laura!

Migreeni ja raskaus

110 posts in this topic

Migreenin hoito raskauden ja imetyksen aikana

 

Käypä hoito

18.9.2008

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Neurologinen yhdistys ry:n asettama työryhmä

 

 

  • Raskauden aikana migreenin hoito muodostaa helposti ongelman, koska turvallisten lääkkeiden valikoima on sangen pieni
  • Auraton migreeni lievittyy lähes joka toisella ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ja yli 80 %:lla raskauden myöhemmissä vaiheissa
  • Aurallinen migreeni saattaa raskauden aikana vaikeutua
  • Ensisijainen hoito raskauden aikana on lääkkeetön. Jos lääkkeitä tarvitaan, parasetamoli on turvallisin vaihtoehto
  • Toisen raskauskolmanneksen aikana myös ibuprofeeni on sallittu. ASAa ei suositella raskauden aikana käytettäväksi. Triptaanien turvallisuudesta ei ole näyttöä
  • Migreenin profylaktinen hoito raskauden aikana tulisi rajoittaa poikkeustapauksiin. Toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana beetasalpaajat voivat tulla kyseeseen
  • Sumatriptaani erittyy maitoon, mutta lapsen saama lääkemäärä jää kerta-annoksen jälkeen pieneksi.
  • Sumatriptaanin satunnaisesta käytöstä (1–3 kertaa) ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ei todennäköisesti ole haittaa

Edited by laura!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en kuulu niihin onnellisiin 80% joilla migreeni ei helpottanut, vaan lähti pahenemaan viimeisen kolmanneksen myötä. Rv16 aloitettiin estolääkitys (Primaspan 40mg x3), joka toimi pitkään hyvin ja teki migreenistä siedettävän. Taustalla hankalahoitoinen hemipleginen migreeni, jonka kanssa hoitotasapainoa jouduttiin etsimään ajan kanssa. Kohtauksiin auttanut jo ennen raskautta ainoastaan suonensisäinen lääkitys sekä nesteytys.

 

Rv31 alkoi kohtaus joka yllätti rajuudellaan sekä minut että lääkärit, lisäksi kohtaus muuttui pitkittyneeksi eikä särky ole vieläkään loppunut. Hemiplegiaoireet helpottivat vasta 6. vrk kohdalla ja särky jatkuu tällä hetkellä 18. päivää. Yksi neurologi olisi halunnut kuvata pään infarktimuutosten varalta, mutta päivystävä neurologi päätti ettei kuvaukselle ole tarvetta.

 

Kipulääkitys on todella haastavaa, koska neurologian puolella mietitään asioita vain neurologian puolelta ja raskaus jää tilanteessa jalkoihin. Itse taas ei osaa olla riittävän jämäkkä ja vaatia hoitoa myös raskauden kannalta. Pelottavia hetkiä on tullut koettua kun liikkeet ovat loppuneet 6h ajaksi lääkkeen jälkeen eikä kukaan ottanut hätää tosissaan, siis ei käyrille pääsyä. Sen vuoksi kieltäydyin myöhemmin samasta lääkkeestä, en enää kestänyt sitä huolta jonka tuo lääke aiheutti. Etenkin kun lääkkeestä tiukattuani sanottiin että kyllähän se sikiön tekee uneliaaksi..

 

Kaiken kaikkiaan tilanne on nyt siinä, että odotan ja toivon kasvukontrollin tulokseksi ettei riittävää kasvua ole tapahtunut ja raskaus voitaisiin purkaa jo ennen luvattua rv 38 täyttymistä. Säryn kanssa 7 viikkoa on liian pitkä aika elää kun öisin ei kykene nukkumaan säryn vuoksi. En vain jaksaisi enää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Laura tuosta tiedosta, itsekin kärsin migreenistä ja raskauden aikana olen saanut jo kolme kohtausta mihin on ollut pakko ottaa sumatriptaania. Se on kyllä kova tasapainoilua kun joutuu miettimään että kestääkö kipua vielä vai ottaako lääkettä kun sen vaikutus syntymättömään lapseen on kuitenkin epävarmaa.

