AnneJ.

Montako kummilasta on sopivasti?

207 posts in this topic

Itselläni on kaksi kummilasta ja se on sopiva määrä, jotta ehdin heitä huomioida tarpeeksi smile.gif Yhdellä tutulla on 7 kummilasta ja siinä saattaisi ainakin itsellä loppua jo aika ja lahjaideat kesken laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista olenko jo tänne vastannut, mutta itselläni on yksi kummilapsi ja se on ihan sopiva määrä. En koe kummiutta jotenkin omaksi jutukseni ja kertaalleen olen kieltäytynyt kummiudesta (tähän vaikutti myös se, että minua yritettiin painostaa kummiksi). Mielestäni on parempi kieltäytyä kuin suostua vasten tahtoaan. Omalla tyttärelläni on kaksi kummia ja molemmille sanoimme heitä kummiksi pyydettäessä, että tehtävästä saa myös kieltäytyä emmekä siitä loukkaannu. Mielestäni kummiuden täytyy lähteä kummin omasta halusta ja itse ainakin ymmärrän jos tehtävä ei kaikkia houkuttele syystä tai toisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kaikkiin täytyy ehtiä olla yhteydessä ja kiinnostunut heidän elämästään. Velvollisuudentunnosta tms. syystä ei mun mielestä kannata alkaa kummiksi. Lapsi pahoittaa mielensä jos kummin-roolia kantaa henkilö jolla ei ole hänelle aikaa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kaikkiin täytyy ehtiä olla yhteydessä ja kiinnostunut heidän elämästään. Velvollisuudentunnosta tms. syystä ei mun mielestä kannata alkaa kummiksi. Lapsi pahoittaa mielensä jos kummin-roolia kantaa henkilö jolla ei ole hänelle aikaa :(

 

Olen ihan samaa mieltä, ja itseltäni löytyy kaksi kummilasta,joka on ihan tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta riippuu myös paljon siitä, minkä ikäisiä nuo kummilapset ovat, onko omia lapsia ja mitä myös vanhemmat odottavat kummeilta.

 

Minulla on kummityttö (15), miehellä kummipojat (11, 9) ja sitten meillä on yhteiset kummitytöt (6, 5) ja kummipoika (3). Lisäksi lupauduimme vastikään syntyneen pikkuprinsessan kummeiksi. Yhteensä seitsemän kummilasta, mikä on kyllä paljon. Kaikki ovat vaan tulleet jotenkin luonnostaan ja niin, ettei ole edes tullut mieleen että olisi liikaa.

 

Meille kummius on tärkeää. Isommat ovat jo niin isoja, että niiden kanssa lähetellään sähköpostia ja laitetaan viestiä fb:ssä, nähdään vähän harvemmin. Pienemmät on kaikki meidän hyvien ystävien lapsia, joita tavataan aika usein. Kuitenkin ollaan niille tosi tärkeitä, kun ollaan juuri heidän kummejaan eikä vaan koko perheen lapsille "samanarvoisia" aikuisia. Meillä ei ole olllut omia lapsia, joten ollaan myös oltu todella tiiviisti mukana kummilasten elämässä ja harrastuksissa. Nyt pari heistä asuu kauempana ja tulee nähtyä vähemmän, mutta lähellä asuvia pyritään käymään katsomassa useammin ja viedään sitten ihan meidän "kummimatkoille" kuten eräs kummityttömme tuumasi, kun kävimme hänen kanssaan lastenteatterissa. Ja on aivan ihanaa myös olla jollekin pienelle juuri se erityinen aikuinen, ei äiti eikä isä vaan joku aivan muu!:lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen yhden lapsen kummi, mielelläni olisin toisenkin koska ensimmäisellä kerralla olin kovin nuori kun tulin kummiksi ja nyt saisin varmaa asiasta enemmän irti. Toisaalta koska en kuulu enää kirkkoon ei kauheasti ole mahdollisuuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen yhden lapsen kummi, mielelläni olisin toisenkin koska ensimmäisellä kerralla olin kovin nuori kun tulin kummiksi ja nyt saisin varmaa asiasta enemmän irti. Toisaalta koska en kuulu enää kirkkoon ei kauheasti ole mahdollisuuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on itsellläni 2 kummilasta. Se on vielä ihan sopivasti.

Eräällä kaikkien pitämällä ystävälläni taas on 12 kummilasta. Todennut vaan että ei kehtaa kieltäytyä kun joku pyytää.

