curly

Selviytymisvinkit synnyttäneille

26 posts in this topic

Eli tänne voitaisiin koota kaikki vinkit, joilla helpottaa synnytyksen jälkeistä oloa :)

 

Synnytyksestäni on noin viikko aikaa ja minulta leikattiin eppari. Ongelmana oli, ettei kotiutuessani minulla ollut hajuakaan mistä hankkia istuintyyny jolla pystyisi tikkien ym. kipujen kanssa istumaan.

 

Ratkaisu: Lasten puoliksi täyteen puhallettu uimarengas!! girl_wink.gif

 

Minulle mies hankki muodikkaan Nalle Puh uimarenkaan ja nyt pystyy kotioloissakin istumaan sen kanssa esim. sohvalla ilman että tikit häiritsevät!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle mies kävi rautakaupasta ostamassa kottikärryn renkaan sisäkumin että pystyisin istumaan. Vinkin antoivat sairaalasta, niitä sielläkin käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tilannut doomoo imetystyynyn etukateen ja kaytin sita istumiseen kun pyrsto oli TOSI kipea (eppari & repeama).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja viela... sairaalasta neuvottiin valttamaan kuumia kylpyja, ettei tikit sulaisi liian nopeasti :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Naistenklinikalla sanoivat, ettei saisi käydä kylvyssä tai uimassa niin kauan kun jälkivuotoa kestää.

 

Mutta siis yks vinkki on se, että oikeasti kannattaa harjoitella niitä lantiopohjan lihaksia. Mulla oli sellainen kamala paineen tunne alapäässä ja se lähti pois, kun treenasi niitä lihaksia. Itse en osannut yhdistää sitä paineen tunnetta lantiopohjan lihaksiin, mutta nähtävästi olivat yhteydessä toisiinsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin laitoksella, ettei noita renkaita kannata käyttää istumisapuna, koska aiheuttavat helposti turvotusta, koska "sallivat" istumisen ennen kuin se on oikeasti mahdollista. Varmaan kyllä ihan toimivia lyhyisiin pakollisiin istumisiin.

 

Oma vinkkini: epparihaavavan/muun repeämän puhaltelu hiustenkuivaajan kylmäpuhalluksella vessakäyntien ja pesujen jälkeen - ei jää kosteutta haavaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli synnytyksen jälkeen vatsa kovalla, ja vessassakäynti pelotti kun alapäähän sattui. Ratkaisu: LUUMUNEKTARIA muutama lasillinen päivässä, ja johan toimi vatsa nätisti! :girl_crazy:

 

Ja sitä alapään haavaa kannattaa oikeasti suihkutella viileällä vedellä vessakäynnin yhteydessä, mulla ainaki tuntui paranevan haava tosi nopsaan, kun suihkuttelin haavaa aina vessakäynnin yhteydessä niin kauan ku se oli kipeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin laitoksella, ettei noita renkaita kannata käyttää istumisapuna, koska aiheuttavat helposti turvotusta, koska "sallivat" istumisen ennen kuin se on oikeasti mahdollista. Varmaan kyllä ihan toimivia lyhyisiin pakollisiin istumisiin.

 

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Aiheuttaa turhaan lisää turvotusta ja kipua alueelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin juodaan luumunektariinia :) Ostin varmuuden vuoksi apteekista viel paripussia Movicolia. Miten cessareissu voikin olla niin pelottava tapahtuma?? Mun oli pakko hankkia jotain luettavaa vessaan niin pystyy keskittymään johonkin muuhun kuin siihen kipuun ja plkoon että tikit repeää (sori yksityiskohdat :) )

 

Tuosta renkaasta: Alkuvaiheessa auttoi istumisessa, mutta nyt kun synnytyksestä on 7 päivää, niin kankku on todella kipeä.. tiedä sitten johtuuko tuosta renkaasta (poistin sen juurikin ahterin grin.gif ). Kipu ei siis niinkään enää tunnu tikkien alueella vaan kankun hermossa tms. Vaikea selitää. Kipu ikään kuin heijastuu kankkuun. Eilen kun oli enemmän liikkeessä niin tuntui että kivut ovat vähenemään päin päin mutta tänään kun on enemmän tullut istuttua niin taas koskee.

