AnneJ.

Montako kummilasta on sopivasti?

207 posts in this topic

Mulla on kaksi kummilasta. Molempia näkee aika harvoin, johtuen juuri välimatkasta. Siipalla on puolestaan yksi kummilapsi. Mä koen ton kummin tehtävän niin, että se on vähän niinkuin kunnia, josta on paha mennä kieltäytymään... onneksi ei vielä ole tarvinnutkaan kun lukumäärä ei ole tän suurempi :D. Tavallaan se on musta ehkä enemmän vanhempien viisautta ottaa huomioon esim. nää edelliset kummilapset ettei joutus ikinä siihen ikävään tilanteeseen, että pitäis kummin tehtävästä kieltäytyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yksi 11-vuotias kummilapsi ja yksi enkelikummilapsi. Tämän jälkimmäisen kanssa en ehtinyt/saanut aikaiseksi järjestää aikaa nähdä kuin hyvin harvakseltaan. Näin jälkikäteen harmittaa ja kaduttaa todella paljon. Tuota vanhempaa näen suht usein ja meillä on oikeasti läheinen ja hyvä suhde.

Jos mua tulevaisuudessa kysytään kummiksi, toivon uskaltavani kieltäytyä, jos luulen, että valit jäävät etäisiksi. Jos sisarukseni tai mieheni sisarukset pyytävät kummiksi, niin ilman muuta suostun, heidän elämästään kun ei pääse niin etääntymään.

Yhtä oikeaa lukumäärää en siis osaa sanoa, tärkeämpää on minusta se, että lapsen elämässä voi olla jollain tavalla läsnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on yhteensä 3 kummilasta joista yksi on yhteinen mieheni kanssa. Tämä oikeastaan on ihan riittävä määrä, mutta tosin jos omille sisaruksilleni syntyy tulevaisuudessa lapsia tai miehen siskolle ja meitä kysyttäisiin kummiksi, niin siihen suostuisin ehdottomasti. Toivoisin kuitenkin, että ikäeroa nykyisiin tulisi hieman.

 

Kaikki 3 kummilasta ovat todella rakkaita ja onneksi näen heitä kohtuullisen usein. Koen, että on tärkeää pitää lämpimät ja luottavaiset välit kummilapsiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 4 kummilasta ja se määrä tuntuu sopivalta. Jokaiselle ehtii antaa riittävästi aikaa ja kaikkien synttärit ja nimipäivät muistaa. Pitää kuitenkin muistaa, että kummilla on tärkeä tehtävä pienen ihmisen elämässä ja toki, jos mahdollista, niin vanhempienkin apuna tarvittaessa. Omien kummilasten kohdalla olen ainakin huomannut, miten tärkeä oikeasti olenkaan heille. Ja se on kyllä se paras palkinto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on 4 kummilasta, joista kaksi on mieheni kanssa yhteisiä. Kummilapseni ovat sopivasti eri ikäisiä (9, 7, 3, 1). Mielestäni tämä määrä on ihan hyvä, mutta jos minua pyydetään vielä kummiksi, aion kyllä harkita asiaa, että en suoraan kieltäydy.

 

Harmikseni vain yksi kummilapsista asuu samalla paikkakunnalla ja muita näen ihan liian vähän. Tunnen huonoa omatuntoa, kun en yksinkertaisesti ehdi reissaamaan kummilasten luo, mutta pyrin näkemään heitä aina, kun käyvät täällä kotipaikkakunnallani. Onneksi vanhimmat kummilapset ovat jo sen ikäisiä, että heidän kanssaan voi lähetellä kirjeitä jne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni 4 kummilasta on sopiva määrä. Oma eka kummilapseni syntyy vasta elokuussa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdallani varmaankin kaksi tai kolme kummilasta olisi sopivasti. Tällä hetkellä kummilapsia on yksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on miehen kanssa kunnia toimia yhden yhteisen 6-vuotiaan kummeina ja tällä hetkellä on vaikea kuvitella maksimimäärää. On se vaan niin mukavaa kun toinen oma-aloitteisesti kiipeää syliin, rutistaa ja sanoo maailman parhaaksi kummiksi vaikkei omasta mielestään ole mitään ihmeellistä tehnytkään :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä ei ainakaan vielä ole yhtään, mutta voisin kuvitella että sellainen kaksi tai kolme voisi olla sopiva määrä. Tämä siis ihan sen perusteella, mitä olen omia vanhempiani tarkkaillut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kolme kummilasta ja se on just sopivasti. Enemmän jos ois ni sit ois paljon muistettavia päiviä. Ja miehellä on yks kummipoika. Tämä hyvä siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