On siinä muistamista. :) Tuon takia minä en häntä pari vuotta sitten pyytänytkään kummiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelläni on yksi kummilapsi, ja siinä on mielestäni ihan riittävästi. Toki jos meitä joskus pyydetään kummeiksi, varmasti suostumme. Itse en pyytäisi kummiksi sellaista, jolla on useita kummilapsia. Haluan, että kummilla on aikaa myös minun lapselleni. Ehkäpä kolme kummilasta alkaa olemaan maksimi määrä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on itselläni 3 kummilasta ja yhdessä mieheni kanssa 2 eli yhteensä 5. Kaikkia yritän muistaa tasapuolisesti aina kuin vain mahdollista, ja yritän aina erityisesti huomioida näitä kummilapsiani kun menen heidän luona käymään.girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on 1 kummilapsi ja siinä tuntuu olevan ihan tarpeeksi... Ehkä kaksi voisi mennä, mutta mielellään voisivat olla hiukan eri-ikäisiä, niin tulisi vähän vaihtelua siinä. Miehelläni ei ole yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla on kuusi kummilasta - kaverit varmaan ajatelleet ettei me omia lapsia saada joten tässä teille kummilapsia. :) Itse kärsin juuri siitä etten pysty pitämään kunnollista kontaktia osaan kummilapsistani johtuen jo isosta välimatkasta. Ihania ovat kaikki, enkä usko että luku tuosta kasvaa kun kaikilla kavereilla on jo lapset tehtynä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei miehen kanssa ole kummallakaan yhtään kummilasta, tosin mies ei enää kuulu kirkkoonkaan. Itse kysymykseen vastaisin, että enintään viisi kummilasta on sopiva määrä yhdelle ihmiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin että ehkä 3-6 voisi olla sellainen sopiva määrä. Ainakaan kovin monta enempää en mielelläni haluaisi, mutta enpä tiedä osaisinko kieltäytyäkään jos joku minua / meitä ko. tehtävään pyytäisi.

 

Meillä on kummallakin yksi kummilapsi, minulla kummityttö (s. 2003) ja miehellä kummipoika (s.2004).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu, että joku 5 ois mulle ihan maksimi. Nyt on 2, ja silti toista en pysty tarpeeksi huomioimaan ja tapaamaan ison välimatkan takia. :girl_sad: Synttärilahjat ja joululahjat tietenkin lähetän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on kaksi kummilasta, poikia molemmat (vm -08, -11). Miehellä yksi, poika sekin (vm. -02). Ajattelisin, että max yhdelle lapselle voisin/voisimme olla kummi vielä.

Harmi vain, että toiseen kummilapseen on hyvin niukka kontakti johtuen enemmänkin lapsen äidistä. Ei aina viitsisi tuputtaa itseään lapsen elämään kun selkeästikään sitä ei kaivata. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kolme kummilasta ja neljännelle pyydettiin juuri. Näistä vain yksi on ystävän lapsi, loput ovat sisarusten, meillä on suvussa ollut tapana, että yksi kummeista on joku vanhempien sisaruksista. Kun ystäväni pyysi lapsensa kummiksi, halusin hetken sitä miettiä, isosta asiasta kuitenkin kyse.

 

Neljä alkaa olla aikalailla maksimi, ainakin itselleni. Seuraavia mahdollisia pyyntöjä harkitaan tarkkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä meillä on 10 kummilasta (minulla 2omaa, miehellä 1oma ja 7yhteistä) ja en näe estettä kummiudelle jos vielä pyydetään.... Hyvin keretään olla kummilasten kans tekemisissä... Jokaista lasta nähään vähintään 2vuorokautta vuoden aikana...

Muistetaan lahjalla vain synttäreitten aikaan.. mutta aina kun näen niin hellyydellä!!!.

Välillä lähetetään kirje/kortti lapselle...

 

Kyllä ne vaan ovat niin IHANIA JA RAKKAITA!!!!

 

Meihin luotetaan ja annetaan näin iso tehtävä niin tottakai se otetaan vastaan ja se lämmittää mieltä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kolme kummilasta, mutta yksi heistä on virallisesti yhteinen. Kaksi on sukulaislapsia ja yksi kaverini lapsi. Tämä on ihan hyvä määrä, mutta toki lisääkin saa tulla. Kaksi kummilapsista asuu kaukana, joten aika vähän ollaan tekemisissä heidän kanssaan, joka on harmillista. Tietysti vähintäänkin aina merkkipäivinä ja jouluna muistetaan. Yksi kummilapsista asuu lähempänä ja muutenkin hänen vanhempiensa kanssa ollaan tekemisissä aika usein, joten yhteydenpito on helpompaa.

