AnneJ.

Montako kummilasta on sopivasti?

207 posts in this topic

Mulla on yksi kummilapsi ja miehen kanssa yksi yhteinen. Toiseen perheeseen on tosi tiiviit yhteydet, mutta omaan kummilapseeni ei niinkään. Tahtosin olla osallistuva kummi, mutta yhteydenpito on lähes yksipuolista, joten koen jo melkein tuppautuvani. Joulukortissa lukee kyllä aina "kiitos kaikista vuoden muistamisista".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 3 kummilasta ja nyt ainaskin tuntuu ihan riittävältä määrältä.Toki jos joku läheinen pyytäisi kummiksi niin toki suostuisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on tulossa toinen tammikuussa ja se riittää oikein hyvin meille kummallekin (siis myös miehelle). On kiva, että mahdollisten oienkin lasten lisäksi jää aikaa myös kummilapsille ja on varaa antaa vähän hulppeampia lahjoja esim. syntymäpäivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on miehen kanssa ainoastaan yhteisiä kummilapsia ja heitä on 2. En ole varma siitä, montako on sopivasti, kai siihen vaikuttaa aika paljon oma elämäntilanne ja kummilasten iät. Voisin ajatella, että tässä elämäntilanteessa, kun itsellä on pieniä lapsia ja nykyiset kummilapset on vielä pieniä, niin 2-3 olisi maksimi, mutta myöhemmin... en tiedä, ehkä 4 voisi olla vielä sellainen määrä, että kummin velvollisuuksistaan voisi ja ehtisi hyvillä mielin suoriutua.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kolme kummilasta ja kaikki ovat alle vuoden ikäisiä. Ja kovasti toivon, että ei enää pyyntöjä tulisi, koska en ehkä enempää haluaisi. Tai ehkä sitten, jos nämä 3 olisivat jo vanhempia. Sitä kuitenkin haluaa olla hyvä kummi ja tuntuu, että näillekään kolmelle ei riitä aikaa niin paljoa kuin haluaisi.

 

Suostuisin kummiksi kuitenkin, jos joku todella läheinen, esimerkiksi siskoni tai "ykkösserkkuni", pyytäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi kummilasta, joista toista en ole nähnyt vuosikausiin. Hän pääsee ripille ensi kesänä, mutta en tiedä saanko edes rippijuhliin kutsua. hassua sinällänsä, sillä ennen oltiin hänen äitinsä kanssa niin hyviä ystäviä. He muuttivat kuitenkin minusta monen sadan kilometrin päähän ja yhteydenpito lopahti heidän puoleltaan siihen.

 

Toinen kummityttö asuu ulkomailla, mutta pidämme hänen kanssaan yhteyttä melkein viikottain. Skype auttaa tässä asiassa paljon, näen hänen kasvunsa ja hän esittelee omia piirustuksiaan ja uusia mekkoja ym.

 

Kyllä vielä olisi mukava saada yksi tai no ehkä kaksikin kummilasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kolme kummilasta: kaksi yhdessä miehen kanssa ja yksi ihan yksinäni. Lisäksi miehellä on muutama kummilapsi, joiden muistamiseen kyllä myös osallistun. Tähän mennessä olen suostunut kaikkien kummiksi ilomielin ja ilman epäröintiä - jokainen kummiksi pyytäminen on ollut mulle suorastaan kunnia-asia! :) Vieläkin ottaisin itselleni kummilapsia, jos joku läheinen pyytää, mutta miehellä on tullut yläraja vastaan. Pitää toivoa, että mua pyydetään kummiksi ilman miestä... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 3 kummilasta ja tuntuu, että se on sopivasti. Toisaalta, jos eräs hyvä ystäväni pyytää minua kummiksi niin sitten 4 kummilasta on sopiva määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi minulla on vain yksi kummilapsi, joten aikaa olisi vielä ainakin toiselle. Luulen, että monen mainitsema neljä on maksimimäärä. Haluan kuitenkin oppia tuntemaan lapset hyvin ja viettää aikaa heidän kanssaan ihan oikeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole vielä yhtään kummilasta, mutta tuntuu, että yksi olisi jo tarpeeksi. Hoidan ennemmin yhden hyvin kuin monta huonosti (omat tapani tuntien voin sanoa näin :P ). :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on vasta yksi kummilapsi ja uudet olisivat tervetulleita. Ehkä 3-4 maksimissaan, että kaikille riittää aikaa. Omat kummini eivät olleet juurikaan mukana elämässäni ja haluan itse olla paljon parempi kummi omille kummilapsilleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on 3 kummityttö. Ja oisha toi kiva et ois ees kummipoikakin :P

