Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Neppi

Kolmas lapsi

33 posts in this topic

Miespuolinen työkaverini sai kolmannen lapsen, pojan kahden tytön jatkoksi.

Ottaa päähän kuunnella muiden onnitteluja : "oletko nyt ylpeä,kun sait pojan", "eikö ole kivaa,kun sait pojan" ja siihen malliin.

Työkaverini myönsikin olevansa ylpeä,kun sai pojan!!! Entä jos tämä kolmaskin olisi ollut tyttö?? Hänestäkö ei oltaisi oltu ylpeitä, hänkö olisi ollut "vain tyttö". Ei varmaan kukaan olisi heitä edes onnitellut.

Onneksi ei tullut tyttöä heille, sääliksi olisi se vauva käynyt.

Jos asia olisi toisinpäin, syntyisi kolmas poika,niin sepä vasta olisi komeaa.

 

Ihmeellistä kivikautista tai vähintään keskiaikaista ajattelua tuollainen,että poika pitää saada.

Lapsi on aina tärkeä,on kyseessä tyttö tai poika. Joutaisi jo heittää tuollainen vanhanaikainen ajattelutapa pois ja elää nykyaikaa itse kunkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ärsyttää enemmän kun urheilukisojen palkintoa sanotaan pojaksi: "poika tuli kotiin" = joukkue voitti kultaa.

 

Jostain luin, että vanhemmat toivovat usein lapsen olevan samaa sukupuolta kuin he itse. Isää voidaan siis onnitella pojasta ihan ilman kivikautisia tulkintojakin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun miehellä oli kolme tytärtä, kun poika syntyi. Raskausaikana ei ollut puhetta siitä, että jompikumpi sukupuoli olisi toivotumpi ja varmasti olis tyttökin ilolla otettu vastaan. Kuitenkin jälkikäteen mies sanoi, että "olihan se sykähdyttävää, kun ne pallit näkyi". Ei siis tiedetty sukupuolta ennenkuin synnytyksessä.

 

Musta tuntuu, että miehelle on kivaa saada poikalapsi, koska siihen on helpompi samaistua. Siis koska mies on itsekin joskus ollut poika, niin pojan maailma on tuttu. Itse ainakin samantapaisia ajatuksia tunnistan itsessäni tyttären suhteen. Siis että käy tavallaan "uudelleen läpi" oman lapsuuteni tyttären kautta ja huomaan monia "tuttuja" asioita. Ehkä mies myös kokee, että pojan kanssa on helpompi tehdä niitä kuuluisia "poikien juttuja". Vaikka ei silleen sukupuolirajoitteisia olla, tottakai tyttöjäkin on viety samoihin hommiin, mutta oon huomannut, että poikaa kiinnostaa erilaiset jutut.

 

On musta tottakai kiva olla myös pojan äiti, mutta erityisen onnellinen olen siitä, että mulla on molempia sukupuolia lapsissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kokenut ihan toisin kuin aloittaja. Meillä on kaksi poikaa ja jo ensimmäisen pojan synnyttyä tuli sellainen fiilis, että kavereiden mielestä tyttö olisi ollut hienompi juttu. Sitten meille tuli vielä toinen poika, niin hänen syntymäänsä tuskin noterattiin. Siinä välissä toinen kaveri sai tytön ja kylläpä tyttö oli kaikkien mielestä niin ihana ja suloinen ja hänelle osteltiin vaatteita, kudottiin jne. Nyt odotan kolmatta lasta ja tietenkin kaikki ovat sitä mieltä, että nyt vihdoin pitäisi se tyttö tulla. Toki olisi kiva saada myös tyttö meidän perheeseen, mutta eihän se kolmas poika ole yhtään sen huonompi.

 

Ehkä miehille tosiaan poika on jotenkin hieno juttu, mutta naisten maailmassa menee kyllä toisinpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citronellan kirjoitus voisi kyllä olla aikalailla sanasta sanaan mun näppikseltä. Paitsi, etten odota kolmatta - ainakaan vielä. Teidän kyllä jo valmiiksi mitä kommentteja saan, jos joskus odotan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoisen aikaan mies toivoi poikaa, kun pojan maailma on tutumpaa. Toisen kanssa mies toivoi tyttöä, jotta olis molempia yks.

Mä en esikoisen kanssa toivonu kumpaakaan, vaan mulle oli ihan sama, kumpi tulee. Toisen kanssa toivoin tyttöä oikeastaan siks, että jos joskus kolmas tulisi, niin sit ihmiset ei ajattelis, että se johtuu siitä, että yritetään vain saada se tyttö.