 

Jos kivut jatkuvat viel keskiviikkoon näin että kipulääkkeetkään ei auta, niin ajattelin neuvolasta kysäistä, että pääsisikö lääkärintarkistukseen. Voi olla että valitan turhasta, mutta toisaalta helpottaisi oloa jos tietäisi että esim. tikit ovat ok..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla taas oli synnärillä huoneessa sellainen rengas ihan talon puolesta. En vaan tajunnut ensin mikä se oli, kun en kurkannut tyynyliinan sisälle ja käytin sitä vaan lisätyynynä apuna imetyksessä :girl_crazy:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin juodaan luumunektariinia :) Ostin varmuuden vuoksi apteekista viel paripussia Movicolia. Miten cessareissu voikin olla niin pelottava tapahtuma?? Mun oli pakko hankkia jotain luettavaa vessaan niin pystyy keskittymään johonkin muuhun kuin siihen kipuun ja plkoon että tikit repeää (sori yksityiskohdat :) )

 

Tuosta renkaasta: Alkuvaiheessa auttoi istumisessa, mutta nyt kun synnytyksestä on 7 päivää, niin kankku on todella kipeä.. tiedä sitten johtuuko tuosta renkaasta (poistin sen juurikin ahterin grin.gif ). Kipu ei siis niinkään enää tunnu tikkien alueella vaan kankun hermossa tms. Vaikea selitää. Kipu ikään kuin heijastuu kankkuun. Eilen kun oli enemmän liikkeessä niin tuntui että kivut ovat vähenemään päin päin mutta tänään kun on enemmän tullut istuttua niin taas koskee.

 

Jos kivut jatkuvat viel keskiviikkoon näin että kipulääkkeetkään ei auta, niin ajattelin neuvolasta kysäistä, että pääsisikö lääkärintarkistukseen. Voi olla että valitan turhasta, mutta toisaalta helpottaisi oloa jos tietäisi että esim. tikit ovat ok..

 

 

 

Mulla on nyt 3 viikkoa synnytyksestä ja ekan viikon jälkeen oli samanlaista. Uskon, et mulla tuli kankku kipeeksi siitä kun sitä ei istunut kuitenkaan ihan normaalissa asennossa, joten oisko lihas jännittynyt eri tavalla. Meni ohi siinä toisen viikon aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako antaa muita kuin alapäävinkkejä? :girl_haha:

 

Maidontulo voi alussa yllättää, ja itse neuvoisin ehdottomasti hankkimaan heti alkuun kankaisia liivinsuojia. Bambuinen tai villainen on paras. Kertakäyttöiset tuntui kurjilta, kylmiltä ja paperisilta, varsinkin kun rinnat olivat arat ja sitä maitoa tuli solkenaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla taas oli synnärillä huoneessa sellainen rengas ihan talon puolesta. En vaan tajunnut ensin mikä se oli, kun en kurkannut tyynyliinan sisälle ja käytin sitä vaan lisätyynynä apuna imetyksessä girl_crazy.gif

 

 

Repesin girl_haha.gif Onneksi siis en tikeistä vaan nauramaan girl_crazy.gif

 

Kaybay: Hyvä tietää että kipu helpottaa piakkoin :) Olen tänään vähentänyt renkaan käyttöä niin kankkukipukin on helpottanut. Liekö sitten ennen rengas painanut tai sitten istunut oudoissa asennoissa, kuten arvelit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako antaa muita kuin alapäävinkkejä? :girl_haha:

 

Maidontulo voi alussa yllättää, ja itse neuvoisin ehdottomasti hankkimaan heti alkuun kankaisia liivinsuojia. Bambuinen tai villainen on paras. Kertakäyttöiset tuntui kurjilta, kylmiltä ja paperisilta, varsinkin kun rinnat olivat arat ja sitä maitoa tuli solkenaan.

 

Mulla ainakin ne kertakäyttöiset vielä tarttui vain nänninpäihin kiinni ja niitä paperisia sai sit repimällä repiä irti ja nännit meni viimeistään silloin rikki...

 

Mulla kans alapään paineentunne helpottui kun alkoi treenaan lantionpohjanlihaksia (tai edes tunnusteleen että missä ne onkaan).

 

Mulla iski vielä pukamat päälle eli kannattaa hankkia jotain pukamasalvaa valmiiksi kotiin (jos ei ole jo raskausaikana ollut tarvetta hankkia).

 

Kannattaa hankkia pimennysverho makkariin jos ei ole tottunut nukkumaan päivisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ auttaako kertakäyttöliivinsuojusten käyttäjää yhtään jos rasvaa nännejä ahkeraan? mietin, että jos rasvaan lansinohilla tai bepanthenella, niin jääkö silti kovasti suojukset kiinni?

Edited by Tuu-tikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie taas mietin et miten hoidan alapään huuhtelun kun ei oo alapääsuihkua pöntön läheisyydessä <_< ainoa suihku on normisuihku, joutunee ilmeisesti joka vessassakäyntikerralla käydä huuhtelee ihan suihkun alla? ja ilmakylpy onnistunee parhaiten hameen kanssa, kauan aikaa ilman pöksyjä?

 

nimim. viimehetken paniikkimietinnät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuu-tikki: Mä en ainakaan huomannut tuollaista, että olisi rinnan päät jääneet kiinni, mä käytin ihan niitä kertakäyttösuojia. Mulla pysyi nännin päät hyvässä kunnossa, en ikinä rasvaillut tms, eikä mitään ongelmia ollut. On varmaan aika yksilöllistä.