 

Ja samaan aikaan joutuu kuuntelemaan niitä jotka kehuvat että eivät ole yhtään särkylääkettä ottanut raskauden aikana kun he välittävät lapsen terveydestä. Ihan kun ne jotka joutuvat lääkkeitä käyttämään eivät välittäisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja päivitän omalta kohdaltani tietoa sen verran, että yhteistylössä psykiatrin kanssa päädyttiin synnytyksen käynnistämiseen rv 36+3. Oma jaksaminen loppui kesken 35. peräkkäisen särkypäivän jälkeen - lääkemäärä jota tuohon ajanjaksoon mahtui on aivan uskomaton. Tarkkaa määrää en tiedä, mutta mm. pracetamolia kului yli 60g, panacodia yli 30g, Oxynormia, Ketorinia, Opamoxia, Diapamia, unilääkkeitä, jne. Omatunto oli jatkuvasti huono lääkemäärien vuoksi ja Pirteän Pandan tavoin koin valtavaa alemmuudentunnetta kun en kyennyt lääkkeettömään raskauteen. Ja uusin paracetamol -tutkimus ei ainakaan lämmittänyt mieltä..

 

Propral estolääkitys on raskausaikana ok, mutta vastasyntyneeltä tarkkaillaan verenpainetta useasti, eli saattaa olla indikaatio lapsen tarkkailuun ottamiseksi. Jos siis joku ei tätä tiennyt, niin ajattelin infota - itse en todellakaan tiennyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huih, en voi muuta kuin olla iäksi onnellinen, että mun auraton migreeni vaikuttaa helpottaneen raskauden ajaksi. On se sen verran kauhistuttavaa kipua, vaikkakaan ei mun vaivaa voida samana päivänäkään verrata lauran kokemuksiin. girl_impossible.gif Itse olen pärjännyt triptaanien ja akupunktion kanssa. Etukäteen jännitän, miten migreenin sitten imetysaikana käy...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Bongasin täältä tämän migreenipinon.

Odotan neljättä lastamme viikolla 31+0.

Tämä vauva sai alkunsa vähän yllärinä. Mulla on ollut ihan helvetti migreenin kanssa yli vuoden. Jouduin osastolle viime syksynä kortisoni-indometasiini tippan reiluksi vuorokaudeksi migreenin takia joka ei lauennut kolmella triptaaniannoksella. Siitä asti olen syönyt erinäisiä estolääkkeitä kärsien edelleen kohtauksista pari kertaa viikossa ja päivittäisestä päänsärystä. Eli siís migreeni on krooninen. Ja aurallinen.

 

Tällä hetkellä mulla on estolääkkeenä klotriptyl mite 2 tbl illalla. Oli myös propral keskiraskaudessa, mutta siitä ei ollut mitään iloa ja lisäksi se laski mun verenpaineet todella alas, väsytti tosi paljon ja aiheutti matalia verensokereita. Mulla on lisäksi insuliinihoitoinen raskausdiabetes, joten lopetin sitten sen propralin ennen kuin insuliiinit aloitettiin.

 

Nyt särkypäiviä on jonkin verran vähemmän ja kunnon kohtaus n kerran viikossa mutta jos on YHTÄÄN stressiä, en saa nukuttua kunnolla tms niin ihan varmasti pamahtaa migreeni päälle.

 

Mua ahdistaa tosi paljon, toivoisin että tämä tilanne rauhoittuis, että saisin vähennettyä läkitystä (estolääke pitäisi purkaa viimeistään 4viikkoa ennen synnytystä) ja saisin vähennettyä myös kipulääkkeitä niin ettei vauvalla olisi vieroitusoireita ja pystyisi imettämään kuitenkin vauvaa syntymän jälkeen.

