Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

D-VITAMIINI

64 posts in this topic

Mitä D-vitamiinia annatte lapsillenne? Mikä merkki on kyseessä, entä onko vitamiini nestemäistä vai tabletteina? Kuinka suuri on kerta-annostus/pvä?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin kesällä, ettei lapsille enää uponnut nestemäinen d-vitamiini, joten päätettiin kokeilla tabletteja. Käytössä on ollut 10 mikrogramman DeviSol ja nyt D-max. Tuo jälkimmäinen maistuu mansikalta ja vadelmalta sekä sisältää ksylitolia. Lapset tykkää kovasti. ^_^

 

Niin, ja nuo suomalaisten D-vitamiinin saantisuositukset ovat kivikaudelta. Sen 5 mikrog:n sijaan lapsille voi hyvin antaa 10 mikrog:a. Itse popsin 20 tai 25 mikrog:a päivässä (jostain olen lukenut, että voisi ottaa kaksin- tai kolminkertaisesti tuon määrän päivässä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään Minisunin 10mikr.g. tabletteja. Neiti on nyt 1v 2kk ja jonkin aikaa ollaan nyt noita tabletteja syöty. Ennen oli nestemäisenä d-vitamiini, mutta koska xylitol-tabletitkin menee niin hyvin alas niin päätin sit ottaa nääkin tabletteina. Ihan hyvän makuisia ovat ja helppoja kun ovat niin pieniä ja "pehmeitä". Itse oon syönyt joskus Devisolinkin tabletteja ja ne on tosi hyviä mutta meille ehkä vähän liian isoja.

 

Saantisuositukset on kieltämättä suomessa aika jälkijunassa mikä on kyllä outoa, sillä kun monessa asiassa ollaan niin edelläkävijöitä :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on syöty Minisunia ja Devisolia 10 mikrogramman tabletteina. Kaksivuotisneuvolassa neuvolantäti kehoitti vaihtamaan noihin tabletteihin, ovat kuulemma paremmin imeytyviä kuin nestemäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään Elivon 10mikrogramman omenanmakuista d-vitamiinia. Monesti poika saa vielä Multivitan päälle ja siinä on se 7,5 yksikköä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin jo D-vitamiinitabletteja, mutta kun nestemäinen meneekin taas ihan hyvin niin jatketaan vielä sillä linjalla. Aiemmin oli käytössä Jekovit, nyt D-tipat. Annostelen ohjeen mukaisesti 5 tippaa päivässä.

 

Itselläni on käytössä Multivitan raskaus ja imetys -monivitamiini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Minisun forte 10 mikrogramman tabletit olleet käytössä n. 10kk:n iästä alkaen. :)

 

*muoks ja kerran päivässä saa yhden tabletin.

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut D-tipat käytössä silloin kun on nestemäistä käytetty, mutta tytölle olen antanut tabletin muodossa 1v3kk iästä lähtien. Tällä hetkellä syödään koko perhe DeviSolia (10mikrogrammman purkki), paitsi tietty puolivuotias kuopus. Apteekista sanoivat, että 2-vuotiaan annos on 7,5 ja 10 mikrogramman rajalla, mutta aivan hyvin voi tuota 10 antaa. Ja alhaisiahan nuo annokset tosiaan on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon jostain lukenut että lapsella turvallinen raja d-vitamiinin saantiin on 25 mikrogrammaa päivässä ja aikuisella 50. Siksipä poika välillä saa tuon 17,5 päivässä.