Kummitytöt on iältään 8v, 4v ja 1v :) Et aika tasasen välein :P

 

Valitettavasti tohon 8vuotiaaseen en enään ole ollut hirveesti yhteydssä,

Ku on isäni kaveri ja välit viileni sen jälkeen ku vanhempani erosivat. Mut eipä kyllä niistäkään

ole kuulunut edes sen vertaa et oisivat uuden puhelinnumeron ilmoittaneet. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on yksi oma kummilapsi ja minulla ja miehelläni on yksi. Toinen on 8v ja toinen 3v, nämä kaksi riittävät ihan hyvin! Mutta jos joku kysyisi meitä kummeiksi, niin suostuisimme hyvin todennäköisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on henk.koht. kummilapsia 2, miehen kanssa yhteisiä 2 ja miehella vielä 1.

 

Siinä alkaa olemaan jo sellainen katras että olen jo kertaalleen kieltäytyny kummiudesta vedoten siihen että kun määrä kasvaa niin laatu heikkenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molemmilla 1 kummilapsi ja 1 yhteinen. Kaikki ovat aivan eri ikäisiä, vanhin jo miltei aikuinen, nuorin ihan vauva. Suostuisimme, jos pyydettäisiin, ei noissa ole vielä liikaa hommaa! Ehkä sellainen puolenkymmentä olisi sopiva, riippuu lasten iästäkin, että kuinka moni on "aktiivivaiheessa". Meidän suvussa aktiivikummius tavallaan päättyy rippikouluun, jonka jälkeen ei esimerkiksi säännöllisesti tuoda lahjoja. Toki jos on onnistunut luomaan hyvän suhteen lapseen niin se yhteys säilyy :)

 

Itse pitäisin hieman erikoisena, jos joku ei niin läheinen serkku tai kaveri pyytäisi kummiksi. Tai jos pyydettäisiin samaan perheeseen useammalle lapselle. Tietty jos on vaikka viides lapsi niin alkaahan siinä monella olla vaihtoehdot vähissä, mutta jotenkin tulisi velvollisuuden maku asiasta, eikä kummius ehkä enää olisi sellainen erityiskunnia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Montako kummilasta on mielestäsi sopiva määrä vai onko mitään rajaa olemassa?

 

Mulle on tiedossa kolmas kummilapsi ja miehelle toinen muutaman viikon päästä. Mun kummipojat ovat sitten vuosimallia 1991 ja 2008 ja kummityttö vuosimallia 2003. Kaksi jälkimmäistä ovat miehen kanssa yhteisiä.

 

Muutama kummilapsi on vielä ihan hyvä lisä, mutta ehkä viisi olisi mulla sellainen enimmäismäärä.

 

Musta kummilasten määrä riippuu siitä kuinka usein kummilapsia on aikaa nähdä. Mulla itsellä on yksi kummipoika joka asuu aika kaukana. Nään häntä kerran tai pari vuodessa, mikä on mielestäni ihan minimi määrä.

Jos joskus tarjottais uutta tilaisuutta kummiuteen, suostuisin ainoastaan siinä tapauksessa, että kummilapsi asuis lähellä. Mun mielestä kummius on niin paljon muuta ku vaan lahjojen ostelua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meitä pyydettiin juuri kummeiksi. Tämä on mun ensimmäinen kummilapsi ja miehellä on jo ennenstään yksi jo 15-vuotias. Olen innoissani tästä, mutta.. Me asutaan aika kaukana tästä kummilapsesta ja mua vähän pelottaa, että mitä siitä tulee, kun ei päästä käymään siellä tosiaan kuin joitakin kertoja vuodesta. Tämä oikeasta vaivaa mua, koska uskoisin että lapsen vanhemmat toivoisivat, että kävisimme useammin. Vaivaa siis jo etukäteen, että vanhempien osalta tulee pettymyksiä välimatkan takia. Olen samaa mieltä, että kaikista parhain olisi jos välimatkaa ei olisi kauheasti. En kuitenkaan halunnut kieltäytyä kummioudesta, mutta asia vaivaa jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on yksi kummilapsi, miehellä kaksi. Yhteisiä kummilapsia ei ole, johtunee ehkä siitä, ettei olla naimisissa. Mielestäni kolmessa omassa kummilapsessa olisi jo tarpeeksi. Miehen kummilapset ovat tulleet itsellekin läheisemmäksi kuin muut lähipiirin lapset, koska usein yhdessä kyläillään ja myös paljon yhdessä valitaan lahjoja kummilapsille (jotka ovat kaikki aika saman ikäisiä, 2-3v).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yksi oma kummityttö ja mieheni kanssa meillä on toinen yhteinen kummityttö.

