*NuuNuu*

Ultrakuulumiset ja kysymykset ultraan liittyen

378 posts in this topic

Mun mielestä tätä ei ole vielä täällä, mutta korjatkaa toki jos olen väärässä...

 

Eli kaikki ultrakuulumiset tänne.

 

Missä ultrassa kävit, millä viikoilla, miltä tuntui?

Edited by Lap-81

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mua ihan ensimmäisenä tietenkin kiinnostaa tietää mitä eroa on rakenneultralla ja esim 4d-ultralla? pähkäillään parhaillaan kumpaan olisi järkevämpää mennä... :unsure: kun ei oikein olla vaan saatu selville mitä eroa niillä on...

 

kovasti kiinnostaisi tuo 4d, mutta näkyykö siinä rakenne samalla? kun kumpaankin ei oikein ole varaa mennä... :unsure:

 

Ollaan käyty vain kahdessa alkuraskauden ultrassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ 4D-ultrassa näkyy mun tietääkseni kaikki samat asiat kuin rakenneultrassa, mutta vähän tarkemmin voi ne rakenteet vielä nähdä. Meillä kunta maksaa rakenneultran, mutta mennään ehkä kuitenkin myös 4D-ultraan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrassa kävin ekan kerran rv7+. Sen jälkeen np ultra 12+ ja rakenne 18+. Viimeisin ultra oli 36+. Ensimmäinen ultra oli yksityisellä Femedassa ja muut ultrat kunnallisella puolella.

 

Ei ultrat mun mielestä mitenkään erikoiselta tunnu. Mukava katsoa vauvaa ja nähdä miten se on kehittynyt. Sekä tietysti tietää, onko kaikki masussa ok. Eka ultra ja np tehtiin alakautta ja muut vatsan päältä. Saatiin tietää myös vauvan sukupuoli kun kysyttiin. Tosin sen sai tietää rakenneultrassa. Sitä enne vauva niin pieni ettei sieltä mitään näy.

 

4D ultrassa ei käyty kun meille riitti noi normaaliultrat. 4Dultrahan olis tarkempi, mutta ihan hyvin selvää saa noilla normiultrillakin. 4D maksaa noin 150-200 euroa paikasta riippuen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille taas ultrat ovat olleet raskaudessa lähes hienointa! Alkuraskauden ultra oltiin varattu yksityiseltä rv8 ihan vaan epäuskoisuuden vuoksi (onko tuolla tosiaan joku??) mutta peruttiin se, koska neuvolalääkäri oli jo rv 9+4 ja siellä sitten kuultiin jo sydänäänet.

 

Np-ultra rv12 oli aivan mielettömän upea kokemus sekä miehelle että minulle, samoin rv20 rakenneultra. Raskaus konkretisoitui, pikkuisen liikkeet olivat niin hellyyttäviä ja rakenneultrassa oli mahtavaa nähdä miten vaavi kehittyy. Ultrat ovat myös miehelle mahdollisuus nähdä lasta ja siten saada jo odotusaikana jotain "todellista" siitä mitä nainen tuntee olossaan ja vatsassaan.

 

Lisäksi meillä on vielä tulossa ultra rv27, koska lääkäri halusi varmuuden vuoksi seurata kystien kasvua ja näkeepä siinä vauvaakin samalla. Nämä kaikki siis ilmaiseksi julkiselta puolelta, 4D:ssä ei ole käyty eikä ole tarkoitus käydäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin yksityisellä ultrassa ekan kerran rv 8+4. Haluttiin tietää, että onko tuolla oikeasti jotain elämää. Papusen pituus oli 1,6 cm ja sydän sykki! Aika epäuskoiset oli fiilikset.

 

Seuraava ultra olikin taas yksityisellä 10+5, kun neuvolassa ei sydänäänet vielä kuuluneet ja menin ihan sekaisin huolesta. Kaikki oli hyvin, gyne sanoi sikiön siellä jo vilkuttelevan meille :lol: ja niskaturvotus mitattiin, vaikken ollut yhtään varautunut siihen. Jotain rakenteitakin gyne meille luetteli, esim. virtsarakko, mahalaukku jne.