Mun suvussa lähes kaikki toivoi tyttöä, sillä serkuillani ja veljilläni on vain poikia.

 

Eli meillä se pojan saaminen ei ole ollut niin iso asia, mutta osaan arvata, että jos meillä olisi jo 2 lasta, jotka olis samaa sukupuolta, niin kaikki onnittelis, jos "vihdoin" tulis yks sitä toista sukupuolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun odotin toista lasta, ihmiset kyselivät tietysti kumpi tulee. Aina kun vastasin, että meille tulee toinen poika niin tuli säälivällä äänellä, "kyllähän ne pojatkin ovat ihania" ja mun mummoni lausunto oli: "eihän se mitään haittaa, jos toinenkin on poika". Öö, olinko mä sanonut, että se jotenkin haittaa mua? Tai etteikö ne pojatkin olisi ihania. Jotenkin se on vaan aina pakko tulla tyttö ja poika, tai muuten sua säälitään ja toivotetaan ensi kerralla parempaa onnea. Jospa sitten se kolmas olisi eri sukupuolta. Nämä kaksi riittää meille ja ei kyllä aleta tekemään erikseen sitä tyttöä.

 

Mietin, että onkohan asialla tekemistä jotenkin ihmisen biologialla? Koska mä en kiellä sitä, että ettenkö olisi halunnut myös tytärtä. Onkohan se joku juttu, että ihmisten mielestä pitäisi jälkeläisten olla molempaa sukupuolta? Ihan muuten vaan mietin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, näitä kommentteja tulee paljon että yksi molempia sukupuolia "pitää" ainakin olla. Minusta vähän ärsyttävää.

 

Esikoisen kohdalla kukaan ei tuntunut toivovan sukupuolta kumpaankaan suuntaan, enkä minä itsekään. Toisen kohdalla jonkin verran on tullut näitä "toivottavasti tällä kertaa tyttö" -kommentteja. Minua ne aina ärsyttää, vaikka toki olisi kiva saada tyttökin. En silti ajattele että pikkuveli olisi vähemmän toivottu, ja miksi ihmisten pitää omia sukupuolitoiveitaan mulle tyrkyttää, kun kyseessä ei ole heidän oma perheensä?

 

Mulla on kyllä paljon (naispuolisia) kavereita jotka on jo toisen lapsen kohdalla toivoneet tyttöä, jos perheessä on jo poika. Omalla kohdalla toki saa kukin toivoa mitä haluaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäistä odottaessa kaikille tuntu sukupuoli olevan aivan sama. Toisesta tuli jokunen "ehkä se on tyttö" veikkaus, varsinkin kun raskaus oli niin vaikea. Esikoinen sai paljonkin huomiota synnyttyään, pikkuveli huomattavasti vähemmän, mutta enemmin kun sukupuolesta mä ajattelin sen johtuvan vaan siitä että lapsi olo "jo toinen".

Meillä mies on toivonut tyttöä ensimmäisestä raskaudesta lähtien, mutta meille siunaantuu vaan poikia. Musta pojat on ihania :lipsrsealed: Nyt tästä kolmannesta odotuksesta aika moni kaveri sanoo suoraan, että he toivovat sen olevan tyttö, että meillekin tulisi tyttö. Yksi heitti herjalla että jos tämäkin on poika niin sitten pitää yrittää vielä neljättä. Huumorillahan nämä, mutta on se silti vähän hassua. Toisaalta sitä itsekin toivoisi tyttöä, toisaalta poikien maailma on ihana ja tuttu. Eli siis loppujen lopuksi, jälleen kerran, ihan sama kumpi tulee, yhtä rakastettu ja toivottu se on. Tiedä sitten onko muiden huomiolla eroa jos tuleekin tyttö eikä poika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kun muistan äitinikin kertoi et oli se vanha sanonta et jokaisen miehen on tehtävä 3 asiaa elämässään: rakentaa talo, istuttaa puu ja kasvattaa poika. Ärsyttää! Miks ei ole naisesta ja tyttärestä samankaltaista! Miksi kun nainen saa pojan niin hänen miestä onnitellaan pojan syntymän johdosta miltei enemmän kuin äitiä pojan syntymästä! Miksi lapset pitää erotella . Miks ei kukaan onnitellessaan tai toivoessaan muista että vanhemmille lapsensa ovat yhtä rakkaita riippumatta sukupuolesta!

