*NuuNuu*

Ultrakuulumiset ja kysymykset ultraan liittyen

378 posts in this topic

^Niin, vaikea sanoa, mitä lääkäri on kommentillaan tarkoittanut. Jotkut tosiaan on sitä mieltä ettei ensimmäistäkään ultraa raskausaikana... Nää perustuu siihen ultraäänen aiheuttamaan korkeaan taajuuteen. Itse oon suhtautunut noihin juttuihin todella varauksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sikiön ultraäänitutkimusten turvallisuus

 

Ainakin tuon pari vuotta vanhan materiaalin mukaan aika turvallisilla vesillä ollaan. Noita löydöksiä puheenkehityksen hidastumisesta yms. on mainittu jossakin, mutta mitään kovin selviä tutkimustuloksia en ole löytänyt. Yksityisklinikalla sanoivat viimeksi, että tavallisesta ultraäänestä ei ole osoitettu vaaroja, mutta että väridoppleria ei suositella käytettäväksi kovin aikaisin, koska sillä on todistettuja vaikutuksia.

 

Mä olen käynyt ultrassa aika tiheään

rv 6+3

rv 9

rv 11+3

rv 13

 

Sen suurempia pelkoja ei (enää) ole ultran vaikutuksista, vaikka välillä kävi mielessä, että mitäköhän haittoja on tullut aiheutettua. Mielenrauhalle ultrilla on ollut suuri merkitys, kun on nähty kehityksen etenevän normaalisti. Mä myös pidän hyvin tärkeänä sitä, että tuleva isä on päässyt ultrien avulla ihan eri tavalla mukaan odotukseen.

 

NP-ultraa en missään nimessä ajatellut jättää väliin. Veriseulan kanssa tutkimus antaa aika luotettavan tuloksen mahdollisista kromosomihäiriöistä, mikä oli mulle tärkeää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis ehkä tyhmäkin kysymys tosta alkuraskauden ultrasta. Eli onko sille lääketieteellistä / vauvan terveyteen liittyvää syytä miksi siinä käydään? Vai saako siitä vaan itselleen varmuuden siitä, että on raskaana? Jos kunnan/kaupungin tarjoama np-ultra on n. rv12 niin voiko tosiaan siihen asti vaan luulla olevansa raskaana vaikkei olisikaan? Entä nuo kohdunulkoiset ja keskenmenot. Voiko olla niin, että niitäkään ei huomaa ennen tota np-ultraa? Eli voiko alkio kuolla ja jäädä kohtuun niin moneksi viikoksi? Ja alkuraskauden ultrassa ei siis kuitenkaan näe, että onko lapsi terve, vai näkeekö?

 

Meillä siis kovasti pohditaan, että mennäänkö vai ei, mutta kun ei oikein ole tietoa siitä, että mitä siellä näkee ja miksi ihmiset sellaisessa käyvät. Jos sillä on jotain vaikutusta terveyteen (mun tai vauvan) niin varmaan mennään, mutta jos se on vaan siksi, että varmistuu onko raskaana niin sitten ehkä ei. Koska kyllähän noitten raskaustestien pitäis olla luotettavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kohdunulkoisen raskauden huomaa varmasti ilman ultraakin jossain vaiheessa, mutta itse en uskaltaisi ottaa sitä riskiä, että pahimmassa tapauksessa menetän hedelmällisyyteni, kun asia etenee liian pitkälle. Me emme siis käyneet varsinaisessa alkuraskauden ultrassa, vaan ensimmäinen lääkärineuvola oli 10. raskausviikolla ja sinne asti uskalsin odottaa, kun kaikki oireet olivat normaaleja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Me käytiin alkuraskauden ultrassa rv 6+4 (vastasi viikkoja 7+2, oli tiedossa että on vähän kuukautisista laskettuja viikkoja vanhempi) kolmesta syystä:

 

1) siellä on sikiö (ts. ei ole tuulimuna)

2) sikiö on elossa (syke näkyy yleensä rv 6+)

3) raskaus on kohdunsisäinen

 

Ja tuosta syystä 3) johtuen käytiin noin varhaisilla viikoilla, jos on kohdunulkoinen niin riskit juuri tuolle Naddan mainitsemalle munanjohtimen repeämiselle [joka voi olla vaarallista paitsi hedelmällisyydelle (ts. voi joutua poistamaan koko munanjohtimen pahimmassa tapauksessa) myös äidin hengelle] kasvavat rv 7 eteenpäin. Suhtaudun itse aika hysteerisellä pelolla kohdunulkoiseen raskauteen ja siksi oltiin valmiita maksamaan karmea summa siitä ultrasta :)

 

Keskenmenokin voi tapahtua monta viikkoa ennen vuodon alkamista, mutta eihän tuo yksi ultra vielä pitkäksi aikaa sitä pelkoa poista - keskenmenon riskikin tosin pienenee aina kun viikkoja tulee lisää.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rouva K: Itse kävin kaksi kertaa varhaisultrassa ennen varsinaista np-ultraa. Sen takia, koska en luottanut

testeihin. Sairaala oli juuri tehnyt testin ja ilmoitti, että en ole raskaana vaikka olin. Clearblue:n testi kotona taas

näytti plussaa samantien.

