Yks Iskä

Luonnollinen synnytys

53 posts in this topic

Valitettavasti olen aika skeptinen tällaisten artikkelien suhteen, koska väittämille ei ole esitetty mitään järkiperusteluita tutkimustuloksineen tai todisteineen. Vääriä väittämiä sen sijaan löytyi, mikä on ikävää, koska joku herkistynyt raskaana oleva nainen saattaa jopa uskoa niihin.

 

Lääketiede ei ole salatiedettä, eikä lääkäreillä ole salaliittoa potilasta vastaan :D

Edited by Emuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi diipa daapa... Taidan laittaa linkin kiertämään työpaikalla, missä me kohdellaan vastasyntyneitä julmasti ja syötetään niille sokeria ilman vanhempien lupaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, olipas melkoista tekstiä.. Ihan pelkkää ilkeyttäänhän hoitohenkilökunta tarkkailee vauvan painonkehitystä yms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hyvää päivää :rolleyes:

 

Eipä tossa oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Miksi leikata sitä napanuoraa ollenkaan? Antaa sen olla siinä vaikka lapsen ensimmäisen elinvuoden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miksi leikata sitä napanuoraa ollenkaan? Antaa sen olla siinä vaikka lapsen ensimmäisen elinvuoden :lol:

Juu, eipä ainakaan muksu huku mihinkään ;)

 

Ei vaan, kyllä se napanuora ainakin itestä tuntu niin inhalta kun oli vielä kiinni sekä mussa et lapsessa, että ihan vaan iloinen olin kun se pois saatiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No diipadaa, olipahan lukukokemus! :D Lääkäreillä ja kätilöillähän on todellakin salaliitto synnyttäviä vastaan. Enisnnäkin toi napanuoran katkasuhan on käsittääkseni tutkittu, että se estää kellastumista, kun se katkastaan suht pian. Ja jos se oikeesti olis niin ylivertanen turvallisuudentuoja, niin sittenhän se tosiaan kannattais jättää ihan paikalleen, kuten h4izulikin totes.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ainakaan myönnä, että mulla ois jäänyt kovasti traumoja kylmällä puntarilla makaamisesta syntymäni jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ainakaan myönnä, että mulla ois jäänyt kovasti traumoja kylmällä puntarilla makaamisesta syntymäni jälkeen.

 

No toisaalta, ainakin minun tapauksessani moinen varhaislapsuudessa koettu pohjaton julmuus voisi selittää monta asiaa tänä päivänä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohhoh. Olipas artikkeli. Toivottavasti ketään sinisilmäinen ei mene lankaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi mutta :lol: :lol: :lol:

 

"Länsimainen lääketiede ei voi auttaa tässä asiassa, koska se on tekemisissä hallituksen politiikan - ei henkisten asioiden kanssa."

 

The truth is out there...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enisnnäkin toi napanuoran katkasuhan on käsittääkseni tutkittu, että se estää kellastumista, kun se katkastaan suht pian.

 

Muistaakseni on myös tutkittu, että napanuoran myöhäisestä katkaisemisesta johtuva keltaisuus ei ole mitenkään vaarallista ja lähtee itsestään. Mutta koska käytännössä Suomessa ei myöskään hirmu suurta hyötyä ei siitä myöhäisestä katkaisemisesta ole, niin itse en vaatinut olemaan katkaisematta. Kysyin kyllä asiasta synnytyssairaalassa, ja heillä oli perustelut käytännölle.

 

En klikannut linkkiä, koska vaikuttaa sen takana olevan vähän fanaattishenkistä "tietoa". Ikävää, että sellaista tehdään. Tavallaan syö pohjaa kaiken pehmeämmän vauvanhoidon alta tuollainen.

 

OT, mutta vauvalleni annettiin synnytyssairaalassa sokerilientä tutkimuksen aikana. Minusta olisi ollut hyvä, jos se olisi kerrottu ensin, nyt vaan ihan rutiinilla annettiin. Varmasti siihen oli syynsä. Jäi vaan vähän hassu olo, kun ensin on pari päivää yritetty saada vauvaa syömään kunnolla, ja sitten annetaan sokerilientä, minkä jälkeen todetaan, että saattaa viedä ruokahalut... Vauvalle ei sitten koko loppupäivänä kelvannut rinta :rolleyes: Mutta ei tuo pilannut imetystä eikä vauvan terveyttä kuitenkaan, ja varmasti helpotti vauvan oloa tutkittaessa ja siten tutkimuksen onnistumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasin kuolla nauruun kun luin ton artikkelin. :lol:

Modeille: Voisko tollasen trollin bannata täältä? Se nyt näyttää alottavan tälläsiä vähemmän asiallisia ketjuja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan itse kirjoittanut koko tekstin... :rolleyes: Joillakin vaan on huono huumori höystettynä mielikuvituksella ja liian paljon aikaa hukattavaksi. Säälittävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suuhun annettava glukoositippahan toimii myös kipulääkkeenä, jos vauvaa tarvitsee vaikkapa pistää, tai tehdään jotakin muuta epämiellyttävää, eli sen funktio ei ole pelkästään saada vauvan suu kiinni. :) Mutta tosiaan, miksi asiasta ei voisi mainita vanhemmille ihan rutiinisti ennen sokerin antamista, että JOS on joku pakottava tarve kieltää vauvan kivun hoitaminen tai hoitotilanteessa rauhoittaminen, niin se olisi mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olihan tuossakin nyt pari juttua, mistä ollaan jo joissain sairaaloissa luovuttu, esim. aikainen pesu ja mittaus. Lisäksi en mäkään tykkäis, että napanuorasta otetaan näytteitä kysymättä lupaa.

