Burberry

Suomimammat Briteissa

82 posts in this topic

Aloitin nyt tallaisen ketjun, kun Jenkkimammoillakin on omansa :girl_wink:

 

Eli loytyyko meita Briteissa asuvia "nykyisia tai tulevia aiteja"?? Olisi kiva vaihtaa kuulumisia!!

 

Itse olen kolmekymppinen, Toukokuussa 09 syntyneen pojannassikan aiti. Asustelemme Cambridgen tuntumassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa Burberry - hyva ketju :) Meita taitaa taalla olla aika paljon.

 

Me asumme Oxfordshiressa, ja reilu vuoden ikainen lapsi.

 

Jos saamme porukkaa kasaan ja innostusta on, voitaisiin vaikka miettia miitingin jarjestamista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyva ketju tosiaan, kiitos Burberry! Olenkin kaivannut tanne jotain vastaavaa! Korkataan ja merkataan :grin:

 

Olen myoskin kolmekymppinen, asustelen Newcastlessa aviomiehen ja heinakuussa syntyneen poikavauvan kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ yay! Huhuuuuu muutkin?

Onko muuten Newscastlen alueella Suomi-koulu toimintaa tai oletko muuten treffaillut muita suomalaisia perheita, Annick?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taalla Cambridgessa on aika paljon suomalaisia: laakareita, tutkijoita ja yliopiston tyyppeja.. :girl_haha: Mutta en oo viela tormannyt yhteenkaan! Suomi-koulukin taalla saattaa olla, pitaapa alkaa ottaa asioista selvaa!!

 

Mun pitais alkaa etsia meille muskaria tai jotain muuta kerhoa(play groupia), ettei aivan tylsistyta kotona.. Mistahan mun kannattais se aloittaa??

 

Kauan te ootte asuneet saarella Rhia ja Annick??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burberry - Sure Start Centereilla on ainakin taalla paljon ilmaista toimintaa ja ryhmia, me aloitetaan niiden baby massage kurssi viikon paasta!

 

Rhia - en ole kuullut Suomi-koulusta taallapain, pitaapa selvittaa... Taalla on muutamia suomalaisia perheita (tiedan parin vuoden takaa itsenaisyyspaivan juhlista) mutta en ole ollut yhteyksissa. Kielen kehityksen kannalta kylla olisi tosi hyva, ainakin sitten vahan myohemmin!

 

Ainiin, ma olen asustellut taalla 5 ja puoli vuotta :girl_crazy: Suomeen kaipaan ajoittain enemman ja vahemman...

 

Juu huhuuu muut? :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burberry http://www.cambridgesuomikoulu.org.uk/index.shtml ;) Ja ihanalta ja erityisen aktiiviselta toiminta vaikuttaakin! Sielta varmasti loytyy uusia kavereita aitillekin :)

 

Meillapain on tosi paljon councilin pyorittamia ilmaisia playgrouppeja, jotka on usein tosi mukavia. Taalla ne pyorii Children's Centreissa. Joten kannattaa ihan googlata vaikka. Myos health visitorit osaa neuvoa, ja se kuuluu heidan tyonkuvaansakin. Melkein kaikissa lahikirjastoissakin on myos satu- ja lorutunteja viikoittain, samoin meilla pain myos Blackwells kirjakauppa pitaa satutuntia kerran viikossa. Ja kaikki naa siis ilmaisia. Ja suomiaitit osaavat varmasti kertoa lisaa teidan alueen jutuista!

 

Nimim. taalla 10 vuotta... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loysin netista jos jonkinmoista play groupia, ja suomi-koululla on tosiaan suomenkielinen muskarikin :lipsrsealed: Kiitos linkista, Rhia!!

 

Saako taalta mistaan kaupasta perunajauhoja?? Kiisselin tekeminen maissitarkkelyksella ei oikein onnistunut... :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ma en oo ainakaan tormannyt perunajauhoihin taalla. Kerran Suomesta raahasin paketin mukana, mutta se jai sitten kaappiin polyttymaan...

 

Onko tietoa saako taalla mitaan rahallista tukea SMP:n jalkeen jos ja kun jaa kotiin? Oma veikkaukseni on tuskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Perunajauhoja olen itse löytänyt Tescosta sekä Holland & Barrett'silta. H&B:n perunajauhot eivät (raakana) maistu aivan suomalaiselta, mutta hyvin ovat kakkupohjissa toimineet.