 

Rv 12+6 käytiin kaupungin tarjoamassa np-ultrassa ja kaikki näytti olevan kunnossa sielläkin, mitä nyt pystyy ultrien perusteella sanomaan.

 

Rv 20+3 oli rakenneultra ja siellä tutkittiin rakenteet tarkemmin ja sukupuolikin meille selvisi. Sitä ultraa jännitettiin tosi paljon miehen kanssa. Pelotti, että jos kaikki ei olekaan ok, vaikka liikkeitä tuntuikin jo. Mistäs sitä ikinä tietää.

 

4D:ssä emme aio käydä ja seuraavan kerran ultrataan rv 28+5 suunnilleen, kun on lääkärineuvola. Siellä kuulemma tutkitaan kohdunsuun ja istukan tilannetta. Aiomme pyytää vahvistusta vielä sukupuolelle, jos suurempia huolenaiheita ei ilmene siellä. Sikäli 4D olisi ehkä hyvä juttu, että noiden normiultrien perusteella ei oikein osaa kuvitella, että tuolla ihan oikeasti on jo sellainen pieni ihan oikean vauvan näköinen vauva :lol: Mut toisaalta, tuntuu vähän hassulta kurkistaa sinne toisen maailmaan... ihan kuin näkis jotenkin liikaa! (siis jos 4D:en menisi)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ensin alkuraskauden ultrassa heti positiivisen testin tehtyäni. Ihan vaan siitä epäuskosta, että oonko muka raskaana, kun se oli pieni yllätys. No, siellä ei vielä näkynytkään mitään, viikkoja on ollut sillon 5+6. Siitä tuli toki kauhee huoli ja vaikka tehtiin verikokeet (jossa mitattiin istukkahormonipitoisuutta ja sen kasvua), jotka kerto mun olevan ihan oikeesti raskaana, oli kuitenkin pakko päästä vielä uudestaan ultraan siinä alkuvaiheessa. Mun täti on TAYSissa töissä ja ultras mut sitten itseasiassa pariinkin otteeseen alkuraskaudessa.

 

Kunnan tarjoomissa np- ja rakenneultrissa käytiin joskus viikoilla 11+ ja ~20. Ja yliaikasikontrollissa 42+0. Kyllä noi kaikki iltrat on mun mielestä ollu ihan tarpeellisia, alkuun oli tosiaan toi epätietoisuus kauhee ja sitten noi myöhemmät oli hyödyllisiä vauvan kehityksen seuraamisen kannalta. Ja onhan se vauva ihana nähdä siellä ruudulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden ultrassa käytiin joskus viikon 8 tienoilla varmistamassa, että siellä mahassa tosiaan jotain elävää on.

 

Niskapoimu-ultra tehtiin niillä viikoilla, kun se nyt on tapana tehdä ja rakenneultra samoin. Kaupunki tarjosi molemmat, mutta en kuollaksenikaan muista, pitikö niistä maksaa. Muistaakseni piti.

 

Loppuraskaudessa sitten ultrattiin oikein urakalla, kun tuli kaikenlaista häikkää. Siinä yhteydessä otettiin myös 4D-ultraa, josta saatiin kuvakin muistoksi. :)

 

