Burberry

Suomimammat Briteissa

82 posts in this topic

Huhuu suomimammat!!!!!!

 

Ilmottaudun tanne minakin. Asun Lontoossa 19 kk tyton ja britti miehen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös :)

 

Heti kärkeen kysymys. Osaako kukaan sanoa miten tuo syntymätodistuksen legalisointi (apostille certificate) olisi kätevin ja nopein hoitaa? Meidän pitäisi saada aika nopealla aikataululla vauvalle Suomen passi. Milton Keynesissä näytti olevan tuo toimisto jossa legalisointi onnistuu, onko tosiaan vaan käytävä siellä tai laitettava postin kautta syntymätodistus sinne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

JEE!! Mahtavaa mikä ketju! Ilmottautuu mukaan hän, nam girl_crazy.gif .

 

Täällä vajaa kolmekymppinen suomi-britti pariskunta Essexistä, joiden esikoinen on matkalla maailmaan girl_in_love.gif .

Täällähän oli Essexistä näköjään muitakin. Mistä päin Essexiä olette jos saa udella? Olis aivan ihana järjestää joku tapaaminenkingirl_wink.gif .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makin ilmoittaudun tanne tuttujen ja tuntemattomien joukkoon.

 

Tuntemattomille tiedoksi: Kolmikymppinen Lontoossa asuva reilun vuoden ikaisen tyton aiti.

 

Makin olen tosi paljon tykannyt Sure Startin Stay and Play, Music and Story time... jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli yksi kysymys heti mieleen, kun katselin noita kansalaisuusjuttuja. Suomen jutut ja syntymatodistus on ok, mutta tarviiko mun rekisteroida tyttoa johonkin taalla Britanniassa, etta kansalaisuus on todistettavissa jotenkin esim passinhakuun? Onko taalla olemassa jotain henkilotunnuksia tai saako kansalaisuudesta jonkun sertifikaatin vai onko taalla joku "kansalaisuuskeskus", josta nakee ketka on Britannian kansalaisia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meilla pojasta tuli "virallisesti" britti passin myota, johon tarvittiin isan passin numero (se on siis britti). Ennen passia oltiin vain rekisteroity syntyma civic centerissa, josta saatiin syntymatodistus. Laitettakoon nyt tahankin etta syntymatodistusta hakiessa kannattaa ehdottomasti pyytaa se kopio/long certificate, johon tulee myos vanhempien tiedot, koska sita kysytaan monessa paikassa, esim. Suomen maistraatissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

_emminen_, asun Southendin lahistolla, enta itse? En ole tormannyt taalla koskaan muihin suomalaisiin, joten jos asut lahistolla, niin olisi tosi kiva jarjestaa joku miitti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopsaan tuolta ulkosuomalaisten ketjusta kun tännehän tää piti laittaa...

Syntymätodistuksen legalisoinnista, se muuttuu nyt 1.4. Enää ei tarvitse mennä Milton Keynesiin, vaan asia täytyy hoitaa postitse. Meillä tuo meni kätevästi kun oli kiire, niin vielä saatiin hoitaa asia paikan päällä kun miehellä sattui muutakin menoa sinne olemaan. Eli saatiin todistus samana päivänä. Seuraavana päivänä käytiin Suomen konsulaatissa, faksasivat paperit väestörekisteriin, ja sieltä tuli seuraavana päivänä ilmoitus että lapsi on rekisterissä ja saanut hlö tunnuksen. Passista maksettiin pikamaksu, ja alle viikossa tuli ilmoitus että saa mennä hakemaan. Passikuva onnistui kerralla, käytiin Oxford Streetillä siinä Photo Service tms. mitä tuolla Rhian linkissä suositeltiin. Kiitos vinkistä!

 

Mä olin aika järkyttynyt eilen kun kävin jälkitarkastuksessa. Ei edes takkia tarvinnut riisua, koko homma kesti 5min, kysyttiin että oonko saanut yhteyden vauvaan katottiin verenpaine ja paino ja se oli siinä. Mitä teille on jälkitarkastuksessa tehty????

