*NuuNuu*

Ultrakuulumiset ja kysymykset ultraan liittyen

378 posts in this topic

Moi, Itse löysin googlettamalla myös tarinoita, joissa liika lapsi vesi ei liittynyt yhtään mihinkään. En osaa auttaa sua tän enempää, mutta jos keskussairaalan lääkäri ei sulle sanonut mitään muuta, niin itse en uskoisi tohtori Googleen. Kyllä ne siellä sairaalassa tietää parhaiten! Neuvola osais varmaan kertoa sulle enemmän näistä, jos haluat jutella jonkun kanssa? Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kysyin tutulta atk-alan ammattilaiselta ja hän kertoi Googlen profiloivan ihmisiä ja sitten tarjoavan sitä mitä uskoo näiden haluavan. Eli googlen haut eivät ole "neutraaleja" vaan ne painottaa jotain tiettyä asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään ensimmäisessä ultrassa Kättärillä, viikkoja 11+5 :) Olin varautunut alateitse tehtävään ultraan mutta kätilö ultrasikin pelkästään vatsanpeitteiden päältä, sanoi että riittää koska viikkoja on näinkin paljon. Ja hyvin sieltä näkyikin! Olin itse hieman epäilevin mielin, että onko siellä edes mitään, mutta kun kätilö laittoi ultrakepin alavatsalle niin heti ruutuun lävähti pikku ihminen :wub: Siellä kelluskeli ja nukkui, kätilö sitten tökki hänet hereille ja tyyppi alkoikin viuhtoa käsillä ja jaloilla, koko ajan hurjasti kääntyillen :lol: Oli aika hauskan näköistä... Sykekin näkyi ruudussa selvästi ja hurjaa vauhtia pieni sydän väpättikin! Kätilö oli ihana, tarkasti selitti ja näytti että missä mitäkin on. Niskaturvotus oli muistaakseni 0,3 mm (saatan muistaa ihan väärinkin, niin innoissani pikku tyyppiä ruudussa tapitin) eli sen puoleen ei pitäisi olla huolta. Mieletön fiilis ja ultrasta saatuja kuvia on tullut tiirailtua harva se hetki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko sillä mitään oikeaa merkitystä, että tehdäänkö rakenneultra viikoilla 19, 20 vai 21?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jollain teistä kokemusta vastaavasta. Mulla on raskaus ihan alussa vasta. Tarkkoja viikkoja en osaa sanoa, koska niin epäsäännöllinen kierto mulla. Jos ovista tunnistin oikein, olisi nyt vk 7 takana, edelliset menkat tosin olleet heinä-elokuun vaihteessa.. Mulla on ensi viikolla eka ultra. Tarkoituksena tutkia raskauden kestoa. Jos tuo nyt on liian aikaisin niskapoimu-ultra-ajankohdaksi, niinkuin uskon että se on, niin saanko sitten uuden ajan oikeille viikoille? Kun senhän pitäisi yleensä olla vk 10-13.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ansku: Jos ei ole tarpeeksi viikkoja, saat uuden ajan oikeaan aikaan.

 

Kasma: Mä oon päätellyt, että voi olla väliä tai olla olematta. :girl_sigh: Jos on jotain vialla, aiempi on parempi, kun jää enemmän aikaa tutkia ennen 24+0 täyttymistä. Toisaalta kauhean aikaisin ei välttämättä näe ihan kaikkea kauhean hyvin. Mulla on rakenneultra jo 18+, josta lääkäri sanoi, että sydämen rakenteita ei välttämättä näe hyvin (ja tuota sitten kontrolloitaisiin vasta 21+). Voisi ehkä myös ajatella, että esim. 18+6 ja 19+0 eivät kauheasti toisistaan eroa...

 

Taitaa olla myös lääkäreiden mielipidekysymys. Joissain kunnissa vaikuttaisi valtaosan ultra olevan jo 19+, kun taas ainakin meillä oikeastaan aina vasta 20+. Samaa huomattiin kuukausiketjussa jo np-ultrien kohdalla: tosi monilla oli jo 11+, mutta monilla vasta 12+ ja mullekin suoraan sanottiin, että eivät halua antaa kuin vasta 12+, kun aiemmin ei kaikkea niin hyvin näkisi.

 

