Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

D-VITAMIINI

64 posts in this topic

^Itse olen tuosta tietoinen ja D-vitamiini on oikeasti aikamoinen ihmelääke! Nykyään on todettu, että d-vitamiini auttaa masennukseen, etenkin niille jotka kärsii jonkinlaisesti talvikaamoksesta. Ja esim. toi possutaudin torjunnassakin oli monien asiantuntioiden mielestä D-vitamiinin parempi, kuin se rokotus jota pitää uusia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekin tuli mieleen, että jos D-vitamiinien arvot kohdillaan ja saanti on suht. runsas päivittäin, niin silloin on jätettävä maitotuotteet olisi hyvä vähentää. Ihminen pärjää hyvin ilman kalsiumia, kunhan D-vitamiinin saanti on kohillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä sen tiedän. En vaan osaa tehdä kummallista merkkiä :girl_wink:

 

Se "kummallinen merkki" on kreikkalaisten aakkosten myy, jonka saa näppäinyhdistelmällä alt gr + m. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä annan 1,5-veelle 15 µg per päivä, neuvolan ohjeen mukaan. Isommille lapsille 10µg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neuvolassa ollaan kai sitten ihan ajan tasalla, kun 1-vuotisneuvolassa kehotettiin jatkamaan D-vitamiinin antamista tavalliseen tapaan ja 1,5-vuotisneuvolassa sekä terveydenhoitaja että lääkäri kyselivät että mitenkäs tuon D-vitamiinin kanssa. :girl_smile:

 

Saankohan mä itse tarpeeksi D-vitamiinia, kun syön Multivitan raskas-tabletteja ja juon maitoa tai piimää ehkä lasillisen tai kaksi päivässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli hesarissa julkistettu uudet suositukset tuon d-vitamiinin suhteen. Raskaana olevat, imettävät ja alle 2-vuotiaat 10 mikrogrammaa/vrk ja 2-18-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa. Mahdolisesti aikuisiän suositustakintullaan nostamaan, kun joku tutkimus valmistuu vuoden päästä.

 

Meillä siis täytynee ainakin tytöllä nostaa tippojen (Jekovit) määrää, joskus oon antanu myös DeviSol imeskelytabletteja, joita mies syö. Meillä on just vahvuutena sitä kymppiä.

 

Liisa, en tiedä noista Multivitan tableteista mutta MultiTabsin nappeja täytyy ainakin ottaa 2/vrk, että se 10 mikrogrammaa tulee täyteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nuo suositukset laahaa kyllä pahasti jäljessä... Ne taitaakin olla enempi sellaisia "vähintään"-suosituksia, kuin ylärajoja. Itse annan kohta 3-vuotiaille 10 µg päivässä, vaikka voisi kai antaa tuplasti tuon verran. Omaa annostusta ajattelin myös nostaa 50 µg:aan.

 

Jokainen käyttäköön omaa maalaisjärkeään noiden vitamiinien syönnin suhteen. Suomessa ei voi mitenkään saada yliannostusta d-vitamiinista, vaikka päivittäin söisikin kalaa, maito(tuotteit)a ja vielä vitamiinipillerit päälle! :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä on Jekovit-tippojen käyttöohje kadonnut, joten osaako kukaan sanoa, paljonko tähän asti antamamme 5 tippaa on mikrogrammoissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jekovit 2440 IU/ml tipat, pakkauksen mukaan 5 tippaa sisältää n. 10 µg D-vitamiinia.

 

muoks. piti tulla vielä kokeilemaan tuota µ merkkiä

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nuo suositukset laahaa kyllä pahasti jäljessä... Ne taitaakin olla enempi sellaisia "vähintään"-suosituksia, kuin ylärajoja. Itse annan kohta 3-vuotiaille 10 µg päivässä, vaikka voisi kai antaa tuplasti tuon verran. Omaa annostusta ajattelin myös nostaa 50 µg:aan.

