*NuuNuu*

Ultrakuulumiset ja kysymykset ultraan liittyen

378 posts in this topic

Oli eilen rakenneultra, kaikki näytti olevan kunnossa ja selkee tyttö tulossa. Itseä alkoi kuitenkin mietityttämään että kun piti olla 21+0 eilen ni vauva vastas mitoiltaan keskimääräsesti vaan viikkoja 20+1. Pitäskö olla huolissaan? Kuitenki melkeen viikon ero...

 Meillä vastasi viisi päivää pienempää. Kätilö vaan huikkasi, että siro lapsi ja kysyi, oliko ekakin siro. Mulle vaan tuli helpottunut olo jos poika säilyttäis siroutensa loppuun asti :) Esikko kun oli VALTAVA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muoks. Siirsin viestin toiseen paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun.

Edited by Niki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin eilen nt-ultrassa viikoilla 12+5. Ei olla käyty alkuraskauden ultrassa, joten nyt nähtiin ensimmäistä kertaa, että siellä tosiaankin on joku. Kaikki oli normaalisti ja hyvin! Pieni potkaisi vauhtia seinästä, viuhtoi ja moikkaili käsillään ja muutenkin liikuskeli vilkkaasti. <3 Kuitenkin häntä piti hieman töniä parempaan asentoon, että niskaturvotus saatiin mitattua.

 

Aika uskomaton tunne nähdä ensimmäinen lapsensa ensimmäistä kertaa. <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin maanantaina nt-ultrassa, oltiin käyty alkuraskauden ultrassa viisi viikkoa aiemmin. Kierto ollut normaalia pidempi, joten oletettiinkin, että laskettua aikaa siirretään eteenpäin ensimmäisessä neuvolassa arvioidusta.

Alkuraskauden ultrassa arvioi, että olisi melkein kaksi viikkoa pidemmällä, mutta nyt nt-ultrassa vahvistui noin viikkoa myöhäisempi laskettu aika (maanantaina oli rv12+3).

Kaikki oli hyvin, pieni liikkui ja morjesteli. Nyt näkyi paljon enemmän kuin ar-ultrassa, aivojen puoliskot, sormet, jalat, selkäranka yms ja syke kuului ja näkyi todella selvästi verrattuna ar-ultraan. Saatiin muutama hyvä kuvakin mukaan.

Tulokset tulivat kirjeellä kotiin tänään, eikä seulonnassa ollut löytynyt mitään normaalista poikkeavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Olisin kysellyt, että kuinka paljon ennen nt-ultran ajankohtaa olette saaneet tietää tuon ajan? Olin neuvolakäynnillä viime viikolla ja sanoivat, että kättäriltä/naistenklinikalta kutsu tulee sitten postitse. Mutta osaako kukaan sanoa, että kuinka hyvissä ajoin kutsu tulee?

 

Kiitos etukäteen :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo ilmeisesti vaihtelee todella paljon kaupungeittain ja paikkakunnittain. Mä sain ultra-ajan suoraan neuvolakäynnillä, ei tarvinnut varata itse tai odottaa kutsua. Neuvolakäynnillä olin 8+2, eli sain tietää ultra-ajan 3,5 viikkoa ennen ultraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Olisin kysellyt, että kuinka paljon ennen nt-ultran ajankohtaa olette saaneet tietää tuon ajan? Olin neuvolakäynnillä viime viikolla ja sanoivat, että kättäriltä/naistenklinikalta kutsu tulee sitten postitse. Mutta osaako kukaan sanoa, että kuinka hyvissä ajoin kutsu tulee?

 

Kiitos etukäteen :tender:

Meillä ultra-aika tuli postissa n. 2 viikkoa ennen nt-ultraa. Ultrassa sitten saatiin aika rakenneultraan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Olisin kysellyt, että kuinka paljon ennen nt-ultran ajankohtaa olette saaneet tietää tuon ajan? Olin neuvolakäynnillä viime viikolla ja sanoivat, että kättäriltä/naistenklinikalta kutsu tulee sitten postitse. Mutta osaako kukaan sanoa, että kuinka hyvissä ajoin kutsu tulee?