Äh, enpä siis tiedä. Eivätköhän lääkärit tiedä. Itse en enää mainitsemaasi myöhempää aikaa ottaisi, mutta ei se kiirehtiminenkään hyvästä ole.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Need some help ! Mulla on pari edellistä päivää ollut melko kovia kipuja alavatsassa, nyt ei oikeastaan enään paljoa. Menin kuitenkin tänään varmuudenvuoksi varhaisultraan yksityiselle. Vauveli + syke löytyi oikeasta paikasta, viikkoja löytyi 6+6 (kuukautisista 7+0) eli kuulostaa normaalilta. Kuitenkin lääkäri löysi "turbulenssia" kohdusta, eli lapussa lukee istukkakohtuliitoksen pieni vuotokohta. Lääkäri sanoi, että se ois ihan hyvä jos se vuoto tulis ulos sieltä mutta u never know. Ens viikolla kuitenkin uusi ultra. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Mitä tapahtuu? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla tullut rusehtavaa, limaista vuotoa np-ultran jälkeen? :/ Vaikka ultrassa kaikki olikin hyvin, pelottaa nyt paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hapsiainen, tuskin kannattaa olla huolissaan! Meille ainakin sanottiin ultrassa, että pientä vuotoa voi hyvinkin tulla varsinkin jos ultraus tehdään alakautta. Jos vuoto on vieläpä rusehtavaa eikä kirkasta verta niin ei minun mielestä kuullosta vakavalta. Mulla on pari kertaa tutkittu vuotoja eikä mitään syytä ole löytynyt ja kaikki on ollut hyvin. Itselläni luulisin ainakin olevan limakalvot vaan nyt tosi herkät ja koetuksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, verta ei onneksi tullut missään vaiheessa ja raskaus on jatkunut normaalisti. Nuo aiemmat keskenmenot vaan tekivät sen, että jokaiseen "epätavalliseen" oireeseen kiinnitti heti liikaa huomiota. Nyt osaan onneksi jo ottaa rauhallisemmin. (:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itelläni oli pari viikkoa sitten ensimmäinen ultra (11+3). Olihan se, aikamoinen tunne kun pikkusen kuva pamahti ruutuun :) Itkuhan siinä samantien tuli ^_^  Hetkeksi sain itseni rauhoitettua, kunnes  kuulin sydän äänet, sen jälkeen ei kyllä loppua näkynyt itkulle, oli se vaan niin mahtava tunne :lipsrsealed:  Kaikki oli pikkuisella hyvin :)

En malttais millään odottaa seuraavaan ultraan joka on parin kuukauden päästä.

 

Itelläni on myös mielessä käynyt että mennäänkö vai eikö mennä tuohon 4D ultraan. Saapa nähdä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli rakenneultra maanantaina ja kätilö tutki huolellisesti n. 30 min. kaikkia rakenteita. Kaikki on kuulemma kunnossa. Nyt jälkeenpäin aloin vasta miettiä, että näkyykö esim. huulihalkio tuossa tavallisessa rakenneultrassa vai pitäiskö sitä varten mennä 3D:hen? En yhtään muista, mainitsiko kätilö mitään suuontelosta. Nyt harmittaa, kun en huomannut tuosta halkiosta siinä vaiheessa kysyä. Mä en muusta syystä olisi menossa 3D-ultraan kuin tuon tsekkauksen takia, koska haluan nähdä vauvani piirteet vasta sitten syntymän jälkeen. Eikä meillä varsinaisesti ole mitään sukurasitetta tuomassa riskiä halkioon tavallista enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun syntyneellä lapsella todetaan halkio, se aiheuttaa usein vanhemmissa ahdistusta ja syyllisyyttäkin. Raskauden 18. viikon jälkeen tehtävän rakennekaikututkimuksen tavoitteisiin ei varsinaisesti kuulu huuli- tai suulakihalkion tunnistaminen (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2009), mutta laajat halkiot nähdään joskus tässä vaiheessa. Joissain maissa halkioita pyritään aktiivisesti löytämään ja antamaan tieto halkiosta vanhemmille jo raskauden aikana. On vaikea sanoa, onko tämä käytäntö parempi kuin Suomessa noudatettu.

 

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98838

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli eilen rakenneultra, kaikki näytti olevan kunnossa ja selkee tyttö tulossa. Itseä alkoi kuitenkin mietityttämään että kun piti olla 21+0 eilen ni vauva vastas mitoiltaan keskimääräsesti vaan viikkoja 20+1. Pitäskö olla huolissaan? Kuitenki melkeen viikon ero...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla la aikaistettiin kun mitat oli 6 pv normaalia suuremmat. voiko teillä olla la väärin? JOs olisi syytä huoleen, niin ultrantekijä olisi pistänyt teidät eteenpäin tutkimuksiin tai antanut kontrolliajan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden ultrassa käyty tänään rv 6+3 ja pieni sydän siellä sykki  :wub:.

 

ihanaa. Täällä maanantaina edessä ultra  rv 7+3, toivottavasti  näkyisi täälläkin... :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei meilläkin edessä alkuviikosta ultra 7+5! Viikon aikana ei ole yhtään pyörinyt asia mielessä mutta nyt taas kun on viikon loppu niin miettii koko ajan... Etenkin että onko kaikki kunnossa. Muutama päivä vielä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aivan alkuvaiheessa raskaana. Lueskelin niskapoimu-ultran aikatauluista ja tajusin, että jos raskaus jatkuu onnellisesti eteenpäinkin, niin jo kauan ennen raskautta varaamamme kesälomamatka sattuu juuri raskausviikolle 12 (12+0-12+6). Kuinka todennäköistä on, että ultra osuu tuolle ajalle? Ultran ajankohtaan ei varmaan ole itsellä mahdollisuutta vaikuttaa? Sairaala meillä on todennäköisesti Kätilöopisto.