Edited by Esmeralda

Share this post


Link to post
Share on other sites

vielä tuohon mun edelliseen lisäystä...

Me nähään jokaista kummilasta vähintään 3kertaa vuodessa...

Välimatkaa on 2km-750km...

Mutta onneksi on hyvät tiet mitä pitkin kulkea... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta joku 4kpl on ok. Mulla on nyt 3 kpl ja ehkä sen yhden vielä voisin ottaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle 2-3 on maksimi, riippuu kummilasten ikäeroista. Haluan olla vahvasti läsnä kummilapsien elämässä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, aihe osui juuri silmään vahingossa kun ajattelin juuri kummityttöäni :)

 

Aika huono omatunto on ollut ainokaisen kummilapseni kohdalla vaikka asutaan lähellä, nyt vasta oman lapsen saatuani olemme olleet enemmän tekemisissä ja nyt hänen ollessa 12v. voidaan tehdä kaikkia tyttöjen juttuja. Synttärit ja joulut ollaan muistettu mutta siinäpä se sitten oikeastaan onkin..

 

Eli aika hyvä luku on tämä yksi kappale nyt kun ollaan keskellä ruuhkavuosia oman perheen kanssa. Tosin muutaman vuoden päästä sitten kun nykyinen kummityttöni on murrosiässä, voisin taasen vauvelin ottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi kummilasta ja toivon, että tähän jääkin. Ainakin nyt toistaiseksi, kun nämä kaksi ovat lapsia. Minua ei helposti (onneksi) kysytä kummiksi, koska en enää kuulu ev.lut.kirkkoon.

Haluaisin viettää kummilasteni kanssa enemmän aikaa, mutta jotenkin en saa aikaa riittämään tai sitten olen vain laiska. Viime kesänä vanhempi kummilapseni (10 v.) oli mukanamme kesälomareissulla. Se oli mukavaa ja aijon viedä nuoremmankin jonnekin, kunhan hän vähän kasvaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tosi laaja ystäväpiiri ja ollaan saatu kunnia alkaa kummeiksi monelle pienelle.

 

Miehellä on omia kummilapsia kolme, joista tosin jo yksi rippikoulun käynyt (ollaan tehty periaatepäätös, että erityiset lahjomiset jouluna ja synttäreinä loppuu rippikouluun. Vaikka tottakai kuulumisia kysellään ja nähdään ihan niin kuin ennenkin!).

 

Minulla on omia kummilapsia 2.

 

Yhteisiä kummilapsia meille on kertynyt 4 eli yhteensä 9 kummilasta.

 

Varsinkin yhteisiä kummilapsia nähdään usein, toisia päivittäin (yksi on samassa päiväkodissa omien kanssa), toisia 1-2 krt parissa kuussa.

 

Noita melkein teinejä (3 tyttöä) tulee nähtyä harvemmin, mut yritetään laitella viestiä tai kysellä kuulumisia facebookissa.

 

Vaikka lahjojen osto ei olekaan se tärkein juttu, harmittaa, kun varsinkin jouluna pitää miettiä.miten paljon voi laittaa rahaa lahjaan. Nyrkkisääntönä on ollut 20e per lapsi, mut sekin kerrottuna kahdeksalla on meille iso raha. Joten ehkä jos kummilapsia olisi vain muutama tulisi rahaakin laitettua lahjoihin enemmän. Tältä kantilta 2-3 kummilasta olisi sopiva, mutta koen, että aika riittää kuitenkin melko hyvin (aina voisi enemmänkin) näkemään ja pitämään yhteyttä myös 9 kummilapseen. Kaikista kummilapsistamme välitetään kovasti ja kaikilla on erityinen paikka maailmassamme.

 

Mikäli nyt vielä joku kysyisi meitä kummeiksi, niin tottakai mietittäisi sitä tapauskohtaisesti, mutta voi olla ettei meille enää kummilapsia tule.. toisaalta minun kaikki kolme sisarusta ovat vielä lapsettomia (niin nuoria), että never say never..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now