 

Me asutaan nyt toista vuotta Readingissa, muutettiin tänne miehen työn perässä. Lapset (3 ja 5) käyvät koulua ja nurserya ja yrittävät kovasti opetella puhumaan englantia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi! Asun Brittimiehen ja 6 kk -vanhan pojan kanssa Lontoossa.

 

Joo, tosi kiva ketju. Uskoisin etta meilla on taalla paljon kanssasisaria.

 

Minakin voisin suositella Sure Start Children's Centerien toimintaa. Ne on ilmaisia, niita on aika tiuhaan (ainakin taalla meidan kulmilla) ja niissa on usein monenlaisia palveluita: leikkiryhmista sosiaalipalveluihin. Me ollaan kayty Baby Play ryhmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, alkaahan meita loytya!! :girl_in_love:

 

muoks. onko teidan kaikkien lapset kaksikielisia??

Edited by Burberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin nyt sitten tannekin merkkaamaan. :girl_wink:

 

Asutaan Britti mieheni kanssa Dorsetissa, Etela-Englannissa ja meilla on 3v poika, joka on suurinpiirtein kaksikielinen, vaikka englanti vahvempi onkin.

 

...Ja toivottavasti toinen tulossa... :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei piti tulla tänne ilmoittautumaan kun löyty kiva ketju... Asun Lontoossa brittimiehen kanssa ja poitsu on vasta mahassa :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, loysin ketjun minakin B)

 

Asun Yorkshiressa mieheni ja tanaan tasan 19kk vanhan poikamme kanssa. Ma en ole ikina paassyt mihinkaan tapaamisiin naikkareiden puolella - janna nahda miten laajalti meita ilmestyy tahan ketjuun. Perinteisesti suuri osa asuu Lontoossa ja sen lahialueilla.

 

Kaksikielisyyden kehittymisen seuraaminen on mun mielestani ollut valtavan kiinnostavaa. Alusta asti on hyvin kaynyt selvaksi miten paljon helpompi kieli Englanti on lapselle. Helpompi hahmottaa, kuulla ja lausua. Sanavarasto alkoi kasvaa valittomasti kun poika aloitti paivakodissa vuoden ikaisena. Ihan tan asian kannalta tein eilen laskelmia pojan sanavarastoon liittyen. Mutulla sanoisin etta englanti on vahvempi kuin suomi, vaikka sita kaikki kotona puhummekin. Olin kuitenkin yllattynyt kun sanalistat nayttavatkin olevan aika samanmittaisia: pojalla on aktiivikaytossa kotona 30 englantilaista sanaa ja 27 suomalaista. Joskin olen saanut sen mielikuvan, etta paivakodissa kayttaa sanoja vielakin enemman, mutta ne eivat vaan tule kotona esiin koska emme niita tietenkaan yhdessa kayta. Puhutun kielen ymmartaminen on molemmilla kielilla hyvin vahva, mutta siina ehka kokisin etta suomi on englantia edella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivaa, lisaa porukkaa!!! :tender:

 

Meilla Noa (18kk) puhuu viela pelkastaan suomea. Ainoa englanniksi tuleva sana on "bye". Mina olen Noan kanssa paivat kotona ja puhun pelkastaan suomea. Amerikkalainen mieheni puhuu Noalle englantia, mutta on nyt alkanut lipsautella suomenkielisia sanojakin. Ajatuksena on, etta Noa alottaisi viimestaan kevaalla paivakodin, muutamana paivana viikossa. Eikohan se englantikin sielta sitten loydy?!

 

Jos jotakuta kiinnostaa lukea aiheesta, niin suosittelen kirjaa "Growing up with two languages"

 

NooNoolle tulin viela kuiskaamaan, etta ollaan samassa odotusketjussa :girl_in_love:

Edited by Burberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkanpa sitten yksinani juttua... :girl_crazy:

 

Meilla on satanut nyt muutaman paivan lunta. Maassakin on jo noin 5-10 cm. Hauska huomata, miten ihmiset linnottautuu koteihinsa nailla keleilla.. Puistot on ihan autioina jne. Me ollaan Noan kans kayty puistossa leikkimassa ihan normaalisti. Herralla on toppapuku, kyparahattu ja lampimat rukkaset ja kunnon talvikengat. Oikein hyvin ollaan viihdytty ja Noakin tykkaa lumesta! Ihmiset ovat pysahtyneet ihastelemaan lumessa touhuavaa poikaa ja kehumaan meidan talvivarustusta. Kylla meidan suomalaisten vaan kelpaa!! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittautuu...