 

Hirveät syyllisyyden tunteet on lääkkeiden syömisestä, mutta toisaalta kun tietää ettei se ole vauvalle mikään hyvä asia äidin jatkuva voimakas stressitila ja kipukaan... Niistä täytyy valita. Eikä tässä olossa juuri ilman lääkitystä voi olla kuten tiedätte. girl_to_take_umbrage2.gif

p.s. mulla ei ole koskaan aiemmin ollut raskausaikana migreeni tällainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun aurallinen migreeni jäi kokonaan pois raskauden aikana, ainoat kohtaukset oli ihan alussa (ennen plussatestiä) ja äitiysloman alkaessa (kevyt kohtaus). Synnytyksen jälkeen eka migreeni oli 3. päivä synnytyksestä, kun maito nousi ja kuukausittaiset kohtaukset (3 vrk särky + muutama päivä toipumista) alkoi taas kuukautiskierron palauduttua 3kk synnytyksestä. Nyt olen ollut migreenitön jo puoli vuotta, kesällä kävin neljä kertaa migreeniä hoitavasssa akupunktiossa.

 

Suosittelen siis raskausaikanakin kokeilemaan akupunktiota migreeniin, jos tuntuu että muu ei auta. Kallista se on, lääkärin suorittamasta akupunktiosta saa pienen Kelakorvauksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on auraton migreeni. Ekan raskauden aikana kohtauksia tuli useita viikossa n. rv 16 asti. Lääkäriltä sain reseptit Parasetamoliin (heh heh) ja Panacodiin. Panacodia otin vain pari kertaa. Viikot meni kärvistellessä kivun kanssa. Kävin myös akupunktiossa kolme kertaa. Akupunktion myötä migreeni helpotti, tai sitten vain tuli tarpeeksi raskausviikkoja kasaan.

 

Nyt testasin plussan muutama päivä sitten, viikkoja on n.4+2 ja migreeni jatkuu nyt toista päivää. Tilanne on tällä kertaa siksi erilainen, että olen esikoisen kanssa hoitovapaalla kotona enkä siis pysty lepäämään samalla tavoin kuin viimeksi. Lapsi vaatii tietysti hoitoa ja seuraa. Lääkkeitä ei huvittaisi näin varhaisessa vaihessa alkaa popsimaan. Voi jee. Tätäkö tämä on nyt taas seuraavat kuukaudet? Akupunktiota voisi taas kokeilla, mutta se vaan kirpaisee kukkaroa aika tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teratologisen tietopalvelun ohjeen mukaan Panacodia, naprokseenia ja sumatriptaania voi huoletta käyttää satunnaisesti alkuraskauden aikana. Eli muutaman kerran viikossa, mutta ei montaa peräkkäistä päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan harmittaa lukea täältä, että joillain on estolääkitys käytössä. Mikä on tietysti hyvä asia mutta pistää vaan miettimään että miksi mua ei oteta missään paikassa vakavasti vaan pelkästään tuputetaan sitä panadolia. Viimeksi sain kyllä lääkäriltä reseptin 600mg buranaan kun toinen kolmannes alkoi. Mutta ihan kuuroille korville menee mun sanomiset että panadol ja burana ei auta mun migreeniin. Sumatriptaanista puhuttiin mutta mulla se ei auta kohtaukseen joten se siitäkin sitten.

 

Mä olen jotenkin menettänyt toivoni saada mitään apua koko tyhmään migreeniin, joten kärsin nyt sitten vain. Ja vedän maksimiannokset panadolia ja buranaa päivässä. Mun migreeni on tällä hetkellä sellainen että se ihan niitä kauheimpia kipukohtauksia ei tule kovinkaan usein mutta lievempänä migreeniä sitten on 4-5 kertaa viikossa. Mä pysyn kyllä tolpillani mutta muuten olen aika toimintakyvytön. Ja tämä oli nyt ihan yleistä kun olin kolme viikkoa joululomalla. Saas nähdä paheneeko kohtausten taso nyt kun työt taas jatkuu.

 

Mä olen joka kerta sanonut migreenistä sen jälkeen kun se joulukuussa alkoi. Ja joka kerta multa kysytään että auttaako panadol. Mutta en kyllä yhtään tajua että miksi mulle ei väläytellä vaihtoehtoa panacodiin tai estolääkitykseen kun sellaisia muilla kuitenkin on. Sinällään tästä on jatkossakin se haitta, että mä olen jo päättänyt olla imettämättä jotta saan heti synnytyksen jälkeen migreenilääkkeeni takaisin. Mulla kesti pidempään löytää sopiva estolääkitys joka tehosi joten siitä en sitten ihan heti luovukaan. Mutta näin raskausaikana olisi tietty voinut kokeilla jotain sallittua estolääkitystä jos sitä joku edes ehdottaisi tai tarjoaisi.