 

Myös tuo viimeinen pitää siinä mielessä paikkansa, että äidillä on esim. oikeus ponnistaa vaikkapa päällänsä, jos se tuntuu parhaimmalta. Kätilön työasennosta viis. Toki, jos on lääketieteellisiä syitä ponnistaa puoli-istuvassa asennossa, niin se on asia erikseen.

 

Olihan tuo nyt "vähän" huuhaa tyylisesti kirjoitettu, mutta en mä osannut sitä ihan niin vakavasti ottaa, kuin näköjään useimmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin täällä päin istukan ja napanuoran tieteelliseen käyttöön kysytään lupa. Itse olen allekirjoittanut tällaisen paperin, kun en keksi itse noille värkeille mitään käyttöä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä täälläkin lupa kysyttiin. (Mikä musta oli sinänsä vähän jännää, koska en kokenut asiaa "minään", vaan ainoastaan rutiinitoimenpiteenä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tuossa tekstissä oli paljon hyvää, mutta tyyli jolla se oli kirjoitettu oli ehkä vähän erikoinen. Valitettava tosiasia on, että todella paljon synnytyssairaaloiden henkilökunta "kävelee" vanhempien toiveiden ylitse ja jyrää omat näkemyksensä läpi. Jos vanhemmat eivät ole asioihin riittävän perehtyneitä, heillä ei ehkä ole kanttia lähteä vastustamaan kokenutta lääkäriä tai kätilöä.

 

 

Suuhun annettava glukoositippahan toimii myös kipulääkkeenä, jos vauvaa tarvitsee vaikkapa pistää, tai tehdään jotakin muuta epämiellyttävää, eli sen funktio ei ole pelkästään saada vauvan suu kiinni. :) Mutta tosiaan, miksi asiasta ei voisi mainita vanhemmille ihan rutiinisti ennen sokerin antamista, että JOS on joku pakottava tarve kieltää vauvan kivun hoitaminen tai hoitotilanteessa rauhoittaminen, niin se olisi mahdollista.

 

Rintamaitohan ajaa ihan saman asian. En ymmärrä miksi laittaa vauvan suuhun glukoosia jos äiti voi yhtä hyvin imettää lasta samanaikaisesti. Meidän tyttö on kerran käynyt verikokeessa, ja tietysti imetin häntä pistämisen ajan. Meni ihan huomaamatta koko pistos. Valitettavasti henkilökunta esim. synnärillä ei useinkaan suosittele tällaista, koska onhan se heille helpompaa lykätä se glukoositippa suuhun ja tehdä tarvittava toimenpide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jyväskylässä toivot glukoosia myöskin äideille joiden vauvat itkivät paljon. Ovat sitten tyytyväisempiä. Ainakin mulle tarjottiin kolmen eri hoitajan toimesta ja huonekaverille myös, kun sen poika oli kipeä. (Edit: Pakko sen verran, että vauvalle se glukoosi oli tarkoitettu, ei meille äideille. ^_^ )

 

Samoin lääkärintarkastuksessa antoivat glukoosia vauvalle.

 

Kuten myös niille vauvoille jotka jätettiin hoitoon pistettiin sokeritutti suuhun, jotteivat itkisi. Tämän ymmärrän sillä, että kun hoitajia on yöllä kaksi ja vauvoja 15 niin milläs teet muita töitä kun vauvat itkevät ja huutavat "turhaan" toisiaan herätellen. Viittakin vauvaa on vaikea yksin hiljaisena pitää.

 

Totta sekin, ettei ainakaan meidän kätilö meiltä toiveita kysynyt tai kuunnellut. Hän tiesi paremmin ja myö tyydyttiin siihen sen kummemmin viitsimättä mieltä pahoittaa, vaikka oltais voitukin.

Edited by Macilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin olin ihan tyytyväinen, että poika sai glukoosia "kipulääkkeenä", kun verensokeria kontrolloitiin 3 päivän ajan, 4h välein. Tuolloin 1-3 vrk vanhana poika ei suostunut syömään rintaan noin vain silloin, kun olisi "pitänyt". Kävi niin sääliksi toinen kantapää aivan sinisenä piikeistä, että glukoosineste tuntui aivan täysin oikeutetulta, jos vain hiemankin helpoitti niin pienen kärsimystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama juttu, pojalta otettiin ensimmäisten elinpäiviensä aikana niin monet verikokeet, että se glukoosi tuntu kyllä ihan hyvältä ratkasulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä otettiin verikokeita kantapäästä ja poika ei inahtanutkaan, kun oli kantapää lämmitetty kaurapussin avulla. Jos taas tuo jätettiin tekemättä, niin itku pääsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now