Edited by Sinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultra-aika yritetään yleensä sijoittaa tuohon välille, koska hedelmöitysaika ei kaikilla ole varma ja tuo jättää sitten pelivaraa tehdä vielä uusinta ultra tarvittaessa. Seulonta-ultra voidaan tehdä viikoilla 10+0–13+6 eli on siinä oikeasti pelivaraa vaihtaa aikaa. Kun saat ajan postitse niin siinä on numero, johon voi soittaa ja pyytää ajan vaihtamista, mutta kannattaa sitten varautua siihen, että on otettava se aika minkä saa, koska ne on tosi tiukilla. Tällä hetkellä osa kättärin ultrista tehdään myös naistenklinikalla eli siihenkin voi varautua henkisesti, että aika tuleekin sinne (synnyttämään saa silti mennä kättärille).

 

Mulla on kahdessa raskaudessa kättärillä ollut ultra juurikin rv12+X ja kutsu on tullut vasta rv10+X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tämän tähänkin ketjuun...

 

Meillä näin...

Tein raskaustestin apteekin omalla 25.4 ja siihen tuli ihan kamerallakin tallennettava haamuplussanen ja seuraavana päivänä tummempi ja siitä tummui ja tummui.
27.4 CB:n digi näytti raskaana 1-2. 
3.5 CB:n digi näytti raskaana 2-3.
8.5 CB:n digi näytti raskaana 3+.

 

Ovistesti plussaa 15.4.

 

Meillä oli varhaisraskauden ultra 22.5. Eli tuolloin olis pitänyt olla mun laskujen mukaan viikkoja 7+0 vähintään (ellei jopa 7+1 tai 7+2)

Ja tosiaan testiin sain selkeen haamulin 3+3/2...Ultran mukaan 2+3. Joka ei tietenkään voi mitenkään pitää paikkaansa.

 

Alkion pituus siis oli 5,3mm. Ultrasi alakautta ja vatsanpäältä. Eli kahdessa suunnastakin.

Sikiöpussia ei mitannu. Näköjään jollain mitattu sekin.

Tässäpä vielä ultrakuvat näytille.

http://aijaa.com/gNzJ7S

http://aijaa.com/5EtBYU

 

Tossa ala kautta kuvassa on mittasuhteet ihan oikeat tuossa ultrakuvassa (tiettu skannattuna suurempi toi kuva) , siis kun itse jos mittaa, niin saan kutakuinkin saman mitan. Eli ei tuo sikiöpussi kovin suuri ole. Esim, kun vertaan kuopuksen sikiöpussiin (siinäkin mittasuhteet samat, eli viivottimella saan saman mitan mitä tossa lukee), sikiöpussi on 7+0 vastaavassa kuopuksen kuvassa reippahasti isompi.

Vatsan päältä kuva on zoomattu.

Eli kyl tuo 

 

 

On erittäin toivomenetty olo...  :( En oikeen jaksa noin suureen mittavirheeseenkään uskoa. Olisi pitänyt kuitenkin sen sentin pituinen olla. Mulla sattuu olemaan kuopuksen ultrakuva ultran mukaan rv 7+0 tallessa ja on kyllä ihan erinäköiset kuvat ja kuopus siiä 1cm pitkä.

Et et... 

 

4.6 on uusi ultra. PELOTTAAA... 

 

Pakko laittaa tuon kuopuksen aikainen ultrakuva ja nyt tämän masussa olevan ultrakuvat vertailtavaksi.
Eli kuopus ultran mukaan 7+0 ja tää masukaveri ultran mukaan 6+2. Paljon paljon on eroa.
Ja tosiaan itse ultrakuvissa on mittasuhteet kohdillaan. Skannattuna näyttänee suuremmalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneks sulla on PiipaKaa uusi ultra tulossa, jospa ne siellä nyt mittaisi ihan perusteellisesti :) Toivotaan, että kaikki olisi niinkuin pitää  :lipsrsealed:

 

Muoks.Ajatus/kirjoitushäriö..

Edited by suzie86

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pohdin sellaista, että tekeekö kunnat varhaisultria, vai pitääkö mennä yksityiselle jos haluaa sellaisessa käydä? Tuntuu niin pitkältä ajalta odotella tuota ensimmäistäkin ultraa :P Ja olen hätäinen, myönnetään. Tätä on vaan jo kauan odotettu, niin haluasisi saada mahdollisimman pian varmuuden siitä, että kaikki on varmasti hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt en jaksa koko ketjua lukasta...

 

Mulla oli NT-ultra rv 12+6, mutta tyyppi ei suostunut esittämään niskaansa, joten ei saatu turvotusta laskettua. Ultraaja kyllä sanoi, että tuskin on hätää. Uus ultra on rv 13+5. Mutta mitäs jos siinäkään ei saada sitä mitattua?? Mitäs sitten tehdään? Eikös rv 14 oo se takaraja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now