Kyllä musta nää kaksi on jo paljon. Mutta en tulisi kieltäytymäänkään, jos vielä tulevaisuudessa lisää kummilapsia siunaantuisi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on kaksi kummilasta ja kaksi omaa lasta!Ehkä joku neljä ois sellanen maksimimäärä! Musta on tärkeää että kummilapsia myös näkee ja on heidän elämässään!Jos heitä on kauheesti ni en tiiä miten aika riittäis!

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Meitä pyydettiin juuri kummeiksi. Tämä on mun ensimmäinen kummilapsi ja miehellä on jo ennenstään yksi jo 15-vuotias. Olen innoissani tästä, mutta.. Me asutaan aika kaukana tästä kummilapsesta ja mua vähän pelottaa, että mitä siitä tulee, kun ei päästä käymään siellä tosiaan kuin joitakin kertoja vuodesta. Tämä oikeasta vaivaa mua, koska uskoisin että lapsen vanhemmat toivoisivat, että kävisimme useammin. Vaivaa siis jo etukäteen, että vanhempien osalta tulee pettymyksiä välimatkan takia. Olen samaa mieltä, että kaikista parhain olisi jos välimatkaa ei olisi kauheasti. En kuitenkaan halunnut kieltäytyä kummioudesta, mutta asia vaivaa jonkin verran.

Mulla on itellä kaksi kummilasta ja miehellä yksi. Sen lisäksi meillä on yksi yhteinen kummilapsi, jolloin niitä on yhteensä neljä. Minun omat kummilapseni asuvat melko kaukana ja toista näen vain muutaman kerran vuodessa. Se ei ole silti haitannut kummiutta yhtään! Pojan kanssa puhutaan toisinaan puhelimessa ja saatan ilahduttaa häntä postikortilla (tällä hetkellä en kovin usein kuitenkaan..). Aina, kun tavataan yritän huomioida lasta erityisesti leikkimällä ja juttelemalla hänen kanssaan.

 

Keijis: jos tulevan kummilapsen vanhemmat pettyisivät sinuun kummina, niin miksi he edes pyytävät teitä kummeiksi? Uskon, että he ovat ottaneet asian huomioon ennen kuin ovat pyytäneet teitä :) Jos asia todella vaivaa, niin ainahan voit kysyä heiltä asiaa!

 

Tällä hetkellä kummilapsia on sopiva määrä! Muutama varmaankin vielä menis... Mä oon kans sitä mieltä, että kummiuden laatu heikkenee, jos kummilapsia on paljon! Mä en ainakaan haluais olla kenellekään sellainen kummi, joka lähettää paketin vain jouluna ja synttäripäivänä eikä muuten oo missään yhteydessä...

Edited by adele

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi kummilasta, toinen miehen kanssa yhteinen. Lapsilla on ikäeroa 10 vuotta, mikä on mukavaa: saa nauttia ihanasta lapsiseurasta ja jutut on kuitenkin ihan eri. Kovin montaa samanikäistä ei ehkä haluaisi, ainakin tuon 10-vuotiaan kanssa olen viettänyt paljon aikaa ja useammalle jaettuna sitä ei tietenkään olisi niin paljon käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä on yksi kummilapsi. Kaksi voisi olla lukumääränä sopiva, kun haluaisin olla oikeasti läsnä lasten elämässä enkä ainoastaan lahjanantaja synttäreinä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on aika vaikea kysymys, mä olen kummi kahdelle ihmiselle, joista toinen on reilu parikymppinen ja toinen alle vuoden ikäinen. Tuo vanhempi kummi"lapsi" on sellainen, joka kastettiin riparilla, jossa olin isosena ja hän pyysi minua kummikseen. Koska olemme niin saman ikäisiä, koen että yhteydenpito on yhtä paljon molempien vastuulla - koska hänen suunnaltaan ei ole mitään kuulunut, emmekä erityisemmin ystävystyneet koskaan, on homma oikeastaan jäänyt siihen, että muistan häntä toisinaan iltarukouksissa.

 

Vauvaikäinen kummipoika on taas oma juttunsa, olemme miehen kanssa molemmat hänen kummejaan ja näemme säännöllisesti häntä ja hänen vanhempiaan. Sanoisin, että voisin ottaa vielä yhden kummilapsen, joka kastetaan vauvana ja voisin olla myös kummi aikuisena kasteen saavalle (jälkimmäinen tapaus on tietenkin paljon harvinaisempi).

 

Eli mun henk. koht. maksimi on 2-4 riippuen kastettavan iästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now