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tieda vaikuttaako tuo muutos tahan mutta taalla mentiin nain (kun asutaan kaukana Lontoosta): maksu netin kautta FCO:lle ja kuitti ja long birth certificate postiin. Tulivat takaisin muistaakseni viikossa. Maistraatti oli lahettanyt meille pdf-dokumentin taytettavaksi ja siihen tuli liittaa kopiot passeista. Legalisoitu todistus, passikopiot ja kaavake lahetettiin maistraattiin, josta tuli sitten meili etta oli lisatty rekisteriin (rekisteriote oli liitteena) ja myohemmin tuli rekisteriote ja syntymatodistus takaisin myos postissa.

 

Jalkitarkastuksesta, mullekin oli yllari ettei siella juuri tapahtunut mitaan. Tosin repesin tosi pahasti joten sen verran kurkkasi (sormi pyllyyn :ph34r: )etta miten se oli parantunut. Mun jalkitarkastus oli siis sairaalassa sen repeaman takia ja eivat olleet kiinnostuneet muusta. Varsinainen sisatutkimus tehtiin vihdoin sairaalassa 8 kk synnytyksen jalkeen kun menin muiden juttujen tiimoilta. Tosin onneksi totesi etta paikat kunnossa. Itse jain kuitenkin miettimaan etta mita jos ois laskeumia tms eika itse huomaisi, kun ei kerta tehda jalkitarkastusta? Mullekin siis toi takapuolen tongita erityistapauksena...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja viela... me tilattiin passikuvat taalta, kun pystyi ottamaan kotona kuvan. Hyvin onnistui ja hyvaksyttiin brittipassiin :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tieda vaikuttaako tuo muutos tahan mutta taalla mentiin nain (kun asutaan kaukana Lontoosta): maksu netin kautta FCO:lle ja kuitti ja long birth certificate postiin.

 

Juuri nain mekin eli maksettiin netissa ja postin kautta paperit, ja sen jalkeen kaytiin lahetystossa (kun tassa vieressa asutaan) samalla kertaa seka henkilotunnusjutut etta passihakemus.

 

Ihme jalkitarkastukset teilla. :girl_impossible: Mulla kesti tunnin ja kylla multa (etu :girl_wink:)varkki tarkastettiin ja olivat valmiita jopa laittamaan kierukankin, jos oisin halunnut. Samalla kertaa hoidettiin lapsen ensimmainen GP-tarkastus (jossa katsottiin tosi tarkkaan ihan kaikki, me saatiin itseasiassa lahete sairaalaan reisimakkaroiden eripari poimutuksista ja pikkuinen joutuikin pitamaan Pavlik harnessia kuusi viikkoa seka kuului jo synnytyssairaalasta huomatut sydamen sivuaanet, jotka todettiin sairaalaan lisatutkimuksissa vaarattomiksi) ja rokotukset. Kait se kaytanto vaihtelee GP:eiden mukaan. Mutta ihan uskomatonta tuo Salian jalkitarkastus. Voiskohan sita vaatia paremmin tutkittavaksi, jos itsea jai vaivaamaan? Mulle ainakin oli tarkeaa, etta kaikki oli ok ja esim sain taas luvan aloittaa liikunnan.

 

Kiitos Annick tuosta brittilaisyys vastauksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

_emminen_, asun Southendin lahistolla, enta itse? En ole tormannyt taalla koskaan muihin suomalaisiin, joten jos asut lahistolla, niin olisi tosi kiva jarjestaa joku miitti!

 

 

Asun itse Southendissägirl_crazy.gif .

Eli ehdottomasti tavataan girl_wink.gif Laitoin sulle sähköpostia yksärillä. Ompas kiva löytää suomalainen tästä läheltätender.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pitanyt palata keskustelemaan kielen kehityksesta. Vitsit etta se on kiinnostavaa! Ihan hurjaa mihin pienen ihmisen aivot taipuvat kahden kielen ymparistossa B)

 

On ollut tosi jannaa seurata kuinka alyttoman paljon helpomi ja suoraviivaisempi kieli puhuttu englanti on oppia. Samat sanat toistuvat luontevasti lapsille puhuttaessa, ja aina samassa muodossaan. Toisin kun tama ihastuttavan raivostuttava kotikielemme! Ma en ikina tieda mita muotoa yrittaisin kayttaa saannollisesti kun tapoja sanoa sama asia on miljoona. Mutta urheasti meidan pieni mies kielta silti tapailee. Juttua riittaa aamun ensi hetkista (mita nyt maitonarkkari malttaa ottaa paussia rinnalta) illan viimeisiin - ja usein poika puhuu paivan tapahtumista myos unissaan.

