*NuuNuu*

Ultrakuulumiset ja kysymykset ultraan liittyen

378 posts in this topic

Mulla on todella kivuliaita gynekologiset tutkimukset, ja odotan kammolla sitä alakautta tehtävää ultraa, kertokaa millainen se on..

 

Ainakaan mulla toi alakautta tehty ultraus ei mitenkään pahalta tuntunut. Tosin alakautta on ultrattu moneen kertaan ja eri ultraajian on ollut. Riippunut hieman ultraajasta, miten helläkätinen toimitus se on, mutta joka kerta ultraus on sujunut täysin kivuitta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten jos haluaisi käydä ar-ultrassa esim. joskus 6+6 -aikoihin, niin näkyykö vatsan päältä ultratessa vielä mitään? Ollaan lähdössä miehen perheen kanssa ruskaretkelle Lappiin ja haluttais siellä kertoa uutinen. Ultran jälkeen vaan ois varmempaa, kun tietäis vähän varmemmin, onko siellä joku.. :rolleyes:

Edited by Nebsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustakin sisätutkimukset on inhottavia ja papakokeen otto on suorastaan kivuliasta. Tästä huolimatta alakautta tehty ultra ei mulla ainakaan aiheuttanut kipua ja tuntui paljon miellyttävämmältä kuin normaali sisätutkimus. Jokainen ihminen on tietysti erilainen ja kokee eritavalla asioita, mutta ei toi ultra kyllä mikään kamala kokemus ole ollenkaan. Kerro ihmeessä pipsa ultraajalle, että sua jännittää ja pelottaa. Ultran tekijä osaa sillon paremmin kertoa, mitä seuraavaksi tapahtuu jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten jos haluaisi käydä ar-ultrassa esim. joskus 6+6 -aikoihin, niin näkyykö vatsan päältä ultratessa vielä mitään? Ollaan lähdössä miehen perheen kanssa ruskaretkelle Lappiin ja haluttais siellä kertoa uutinen. Ultran jälkeen vaan ois varmempaa, kun tietäis vähän varmemmin, onko siellä joku.. :rolleyes:

 

Mulla ainakin tehtiin ultrat alakautta vk:lle 13 asti, kun ne kuulemma näkyvät paremmin. Varhaisultrasta (6+3) kätilö sanoi, että se tehdään aina alakautta. Viikolla 13 "varmistusultrassa" kätilö sanoi, että vatsan päältä voi nähdä jo jotakin, mutta parempi tulos tulee alakautta, joten se sitten tehtiin niin. Jos päältä ei näkyisikään mitään, tutkimustilanteessa varmaan sitten kokeiltaisiin kuitenkin alatieultraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni tehtiin eilen ensimmäinen ultra alakautta (olin lääkärissä muissa asioissa, ja lääkäri ehdotti, että katsotaan missä mennään) eikä sattunut yhtään. Viikkoja vasta 5+?, kuten itse arvelinkin, joten en huolestunut vaikkei siellä ultrakuvassa muuta näkynyt kuin musta möllykkä :) tietääpähän ainakin, että on oikeassa paikassa. Parin viikon kuluttua sitten uudestaan niin pitäisi jo syke näkyä.

Edited by Tuuli81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on nyt iso pelko mun raskauden kanssa :unsure: Kävin ultrassa kun piti olla 7+3. No ultran mukaan oli 6+1. Ei siinä mitään, sydämen syke näkyi jo ja mun vähän pidempi kierto ja myöhäsempi ovis selitti ton viikon heiton. Alkion koko olo 6mm.Kävin siten kumminkin uudestaan ultrassa varmuuden vuoksi eilen ja alkio oli kasvanu vaan vähän, oli 8,3 mm ja vastasi viikkoja 6,6. Ultrien välillä 10 päivää.Ei hyvä. Sain lähetteen Jorviin jossa katsovat tilanteen uudestaan. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voiskohan kyse olla mittausvirheestä vai onko kaikki toivo menetetty...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hyvinkin voi olla mittausvirhe. sikiö on tuossa vaiheessa niin pieni, että mittausvirhe on hyvinkin mahdollinen. juurikin tuolla maaliskuun odotusketjussa on yksi tällainen tapaus, ja vieläpä nt-ultrassa.

toivotaan ja uskotaan, että kaikki on hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tosiaan toivon parasta, mutta pelkään pahinta. Nyt on tullut pientä ruskeaa vuotoa ja huono olo on helpottanut. Tulis jo se kutsu ultraan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiä onko nyt sit ihan tyhmä kysymys, mutta mä en tiä niin ajattelin kysyä :)

 

Eli missä ensimmäinen ultra (siel about 12 viikolla) yleensä tehään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsingissä ne tehdään Naistenklinikalla tai Kätilöopistolla riippuen siitä, kumpaan haluaisi synnyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raision neuvolan asiakkaat käyvät ultrassa Turun Medisonarissa. Käynnit ovat maksuttomia, eli neuvola maksaa kaikki kulut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipas monenlaista vastausta. Eli ei oo siis mitään yhtenäistä käytäntöä.