 

Noh, kipukynnys ainakin nousee kun on jatkuvaa kipua. Se kun pääsi tipahtamaan tosi alhaiseksi vuoden takaisen migreenihelvetin takia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

carrus, mulla eka neurologi oli sitä mieltä, ettei estolääkitystä voida raskauden aikana aloittaa vaanon selvittävä ilman. Ensin meinasin, että jätän koko homman siihen, mutta jatkuvat päivystyskäynnit vakuutti lääkärit siitä, että estolääkitys on aloitettava. Niinpä sain siis rv16 aloitettua estolääkkeet. Ei ole kenenkään etu, että odottaja syö kipulääkkeitä maksimiannoksella 9kk ajan. Ja kuitenkin niin monta estolääkettä on sallittuja sekä odotuksen että imetyksen aikana, siihen ei vaan moni lääkäri tahdo helpola myöntyä. Siis odottajalta tarvitaan aikalailla omaa päätä ja sitkeyttä, mikä on säryn keskellä ainakin mun mielestä todella paljon vaadittu. Myöhemmin useampikin neurologi ihmetteli miksi mun annettiin lopettaa estolääkitystä ollenkaan.. :girl_to_take_umbrage2:

 

Mä sain aloittaa siis imetyksen aikana Propralin rinnalle takaisin Cymbaltan, mutta ilmeisesti nuo särkypäivät ovat tehneet tehtävänsä -> särky on nyt päivittäistä ja jää todella helposti päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huimia kokemuksia..!!

 

Minulla migreenikohtauksia raskauden aikana ei ollut kuin pari, joten raskaus "sopi" minulle oikein hyvin. Kohtausten aikana en uskaltanut ottaa mitään lääkettä, mutta helpotusta sain (kun alkuvaiheessa pääsi hoitamaaan migreeniä), kun pidin oikein kylmää kasvonaamiota (jääkaapissa jäähdytettävää) otsallani. Kannattaa kokeilla jos bongaa kohtauksen alun tai on muuten ns. lievemmästä migreenistä kyse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin nyt päivittää jatkoksi tuohon aiempaan postaukseeni, että toisenkin raskauden aikana sain migreenin seurakseni sinne noin rv 16 asti. Särkyä oli useita kertoja viikossa ja se oli kovaa. Siihen vielä päälle raskauspahoinvointi, niin ei ollut olo kovin häävi. Parasetamolia söin kuin leipää, Panacodia pari kertaa. Sanotaan, että 2/3 aurattomista migreeneistä helpottaa raskausaikana, mä näköjään kuulun siihen epäonniseen 1/3 jolla se pahenee. Rv 16 eteenpäin alkoi helpottaa ja loppuraskaudet ovat sujuneet melkein kokonaan ilman migreeniä.

 

Mitenkäs teillä muilla raskaudenaikaisesta migreenistä kärsivillä on imetysaika sujunut? Vinkkejä imetyksenaikaisesta hoidosta otetaan vastaan! Mun vauva on nyt 2 kk ja täysimetyksellä ja näyttäisi siltä, että migreeni on taas viikottainen seuralainen. Tähän asti olen yrittänyt selvitä parasetamolilla ja ibuprofeenilla, mutta kun sumatriptaanikin on sallittu, pitänee jatkossa kokeilla myös sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin kertoa oman tarinani tänne. Itsellä aurallinen migreeni sekä krooninen päänsärky. Päänsärkyyn ollut estolääkitystä mutta ennen raskautta oli kohtalainen kausi eikä lääkitystä ollut. Poika syntyi huhtikuussa, tammikuusta lähtien kärsin erilaisista päänsäryistä. Alkuraskaudessa oli muuta migreenikohtaus mutta muuten sujui hyvin. Sairastetun flunssan jälkeen alkoi päänsärky kierre, tosin alussa sen aiheutti hoitamaton sinuiitti. Päänsäryn vuoksi nousi paineet ja näin koko ajan mustia pilkkuja. Joten raskausmyrkytystäkin mietittiin.