 

Nyt kahta viikkoa vajaa kaksivuotias sekoittaa kielia jonkun verran lauseissaan, preesens ja imperfekti ovat viela hepreaa ja elatiivit ja allatiivit selvasti enemman nurture kuin nature kamaa:

 

Esim: Gonna go *pojanomanimi* leikkii James traktorissa nyt.

 

Edellisen paivan tapahtumia paivakodista:

Alfie tyontaa *pojanomanimi* paha mieli Helena sanoo No Alfie! Sorry *pojanomanimi* hali auttaa.

Tati sanoo Rory pardon you cheeky monkey!

 

Jostain syysta -ssa paate on helpompi hanskata kuin -lla. Lahes kaikki lauseet taipuu: *pojanomanimi* ajaa autosssa. Mies ajaa iso bussissa. Tati lentaa lentokoneessa kova aani mummilaan.

 

Saa nahda kuinka aijan kay. Miten muiden UK pienten aidinkieli taipuu suussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla Noa (about 1v. 11kk) puhuu lahes taydellisesti suomea. 4-5 sanaisia lauseita ja taivuttaakin suurimman osan oikein. Englanniksi sitten ei tule kuin muutama sana ja laskee 1-6. Mutta en kylla ole yhtaan huolissani, koska suomen kieli on niin hyva, niin eikohan se enkkukin sielta ajallaan kehity?! Sitten viimeistaan kun menee paivakotiin..

 

Mulle on ollut alusta asti tosi tarkeeta, et oppii kunnolla suomea ja nyt nayttaa ainakin tosi hyvalta sen suhteen! :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla kielen kehitys on ollut aika hidasta molemmilla kielilla. 2 vuotiaana poika alkoi puhua enemman, mutta englanti otti heti ylivallan. Nyt 3,5 vuotiaana poika puhuu suurimmaksi osaksi englantia ja suomea toistelee mun perassa. Englanniksi osaa laskea 21:teen, suomeksi 10:neen. Sanavarasto on huomattavasti suurempi englanniksi kuin suomeksi.

 

Isoksi osaksi vaikuttanee, etta poika on 5pv/vko tarhassa, jossa kielena tietysti englanti. Ymmartaa kylla suomea ihan kiitettavasti. Mun pitaisi olla ehdottomasti aktiivisempi tuon suomen kanssa... :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllapa teilla lapset puhuvat aikaisin! Meidan 2v8kk pojalla on noin kymmenen sanan sanavarasto, suunnilleen puoliksi suomeksi ja puoleksi englanniksi. Jotkut sanat tulevat valilla suomeksi, valilla englanniksi (door-ovi, bus-bussi). Englanniksi tulee enemman oma-aloitteisesti, mutta perassa poika toistaa suomeakin joka paiva selvemmin. Ja ymmartaa kylla molempia kielia. En ole tasta hitaasta puheenkehityksesta ollut huolissani, koska monet poikani taysin englanninkieliset ikatoveritkaan eivat puhu sen enempaa. Mutta olisihan se kiva jos voisi jo jotain ihan jutellakin vastavuoroisesti, ma aina kavelyllakin vaan hopotan itsekseni ilman mitaan vastakaikua :girl_smile:

 

Kutsuvatko teidan lapset teita muuten aidiksi vai mumiksi? Mua vahan harmittaa, kun ma olen "mum" - olin "aiti" pitkan aikaa, mutta puolisen vuotta sitten poika muuttikin sanan englantilaiseksi, eika kayta aitia muuten kuin aarimmaisessa hadassa (jos vaikka nakee painajaista yolla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taalla ollaan vasta 9 kk joten en voi tuohon kielen kehittymiseen paljoa kommentoida, kuin etta musta on ollut yllattavan vaikeaa puhua suomea jos ymparilla on ketaan muita, jotka puhuu englantia. Siis paivat kun ollaan kotona kahdestaan niin puhun tietty suomea, mutta esim tanaan tassa kavi yksi tuttu ja puhuin pojalle suomeksi mutta sitten jotain kommentteja heitin englanniksi niin etta kaverikin ymmarsi vaikka puhuin pojalle. Mua itseani arsyttaa etta teen tota, vaikka yritan muistuttaa itseani etta pitaisi pitaa tiukasti kiinni suomesta.