No sittepähän sen kuulee/näkee :)

 

Niin ja kiitos vastauksista :D

Edited by Kirsikk.a

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tiedä virallista vastausta, mutta veikkaisin, ettei pitäisi olla haittaa, sillä se tehdään rutiininomaisesti niille, joiden raskaus on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla (ainakin Helsingissä) ja luulisi, ettei silloin tehtäisi mitään, mikä saattaisi alkiota vahingoittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrakäytännötkin vaihtelee maittain, täällä missä mä asun ei ole neuvolajärjestelmää ja raskaudenaikaisella ekalla lääkärikäynnillä tehtiin myös ultratutkimus, se tehdään kaikille. En usko että niitä tehtäisiin jos siitä olisi jotain haittaa. Lääketieteellisempää tietoa ultran vaikutuksista mulle ei kyllä ole, luotan tähän vakiintuneeseen käytäntöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle yksityisklinikan kätilö sanoi, että tavallisesta ultraäänestä ei ole näyttöä, että se aiheuttaisi mitään haittaa. Sen sijaan dopplerilla on haittavaikutuksia, koska se lämmittää kudoksia. Tämä taisi koskea lähinnä ultralaitteessa olevaa väridoppler-toimintoa eikä neuvoloissa käytettävää tavallista äänidoppleria.

 

Kuitenkin useilla aihetta käsittelevillä sivuilla korostetaan, että huvin vuoksi ultrassa ei ole syytä käydä, vaan siihen pitäisi olla aina lääketieteellinen peruste. Varsinkin videoiden tekoon käytettyjä minuutteja pidetään noilla sivuilla hyvin vastuuttomina, kun siihen ei ole mitään terveydellistä syytä. Nähtävästi siinä sitten kuitenkin on jotakin mahdollisia riskitekijöitä, joista ei vain vielä tiedetä tarpeeksi.

 

Mua vähän nuo askarruttavat, koska olen aika monessa ultrassa ehtinyt käydä, ja viime lääkärikäynnilläkin ultrattiin, vaikkei mitään varsinaista syytä ollutkaan. (Tosin nyt sitten selvisi sydämen kammioiden hyvä tila, mitä ei rakenneultrassa näkynyt, joten sikäli oli ihan hyvä, että katsottiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle olisi ensimmäinen kunnallisen neuvola-aika 24.11, raskausviikkoja kasassa silloin 10.

Eikös se vielä ollut niin, ettei ekalla välttämättä ultrata? Noh, otin selvää, että meidän sairauskassa työnpuolesta korvaa alkuraskauden käynnin gynellä, joten varasin ja sehän tätsy siellä sanoi, että huomenna on aika. :o No enpä minä siihen mitään vastaankaan mumisemaan vaikka huomenna on vasta 5+0 kasassa. Eli tuskin nyt mitään erikoista näkyy, mutta saapahan nyt ensimmäisen huolen pois, että siellä nyt edes JOTAIN on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu kai vähän missä asut. Täällä Helsingissä ei neuvolassa ultrata ollenkaan, vaan synnytyssairaalassa. Sairaalasta tulee kutsu ultraan sen jälkeen kun ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen ovat neuvolasta lähettäneet sinne kaikki tiedot. Ensimmäinen ultra on yleensä n. viikolla 11-13.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen ultraus se synnytystapa-arvio oikein on eli mitä siinä tarkalleen ottaen katsotaan? Entä näkeekö siitä vielä hyvin esim. pään/kasvot? Meillä ainakin se tehdään rv 36-37.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos vielä sekoitetaan pakkaa niin yleensä jos on joku perussairaus joka vaikuttaa raskauteen niin ultrataan yliopistollisessa sairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin eilen alkuraskauden ultrassa, rv 7+4. Ultrassa näkyi kaksi alkiota omissa sikiöpusseissaan ja kummankin sydän sykki. Toisen alkion pituus oli 15 mm ja toisen 13.5 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now