 

Päivystyksessä kävin muutamaan otteeseen kun neuvolasta sinne lähettivät. Panadolia söin lopussa päivittäin, myös buranaa jonkin verran. Kokeiltiin Litalgia, Panacodia ja Tramalia. Myös omaa kohtauslääkettä otin muutamaan otteeseen, Almogrania että Imigrania. Hierojallakin ramppasin, jos päänsäryn syy olisi ollut niska-hartiaseudussa. Sairaalassakin mietittiin keinoja olon helpotukseen, suonensisäistä lääkitystäkin ehdoteltiin mutta onneksi poika ehti syntyä ennen kuin siihen tarvitsi turvautua. Synnytyksen jälkeen olo alkoi pikku hiljaa helpottamaan ja päänsärytkin saatiin katoamaan estolääkityksellä.

 

Poika oli 2 kk ikäinen kun sain erittäin kovan ja oudon migreenikohtauksen. Oikeasta kädestä lähti kokonaan puristusvoima ja puhekkin hieman vaikeutui. Tämä johti sairaalareissuun ja pään kuvaukseen, diagnoosina muuttunut migreeni. Osittaisimetyksellä mentiin 4 kk ajan. Imetyksen loputtua päänsäryt helpottivat.

 

Nyt kun poika on 7 kk on migreenikohtaukseen palanneet 5 kk tauon jälkeen ja päänsäryt ovat taas arkipäivää. Pitäisi varmaan taas mennä käymään neurologilla. :girl_sad: Kakkosen haaveilut jo alkaneet mutta toivon että saisin raskausajalle estolääkityksen. Onko jollain ollut sellainen?

 

Kaakaopapu: itsellä auttoi imetyksen lopettaminen, jotta sai käytettyä kunnon lääkkeitä. Juurikin omaa kohtauslääkettä (Almogran) sekä estolääkkeitä. Mutta jos haluat ehdottomasti jatkaa imetystä niin suosittelisin tuota sumatriptaanin käyttöä sekä ibuprofeenia. Myöskin ehdottaisin käymään neurologilla, jotta saisit toimivat lääkkeet. Jos oikein muistan (en todellakaan ole varma asiasta) niin sumatriptaanin kanssa kannattaisi käyttää ibuprofeiinia jotta teho olisi paras.

 

Pitkä tarina, toivottavasti joku otti sepustuksesta jotain selvää ja jaksoi lukea loppuun asti :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaakaopapu: itsellä auttoi imetyksen lopettaminen, jotta sai käytettyä kunnon lääkkeitä. Juurikin omaa kohtauslääkettä (Almogran) sekä estolääkkeitä. Mutta jos haluat ehdottomasti jatkaa imetystä niin suosittelisin tuota sumatriptaanin käyttöä sekä ibuprofeenia. Myöskin ehdottaisin käymään neurologilla, jotta saisit toimivat lääkkeet. Jos oikein muistan (en todellakaan ole varma asiasta) niin sumatriptaanin kanssa kannattaisi käyttää ibuprofeiinia jotta teho olisi paras.

 

Neurologille menemistä mietin ja siksipä täällä kyselenkin. Neuvolalääkärin mukaan parasetamoli, ibuprofeeni ja sumatriptaani ovat ainoat lääkevaihtoehdot. Jos näin on, niin neurologikäynti lienee turha, koska kaikkia noita löytyy jo lääkekaapista. Imetyksen lopettaminen ei ole mulle vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neurologille menemistä mietin ja siksipä täällä kyselenkin. Neuvolalääkärin mukaan parasetamoli, ibuprofeeni ja sumatriptaani ovat ainoat lääkevaihtoehdot. Jos näin on, niin neurologikäynti lienee turha, koska kaikkia noita löytyy jo lääkekaapista. Imetyksen lopettaminen ei ole mulle vaihtoehto.