 

Ja ultrassa halusin käydä myös terveyteni takia. Jos raskaus olisikin ollut tuulimuna tai kohdunulkoinen tai jotenkin muuten ei normaali, niin mulla olisi aloitettu samantien syövän jälkeiset hoidot. Mutta nyt kun selvisikin, että olen raskaana, niin hoidot jätettiin väliin ja nyt mua tarkaillaan ultrilla ja verikokeilla, että onko etäpesäkkeitä ilmestynyt.

 

Eli kun mulla oli viimeinen leikkaus toukokuussa, niin olin jo silloin raskaana, vaikka sairaala väitti muuta. Ja raskaus

selvisi vasta sairaalasta kotiuduttua, koska olin edelleen sata varma raskaudesta oireideni takia vaikka sairaala

leimasi mut vaan stressaantuneeksi ja kuulemma kuvittelin kaikki oireet.

 

Joten varhaisultrista oli mun tapauksessa paljonkin hyötyä. Ja se miksi kävin kaksi kertaa, niin ekalla kerralla pikkuisella

ei näkynyt vielä sydänääniä, joten toisessa varhaisultrassa varmistettiin sydämen lyönnit juurikin näiden hoitojen takia että aloitetaanko ne vai ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos kunnan/kaupungin tarjoama np-ultra on n. rv12 niin voiko tosiaan siihen asti vaan luulla olevansa raskaana vaikkei olisikaan? Entä nuo kohdunulkoiset ja keskenmenot. Voiko olla niin, että niitäkään ei huomaa ennen tota np-ultraa? Eli voiko alkio kuolla ja jäädä kohtuun niin moneksi viikoksi?

....

Koska kyllähän noitten raskaustestien pitäis olla luotettavia.

Tuulimunaa ei voi huomata muuten kuin ultrassa. Sen kanssa voi olla kaikki raskausoireet ja ne todella voivat jatkua np-ultraan asti ja mun käsityksen mukaan pidemmällekin, ellei raskautta keskeytetä. Ja todellakin sikiön kehitys voi pysähtyä missä vaiheessa tahansa ja kuollut sikiö jäädä kohtuun. Tässäkin tapauksessa joudutaan siis toteamisen jälkeen tehdä raskaudenkeskeytys.

Ja kyllähän ne raskaustestit ovat melkoisen luotettavia, mutta ei niistä näy onko kohdussa sikiötä, vai onko kyseessä tuulimuna, raskaushormonia erittyy kehoon kummassakin tapauksessa.

 

Muun muassa näiden syiden takia me haluttiin käydä alkuraskauden ultrassa. Ja lisäksi haluttiin tietää montako sikiötä siellä on. Ja siellähän olikin sitten kaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista! Lueskelin tosta tuulimunasta lisääkin kun se on mulle vähän tuntemattomampi asia ollut. Täytyy nyt sitten tässä miettiä, että mennäkö vai eikö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käynyt kummassakin raskaudessa alkuraskauden ultrassa. Halusin selvittää juurikin, että ei ole tuulimuna, on oikeassa paikassa, vastaa viikkoja ja sydän lyö. Lisäksi lääkäri on mulle kummallakin kerralla sanonut, että kun sikiön koko vastaa viikkoja ja syke näkyy (eli sikiön voidaan päätellä kehittyneen "oikeaoppisesti"), niin keskenmenon todennäköisyys on hyvin pieni. Alkuraskauden ultrahan ei kylläkään kerro vielä mitään mahdollisista kehityshäiriöistä, mutta itselleni tuo tieto, että kaikki on juuri niin kuin näillä viikoilla pitääkin olla ja keskenmenolle on enää pieni mahdollisuus, rauhoittaa mieltä.

 

Ekan raskauden ar-ultra maksoi n. 60e. Tällä kertaa ei saatu samalle lääkärille, vaan jouduttiin ottamaan hieman kalliimpi lääkäri, joka maksoi 80e. Kummatkin Helsingissä, Femedassa, ja kumpikin lääkäri oli tosi mukavia ja asiantuntevia. Mun mielestä toi on kuitenkin pieni hinta siitä mielenrauhasta ja tiedosta, että kaikki on hyvin, eikä tartte pelätä kohdunulkoista raskautta, mikä sekin on kuitenkin melko harvinainen (kohdunulkoisten raskauksien osuus kaikista raskauksista on noin 2 %), mutta sen verran ikävä tapaus, että mielellään ainakin itse varmistan, että kaikki on hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku kertoa tunnusmerkkejä, joita maallikon kannattaa etsiä ultrasta sukupuolta etsiessään? :)