Mä koin nuo kaikki ultrat sikiön terveyden kannalta tärkeiksi enkä olisi lähtenyt yksityiselle "hupiultriin", vaikka tokihan se oli ihana nähdä vauva jo ennen syntymäänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin tavallisessa gynetarkastuksesa ja siellä utrassa huomattiin raskaus...Silloin oli menossa viikkoja 4 ja jotain :) Sit viikolla 5 ultrattiin uudestaan ja varmistetiin että siellä on jotain :) Sit viikolla 10 kävin vielä gynellä ultrassa...Viikolla 12 käytiin np ultrassa satakunnan keskus sairaalassa missä on äitiyspoliklinikka...Samoin käytiin viikolla 20 rakenne ultrassa sekä viikolla 36 synnytystapa arvioinnissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin ultrissa viikolla 8, 13, noin 21 ja siitä vielä 3 viikkoa myöhemmin (koska vauva oli niin huonossa asennossa ja kaikki tärkeä ei näkynyt ekassa rakenneultrassa). Vauvaa on ultrattu tän lisäksi vielä nopeasti noin 3 kertaa (varmistaakseen hänen hyvinvointinsa) kun olen joutunut sairaalaan tai mulle on tehty tutkimuksia liittyen mahakipuun.

 

4d ultrassa käytiin viikolla 26. Ero oli musta valtava verrattuna meidän kaupungin rakenneultraan. Täällä laitteet on aika vanhoja, joten niistä näki sit just ja just mikä on pää ja missä on jalat. Lääkäri ei täällä myöskään ole kovin mukava ja ei kauheesti suostu selittää mitään vaikka pyytää tai kysyy, hän vain tekee työnsä ja siinä se. Ekalla rakenneultra kerralla hän ei pitkään aikaan löytänyt yhtä rakennetta. Kolmen viikon päästä etsi sitä edelleen pitkään, kunnes näki kai jotain sinne päin ja sanoi, et kaipa kaikki on ok.

 

4d:ssä eri kaupungissa lääkäri löysi heti tämän mitä tää toinen lääkäri ei ollut löytänyt. Ja kaikki on todella hyvin. Tutkittiin paljon tarkemmin kaikki rakenteet, meille selostettiin kaiken mitä tehtiin ja yksityiskohtaisesti näytettiin kuvaruudulta. Kaikki ylimääräinenkin tarkistettiin, esim napanuoran virtaus ja meille sit näytettiin kaavioita asiasta jne. Joten oon todella tyytyväinen että mentiin 4d:hen. Ois voinut hyvinkin skipata rakenneultran, se oli kuin hutaistumpi ja minimaalisempi versio 4d:stä (+saatiin ihania kasvokuvia ja nähtiin pientä jalkaa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käyty nyt kolme kertaa ultrassa:

 

Yksityiselle alkuraskauden ultrassa viikolla 8. Ihan vain varmistaaksemme että siellä on elämää. Olin tehnyt niin monta testiä että miehellä meni hermot ja mentiin ultraan.

 

Kaupungin tarjoamassa (ainoassa) ultrassa viikolla 12. Eipä siellä muuta tehty kuin katsottiin että vauva on. Seuraavana päivänä itseasiassa ultrattiin myös kun lääkäri ei löytänyt sydänääniä dopplerilla ja ultrasi sitten etten huolestuisi.

 

Rakenneultrassa viikon 21 alussa. Käytiin yksityiselle koska kaupunki ei tarjonnut. Aluksi haaveilin 4d-ultrasta, mutta siihen olisi voinut mennä vastas myöhemmillä viikoilla niin ei sitten jaksettu odottaa. Samat jutut siellä 4d;ssä on rakenteista, mutta saahan siellä enemmän kuvaa ja niitä ulkokuvia sitten.

 

Ainakin kaksi ultraa on vielä tulossa: lääkäri ultraa varmaan ensi kerralla ja antaa painoarvion. Ja sitten viikolla 28 mun pitää mennä kontrolliultraan koska rakenneultrassa huomattiin marginaalinen eteisistukka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta emätinanturilla suoritetusta ultrasta? Mulla ois 3 viikon päästä yks sellanen (rv 12) ja vähän kyllä jänskättää toimenpide :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^taidetaan kaikki np-ultrat tehdä sellaisella? Ja lisäksi vatsan päältä. Ei se tavallisesta gynekäynnistä poikkea, mitä nyt kaikki oma huomio keskittyy sinne ruudulle eli sikäli mukavampi. Eikä sitä anturia sinne kovin syvälle tarvinnut työntää ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Joo, minäkin arastelin ja jänskätin np-ultraa, mutta tosiaan tehokkaasti vie se monitori kaiken huomion. :lol:

