltiin jo puoli-istuva asento testattu ettei se vaan toimi mulla, jakkara on parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kirjattiin synnytyssuunniltelmaan kiinnostus jakkaraa kohtaan, ja synnytyksen aikana kätilö sitten suostutteli mut kokeilemaan vaikken olisi millään kivuiltani jaksanut/halunnut nousta sängyltä. Aikani yritin, mutta en vain saanut siinä kunnon asentoa, jotenkin jakkara tuntui ihan liian isolta ja jouduin ikäänkuin olemaan koko ajan jaloillani. En saanut missään välissä rentouduttua vaan tärisin rasituksesta ja jalat melkein kramppasivat.

 

Sen jälkeen kokeiltiin kyljellään ponnistamista, mutta paras asento oli lopulta ihan perinteinen puoli-istuva.

 

Nyt toisen synnytyksen osalta ajattelin kysyä josko synnytyskeskustelussa voitaisiin kokeilla rauhassa oikean asennon etsimistä siinä jakkaralla, jos toinen synnytys menee yhtä vauhdilla kuin ensimmäinen, ei sen aikana oikein ole aikaa (tai halua rolleyes.gif ) miettiä ja kokeilla.

Edited by Ronja_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now