 

Me ei siis haluta suoraan kysyä sukupuolta, mutta itse olisi kiva yrittää tiirata ja arvailla, että kumpikohan se on. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan jättänyt/ajatellut jättävänsä niskapoimu-ultran välistä? Meille lääkäri täällä Jenkeissä sanoi, että kun ikää ei ole vielä yli 30 v ja suvussakaan ei ole ristitekijöitä, ei np-ultraa tarvitse välttämättä tehdä ja halusi myös mainita, että ultraan liittyy pieni riskitekijä. Sen sijaan ottaisivat vaan verikokeen joka antaa n. 60% varman tuloksen. Np-ultra maksais täällä Jenkeissä meille monia satoja dollareita - ellei sitten jopa mene yli tonnin, mutta valmiita oltais se maksamaan jos on tarve.

 

Me käytiin kyllä ultrassa rv 13 mutta haluttiin ettei niskapoimua mitata. Tämä ihan siitä syystä ettemme olisi olleet valmiita aborttiin vaikka jotain olisi löytynytkin, enkä halunnut stressata asiasta koko raskautta. Eli varsinainen niskapoimu-ultra jäi väliin, siitä tuli vaan ultra jossa varmistettiin raskaus ja sikiöiden määrä ym. Alkuraskauden ultrassa ei oltu käyty, joten tämä oli eka näköhavainto pienestä.

 

Rakenneultra oli viikolla 19. Viikolla 27 iskeneestä komplikaatiosta johtuen mua ultrattiin monta, monta kertaa loppuraskauden aikana, en edes enää muista kuinka monta.

 

Terve pikkumies sieltä lopulta syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis kyssäri liityen Helsingin, tarkemmin Kättärin, np-ultraan: Millä rv:lla teillä on tarkalleen ottaen ollut np-ultra, jos olette ottaneet myös veriseulan?

 

Esikoisen aikaan ei vielä tota veriseulaa tarjottu ja nyt muistelisin, että toi np-ultra pitäis olla vähän aikaisemmin, mitä esikoisesta, mutta kutsua ei vaan ole kuulunut... Joko mun pitäis huomenna soittaa kättärille vai odotella vielä kiltisti kutsua?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla olis kyssäri liityen Helsingin, tarkemmin Kättärin, np-ultraan: Millä rv:lla teillä on tarkalleen ottaen ollut np-ultra, jos olette ottaneet myös veriseulan?

 

Esikoisen aikaan ei vielä tota veriseulaa tarjottu ja nyt muistelisin, että toi np-ultra pitäis olla vähän aikaisemmin, mitä esikoisesta, mutta kutsua ei vaan ole kuulunut... Joko mun pitäis huomenna soittaa kättärille vai odotella vielä kiltisti kutsua?

 

Tarkalleen 11+4, ja oli NKL:lla. Pitää olla välillä 10+0 - 12+0 muistaakseni. Mulle tais tulla kutsu noin viikon kuluttua lähetteen eteenpäin laittamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli se np-ultra+veriseula Kättärillä 11+1.

 

Mulla tuli kans se kutsu alle viikossa lähetteen eteenpäin laittamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on nykyään nt-ultra eikä np-ultra :D Eli niskaturvotus ultra :) Mulla se on huomenna

ja viikkoja silloin 11+3...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan jättänyt/ajatellut jättävänsä niskapoimu-ultran välistä?

 

 

Me ei käyty kyseisessä ultrassa tässä raskaudessa, eikä edellisessä. Kunta ei sitä tarjonnut ja ei koettu tuota ultraa sellaiseksi johon välttämättä halutaan.

Alkuraskauden ultrassa käytiin ja luultavasti rakenneultraan mennään. Kunta tarjoaa täällä vain alkuraskauden ultran.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaisiko joku kertoa tunnusmerkkejä, joita maallikon kannattaa etsiä ultrasta sukupuolta etsiessään? :)

 

Me ei siis haluta suoraan kysyä sukupuolta, mutta itse olisi kiva yrittää tiirata ja arvailla, että kumpikohan se on. :D

 

Osaako joku vastata tähän? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle on kummastakin lapsesta näytetty 4D-ultrassa kuva "siitä" enkä ole siltikään tunnistanut pojaksi tai tytöksi (yksi kumpaakin kun meillä on tulossa) joten voisin kuvitella sen sangen hankalaksi.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin mennä 10+5 ultraan tarkastaan että pikkuisella on kaikki hyvin (koska lähdetään kauemmas sukuloimaan ja halutaan siellä kertoa uutiset). (en menis nt-ultraan, vaan että sikiö vain mitattais ja todettais sydämen syke) Alkuraskauden ultrassa oli kaikki hyvin 7+2.