 

Brittimiehen ja masukin kanssa asumme Somersetissa. Ekan kerran muutin tänne 2003, tällä kertaa on tullut täällä oltua 2,5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burberryn viestista tuli mieleeni, etta noista talvivarusteista voisi vahan jutella.

 

Suomi on tietty sellaisen rationaalisen kaytannollisyyden maa. Hyvassa ja pahassa. Mutta kylla tan talven aikana on kieltamatta valilla vahan ihmetyttanyt. Nyt kun saaolot kertakaikkiaan ovat aika arktiset, taalla ei edelleenkaan pueta lapsia mielestani tarpeeksi lampimasti. Me saadaan aina ihmettelevia katseita saahan soveltuvasta pukeutumisesta...

 

Mista olette loytaneet hyvia ja jarkevia talvivarusteita lapsillenne? Meilla on esim hanskojen etsinta aina tyon alla. Alkusyksylla neulotut lapaset ja hansikkaat on ihan taydellisia. Mutta ei niilla -10 asteessa parjaa ulkona. Toppahanskoissa on tullut vaan susia vastaan: nayttaa hyvalle, on coretex ja vaikka mita, mutta niin epakaytannolliset ettei mitaan rajaa. Siis tottahan taa on maa jossa vastasyntyneetkin puetaan farkkuihin ja muihin miniaikuis-vermeisiin :D Onko mun luovutettava ja tilailtava reimaa vaan suomesta? Entas kumisaappaat? Onko taalla nokialaisittain paksupohjaisia lampimalla pohjallisella varustettuja saappaita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naan, JoJo Maman Bebelta loytyy jotain ihan patevan nakoisia talvivaatteita. Niiden kumpparit on ihan taviskumppareita mutta myyvat kylla sellaisia fleecesta tehtyja kumpparisukkia. Omaa kokemusta niista ei tosin ole kun on ollut omat villasukat kaytossa.

 

Meidan naapurikylassa on sellainen kummajainen kuin ski shop ja sielta ostin Minibelsille toppatakin jokunen kuukausi sitten. Harmittaa etten alynnyt ostaa sille silloin samalla toppahousuja kun ne kerta sellaisia moi. Heti kun lumen tulo hellitti niin kavin siella mutta kaikki hyllyt oli tyhjaa taynna.

 

Sen lumisaarron aikana laitin sit pojan housujen paalle tuolta mainitsemastani Jojo Maman Bebesta ostetut kurahousut, housujen alla oli yopuvun pitkikset tekemassa kalsareiden virkaa. Hyvin parjattiin. Kenkina oli naapurin tyton kumpparit kun huonona aitina en ollut saanut aikaiseksi ostaa varsinaisia talvikenkia viela ollenkaan ja pojan kumpparit olivat jaaneet edelliselta reissulta tarhaan. Onneksi oli kotona oikean kokoinen villasukkapari joten niidenkin osalta sitten parjattiin hyvin.

 

Meidan kylalla kylla noin muuten tuntui kaikki liikkeelle kykynevaiset olevat ulkona, kaikki pienet maennyppylat oli taynna lapsia, nuoria ja aikuisia pulkkineen tai muuten vaan tuunattujen muovipussien kanssa.

 

Suomessa mennaan toisaalta vahan yli sen toppapukeutumisen kanssa - valilla. Toki on tarkeaa pukeutua hyvin kun on -20C mutta valilla arsyttaa se nipottaminen paikallista lapsista kuinka kamalaa on kun lapsella ei herranjumala ole kyparapipoa ja sen paalla viela toppapipoa ja karvalakkia. Karjistaen siis. Kummasti noi kuitenkin nayttaa selviytyvan elossa aikuisikaan asti. Suomessa kaynti talvisin alkaa olemaan haastavaa ja ahdistavaa kun lapselle pitaisi viikon reissua varten ostaa sita ja tata vermetta. Mun asenne pukeutumiseen on kai jotain suomalaisten ja brittien valilla, en toppaa hirveasti mutta jos oikein kylmaa on niin laitan ne yopukukalsarit housujen alle.