 

Jokainen käyttäköön omaa maalaisjärkeään noiden vitamiinien syönnin suhteen. Suomessa ei voi mitenkään saada yliannostusta d-vitamiinista, vaikka päivittäin söisikin kalaa, maito(tuotteit)a ja vielä vitamiinipillerit päälle! :girl_wink:

Mä oon ihan samaa mieltä ja joskus on lääkärilehdessä tms. ollu mielestäni juttu siitä, kuinka nää Suomen suositukset on suunnilleen kymmenesosa siitä, mitä vois oikeesti ottaa. Mä oon vaan niin huono muistamaan mitään vitamiinilisiä yms., olis helppo, jos sais vaikka kerta vuoteen sen tarvittavan määrän rokotteena. ^_^

 

Tuosta Jekovitistä piti vielä sanoa, että se yleisin, mitä joissain neuvoloissakin jaetaan, 2440 IU /ml on sitä D2-vitamiinia, joka ei siis oo niin hyvää kun D3-vitamiini, jota suositellaan pääsääntösesti. Itekin huomasin ton aika äskettäin. Käytetään toi nykyinen pullo nyt loppuun ja sitten vaihdan Jekovit D3- tippoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jotenkin sivuuttanut ton D3 ja D2- vitamiini suosituksen, olen varmaan vaan ajatellut että kun neuvolassa sai tuota Jekovittia niin se on hyvä, ei tullut mieleen että ois D2:sta. Tänään tuolla vauva puolella koin ahaa- elämyksen. Meijän taapero saa tabletti muodossa ja sitä D3-vitamiinia :) , valitsin että on sellainen tabletti minkä voi imeskellä, pureskella tai nielasta, niin ei niin väli miten poitsu sen milloinkin ottaa ( vrt harjoittelu Xylitol-pastillien kanssa miten ne imeskellään eikä nielaista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mäkin luulin aina, että tottahan neuvolasta nyt annetaan sitä parasta mahollista tavaraa mutta eipä vaan ollukaan. :girl_wink: No, onneks ei oo mistään hengenvaarallisesta puutteesta kyse ainakaan vielä mutta tästä viisastuneena täytynee aina tarkistaa, että ei se kelpaakaan D kuin D. :girl_haha: Mitä tabletteja teillä on violetti käytössä? Meillä on DeviSol D3 10mikrog ja ne ainakin tuntuu uppoovan neidille ihan hyvin. Maistuvat vähän sitruunalle ja on vieläpä hammasystävällinenkin. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on Minisun 10µg.

 

muoks. Niin ja valikoitui silleen että sivusilmällä vahdin poikaa ja odotin reseptipuolella pääsyä, katsoin purkkien kyljistä mitä voi pureskella, nieleskella ja imeskellä ja annoskoko 100kpl ja se oli siinä. Taitaa maistua kun poika muistuttaa viimeistään illalla että "Äiti, vitamiini".

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmaan aika samanlaisia sitten, kun sen DeviSolin voi myös imeskellä, pureskella tai niellä. Mä ostin 200kpl pakkauksen, kun mieskin syö sitten samasta. Mä saan omani vielä noista raskausmonivitamiineista mutta enköhän sitten jossain vaiheessa siirry ite kans tohon samaan. Täytyy ehkä joskus tehä hintavertailua kuitenkin, siks kyselin merkkiä. Ai miten niin pihi?! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä täällä järkeilin, että paljonko purkista pitäisi antaa, kun d-vitaminoitua maitoa menee varmaan puoli litraa päivässä. Mut annan pillerinä 7,5 mg ja muu on sitten extraa. Ei siitä vielä taida yliannostusta saada :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nuo suositukset laahaa kyllä pahasti jäljessä... Ne taitaakin olla enempi sellaisia "vähintään"-suosituksia, kuin ylärajoja.

 

Juuri näin. Kun tehdään yleisiä suosituksia niin ne lasketaan sen mukaan, mikä määrä on vähintäänkin tarpeen kaikille vaikka söisikin jo monipuolisesti ja käyttäisi kalaa ja maitotuotteita. Toisaalta suosituksen täytyy olla helposti toteutettavissa. Jos nyt ruvettaisiin suosittelemaan vaikkapa kahtakymmentä tippaa kaikille niin ne vanhemmat joilla on vaikeuksia tippojen antamisessa lapselle tai joiden lapset saavat niistä mahavaivoja, voisivat jättää ne kokonaan antamatta.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taapero saa 30µg päivässä. Vauva vielä suosituksen mukaiset 10µg. Itse syön tällä hetkellä 50µg, kun mulla on ollu flunssaa, mutta tiputan sen varmaan takaisin 30µg sit, kun ei oo enää mitään flunssan oireita.

Poika saa siis tavallisen multivitamiinitabletin ja lisäksi 20µg D-vitamiinin. Meillä juodaan luomumaitoa, niin maidosta ei poika D-vitamiinia saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

THL on antanut uuden D-vitamiiniohjeistuksen:

 

D-vitamiinivalmisteiden käyttösuositukseen muutoksia

 

10.1.2011

 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Suomen Lastenlääkäriyhdistys ovat päivittäneet D-vitamiinivalmisteiden käytöstä annetut suositukset lapsille, nuorille ja raskaana oleville sekä imettäville äideille. Uudet suositukset ovat yksinkertaisemmat kuin aikaisemmat ja nuorten osalta ne kattavat koko kasvuiän. Uusilla suosituksilla pyritään turvaamaan D-vitamiinin riittävä saanti näissä ryhmissä.