 

Meilla ylipaansa jokellellaan aika vahan, talla hetkella tuskin yhtaan ja juttelu on lahinna aantelya. Jotenkin tuntuu menevan vaiheissa, liikkuminen on ollut taalla koko ajan pojalla etusijalla ja viime aikoina on tullut siina hurjasti kehitysta, joten jokeltelu on jaanyt. Musta tuntuu etta seuraan puheen kehitysta melkein vainoharhaisena kun yritan niin kovasti saada oppimaan suomea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello Suomi-mamat :)

 

Ajattelinpa kysaista etta vielako taalla on aktiivisia suomalais-aiteja kuulolla? Itse olen 28-vuotias 3kk:n ikaisen pojan aiti ja kaipaisin kovasti suomalaista seuraa seka itselle etta pikkuiselle. Jonkun sortin kielikylpy nimittain tekisi varsinkin aipalle hyvaa - mulle on ollut valtavan hankalaa tottua puhumaan suomea pojalle kun muuten kaytan pelkkaa englantia ja kuitenkin haluaisin ehdottomasti antaa pojalle kaksikielisyyden lahjaksi.

Me asustellaan tata nykya etala rannikolla, mutta Lontoo on myos erityisen tuttu kun vasta sielta muutettiin. Onko muita lahettyvilla? Voisinpa vaikka rekisteroitya tanne foorumille jos muitakin viela loytyy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Huomasin vasta sun viestin. Me asutaan etelarannikolla, ja ainakin taalla meidan rantakaupungissa on aika iso joukko suomalaisperheita. Missa pain rannikkoa asut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips NooNoo, kiva kun huomasit :)

 

Mina siis tuossa aikaisemmin kyselin suomalais-aiteja.

Me asustellaan Southamptonissa. Joku kertoi mulle etta taalla asuisi paljon suomalaisia, mutta enpa ole tormannyt.. tai ongelma taitaa pikemminkin olla etten ole kovin aktiivisesti viela etsinytkaan.

 

Mutta olisi siis tosi kiva tavata muita suomalaisia nyt kun tuo pikkumiekkonen on alkanut olemaan kiinnostunut ymparistostaan ja oppinut olemaan hiukan sosiaalinenkin. Meilla on muuten auto kaytossa joten pystytaan matkustamaan aika hyvin

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Me siis asutaan Bournemouthissa, tassa ihan vieressa! Meita on siis monta taalla, ja aika monet esim. Southamptonissa toissa. Ma voin ilmoitella kun me taas tavataan, yleensa jarkkaillaan facebookissa. aika harvoin tavataan "koko porukalla" mutta pienemmilla kokoonpanoilla useamminkin! Nyt voisikin taas inspiroitua saamaan isomman porukan kokoon.

 

Mut loytaa fb:sta, jos olet siella, niin voin laittaa viestia sullekin aina kun tapaillaan! Koitin laittaa sulle yksarilla mun nimen, mutta se ei toiminut. Jos laitat mulle yksitysviestin, niin toimiskohan sitten? :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sepas sattui, me juuri kaytiinkin siella pain talla viikolla biitsia ja palaneita britteja ihmettelemassa grin.gif

 

En kylla tajua mika tassa mattaa, mutta nayttaa, etten pysty lahettamaan yksityisviesteja. Mulla taisi myos olla aikaisemmin asetuksissa joku vaara boksi ruksittuna eika siksi varmaan onnistunut sunkaan viesti. Voisitko yrittaa uudelleen? Olen kaynyt kaikki asetukset lapi mutten kai vaan ymmarra miten yksarit toimii talla foorumilla...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now