Mulla lääkäri sanoi kohdun olevan aika ylhäällä, joten joutui hieman painelemaan ja pyörittämään sillä anturilla että jotain löytyi... Mutta siitä huolimatta vaivan arvoista. :)

 

***

 

Omat ultrat tähän mennessä oli viikoilla 8, 11 ja 21. Muistaakseni :huh: Eka ultra oli itse kustantama, päälle 100€ maksoi, mutta tuli mielenrauhaa yllin kyllin että siellä tosiaan kasvaa joku. Sitten laskin päiviä seuraavaan ultraan, jossa todettiin sikiön vastaavan vajaan viikon isompaa kuin menkoista laskettuna. Ihanaa nähdä semmoinen ihmisen muotoinen papunen sätkimässä siellä :wub:

Pitkä piinaava pätkä meni odottaessa rakenneultraa, vaikkakin helpotti vähän kun liikkeitä alkoi tuntumaan jossain 18-19 viikoilla. Kun kaikki muu näytti olevan mallillaan rakenteissa, sukupuolta udeltiin ja lääkäri koetti katsoa pariinkin otteeseen mutta napanuoran takia näkyvyys heikko. Yllätys säilyy sitten syntymään asti... ;)

Ilmeisesti vielä yksi ultra olisi tulossa joskus viikolla 37 jossa kai tutkitaan vaavin kokoa ja painoa synnytystapaa varten. Nähtäväksi jää että päästäänkö sinne asti, mun äitini ei päässyt koska tulin jo viikolla 35. Noh, tuskin äkkinäinen ennenaikainen syntymä on perinnöllistä, ja kukaties odottelen (sitten jo ihan tuskissani varmaan) heinäkuulle asti :rolleyes:

 

Äh. Typoja.

Edited by Corpse Bride

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaava lääkäri kyllä ultraa emätinanturillakin melko huomaamattomasti. Eikä sitä tosiaan tarvitse kovin syvälle työntää. Mulla np-ultrassa katsottiin vain vatsan päältä, kun siitä näkyi ihan hyvin kaikki. Ennen niitä viikkoja tehdyt ultrat on kaikki tehty alakautta.

 

* * *

 

Huomenna on tulossa neljäs ultra tässä raskaudessa. Alussa kävin yksityisellä mielenrauhan vuoksi viikolla 7+ ja neuvolassa ultrassa aiempien keskenmenojen takia 8+. Molemmissa oli hieno nähdä, että koot vastasivat viikkoja ja sydämet sykkivät. Np-ultra oli neuvolassa 12+ ja siellä mies näki sikiöt eka kerran. Se oli kiva kokemus, kun ne näyttivät jo ihan mini-ihmisiltä. Huomenna on rakenneultra TAYS:n äitiyspoliklinikalla ja sen jälkeen ultria on n. neljän viikon välein kaksosraskauden seurannan vuoksi.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla np-ultrassa katsottiin vain vatsan päältä, kun siitä näkyi ihan hyvin kaikki. Ennen niitä viikkoja tehdyt ultrat on kaikki tehty alakautta.

 

 

 

Samoin täältä ja rakenne ultra myös mahan päältä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään ekassa ultrassa, rv 7+0. Mua on hoitojen aikana ultrattu niin monta kertaa etten edes kiinnitä siihen mitään huomiota, ei tunnu missään. Jännitin ihan hirveesti, kun pelkäsin tuulimunaraskautta ja vaikka mitä, mutta onneksi siellä oli 1 cm pitkä tyyppi, jonka sydän sykki hulluna :wub: Oon tosi happy.