 

Ja mulle myös ihan suoraan kiellettiin, ettei mitään renkaalla istumista, olin revennyt pahasti ja oli inhottavaa paineen tunnetta alhaalla (tuli synnytyksessä kivat pukamatkin), joten neuvottiin pysymään makuulla tai puoliksi kyljellään. Oli kyllä inhottavaa, meni monta viikkoa, ennen kuin pystyin istumaan kunnolla.

Edited by Tricky

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ilmakylpy onnistunee parhaiten hameen kanssa, kauan aikaa ilman pöksyjä?

 

Jos ei haittaa, että se hame on sitten jälkivuodossa... Mä ilmakylvyttelin ihan reteesti kokonaan alapää paljaana pyyhkeen päällä pötkötellen aina kun vaan oli mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ auttaako kertakäyttöliivinsuojusten käyttäjää yhtään jos rasvaa nännejä ahkeraan? mietin, että jos rasvaan lansinohilla tai bepanthenella, niin jääkö silti kovasti suojukset kiinni?

 

Mä rasvailin reilulla määrällä Bepanthenia ja silti tarttui kiinni koska keskimmäinen imi niin rikki rinnanpäät että vaikka kuinka laittoi rasvaa niin jäi vereslihalle ja tarttui kertakäyttöiseen kiinni. Varmaan eri asia jos rinnanpäät ei mene rikki, silloin tuskin tarttuukaan kertikseen... :) Välillä kävi niin onnellisesti että kerkesin imetysten välillä vaihtaa suojan ja laittaa uudet rasvat niin ei kerennyt tarttua kiinni. Ei kuitenkaan joka kerralla ollut kiinni suojassa tietenkään. En tiedä miksi ihmeessä tokan lapsen kohdalla menikin niin kovasti rinnanpäät rikki, ehkei esikoinen ollut niin tiheästi rinnalla alussa tai imi vähemmän...

 

Jännityksellä ootan miten tällä kertaa... meinaan ottaa kertiksiä kuitenkin mukaan koska sairaalalla ei ole kun niitä kuitulappuja jotka on tönkköjä ja kertikset on niin näppärä hävittää, jos joutuukin olla monta päivää niin en jaksaisi koko ajan pestä niitä omia suojia. Säästän kestot sitten kotioloihin, odottavatkin jo valmiina :)

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelen hankkimaan Ceridal lipolotion -öljyn!

 

Se on tosi monikäyttöinen. Jos alapäähän tulee tikkejä, voi tuota suihkutella ja se helpottaa kiristämisen tunnetta muun muassa. Tuo öljy on myös kätevää vauvan rasvaamiseen, meidän neidillä oli vastasyntyneenä tosi kuiva iho ja ceridal öljy toimi hyvin. Ja neuvolatäti suositteli tuota myös liukuvoiteen sijasta petipuuhiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen jääsiteitä!

 

Mulla oli ainakin alapää kipeä ja turvoksissa, sain jo laitoksella jääsiteitä. Eli vedellä kasteltu side oli kiedottu kelmuun ja pakastettu. Niitä oli osastolla pakastimessa vapaasti käytettävänä. Helpotti ihanasti!

 

Tein niitä myös kotona, kun oli välillä pakko seistä ja kantaa vauvaa kun itki. Nyt aion tehdä niitä pakastimeen jo valmiiksi. Ne vain tosiaan pitää kietoa siihen kelmuun, muuten ne 'pakastekuivautuvat' jäätymisen sijaan. Huomasin, että ohuen ohuet pintakuivat siteet eivät sovellu tähän, sillä ne tosiaan pitävät kaiken nesteen ja kylmyyden sisällään liiankin tehokkaasti. Mulla oli muistaakseni jotain halpiksia pikkuhousunsuojia, olivat vähän paksumpia ja niillä onnistui parhaiten.

 

Jääsiteen (pikkuhousunsuojan) alle kannattaa laittaa toinen, normiside imemään sulavaa vettä ja jälkivuotoa. Jääsidehän ei enää ime mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä kokeilin tuollaista jääsidettä laitoksella, niin en osannut sellaista käyttää. Ne oli jäätynyt hassun muotoisiks, niin ei osunu oikeisiin kohtiin ja sit se oli ihan liian kylmä mulle (oli vielä ne kamalat helteet kesällä, mutta silti mä en kestä kylmyyttä yhtään).

 

Mulla on ollu käytössä kertakäyttöiset liivinsuojukset ja hyvin on toiminu. Tai no, Ainun on toiminu hyvin ja jääny kiinni nänneihin vain 2 kertaa koko sinä aikana, kun olen 2 lasta imettänyt. Pirkan jäi kiinni koko ajan, niin niitä en sit käyttänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now