 

D-vitamiinivalmisteiden käyttöä on Suomessa suositeltu jo vuosikymmenien ajan erityisesti imeväisille ja pienille lapsille sekä raskauden ja imetyksen aikana. Entiset suositukset on kuitenkin todettu käytännön neuvonnassa monimutkaisiksi ja valmisteiden käyttö perheissä ei ole toteutunut toivotulla tavalla. Erityisesti yhden vuoden iästä lähtien valmisteiden käyttö epäsäännöllistyy ja D-vitamiinin saanti jää riittämättömäksi pienillä lapsilla. Myös nuorilla on todettu niukkaa D-vitamiininsaantia ravinnosta. Sen vuoksi päädyttiin suosittelemaan D-vitamiinivalmisteita säännöllisesti vuoden ympäri aina 18-vuotiaaksi asti. Raskaana olevien ja imettävien äitien suositus muuttui myös ympärivuotiseksi.

 

”Neuvoloissa tervehditään ilolla uusia suosituksia, koska ne yksinkertaistavat ja helpottavat annettavaa ohjausta”, sanoo terveydenhoitaja Tarja Sallanko Helsingin Malminkartanon neuvolasta.

 

Lastenlääkäreiden keskuudessa on erityistä huolta kannettu leikki- ja kouluikäisistä lapsista ja nuorista, joiden D-vitamiinin saanti ilman erillistä D-vitamiinilisää on todettu riittämättömäksi. Uutta suositusta pidetään tärkeänä edistysaskeleena.

Uusien käyttösuositusten sisältö

 

Alle 2-vuotiaat

D-vitamiinivalmistetta annetaan kahden viikon iästä lähtien 10 µg (400 IU) vuorokaudessa ympäri vuoden riippumatta siitä, saako lapsi äidinmaitoa, äidinmaidonkorviketta, lasten erityisvalmistetta ja/tai vitaminoitua lastenvelliä/puuroa tai muuta D-vitaminoitua maitoa.

 

2-18-vuotiaat

D-vitamiinivalmistetta käytetään 7,5 µg (300 IU) vuorokaudessa ympäri vuoden. Vitamiinivalmisteen käyttö vitaminoitujen maitovalmisteiden ja rasvojen ohella on turvallista, eikä liikasaannin riskiä tavanomaisessa ruokavaliossa ole.

 

Poikkeuksena ovat erittäin runsaasti vitaminoidut tuotteet kuten maitovalmisteet, joissa on D-vitamiinia 2 µg /100 ml. Niiden säännöllinen erittäin runsas käyttö saattaa johtaa liian runsaaseen D-vitamiinin saantiin.

 

Raskaana olevat ja imettävät naiset

D-vitamiinivalmistetta käytetään 10 µg (400 IU) vuorokaudessa ympäri vuoden.

 

D-vitamiinivalmisteen muoto

D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti D3 –muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen D-vitamiinimuoto ja on teholtaan parempi kuin D2 –vitamiini. D3 –vitamiini eristetään lampaan villasta, kun taas D2 –muotoa saadaan UV-säteilytetystä hiivasta.

 

Uusi suositus korvaa entisen sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2003 antaman suosituksen lasten, nuorten ja raskaana olevien sekä imettävien äitien osalta.

 

Artikkeli löytyy kokonaisuudessaan täältä.

 

Rupeaiskohan neuvolatkin jo jakamaan D3:sta, niiden perujekovitien sijaan :girl_smile:

 

Meillä neiti saa 10µg vaikka onkin jo yli kaksi, voisi varmasti saada enemmänkin, mutta tuolla nyt mennään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään DeviSolin D-vitamiineja. Maistuu vähän turhankin hyvin, kun poitsu on usein osoittamassa keittiönpöytää, jossa pilleripurkkia säilytetään ja välillä tulee känä, kun enempää ei anneta :girl_sigh:. Tosin saantisuositusten osalta ei haittaa, vaikka joku päivä vahingossa saisi kaksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset syö Minusun-tabletteja, päivittäinen annos on kummallakin 10 mikrogrammmaa, joka taitaa olla yli tuon virallisen suosituksen. Mutta enpä usko että tuosta mitään haittaakaan on ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0