 

Seuraava ultra neljän viikon kuluttua rv 11+. Sitä ennen 9.5. neuvolaan ensikäynnille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin reilu viikko sitten ultrassa yksityisellä. Silloin oli rv 6+5. Kohdusta löytyi 3 mm pitkä alkio. Sykettä ei pystytty varmuudella toteamaan. Lääkäri oli kuitenkin luottavainen siihen, että kaikki on hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut ultrissa viikoilla 6+3 ja 9+1. Heti ensimmäisellä kerralla löytyi syke ja nyt viimeksi kaveri heräsi liikkumaankin ultran aikana. Jännityksellä vielä odotetaan viikon 11 np-ultraa ja sen jälkeen päästään kertomaan uutiset perheille :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olimme ensimmäisessä ultrassa rv 12+1, siellä viikkoja todettiin kuitenkin olevan jo 13+3. Rakenneultra on parin viikon päästä rv 21+4. Kyllä jännittää!

 

Kysymyksiä oli viimeksi pää täynnä mutta siinä monitoria ihmetellessä ei mieleen tullut yhtäkään enää. Hymyiltiin vaan tyhmänä kun pikkuisella oli vipinät päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on varattu ensi tiistaille rakenneultra... päädyttiin sitten siihen loppujen lopuksi... :rolleyes: saas nähdä onko siellä kaikki ok...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä minulle on tehty 7 ultraa. Ns normaaliultrissa, kuten alkuraskauden ultrassa ei juuri tuntunut kummemmalta. Oli toki kiva tietää, että siellä pieni sydän sykkii jne.

Sitten taas kun olin itse huonossa kunnossa ja ehkä hieman hätäisestikin (=minulle ei siinä vaiheessa juuri selitelty 'katso kun se vilkuttaa'...) ultrattiin, että pikkuisella on kaikki kunnossa, niin silloin oli kyllä enemmän kuin vähän tunteet pinnassa.

 

Olen menossa vielä rakenneultraan, 4d ultraan sekä loppuraskauden ultraan. Kaksi ensin mainittua on omakustanteisia (tosin minulle työpaikka maksaa) ja jälkimmäisin on kaupungin tarjoama. 4d ultraan menen ihan vain siksi, kun se on minulle ilmainen. Siinä toki näkyy selkeämmin kasvojen sekä käsien että jalkojen alueet. Eli esim huulihalkio erottuu, jota ei välttämättä 2d ultralla havaita. Toisaalta, en tiedä onko siitä välttämättä mitään hyötyä ennen syntymää...

Edited by siilis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^me pohdittiin pitkään tuota ultra asiaa... täällä Keski-Suomessa kun on nämä systeemit ihan perseestä muihin paikkoihin verrattuna... kaupunki kustantaa ainoastaan yhden (alkuraskauden) ultran... tulisi turhan kalliiksi yksityisellä koko ajan käydä... :huh: on tää ultrauskäytäntö vaan niin syvältä... ei uskois miten eriarvoiseen asemaan odottajat joutuu paikkakunnasta riippuen, kun toisaalla tarjotaan vain tämä 1 ja jossain taitaa olla kolme tai 4 ilmaista ultraa <_< <_< <_<

 

onneksi nuo on pikkuisen edes muuttumassa, mutta eipä se paljoa lohduta ainakaan nyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin raskausaikana ultrassa oikein urakalla :rolleyes:

 

Eka alkuraskauden ultra yksityisellä nrv5 -> näkyi vain ruskuaispussi.

Uusinta 6+6, kaikki ok, sydän sykki hienosti.

np-ultra yksityisellä n rv 12

ultra kunnalla n rv14

rakenneultra kunnalla n rv20

4D ultra yksityisellä n rv23

kontrolliultra kunnalla n rv 30

synnytystapa-arvioultra kunnalla n rv36

ja sit vielä sairaalassa käynnistelyssä ultattiin varmaan 10 kertaa rv 40+3-40+6.

 

np-ultraan saakka kaikki tehtiin alakautta.

 

Itse haluttiin vielä kokea 4D ultra vaikka kunta tarjosikin rakenneultran. Sen jälkeen oli tosi levollinen olo enkä kyllä ole katunut sitä rahanmenoa yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now