 

Tuli mieleen yksi juttu viela. Noin kuukausi sitten seisoin Minibelsin kanssa Lontoon Victoria juna-aseman taksijonossa ja jonossa edella olevasta porukasta yksi nainen katsoi vahan valia pitkaan ja pahasti Minibelsia ja valilla minua. Sitten kuulinkin etta koko porukka puhuu suomea. Jai vahan mietityttamaan etta mihinkahan rikokseen me mahdettiin sortua? Kaytoksesta se mulkoaminen ei voinut johtua kun niin poika etta mina seisoimme kiltisti paikoilamme vuoroamme odottaen.

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidankin kylasta loytyy ski-kauppa, josta loytyy toppapukuja ja hansikkaita - ensi talveksi sain hankittua sielta pojalle lasketteluhaalarin, mutta talle talvelle se on viela liian iso. Nauratti kylla vahan, kun se on kokoa 3-4v, mutta silti siina on tasku kannykalle ja ipodille :grin:

 

Niinkuin Naan totesi, hyvien kasineiden loytaminen taaperolle on turhauttavaa ja kallista puuhaa, makin olen ostanut tana vuonna jo kolmet, yhdet jopa Reimat, joiden kaiketi pitaisi olla hyva merkki, mutta ei niista ole mihinkaan. Eivat joko mene kasiin ollenkaan tai pysy siella.

 

Taalla Englannissa pojalla on toppatakki ja paksut housut (ainakin Bodenilta loytyy topattuja ulkoiluhousuja), mutta viimeksi Suomessa lomaillessa niilla ei kylla tehnyt lumen keskella mitaan. Takki nousi koko ajan ylos ja jatti selan paljaaksi. Onneksi sain kaytettyna toppahaalarin, mika tosiaan osoittautui valttamattomaksi. Talvikengat ma ostan Suomesta, tykkaan itsekin kayttaa Suomesta ostettuja talvikenkia, musta ne ovat vaan lampimampia ja mukavampia jalassa kuin takalaiset. Suomesta ostan pojalle myos pitkia kalsareita, ovat kylla ihan ykkosvermeet farkkujen alla oikeastaan koko talven. Toki pyjaman housut ajavat saman asian.

 

Makin olen ihmetellyt sita, miten Suomessa lapsille laitetaan usein mun mielesta liikaa vaatetta kun taas Englannissa usein liian vahan. Pienilla tytoilla etenkin on nyt pakkaskeleillakin nakynyt pienia hameita, jonka alla vain sukkahousut, kun itsekin olen hytissyt kylmasta toppahousuissa. Mutta kaipa se karaisee kylmasietokykya, silla usein taalla nakee teinityttojakin ihan jarkyttavan vahissa vaatteissa menossa baariin :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noan talvivaatteet on kaikki Suomesta. Kylla sen laadun vaan niista huomaa..

 

Munkin tekee pahaa, kun puistossa on ollut lapsia pakkasella ilman minkaanlaisia kasineita, pikkusormet ovat olleet ihan punaiset kylmasta :girl_sad: Ja viime viikolla yx isa tuli keinuttamaan puistoon vauvaa, jolla oli kylla toppapuku paalla, muttei hattua :girl_to_take_umbrage2: Takalaiset lapset ovat kylla hyvin karaistuja mun mielesta. Ma ite en voi sietaa sita, kun palelee. (nim. tosi tyylikkaana toppahousuissaan) Ja Noallekin yritan aina laittaa tarpeex paalle.. sisalle tullessa sit kokeilen, onko kadet ja varpaat lampoiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulen myos ilmoittautumaan kun ketju pisti silmaan - taalla nayttaa olevan hyvin vakea, uusia ja vanhoja tuttuja!tender.gif

Lontoossa asutaan, brittimiehen ja pian 8 kk ikaisen pojan kanssa.

 

Meilla on pienen miehen toppavaatteet Suomesta - sen paan mummu vakuuttunut ettei taalla lapsilla ole ikina riittavasti vaatteita ja tuliaisina tulee pipoa ja tumppua. Itse olen yrittanyt pahinta ylipukeutumista hillita, pojalta kun nayttaa loytyvan isansa karaistuneet brittigeenit ja han kylpee hiessa heti kun yrittaa paalle paksumpaa pipoa. Itse jos tarvisi kunnon totisia toppavaatteita lahtisin varmaan ensin yrittamaan Polarn&Pyretista tai lasketteluliikkeista: Snow&Rockista tai Ellis Brighamista (ja niista rakastamistani nettikaupoista...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now