 

Kannattaisin silti sitä neurologin käyntiä, sillä jos sumatriptaanin voisi vaihtaa toiseen. Myös beetasalpaajia käytetaan raskauden ja imetyksen aikana (niin kuin itsellä). Myös lääkkeiden annostus tuplaantui niistä ohjeista neurologilla mitä olin muualta saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon niitä onnekkaita, joilla migreeni jäi tauolle raskauden ajaksi. Vasta nyt, kun synnytyksestä on kohta kaksi vuotta aikaa ja kuukautiskierto on palannut on migreenikin taas täällä. Minun kohtaukseni tulevat yleensä tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa. Synnytyksen jälkeen olen sanonut mieluummin synnyttäväni kuin pitäväni kunnon migreenikohtauksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sillä jos sumatriptaanin voisi vaihtaa toiseen.

Mitä sä tällä tarkoitat?

Mä en koe estolääkitystä ainakaan vielä tarpeelliseksi. Olen imettänyt vasta niin vähän aikaa, että katsotaan nyt millaisella välillä näitä migreeneitä tulee jatkossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä sä tällä tarkoitat?

Mä en koe estolääkitystä ainakaan vielä tarpeelliseksi. Olen imettänyt vasta niin vähän aikaa, että katsotaan nyt millaisella välillä näitä migreeneitä tulee jatkossa.

 

Sumatriptaanihan on kohtauslääke. Neurologilta vois saada jonkun toisen kohtauslääkkeen, jota neuvolalääkäri yms. määrää. Esim. itse söin kohtauslääkkeenä Almogrania, jonka vaikuttava aine on almotriptaani.

 

Taisin huonosti selittää... Imetys aikana meni migreeniin/päänsärkyyn estolääkitys (beetasalpaaja), parasetamoli, ibuprofeniini sekä almotriptaani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta siis imetysaikanahan sumatriptaani taitaa olla ainoa sopiva triptaani. Mä en noista triptaaneista ole kovin innostunut muutenkaan, kun useista kokeiluista huolimatta hyvin toimivaa triptaania ei ole löytynyt. Lähinnä mua kiinnostaa, miten muut ovat migreeniä imetysaikana hoitaneet girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta siis imetysaikanahan sumatriptaani taitaa olla ainoa sopiva triptaani. Mä en noista triptaaneista ole kovin innostunut muutenkaan, kun useista kokeiluista huolimatta hyvin toimivaa triptaania ei ole löytynyt. Lähinnä mua kiinnostaa, miten muut ovat migreeniä imetysaikana hoitaneet :girl_smile:

 

Okei :girl_smile: Itse sain luvan käyttää muutakin, sillä käytin samaista lääkettä jo raskausaikana. Lääkkeen imeytyminen lapselle on kuitenkin erilaista maidosta kuin verestä.

 

Toivottavasti löydät jostain toimivia tapoja! Ja jos tulee joku vastaan niin vinkkaatko tännekkin päin :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni imetysaikana estolääkitys ja sen lisäksi käytin kaikkia niitä särkylääkkeitä joita muutoinkin käytän. Täsmälääkkeitä mulla ei migreenimuodon vuoksi voi mennä, joten niiden kanssa ei ole tarvinnut takuta lainkaan. Kipulääkkeitä sain sekä suun kautta, piikkinä että suonensisäisesti. Toisten kanssa kikkailtiin niin että sain piikin heti imetyksen jälkeen ja tuli sopivasti taukoa ennen seuraavaa imetyskertaa.

 

Se, mitä lääkepakkaukset suosittaa ja se mitä neurologit ohjeistaa on varsin erilaista. Lääkepakkaukset suosittaa lähestulkoon aina ettei lääkettä käytetä raskauden tai imetyksen aikana, mutta neurologit ja obstetrikot voi kuitenkin suosittaa lääkkeiden käyttöä sillä hyödyt ovat riskeihin nähden usein suuremmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote name='laura!' date='25 marraskuu 2011 - 11:55 ' timestamp='1322215259' post='1198341'

 

 

Se, mitä lääkepakkaukset suosittaa ja se mitä neurologit ohjeistaa on varsin erilaista. Lääkepakkaukset suosittaa lähestulkoon aina ettei lääkettä käytetä raskauden tai imetyksen aikana, mutta neurologit ja obstetrikot voi kuitenkin suosittaa lääkkeiden käyttöä sillä hyödyt ovat riskeihin nähden usein suuremmat.