neljä kummilasta on mielestäni sopivasti...tietysti joskus kun vanhin kummilapsi on jo teini-iässä voisi vielä parhaan ystävän lapselle kummiksi ruvetakkin... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on 3 yhteistä kummilasta ja molemmilla vielä yhdet kummilapset erikseen. Yhteensä kummilapsia on siis 5. Vanhin kummilapsi on 8-vuotias ja nuorin reilun kuukauden. Aikalailla maksimi tuo kummilapsimäärä alkaa olla, mutta jos joku tosi läheinen ystävä kummiksi pyytää, niin tuskin kunniasta kieltäydyn.

 

No niinhän siinä sitten kävi, että meistä tulee kummilapsi nro. 6:n kummeja sunnuntaina. Ihan kiva, mutta toivottavasti tämän jälkeen meitä ei kummeiksi enää pyydetä. :rolleyes: Kyllä kuusi kummilasta alkaa itselle olla jo melkolailla maksimi (varsinkin on vielä itsellä pienet lapset).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on mieheni kanssa kaksi kummilasta tällä hetkellä. Ja yhdelle olisi vielä tilaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on kaksi kummilasta ja miehellä yksi. Kyllä vielä kummiksi varmasti suostutaan, jos joku pyytää. Luultavasti voisin kyllä jo myös kieltäytyä, jos kokisin, että välimatkan tms. vuoksi en sopisi kummiksi. Haluan kuitenkin muutenkin olla tekemisissä kuin kortein ja paketein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molemmilla yhdet omat ja sitten on vielä yksi yhteinen eli yhteensä kolme kummi. Ihan valtavasti en kummilapsia lisää haluaisi ja onneksi molempien sisarukset näyttäisivät lisääntymiset jo hoitaneen. Toki jos joku ystävistä kummiksi pyytäisi niin suostuisin. Vanhin kummilapsi on jo kuitenkin 13 vuotias joten omalla tavallaan olisi rikkaus saada myös lisää läheisiä pikkuihmisiä kun nuo nykyiset tuosta jo kovaa vauhtia kasvavat ja heidän kanssaan voi tehdä erilaisia asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yksi kummilapsi, joka on mun oma sisko :lol: Kyllä vielä kolmelle olisi tilaa, ehkä jopa neljälle. Jotenkin en kuitenkaan omaa siskoa laske kuitenkaan ihan niin "viralliseksi" kummilapseksi, sillä ihan samalla lailla lahjoisin ja näkisin siskoa ilman tätä kummisuhdettakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi kummilasta. Toinen asuu ulkomailla ja toinen samalla paikkakunnalla. Välillä nytkin tunnen huonoa omaatuntoa etten pysty antamaan tarpeeksi aikaa kummilapsille. Tietysti muistan syntymäpäivät, nimipäivät ja joulun. Käydään kaksi kertaa vuodessa kaksistaan jossain tai lapset kyläilevät meidän luona. Toinen mun kummilapsista on 7 ja toinen 12. Tällähetkellä tuntuu että kaksi on tarpeeksi, että ehdin edes tämän verran pitämään yhteyttä (saan siis aikaiseksi) Tykkään kamalasti mun kummilapsista ja toivonkin, että joskus tulee lisää. Eli siis 3-4 olisi mun mielestä sopivasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla neljä kummilasta ja se on kyllä maksimi määrä, että ehtii kaikkien kanssa olla tekemisissä/elämässä mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan itse (uudestaan) omaan kysymykseeni ;) Mulla on nyt neljä kummilasta: 18-vuotias poika, 6,5-vuotias tyttö, vajaa 2-vuotias poika sekä 4 kk vanha tyttö. Nyt taitaa olla kiintiö täynnä :) Tosin jos joku mua kysyisi kummitädiksi, niin sitten miettisin kyllä vielä uudestaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kolme kummilasta, kaksi tyttöä ja yksi poika. Määränä aika sopiva.

Haluan kuitenkin olla hyvä kummitäti, ja tällä määrällä se vielä onnistuu.

Yhden lisää voisin ehkä jossain vaiheessa ottaa, varsinkin jos kyseessä on läheisen lapsi.

 

Kummius on ihanaa! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now