Nää Suomen ohjeistukset on kyllä niin vanhentuneita....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhempi tyttö saa tippoina D3 tippoja (ohjeistuksena 5 tippaa) vaihtelevasti 7-10 tippaa. Nuoremmalla aloitettiin tänään tuolla viidellä tipalla. Itsekin syödään miehen kanssa moninkertainen määrä suositusmääriin nähden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä Jekovitit (ollut käytössä siitä asti kun d-tipat piti aloittaa) ja päivittäin menee 5 tippaa.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä saa Calcichew+D purutabletteja 2tbl päivässä, joten siis siinä tulee sekä kalkki että D-vitamiini. Väliin jos annan yhden tabletin niin annan muutaman tipan jekovittia päälle kun se vaan maistuu edelleen ;) (se on ihan hirveen makuista mut neiti ottaa mielellään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v neuvolassa sanottiin, että d-vitamiinin määrän voisi pudottaa 3 tippaan (pätee kai jekovitiin sekä muihin joiden vauva-annostus on 5 tippaa). Meillä on käytössä deetipat ja pullon kyljessä lukee 20 tippaa sekä vauvoille, yli vuoden ikäisille että aikuisille. Tulkitsen pakkauksen ohjeen niin, että vain alle vuoden ikäiset korviketta syövät vauvat saisivat pienemmän annoksen. Mä olen siis antanut kokoajan tuota samaa määrää (20 tippaa). Onko se nyt oikein vai liikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen järkyttynyt että terkka on käskenyt vähentämään entisestään d-vitamiineja saantia! Etenkin kun nyt on paljon puhetta siitä, että Suomalaiset saa ihan liian vähän D-vitamiinia muutenkin. En sinuna lähtisi vähentämään tippojen määrää!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä neuvolasta ohjeistettiin vähentämään 3 tippaan, kun lapsi alkaa käyttää tavallisia maitotuotteita, joihin on lisätty d-vitamiinia. Samoin vain korviketta juovat lapset saisivat tuon 3 tippaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilun vuoden ikään saakka Jekovittia 5 tippaa/pvä ja nyt sitten Minisunia 1 tbl/päivä (10ug). Ei kyllä ihan joka päivä muisteta antaa, sais varmaan olla purkki esillä koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kanssa siinä käsityksessä, että pitää olla d3-vitamiinia, jotta se imeytyisi kunnolla suolistossa.

Lisäksi olen lukenut, että Suomessa käytettäisiin maidossa d2-vitamiinia, koska se on halvempaa. Purkin kyljessä ei mainita kumpaa käytetään, toisin kuin esimerkiksi Amerikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maidossa tietääkseni käytetään ihan D3-vitamiinia mutta taas soijapitoisessa juomissa D2-vitamiinia.

Mutta D2 on kasviperäinen ja ihmisen elimistö ei sitä itse pysty tuottamaan ja D3 taas eläinperäinen, sitä ei esiinny kasveilla. Sen takia d3 olisikin luultavasti parempi ihmiskeholle vaikka tutkimuksissa on huomattu d2 ehkäisevän ihan samalla tavalla riisitautia ja muita d-vitamiinin aiheuttamaa puutostilaa. Pieni vauva saattaa kyllä oireilla vatsan kanssa D2-vitamiineille enemmän kuin D3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vielä sanoa, että neuvolan neuvot vähentää d-vitamiinien määrää, kun aloitetaan maitotuotteet on erittäin vanhentunutta tietoa.

D-vitamiinin yliannostus on todella harvinaista ja vaatii erittäin suuria määriä ennen ( n. 1000mg/pvä) kuin edes jotain oireita alkaisi näkymään.

D-vitamiinien annostus pitäisi muutenkin muutta koon mukaan, eikä lasten tai aikuisten suositus. En rupea tähän asiaan tässä sen enempään kirjottelemaan, mutta sen verran kuitenkin suosittelen antamaan sen viisi tippaa päivässä ( vähintään) lapselle, koska on vain hyväksi! Etenkin näin talvena, kun ihminen ei kykene saamaan mistään muualta kuin ravinnosta d-vitamiinia.

 

Itse syön 60mg/pvä ja mies syö kaksi tuollasita tabua päivässä jo vuoden ajan!

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brittien suositus d3-vitamiinia olisi

 

0-12kk: 25mg

ja siitä etenpään 50mg! Aikamoinen ero Suomeen verrattuna!!!

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0