Hyvin sanottu :girl_smile: Tuota yritin ajaa takaa mutta ei vaan onnistunut :girl_crazy:

Edited by mOmma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ensimmäinen raskaus oli ihan alkua lukuunottamatta migreenitön (normaali aurallinen kuukautiskiertoon liittyvä migreeni). Eka migreeni synnytyksen jälkeen tuli kun maito nousi ja seuraavat sitten kuukautiskierron käynnistyttyä kun vauva oli 3 kk ja vaikka täysimetin. Niitä tuli sen jälkeen joka kuukausi, särky kesti 3 pv ja sitten toiset 3-4 päivää meni vielä toipumiseen. Migreenit loppui, kun kävin 4 kerran kuurin akupunktiossa ja lopetin imetyksen, tiedä sitten kumpi auttoi. Sen kumminkin tajusin, että seuraavalla kerralla hoidan imetysajan migreenin pois minipillereillä, mulla kun migreeni liittyy niin selvästi kuukautiskiertoon ja minipillerit vei vuodot pois ja samalla migreenitkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listaan tähän myös omat migreenilääkkeeni raskauden aikana, josko näistä vaikka löytyisi jollekin muullekin apua. Migreenihistoriaa on 15 vuoden ajalta: 10 vuotta oli kroonista migreeniä (täyttä helvettiä) ja viimeiset 5 vuotta ihanaa aikaa kun oikea hoito löytyi (propral estolääkityksenä, Almogran kohtauslääkkeenä + toisinaan Färkkilän tippa tai hidas morfiinitiputus sairaalassa).

 

Nyt menossa raskausviikko 7+6 ja kolme päivää sitten alkoi kova migreenikohtaus. Soitin kahteen otteeseen teratologiseen tietopalveluun ja antoivat tällaiset hoito-ohjeet:

 

* panadol ok (ei auttanut)

* panacod ok paitsi vähän ennen synnytystä (ei auttanut)

* ibuprofeenia (burana tms.) voi ottaa silloin tällöin huoletta, mutta ei jatkuvaan käyttöön. Migreenikohtauksessa aloitusannos 1200 mg. (ei auttanut)

* propralia voi käyttää koko raskauden ajan

* sumatriptaani ok (ikävä kyllä ei toimi itselläni)

* almogranin voi ottaa viimeisenä keinona jos mikään muu ei auta. Se on vähemmän vaarallinen ensimmäisen kolmanneksen kuin loppuraskauden aikana. Vaarana on se, että koska lääke supistaa verisuonia, se voi supistaa niitä myös istukassa ja siten aiheuttaa hapenpuutteen vauvalle.

 

Kärvistelin kolme päivää migreenikipua mutta lopulta oli pakko ottaa tuo almogran kun tuntui ettei kipu millään hellitä. Muuten olisin kivun kyllä kestänyt, mutta mulla migreeni kroonistuu tosi helposti jo muutaman päivän jälkeen (= sen jälkeen on jatkuva migreeni päällä). Nyt on suht hyvä olo.

 

Hirvittää vain, että jos kohtaukset uusivat, mistä sitten löytyy apu kun ei tuota almogrania uskalla kovin montaa kertaa ottaa. Käsittääkseni Färkkilän tippaa tai morfiinia ei voi raskauden aikana käyttää, ja mulle muut sairaalan keinot ei ole koskaan tepsineet (tramal tms.). Akupunktiota olen kokeillut, mutta se vain pahensi tilannetta vaikka oli kokenut lääkäri. Kaikki lievemmät keinot on myös käytössä (ruokavalio, jääpussien käyttö kohtauksen aikana ym.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now