 

Olen kuullut sellaisestakin perheestä joka asui maalla ja olivat kovin toivonneet poikaa, tuloksena sitten 9 tyttöä ja vasta kymmenes oli poika. Olivat todella onnellinen perhe, pitäneet aina yhtä ja auttaneet toinen toista! Riippumatta sukupuolesta!ja kaikki 10 lasta oli yhtä rakastettuja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä voin rehellisesti sanoa, että olisin toivonut tyttöä. Varmaan siksi, että meidän suku on laajentunut lähinnä naisten kautta eli miehet on ns. naitu sukuun :D. Mun lastekin kohdalla katkesi myös viisi sukupolvea kestänyt vahva äiti-tytär perinne, kun molemmat lapseni ovat poikia. Mutta jos esikoiseni olisi ollut tyttö, niin ihan samalla tavalla olisin varaman toivonu poikaa toiseksi. Nykyään vain tuntuu, että lapset ovat entistä useammin samaa sukupuolta, ainakin mun lähipiirissä. Ystäväpiirissäni ja työ-yhteisössäni on vain kaksi perhettä, joissa on sekä poikia ja tyttöjä. Pelkkiä tyttöjä löytyy kolmesta perheestä, pelkkiä poikia taas peräti kuudesta perheestä.

 

Lisään nyt vielä varmuuden vuoksi, ettei kukaan vedä hernettä nenään, että mun pojat on aivan ihania ja mahtavia tyyppejä enkä missään nimessä vaihtaisi heitä mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toista odottaessani toivoin, että toinenkin olisi poika. Syynä se, että ikäero on niin pieni niin ajattelin, että heistä olisi enemmän leikkiseuraa vuosien varrella toisilleen jos ovat samaa sukupuolta. Ainahan tytöillä ja pojilla on vähän eri leikit kumminkin. Lisäksi poikien maailma oli jo tuttu esikoisen kanssa. Kun sain tietää, että toinen on tyttö, niin siihen ajatukseen piti orientautua, tuntui niin kummalta odottaa tyttöä kun sellaisesta ei ole kokemusta. Kun ajatukseen tottui, niin ihanalta se tuntui ja oli kiva katsella tyttöjen vaatteita jne. Nyt kun tuo tyttö on tuossa, niin ei sitä mihinkään vaihtaisi.

 

Mä olen siis vähän erikoinen nainen, kun en mitenkään erityisesti toivonut tyttöä. Jos kolmas joskus saadaan, niin mulle on ihan sama, kumpaa sukupuolta on. Kumpikin on yhtä haluttu tottakai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi, aika samat tunnelmat kuin Addiktilla. Meillä kaksi poikaa ja kolmatta lasta odotellaan syntyväksi (LA 31.3.). Isäni on usein sanonut, että "Ettekö te osaa tyttöjä tehdä?", siskollanikin kun on poika ja veljelläni kolme poikaa... Oikein mielelläni "tekisin" tytön, mutta näiden lasten saaminen ei ole ihan lonkalta käynyt muutenkaan, että osaan mielestäni arvostaa sitä, että ylipäätään olen lapsia saanut. Ja vieläpä tämän kolmannenkin. Ultrassa kysyin sukupuolta, kaksi lääkäriä veikkasi tytöksi, muttei tullut varma olo. Pojilta löytyi todistusaineisto hyvin aikanaan, tosin eri kaupungin (paremmalla) ultralla.

Pojat ovat ihania, itsekin olen aika vilkas ja jossain mielessä poikamainen, joten ihan hyvin yksiin on mennyt.

 

Olen täällä ihan uusi, joten tajua näitä systeemejä oikein...oletko Addikti siis jo saanut kolmannen lapsesi (eli olenko myöhässä)? Jollet, tiedätkö kuka sieltä tulee..? Ja oletko kyselijöille kertonut?

 

Mukavaa odotusta kaikille,

Emma11

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt kun maltoin hieman lukea viestejänne, hyvät addiktit, aloittelijat ym. tajuan vähän enemmän. Pahoittelen vielä sotkujani. Eli kommenttini kolmannen lapsen sukupuolesta meni jollekin teistä addikteista.. :) Olikohan Rae? Ensi kerralla yritän olla jo paremmin kärryillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kuin mä sain lapsen, mä toivoin tyttöä. Tai oikeastaan tyttöä ja poikaa, mutta "pääasia" olisi, että saisin tytön. No, poika sieltä tuli ja nyt jälkeenpäin mua on kauhistuttanut ajatella, että miten mä olen saattanut ajatella niin. Mun poika on maailman ihanin ja rakkain lapsi, ja mä en vaihtaisi sitä miljoonaankaan tyttölapseen.