Mulla on kova kammo kaikkeen mikä tehdään alakautta (kuten viime ultra). Joten mitä luulette, Onko mahdollista saada yksityisellä ultraus vatsan päältä 10+5?

Ja kuinka monella se on nuilla viikoilla jo onnistunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En keksi mitään syytä, miksi moisesta pyynnöstä kieltäydyttäisiin. Käsittääkseni noilla viikoilla näkyy jo ihan hyvin, jos ei ole paljon ihonalaista rasvaa vatsassa. Ihan varmasti saa mittauksen ja sykkeen, ja kyllä joillakin / joissakin paikoissa tehdään nt-mittauskin vatsan päältä.

 

Jostain luin, että syke näkyy alakautta 6+ alkaen ja vatsan päältä 8+ alkaen.

 

Mulla itselläni oli nt-ultra 11+4 ja kätilö ultrasi ensin alakautta, sitten vatsan päältä, ja jälkimmäisellä tavalla sai vauvan asennosta johtuen peräti paremmat mitat.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun nt-ultrassa ei vatsan päältä saanut kunnolla kuvaa, sillä silloin vielä kohtuni oli taaksepäin kallellaan. Mutta jos on normaaliasennossa kohtu tai eteenpäin, niin voi onnistuakin. Uskoisin, että sulle olisi gynekologi sanonut joskus, jos sulla olisi kohtu taaksepäin kallistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua huolestuttaa ihan hirveesti kävi nimittäin näin. Soitin neuvolaan viime viikolla kahden plussatuloksen jälkeen, ja neuvolan täti laski että viimeisten kuukautisten mukaan tällä hetkellä olisi viikko 8 menossa. Varasin yksityiselle varhaisultraan ajan, koska tämä odotus tuntuu uskomattomalle Kävin tänään, ja eipä siellä näkynytkään mitään.. Ultra tehtiin vatsan päältä. kyllä siellä kuulemma se pussi näkyi, ja meinas se kätilö, että koska kuukautiseni ovat niin epäsäännölliset (viime kierto oli 35pv ja olin vasta lopettanut pillerit), niin hänen mukaan nyt on viikko 5 menossa. Kyllä tässä ollaan niin hirveän epätietoisuuden vallassa että ei voi ajatella kovin positiivisesti Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Mulla on todella kivuliaita gynekologiset tutkimukset, ja odotan kammolla sitä alakautta tehtävää ultraa, kertokaa millainen se on..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on todella kivuliaita gynekologiset tutkimukset, ja odotan kammolla sitä alakautta tehtävää ultraa, kertokaa millainen se on..

 

Mulla jouduttiin tekeen eka ultra alakautta.

Mä en PAPA:ssa tykkää käydä yhtään ku satuu joskus niin vietävästi mutta toi ultra alakautta ei tuntunut ollenkaan pahalta.

Semmonen pötkylä (vai miksi sitä sanois, hieromasauva) rasvataan ensin kunnolla ni menee melkeinpä itestään sisään. Vähän sitäkin joutu käänteleen mutta ei se ainakaan minusta kipeää tehnyt.

 

Toivottavasti saat tästä jotain edes selville. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua huolestuttaa ihan hirveesti kävi nimittäin näin. Soitin neuvolaan viime viikolla kahden plussatuloksen jälkeen, ja neuvolan täti laski että viimeisten kuukautisten mukaan tällä hetkellä olisi viikko 8 menossa. Varasin yksityiselle varhaisultraan ajan, koska tämä odotus tuntuu uskomattomalle Kävin tänään, ja eipä siellä näkynytkään mitään.. Ultra tehtiin vatsan päältä. kyllä siellä kuulemma se pussi näkyi, ja meinas se kätilö, että koska kuukautiseni ovat niin epäsäännölliset (viime kierto oli 35pv ja olin vasta lopettanut pillerit), niin hänen mukaan nyt on viikko 5 menossa. Kyllä tässä ollaan niin hirveän epätietoisuuden vallassa että ei voi ajatella kovin positiivisesti Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Mulla on todella kivuliaita gynekologiset tutkimukset, ja odotan kammolla sitä alakautta tehtävää ultraa, kertokaa millainen se on..

 

 

 

 

Mä ite kävin heti plussan jälkeen ultrassa eikä siellä näkynytkään mitään :huh: En tajunnut

että oli liian aikaista ultrallle...2 viikon päästä menin uudestaan ja näkyi pieni ruskuaispussi

ja alkava raskaus...Mutta kun ei oltu ihan varmoja odoteltiin vielä jokunen päivä ja menin

taas uudestaan ultraan ja siellä sitten se pieni ihmisen alku oli ja sydän sykkis :) Eli kannattaa

rauhassa plussan jälkeen odotella ennen kuin menee ultraan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now