 

Kiitos etukäteen :tender:

Minä ainakin sain kutsun reilun viikon päästä neuvolassa käynnin jälkeen Kättärille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen saanut molemmissa raskauksissa nt-ultra-ajan Kättärille kirjeitse aika tasan 2 viikkoa etukäteen ja siis samassa lapussa lukee sekä nt- että rakenneultra-ajat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehdäänkö nt-ultra vielä alakautta, kuten alkuraskauden ultra? Entäpä rakenneultra, eikös se jo tehdä mahan päältä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta mua ultrattiin nt-ultrassa sekä päältä että alakautta, koska päältä ei kaikki rakenteet näkyneet tarpeeksi hyvin. Nyt tällä toisella kierroksella oli joku huippu-uutuuslaite juuri saapunut Kättärille ja siltä näkyi kaikki ihan hyvin vatsan päältäkin. Rakenneultra kai yleensä kaikilta onnistuu vatsan päältä. Tietysti jos on erittäin yhteistyöhaluton sikiö tai joku huolestuttava löydös niin kai voidaan koittaa tsekata myös alakautta (en tiedä varmaksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esim. istukan sijaintia saatetaan vielä rakenneultrassa tarkistella alakautta. Nt-ultra riippuu sekä kunnasta että tilanteesta, joissain paikoissa rutiinina alakautta ja toisissa vain, jos tarve vaatii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi.. Osaatteko sanoa mistä johtuu, jos ultrakuvista tulee sumeita eikä ultraaja saa katsottua rakenteita sen vuoksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ihan tavallista, että sekä nt-ultra että rakenneultra menevät uusiksi? Alan kypsymään ajatukseen, että maksan montakin poliklinikkamaksua noista vapaaehtoisista tutkimuksista... Joo eihän se suuri määrä rahallisesti oo, mut jos oisin tiennyt, että ilman seulontoja oisin selvinnyt ilman kustannuksia, niin olisin valinnut toisin nää ultrahommat. Kersa on aina jossain kolossa niin, ettei ekalla kerralla saada tutkittua kaikkea, ja viikon päästä uusintayritys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eihän sun sinne mikään pakko ole mennä, ne on täysin vapaaehtoisia. Soita vaan ja peru aika ja ilmoita että muutit mielesi etkä halua enää uutta tutkimusta :) Ei siitä tule mitään sanktiota. Jos joku jotain kyselee niin voi sanoa, että sulle riittää tieto että vauva on elossa ja otatte vastaan mitä tuleman pitää riippumatta siitä, mikä olisi ollut ultran tulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KYSYMYS: 

 

Voiko esikoisen (1v10kk) ottaa mukaan rakenneultraan? On hieman hoitajaongelmia... Kun mieskään ei ole 100%varma pääseekö. Jos pääsee, niin olis kiva ottaa mies mukaan kuulemaan hyviä uutisia tämän kaiken negatiivisuuden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä oli mukana. Oli tiukasti isän sylissä ja ehtona oli, että jos tulee itkupotkuraivarit, niin molemmat menee ulos. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut ottaa kännykkään jotain videota lapselle katsottavaksi niin rauha olisi ollut taattu. 

 

edit. Täällä kunta ostaa ultrat yksityiseltä.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö nt-ultraan mennessä olla rakko täysi? Aikaa varatessa asiasta ei tullut puhetta ja voisin tietysti soittaa äitiyspolille, mutta kysynpä ensin muiden käytäntöjä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle ainakin neuvottiin kutsukirjeessä ja ultraan mennessä vastaanotossa että rakossa olisi hyvä olla virtsaa. Itse olin paikalla noin 15min etuajassa ja pissatti ihan vietävästi, vastaanotosta sanoi että käy vain vielä vessassa kun aikaa on vartin verran, mutta juo sen jälkeen vielä vettä. Kävin mutten tyhjännyt rakkoa kokonaan, join vettä sen jälkeen, mutta kätilö ottikin etuajassa vastaan ja tuskin rakko ehti täyttyä. Onneksi ei ollut ihan tyhjä ja ultraus mahan päältä onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahan päältä ultratessa olisi hyvä olla rakossa jotain, mutta ei nyt mitenkään supertäynnä. Alakautta ultratessa tyhjänä. Jos et tiedä, älä mene ihan tyhjällä rakolla ja kysy ilmoittautumisessa, helppohan se on vessan kautta mennä. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrassa käyty ja hyvin onnistui ilman, että rakko olisi ollut täysi. Vessassa käynnistä oli siinä vaiheessa ehkä vajaa tunti, joten ei se rakko nyt ehkä ihan tyhjä ollut, muttei kyllä täysikään. Ultrassa ei tullut puhetta koko asiasta eli ilmeisesti sillä ei ollut merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrassa käyty, 12+3. Vatsanpäältä ultrattiin, vessassa kävin n. 30min ennen ultraamista, mutta jouduin käymään kesken vastaanoton uudelleen, kun rakko painoi vauvaa "ryttyyn" :D Alakautta ultratessa sillä ei kai ole niin väliä :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sanottiin eilen rv11+6 olleessa nt-ultrassa, että parempi rakon olla tyhjä, joten kävin sitten vessassa juuri ennen kuin nousin tutkimuspöydälle. Alakautta ultrattiin ensin ja sitten päältä. Kertoivat, että täysi rakko saattaa jossain tilanteissa auttaa päältä ulrattaessa, kun se nostaa pientä vähän ylemmäs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now