 

Nyt kun odotan toista, toivoin toisaalta, että se olisi poika, juuri sen vuoksi, että lapsilla olisi enemmän seuraa toisilleen (ehkä?), mutta toisaalta tyttöä, että olisi sitten molemmat. Eli loppujen lopuksi saan sen, mitä toivonkin, tuli sieltä sitten kumpi tahansa.

 

Mulla on työkaveri, jolla on poika (vanhempi) ja tyttö. On kyllä surullista huomata, miten tyttö on hänelle kaikki kaikessa ja poika nyt on vähän sellainen kakkoslapsi, ihan kiva, mut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emma, ei ole kolmas muksu vielä syntynyt, maaliskuussa on la. Eikä tiedetä kuka on tulossa. Tai siis kumpi :) Monihan sitä kyselee, mutta laitoksella selviää niin kuin kahdesta aiemmastakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi tyttöä ja kuten monella muullakin kirjoittaneella, ei esikoista odottaessa kukaan kommentoinut sukupuoliasiaa mitenkään. Toista odottaessa tuli muutama kommentti kuinka olisi hyvä tai kiva saada poika jotta olisi molempia yksi. Nyt kolmatta odottaessa kommentteja on tullut hirveä määrä. Pääosin ne menevät näin: "Onneksi olkoon raskaudesta. Yrititte siis poikaa?", "Ai kolmas tulossa. Toivotte varmaankin poikaa?" jne. Ja nämä ihmiset ovat kysyneet ihan vakavissaan.

 

En niinkään loukkaannu kyselyistä, enemmänkin ärsyynnyn ja ihmettelen ihmisten arvoja. Meille kun lapsi on suuri lahja eikä sukupuolella ole mitään väliä. Sen kyllä on huomannut että kysyjät eivät oikeasti tunne meitä, vaikka osa heistä on sukulaisiakin. Olankohautuksella nämä pitää vaan käsitellä, ihmiset ovat erilaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kahden pojan äiti ja olisin toivonut tyttöä toisesta. Se ei kuitenkaan vähennä mitenkään rakkautta tuota nuorimmaista kohtaan:) Jos joskus saan kolmannen niin kyllä minä siitäkin tyttöä toivoisin, mutta ihan sen takia, että olisi ihanaa saada "höpöttää" myös tyttöjen juttuja..Myönnän olevani hölmö!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa tuo sukupuoli ei ollut oikeastaan niinkään mielessä ehkä kenelläkään. Onnitteluja tuli ihan ilman sukupuoli kommentteja. Toisen kohdalla kuitenkin alkoi tulla sitä että varmaan tahdotte pojan tai toivotte poikaa. Musta tuo oli aika outoa koska itselleni pääasia oli se että lapsi olisi terve. Aivan sama olisiko tyttö vai poika. No sitten kun sieltä se poika tuli oli onnittelut sitä että noniin nyt teillä on molempia sukupuolia yksi seuraavat voikin olla kumpia tahansa. Nuo että kumpia tahansa kommentit oli musta oikeesti tökeröitä! Koska ne antoi sen kuvan mulle että nyt kun molemmat on niin lopuista lapsista ei ole niin väliä. Kolmannen lapsen kohdalla sukupuolta ei taasen kommentoitu juuri lainkaan meni aika samalla linjalla kuin esikoista odotellessa. Tytön synnyttyä tuli sitten niitä nyt on äidillä kaksi omaa pikku prinsessa. Musta noi kommentit antaa ymmärtää sitä että oletetaan tyttöjen olevan äidin ylpeyden aihe ja poikien taas isän.

 

Joo ymmärrän hyvin sen että miehen on helpompi samaistua pojan elämään kun on ollut poika. Ymmärrän myös sen että isä on ylpeä jos poika tekee maalin futiksessa, mutta isä saa mielestäni olla myös ylpeä siitä jos tyttö saa vaikka baletti soolon tai muuta. Ei se ylpeys ole mielestäni siihen sukupuoleen kytketty!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse myös melkoisen hämmentynyt näistä kommenteista mm. anoppini ja hänen siskonsa suusta. Erääseen tuttavaperheeseen syntyi kolmas tyttö ja heidän kommenttinsa oli: "Voi voi, eipä tullut poikaa vieläkään". :skilletgirl: Miksi ihmeessä perheessä pitäisi olla poikalapsi, eivätkö tytöt ole yhtä "hyviä"? :girl_cry2:

 

Olen itse vanhin kolmesta tytöstä ja enemmän kuin onnellinen siskoistani. Itselläni on yksi tyttö ja yhtään ei harmittaisi, jos toinenkin lapsi olisi tyttö. Olen aina sanonut sukupuolesta kysyttäessä, että tyttö tuntuisi tutummalta, kun itsekin on nainen, mutta mitään väliä asialla ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin jossain tutkimuksen ja san perusteella kolmas lapsi syntyy todennäköisimmin perheeseen, jossa on kaksi tyttöä. Seuraavaksi todennäköisimmin perheeseen, jossa on kaksi poikaa. Kolmas lapsi on hyvin epätodennäköinen, jos kaksi ensimmäistä ovat eri sukupuolta.

 

Eli taitaa ihmisillä olla jonkin sortin oletus siitä, että kumpaakin sukupuolta pitäisi olla. Vähän sama kuin, että lapsia pitäisi olla vähintään kaksi. Yksi ei ole hyvä.

 

Nykyistä (poikaa) odottaessani toivoin tyttöä, vaikka minulle sukupuolella ei ole oikeasti väliä. Jos meille tulisi toinen, toivoisin poikaa. Kumpaakaan toivetta en pysty perustelemaan. Olen onnellinen tästä yhdestäkin ja nautin hänestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä olen kohdannut naisten suunnalta sääliä siitä että esikoinen on poika. :blink: Paras kommentti tuli kun sälli oli 2viikkoa, niin hyvän päivän tuttu kommentoi: no nyt sitten vaan uutta matoa koukkuun, kyllä sinäkin onnistut varmaan sitten tytön saamaan. (Kukaan ei tajua/muista että itse olin poikatyttö, ja minulle autopärinäleikit yms on luontevampaa, ja salaa toivoin poikaa alusta alkaen.)

Vain yksi osoitti ihastusta pojastamme. Miehen veli, joka hieman taisi kadehtia meitä, kun hän itse toivoi poikaa esikoiseksi, ja tytön sai.

 

Toinen lapsi tulossa, ja todellakin tiedän mitä kommenttia on luvassa. :girl_sigh: oikeastaan haluaisin maha pystyssä törmätä tuohon hyvänpäivän tuttuun, joka olin puolestani niin pettynyt viimeksi :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myönnän että salaan toivoin tyttöä kun raskautta suunniteltiin. Varmaan taustalla on se, että minulla on kolme siskoa ja kaikilla sisaruksilla on vain tyttöjä. Ei ole siis oikein kuvaa pojan kanssa elämisestä (mikä ei nyt näin jälkeenpäin ole mielestäni yhtään erilaista) Nyt kun on tuo oma poika, en voi ajatella että sukupuolella on mitään väliä. Kyllä niitä rakastaa vaan niin rajattomasti, oli mitä merkkiä tahansa! Kyllä mun kaveri jo kyseli, että jos toinenkin on poika, niin tehdäänkö kolmaskin. Sanoin, että katsotaan. Itse haluaisin kolme lasta, mutta en sen takia, että saisi jokaista sorttia. Kaksi ei vaan tunnu minulle luontevalta kun tulen viisilapsisesta perheestä. Mies toivoo tyttöä kovasti. Kyllä minäkin vähän, mutta en olisi pojastakaan missään tapauksessa pettynyt! Tyttöä toivon sen takia, että joskus näkisi sitten kun oma lapsi odottaa ja saa lapsen. Se on kuitenkin eri asia, kun jos miniä on raskaana. Toisaalta taas miniänkin kanssa voi olla erittäin hyvää kauraa, ja esimerkiksi oma äitini oli anoppina miniänsä ensimmäisessä synnytyksessä. Itse taas en voi sietää anoppiani ja jotenkin pelottaa että minuakaan ei sitten anoppina siedetä > en näe lapsenlapsiani (vaikka olen täysin vastakkainen omasta anopistani) > ei ole luottamusta pyytää lastenhoitoapua yms. Mutta toisaalta, eihän sitä tiedä saako oma tytär lapsia vai ei. Mummollani on tyttö ja poika (minun isäni), joista tytär ei koskaan hankkinut lapsia :)

 

Sitten taas sukulaisella on poika ja avoimesti toivoi toisesta tyttöä (jopa sai sen). Jotenkin on tullut sellainen kuva, että tyttöä, koska poika on ihan kauhea rasavilli. Itse en kuitenkaan usko että lapsen temperamentti on siitä sukupuolesta kiinni.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0